Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan in de toekomst - Kahns knutselwerkjes

Gestart door KahnofDoen woensdag 12 juli 2017, 16:54:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De baan in de toekomst - Kahns knutselwerkjes
Hallo beste mede-forummers,

Ik heb mij een lange tijd geleden aangemeld bij het forum. Nu start ik dan eindelijk een bouwdraadje. Ben ik al echt aan het bouwen? Nou nee? Toen ik mijzelf aanmeldde wist ik dat we nog moesten verhuizen, we woonden tijdelijk in een huis van vrienden van ons die naar het buitenland waren en we moesten nog definitief ?settelen?. Dat is inmiddels gebeurd. We hebben een huis in Schiedam waar voldoende ruimte is voor de hobby. Ondanks een wat grotere ruimte in het souterrain, ga ik in de nabije toekomst starten op de ?stouwzolder?. Een stahoogte van 185 cm (ik ben zelf niet zo heel lang, dus ik blijf daar toch nog 10cm onder), met voldoende ruimte om me de komende jaren uit te leven. Er is namelijk net een zoontje toegevoegd aan het gezin, dus heel veel bouwtijd zal ik voorlopig niet hebben.

De stouwzolder is ook nog niet ?klaar? voor de hobby. Voorlopig staat er nog veel zooi op. Dat gaat het komende jaar maar langzaam veranderen. Met een fulltime baan en twee kinderen zal het zo snel niet gaan. Waarom dan toch een bouwdraadje? Omdat ik wel wat activiteiten ga ondernemen in de tussentijd en die graag een plekje op het forum wil geven. Met name om tips&trucs te krijgen, misschien ook mijn eigen ontwikkeling te volgen en te laten zien waar ik mee bezig ben.
Ik ben namelijk wel in de gelukkige situatie dat ik een fijne ?mancave? hoek in het souterrain heb:



Dus daar ga ik de komende tijd een beetje hobbyen, als ik niet te moe ben van de nachtelijke escapades van junior.

Ik start nu het bouwdraadje vanwege twee zaken; ik ga volgende week bij Marcel bijles krijgen over het digitaliseren en ombouwen van locs. Ik neem mijn oude 1639 mee en een motorpost. Daar wil ik graag wat foto?s van posten. Daarnaast heb ik net een projectje af.

Wat dan, hoor ik je vragen? (als iemand dit al leest 😉 ).

Men neme een zooitje afvalhout en gaat aan de timmer.





Dan zie je de Leds al liggen?

Men neme een Samla, van het Zweedse blauwe warenhuis.



Daar is dan het unieke stukje afvalhout precies op maat voor gemaakt.

Ik had vanuit China een rol met LED laten komen die speciaal voor het groeien van plantjes is gemaakt. Die Chinezen zullen vast meer van dat soort orders krijgen uit Nederland, voor bepaalde plantjes?

Vervolgens ben ik aan het solderen geslagen. Nu weet ik zo goed als niets van electriek en ik had nog nooit gesoldeerd. Dus veel lezen op internet, hoe werkt het aansluiten, welke adapter/voeding heb ik nodig voor zo?n twee meter LED-snoer, hoe sluit ik het geheel aan.

Ik zal er de prijs voor esthetiek niet voor krijgen maar...



Langzamerhand naar het eindresultaat. De snoeren nog vastzetten op het hout, dit keer met bisonkit lijm (dat lijkt te houden, ondanks dat er nog best wel wat warmte ontwikkeling op de LEDs zit).



Zoals je misschien ziet heb ik de snoeren nog vastgezet met oogjes, vastgeschroefde kroonstenen (het moet met kroonstenen kunnen, want het gaat slechts om 12 volt).

En dan, op een Samla (ja? die zooi moest er eerst uit, ik ben er al achter dat ik straks met camera en niet met telefoon moet gaan fotograferen en dat ik wat netter op moet ruimen van te voren 😊 ).



Wat staat er nou toch in? Nou? kleine plantenbakjes met aarde een zaadjes:



Het is maar een testopstelling. De Samla was over, de LEDjes uit China kosten niemand de longen, de adapter is vrij simpel, het hout en de snoertjes had ik nog liggen. Omdat ik te laat was met bestellen van het zaad voor het plantseizoen, dacht ik handig te zijn en dit gewoon binnenshuis op te lossen. Ik ga eens kijken wat ervan komt en houd jullie op de hoogte. Ik heb nog genoeg draad en ook nog wel ergens een tweede voeding om een tweede bak te maken als het nodig is (moet die kleine man wel weer wat meer spullen gaan gebruiken zodat er weer een Samla leeg kan).

Met het klusje wel wat ervaring opgedaan met elektriek en solderen. Dat kan me straks nog van pas komen. Ik heb ook nog warmwitte LEDs liggen om in de toekomst zelf verlichting in de rijtuigen in te bouwen. Ik heb daarvoor de stroomschema's al van de wiki hier gehaald. Er blijkt toch nog wel wat ver verborgen kennis van mijn techniek lessen uit de brugklas te zitten... niet heel slecht voor zo'n kantoorklerk dacht ik zo :).

Duncan



Re: De baan in de toekomst - Kahns knutselwerkjes
Hallo, Duncan,

Welkom op het forum.

Wat een leuk idee om zelf een growfactory te maken. Zo je eigen groen gaan kweken.
Bij mij was de oogst mislukt, dit zou een handig alternatief kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Succes.

Erik :O
Re: De baan in de toekomst - Kahns knutselwerkjes
Hoi Erik,

Dank voor je reactie. Ik zal je op de hoogte houden. Aangezien ik nog niet echt ga bouwen (er ligt een plaatje van 60 bij 60 klaar om een fotodijkje op te maken) kan ik misschien zelfs je mislukte oogst een beetje compenseren.

Duncan