Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sint Petrusburg

Gestart door Petrus woensdag 12 juli 2017, 13:40:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sint Petrusburg
Leuk opgelost met die masten, Petrus  :thumbup:

En helemaal in stijl met de rest. Het begint steeds meer een futuristische modelbaan te worden.
Je treinen komen er mooi op uit  ;)

Grtz Tony
Re: Sint Petrusburg - Seinen en meubelverbindingsbouten
Beste allen,
Twee bouwproblemen waar ik al lang mee worstelde zijn voor nu opgelost: in plaats van het zelf bouwen van een viaduct met kruisende sporen heb ik besloten om elders in de baan een brug te leggen. De brugdelen had ik al. Ik heb ook geëxperimenteerd met zelf gebouwde pijlers, maar nu toch besloten om M* pijlers onder de brug te zetten.
Een tweede probleem was ontstaan doordat ik (nog) geen gaten in het tafelblad wil boren omdat ik mijn baan nog steeds beschouw als een experiment en vaak dingen verander. Dat betekent dat de rails op de draden rust. Soms komen er zoveel draden bij elkaar dat er bobbels ontstaan in het spoor. Ik heb het opgelost door onder de rails meubelverbindingsbouten te plaatsen. Deze laten zich door aan te draaien vastklemmen. Dat geeft stabiliteit. Nu is er voldoende hoogte om draden te leggen en naar believen aan te passen.
Bijvoorbeeld bij het experimenteren met seinen. In iTrain zijn de seinen ingevoerd op alle plaatsen waar dat nodig is. Wil ik ze allemaal plaatsen dan heb ik er tweeëntwintig nodig. Of ik dat ga willen weet ik niet. Van een forumlid kocht ik drie oude M* seinen. Twee bochtseinen en een bloksein. Die staan nu bij een Engelse wissel vooraan in de baan; leuk om ze te zien werken. Op zo'n plek komt de bedrading samen van vier melders, de wissel, en drie seinen; een flink bord spaghetti. Voorlopig is het opgelost en rijden de treinen er strak over de glooiing dankzij de meubelverbindingsbouten.

Ambitie
-   De laatste geheimen van iTrain doorgronden
-   Het viaduct is nog niet definitief  van de baan
-   Zien wat er verder gebeurt met het plaatsen van seinen
-   Een traject voorzien van bovenleiding

Zondagse groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Sint Petrusburg
Ik blijf t een heel mooi project vinden, Petrus!

Peter
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Peter: Dank voor je vriendelijke reactie. Petrus
Re: Sint Petrusburg: de boekhouding I
Beste allen,

Mijn baan is in eerste instantie al puzzelend op de grond ontstaan en later uitgelegd op een tafel. In een latere fase deed ik dat met hulp van Anyrail. Weer later ben ik met iTrain gaan rijden. In iTrain werkt men met een schematische weergave van de baan. Dat vraagt om nauwkeurig werken en daar ontbrak het aan. Kloppen de lengtes van de blokken? Van de wisselstraten? Waar heb ik nu wel en niet geïsoleerd. Een en ander vroeg om een nauwkeurigere boekhouding en dat heb ik nu gedaan met Anyrail.

Hierbij de grafische weergave van de baan ter lering en vermaak.


Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: de boekhouding II
Beste allen,

De laatste tijd veelal met de techniek bezig geweest. Ook hiervoor gold dat het allemaal al proberend tot stand kwam; draadje hier, draadje daar. Totdat kort geleden enkele draden mij een stevige kortsluiting bezorgden. Ook hier moest aan de boekhouding gewerkt worden. Ik ben een hele tijd beziggeweest om uit te zoeken wat waarom allemaal aan elkaar geknoopt was en heb dat in een schema gevat dat ik hier laat zien. (Naast de twee trafo's en interface gaat het om drie schakelmodules, drie terugmeldmodules, zestien wisselaandrijvingen en vijf seinen.) (De baanverlichting gebruikt een eigen circuit mbv. een losse adapter.)

Pinkstergroet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Sint Petrusburg
Beste Petrus,

T blijft n genoegen om je hele draadje van tijd tot tijd door te nemen.
Echt n mooie leuke baan, man!
Wacht je volgende  update graag af.

Peter 
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Het is zeker een handig hulpmiddel als je problemen ondervindt, je bent niet de enige welke dit klusje uitsteld. Ik herken het ook. Het lijkt soms zo simpel maar even niet opletten en er kan een foutje ontstaan. Met het computer gestuurd rijden komt er meer bij kijken en kan fout zoeken complex worden als je niet weet wat waar op zit. Hopelijk zijn de technische problemen verleden tijd en kan je weer lekker genieten van je baan.
Korte schriftelijke update en enkele foto's
Beste allen,

Een korte schriftelijke update en enkele foto's: ik ben nog steeds druk doende met de baan. Ik verander nog van alles aan de layout (stukje bovenleiding om te proberen) en de minimalistische scenery (M* My World) en ik breid het wagenpark uit met veelal tweedehands materiaal (drie stoomlocomotieven erbij) dat ik opknap en ombouw naar DCC, alles onder de besturing van iTrain. Dat programma blijft een knappe uitdaging. Het is veel leren van fouten, maar erg leuk om te doen.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Sint Petrusburg
Dag Petrus.

Het zijn weer bijzonder plaatjes die je ons voorschotelt qua aankleding van de modelbaan :thumbup:
Wat heb je nu weer gevonden om tussen de sporen te leggen als perrons?
Als ik zo naar de toegepaste materialen kijk, krijg ik het gevoel dat je bij een installateur werkt ...

Groeten,

Erik.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Dank voor jouw aardige reactie, Erik.

Ik voeg nog vier detailfoto's bij. Het zijn systeemblokjes, zoiets als Duplo. Ik kan daarmee accenten zetten. Nu staat er bijvoorbeeld in het midden van de baan een 'flatgebouw' met op het dak een wagonnetje; de 'wagon van de maand' zal ik maar zeggen. De rail is aangesloten en de wagon is 's avonds verlicht.

Installateur ben ik niet, maar de observatie deugt wel. Ik scharrel vaak door bouwmarkten en langs bouwterreinen - 'stadsjutten' heet dat tegenwoordig - op zoek naar objecten met een bepaalde uitstraling, die ik kan gebruiken voor mijn baan.

Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Leuk om weer wat te zien van de minimalistische scenery op jouw baan. Het doet bij mij een beroep op mijn verbeeldingsvermogen. Zo kunnen we er ons eigen beeld bij maken.

Ga zo door!  :D

Greetz, Arjan
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sint Petrusburg
Mooie update weer, Petrus  :thumbup:

Een vraagje; zweven de voetjes van de bovenleidingmasten ook boven de tafel ?
Dat is niet goed te zien op de foto's.

Grtz Tony
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Tony: Dank voor jouw vriendelijke reactie. En voor je vraag: ik vind het bijzonder dat jou dit soort details opvallen. De bijgevoegde foto geeft het antwoord. Je ziet drie gestapelde balanceerloodjes die precies passen in de uitsparing aan de onderzijde van de mast.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Beste allen,

In de afgelopen tijd (wintertijd) ben ik druk geweest met mijn modelbaan en daarover wil ik graag wat vertellen. De meeste tijd ging heen met het aanpassen van het baanplan. Ik vond dat de treinen bij automatisch rijden met iTrain teveel mogelijkheden kregen om alternatieve routes te kiezen via de vele wissels waaronder drie Engelse wissels. De treinen konden feitelijk alle kanten op. Door twee Engelsmannen te verruilen voor twee gewone kruisingen en een aantal wissels weg te halen ontstaat er nu een interessantere treinenloop. Bovendien heb ik van een doorgaand perron een kopspoor gemaakt en ook dat geeft meer speelplezier. Het trajectje met bovenleiding is ook verdwenen. Ik sleutel zoveel aan de baan dat dat echt in de weg zit.

De laatste weken ontstonden er weer storingen op de baan en steeds op dezelfde plaatsen, bijna altijd bij het inrijden van een volgend geïsoleerd blok. Niet alle locomotieven hadden daar last van maar wel die met een zekere massagevoeligheid. Wat bleek, door al het rijden en sleutelen was de rails aan het schuiven gegaan - mijn baan ligt niet vastgeschroefd - en dat wrong behoorlijk. Nu alles netjes recht ligt gaat het weer storingsvrij over de baan. Omdat ik bewust niet kies voor een vaste opstelling moest ik op zoek naar een oplossing om de rails te fixeren. Ik vond meubelglijders die ik omgekeerd met dubbelzijdig kleefband op de tafel kan vastplakken om zo de beweging van de rails tegen te gaan. Een paar rubber dopjes uit de elektra-winkel maken het geheel af.

Er rolt nog steeds nieuw rijdend materiaal binnen, en dat zijn vaker stomers: tweedehands en bijna altijd worden ze omgebouwd naar DCC. Ik kies ook vaker voor motoren met vliegwiel tenzij ik zeker weet dat de DCM motor geruisloos zijn werk doet. De rumoerige M* diesels blijven in de kast en ik denk erover om ze te verkopen. En ik kocht een tweedelig M* treinstel BR SVT 137 (Techno).

Tot slot: op een schaal van 1 tot 10 geef ik mezelf een 6,5 voor het rijden met iTrain.

Ik voeg enkele foto's bij van de huidige staat van de baan.

Hartelijke groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

offline
Re: Sint Petrusburg
Dag Petrus,

Een heel apart, "high tech" gezicht, die baan van jou! Kan het zijn dat ik de genoemde meubelglijders en rubberen dopjes niet terug zie op de foto? Ik zie vooral dat de hele baan "op losse schroeven" ligt, maar dan letterlijk  ;).

Met vriendelijke groet,
Een stille volger, luisterend naar de naam William
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2011

offline
Re: Sint Petrusburg
Een mooi en strak rustgevend beeld al dat grijs. Prachtig om zo een baan neer te leggen en ik zie; ook jij hebt een luidsprekerstand gevonden voor je centrale!  B)  Mijn Atacama's  van 70 cm vond ik nog te laag en en wat gevonden van boven de 100 cm. Geweldig mobiele zware en dus stabiele dingen.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Golfer: Dank. Aan de andere zijde van de tafel staat nog zo'n standaard: voor de trafo's.
@ William: Dank. De grote zwarte doppen die je ziet op de foto's, dat zijn de bedoelde meubelglijders. Ze liggen tegen de rails en houden die op zijn plaats.

Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sint Petrusburg
Het los leggen en zelfs wat laten zweven van de rails zorgt voor bewegingen, dat kan haast niet anders. En dat kan inderdaad storingen geven.
Echt geen plannen dat ooit anders te gaan doen?
Het zou zo jammer zijn als het uiteindelijk tot ergernis leidt.

Groet,

Peter
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Sint Petrusburg
Wat een leuke eigentijdse wijze van modelbouw.
Dat kan ik wel waarderen.  ;)
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg
Citaat van: Petrus op woensdag 24 februari 2021, 09:30:36
'stadsjutten' heet dat tegenwoordig
Toptip!
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Peter: Het probleem van de storingen lijkt onder controle. Ik zie het nog even aan, maar vastschroeven komt steeds dichterbij.
@ Martin: Dank voor je aardige reactie.
@ Jan Willem: Dat 'jutten' heeft in coronatijd een 'boost' gekregen...

Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Sint Petrusburg
Ha Petrus,

Leuk om weer de voortgang in je baan te zien, blijft, vanwege de eenvoud en het strakke, een lust voor t oog.
Mooi voorbeeld!
Blijf ons op de hoogte houden, ajb.

Peter
Re: Sint Petrusburg: horde genomen
Beste allen,

De vorige keer vertelde ik over het gebruik van meubelglijders die ik wilde gebruiken om de rails vast te leggen omdat ik in toenemende mate last kreeg van storingen. De los op tafel liggende baan bewoog teveel. Wel, de met dubbelzijdig tape vastgeplakte meubelglijders deden het werk niet. Er was teveel druk en de tape raakte weer los en verschoof.
Dus moest ik eraan geloven: schroeven in de tafel. Vraag me niet waarom dat zolang geduurd heeft. Op de bijgaande foto's zie je hoe ik het nu oplos. Daarvoor heb ik de baan feitelijk opnieuw moeten leggen. Beetje bij beetje strak leggen en vastzetten en ik begrijp nu hoe belangrijk dat is. Ook daarvan zie je een foto.

De vorige keer meldde ik ook dat ik de oude diesels zou willen verkopen. Daarvan ben ik teruggekomen. Ze horen erbij. Op een van de foto's zie je dat ik er een stel opgesteld heb. En nu de baan strak ligt en alles probleemloos rijdt kan ik er weer van genieten. Ze hebben ieder een eigen geluid ontwikkeld en met de ogen dicht weet ik om welke loc het gaat. Nu ja, laat ik niet sentimenteel worden. Er is hier een belangrijke horde genomen.

Binnenkort gaan we experimenteren met servo's. Daar zie ik naar uit.

Zaterdagse groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg
Hi Peter,

Mooi dat je een andere bevestiging hebt bedacht voor deze toch wel bijzondere baan.

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2015

offline
Re: Sint Petrusburg
Mooie abstracte bouwwijze en gebruik van materialen.

Interessant.

MvG,

Timaximus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Sint Petrusburg
Wat ik op deze foto's helaas wel mis is die mooie abstracte "bebouwing" die je eerder had. Tijdelijk verwijderd voor de werkzaanheden? Of?
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Harald: Dank en groet!
@ Timaximus: Dank voor het compliment.
@ Henk: De bebouwing is tijdelijk naar de vensterbank verhuisd.
Re: Sint Petrusburg: update
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg: update
Beste allen,

Tijd voor een update!

Het meest bezig geweest met opknappen en digitaliseren van tweedehands locomotieven, ook enkele locs van Fleischmann, Roco en een van Piko. Verder veel scharrelen met iTrain, net zo lang tot het perfect remt en stopt en weer wegrijdt; veel uitproberen welke cv's het beste werken ...

De baan vraagt ook tijd: wissel erin, wissel eruit en er weer in, hier en daar verkanting toepassen en kort geleden is de eerste stap gezet om een viaduct te bouwen, alles netjes binnen de 3% ... Dat viaduct is nog niet klaar. De foto's laten de eerste aanzet zien.

Natuurlijk weer kortsluiting gehad, want zonder gaat het niet ... Ik dacht dat dat onder controle was, maar niet dus. Opnieuw alles in kaart gebracht, een nieuw schema gemaakt en alle aansluitingen gecontroleerd. Geen idee waardoor de laatste kortsluiting ontstond. (Ik verdenk er de kleinkinderen van: per ongeluk iets losgetrokken en verkeerd terug aangesloten, zodat opa niets merkt.)

Last but not least: de boekhouding. Ik heb nu alle informatie in een spreadsheet staan, waaronder het hierboven genoemde schema. Ik voeg een foto bij ...

Bijna dagelijks raadpleeg ik het forum. Er komen nog steeds veel items langs waar ik veel van opsteek en mijn vragen worden altijd beantwoord. Mijn algemene dank daarvoor ...


Petrus
Re: Sint Petrusburg: Viaduct (Work in Progress)
Beste allen,

Ben bezig met het viaduct. Het tracé van het viaduct is door een grafisch bedrijf uitgeplot en ligt nu provisorisch op de baan. Ik moet nu uitzoeken hoe ik dat het best bevestig aan de pijlers. Hierbij een paar foto's van de stand van zaken. Wordt dus vervolgd.


Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Sint Petrusburg
Voor de bevestiging zijn ook wel diverse varianten te vinden. Om er maar een paar te noemen, hotglue, dubbelzijdig foamplakband, schroeven, paspennen.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Dank voor meedenken Henk. Ik zoek de variant waarbij ik het rap weer uit elkaar kan halen als ik dat wil. Her-configureerbaar. Ik moet nu eerst passtukjes maken voor op de pijler waarna het 'tracé' er op kan. Dat zal wel een schroefje worden. En dat moet dan weer niet de c-rail in de weg gaan zitten ...

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sint Petrusburg
Petrus,

Is klittenband een optie?

Dirk Jan
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Sint Petrusburg
Dag Petrus.

Heb je al magneten overwogen?

Groeten,

Erik.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@Erik, @Dirk Jan: dank voor meedenken. Ik ben er nog niet uit.

Ik heb nu alles ingericht zodat we testritjes kunnen maken; strak ligt, geen speling heeft en de treinen in een mooie vloeiende beweging naar boven en beneden rijden. En ook de bezetmelderdraden en de baanspanningsdraden opnieuw aangesloten. Terwijl het 'tracé' van het viaduct nog niet vast ligt op de pijlers, is het al stabiel genoeg om te proefrijden, maar je moet er niet hard tegenaan stoten ...

Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sint Petrusburg
Je maakt mooie vorderingen Petrus.  :thumbup:
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
@ Henk: mooie vorderingen!

De baan, nu dus met viaduct van 7.24 meter met rechts een stijgingspercentage van 3.1 % en links 2.9 %. Al mijn treinen rijden probleemloos naar boven, behalve de V221 als daar 8 blikken D-rijtuigen achter hangen. Ik kan er mee leven.
Zoals hierboven al vermeld ligt het viaduct nog niet vast op de pijlers. Dat komt nog.
Er rijden op dit moment - zonder deadlocks - vijf treinen, waarvan twee met een in iTrain voorgeschreven route.
De volgende uitdaging is het deel helemaal achterin. Daar ligt de baan op acht Märklin My World 'duplo' pijlers en dat wil ik nu gaan aanpakken. Wordt dus vervolgd ...

Groet Petrus
Re: Sint Petrusburg: Arduino
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg: Arduino
Ben begonnen om mij te verdiepen in de wereld van Arduino. Een noodzaak ontbreekt, maar een mens wil verder komen in het leven.

Arduino gekocht, Mardec gekocht en twee Mosfets om te onderzoeken of ik dat aan de praat kan krijgen. Vandaag de Mardec die als bouwpakket komt in elkaar gesoldeerd, de bedrading aangesloten en de Arduino geconfigureerd. Een geschikte adapter gezocht en gevonden. Al met al een hele klus voor iemand voor wie dit onbekend terrein is.

Morgen verder.


Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Sint Petrusburg
Loffelijk streven! Een noodzaak ontbreekt zeg je maar is er dan wel een oogmerk wat je ermee wilt gaan doen? Daar ben ik zomaar benieuwd naar.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Henk, als je vraagt 'wat sluit je er op aan?' dan is dat voor nu een wissel. En lukt dat? Nee, vooralsnog niet ...
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Sint Petrusburg
Ah kijk, dat is al wat meer info en dan komt meteen de volgende vraag. Wil je er een wisselspoel mee aansturen of een servo die het wissel omzet? Een wisselspoel zal nog niet meevallen gezien het grote stroomverbruik van die dingen.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Top dat je meedenkt, Henk.

Er hangt nu een c-rail wissel aan met een wisselspoel. Ik lees nergens dat dat niet zou kunnen. Die Mosfets zijn daar toch voor?
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Sint Petrusburg
Aha, een Mosfet switch dus. Nu ben ik niet zo heel erg bekend met deze dingen maar ik vraag mij dan toch af wat de versterkingscoëfficient van een Mosfet is. Wat er uit een Arduino komt wordt gemeten in een paar milliAmpere. En wat er dan uit die Mosfet moet komen zijn toch al gauw 500 milliAmps, liefst het dubbele. Geen idee of die dingen een versterkingsfactor van 1000 aankunnen.
Blijf dit graag volgen.
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Henk, voor informatie: zie website ArCoMoRa ...
Re: Sint Petrusburg
Lid sinds: 2017

offline
Re: Sint Petrusburg
Het werkt. Moest nog wel wat slordig soldeerwerk - op de print - aangepakt en daarna testen met een MP1. Dat alles dan door de Arduino, Mardec met Mosfets te configureren zoals de handleiding dat vraagt.
Worden we hier blij van? Jazeker, want goedkoop. De dradenbrij is dan nog wel een dingetje ...

De volgende uitdaging, deze wisselmotor aan een wissel hangen.

Maandagse groet, Petrus