Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven

Gestart door ErwinLamens woensdag 12 juli 2017, 11:34:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
hoi iedereen,

sinds juni 2014 kleine 3 jaar wil ik ook digitaal rijden, nu blijkt dat er met mijn MS2 niets aan de hand is volgens handelaar kom ik toch dezer dagen erg veel beginnersproblemen misschien tegen bij het laden van loks

38 AC wisselstroom locs merken Marklin, Brawa, Piko, Roco, Saechsichse Wagonfabrik wil ik laden in mijn MS2

lees je hieronder even mee actuele problemen die ik ervaar momenteel, hebben andere bezitters van MS2 ook gelijkaardige problemen ?

Bijna helft ​locomotieven ​geladen (18) maar vreemde dingen gebeuren​ met MS2

Je kan maar 11 locs ​tegelijk ​zien op display en je kan lok plaat los doen​ om een andere in de plaats te zetten​
,  in ​de​ loclijst ​maar 11 machines te zien doch 6 die geladen waren zijn niet te zien, in bijgevoegde lijst machines in oranje gekleurd enkele mfx machines en motorola locs dus blijkbaar vergeet MS2 er een aantal ?

​Mijn excell bijgevoegd verklaring kleuren

groen = geladen en zichtbaar in MS2
purper = geladen in MS2 doch niet meer zichtbaar na een locplaat los om andere machine in de plaats te zetten
rood = inlezen lukt niet, machine begint spontaan te rijden op programmeerspoor digitale spanning
zwart = machines nog in te lezen staan nog niet in depot ​

​Piko & Marklin mfx loc rijden analoog bij test maar bij plaatsen op programmeerspoor onder digitale spanning beginnen ze spontaan te rijden en inlezen lukt niet... dat spontaan rijden gebeurd ook bij een Roco model, deze staan in rood gekleurd.

​Esu 32022 meld niet z​ichzelf niet aan, wel als ik herkennen kies dan komt hij er gelijk op als DCC 225 (adres 225) maar niet met alle 21 functies ...

Ligt dit nu echt aan het manneke of is er toch iets aan MS2 en zou de nieuwste mobile station dit probleem dan ook hebben ?

Voeg nog toe excell lijst van al mijn locomotieven volgens leeftijd  :) allen tp IV V VI, met type decoder, fx, mfx, motorola enz...

Deze lijst kan ik ook doormailen PM.

Wie tips of advies kan geven altijd welkom, erg geapprecieerd.

Spoorse groet,

Erwin
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Dag Erwin,

Er is als eens vaker gesproken over de 'nukken' van de MS2. Waarbij een ieder toch weer zijn eigen ervaringen heeft.

Persoonlijk heb ik vanwege het onverhoop langer moeten wachten op de CS3, gedurende anderhalf jaar weer met de MS2 moeten werken. En heb (weer) ervaren dat zodra ik meer als 20 locs in de lijst opnam, er rare dingen gebeurde.

- Locs die gewoon spontaan niet meer in de lijst staat, zodra je een koude start doet.
- Locs die wel in de lijst staan, maar niet willen laden nadat je ervoor gekozen hebt.
- Rare vastlopers van het systeem, na het rechtstreeks kiezen van een specifieke loc, terwijl als je eerst een ander kiest en vervolgens de betreffende er niets aan de hand is.

Kortom. Meer dan een bepaald aantal gaf bij mij problemen. Reduceerde ik de lijst tot rondom 20, bleek alles gewoon op rolletjes te lopen. Heb je de MS2 wel eens een factory-reset gedaan? En gaande weg weer gevuld?

Groeten,

Jan
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Hoi Erwin,

Om een goed antwoord te kunnen geven zijn allereerst de volgende gegevens nodig

  • softwareversie van de MS2
  • zijn alle protocollen (mfx, mm2, dcc) ingeschakeld bij de MS2
  • is de rode aansluitdraad aan de puko's (puntcontacten) en de bruine aansluitdraad aan de railstaven verbonden
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
hoi Dick,

programmeerspoor bestaat uit enkele Marklin M rails rechtdoor met 1x 5106 ertussen (ontstoorder eruit gehaald) waarbij rood+bruin direct met voeding MS verbonden is tijdens programmatie :)

alle protocollen staan aan en softwareversie hieronder

gegevens MS2
SNR 93560
SW V 2.5
HW 2.0
LDB : V014 (2014/5)
1.49
datasysteem 1.2

Erwin
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Het voordeel van absoluut leek zijn op een bepaald gebied (zoals MS) is dat je je dingen gaat afvragen die een ander voor zoete koek slikt. Neem nou de 40 geheugenplaatsen (voor locs), waarvan er maar 10(+1) actief zijn. Wat bedoelt men daarmee?

Citaat van: ErwinLamens op woensdag 12 juli 2017, 11:34:39
38 AC wisselstroom locs

Je kan maar 11 locs ​tegelijk ​zien op display
Je probleem staat gewoon in de handleiding als een feature. En die manual is overal te downloaden, o.a. hier: http://modelbaan.mine.nu/pdf_s/Marklin/ =>60653

In die Marklin Mobile Station MS2 60653 handleiding staat:
CiteerEr zijn 40 interne geheugenplaatsen beschikbaar, daarvan elf (10+1) actieve locomotieven.
De elfde plek is variabel d.w.z. als een nieuwe lockaart of een mfx-loc ingelezen wordt,
overschrijft deze de elfde plaats en schuift de vorige loc naar het interne geheugen

Bij een site met MS2-bespreking: http://www.johngeus.dds.nl/MobileSt.html
Citeerbedieningselement waarmee tot maximaal 10 treinen apart van elkaar bestuurd kunnen worden
Er kunnen maximaal tien loc's in de Loclijst worden opgeslagen.
Bij het resetten van het Mobile station verliest het apparaat het de gehele Loclijst in het geheugen.
Na reset moeten dus alle locomotieven opnieuw in de Loclijst worden opgenomen.
Met het gebruik van twee Mobile stations kunnen twee Loc's onafhankelijk van elkaar gelijktijdig bestuurd worden.

Om 38 locs in te voeren in de Loclijst zou je aan 1 MS2 genoeg hebben, maar om 38 locs actief te hebben, heb je meerdere MS2-apparaten nodig. Als ik de handleiding goed begrijp, dan heb je er 4 nodig (maar 2 is het maximum). Slimmer is dan er een Central Station bij te zetten, maar welke versie geen idee. Ik heb geen idee waarom er 40 geheugenplaatsen zijn als je er maar 10+1 actief kunnen zijn.
Ik vind dat niet terug in de wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60653_Mobile_Station

Ik vraag me af of "tegelijk actief zijn" betekent dat er maar 10+1 op de baan kunnen staan
(en dus de overige 28 in de vitrine)? Of betekent dit dat de locs op geheugenplaatsen 12 t/m 39 niet op de actieve lijst staan, en dus alleen maar niet aangestuurd kunnen worden?

Nogmaals het cryptische zinnetje uit de officiële manual:
CiteerDe elfde plek is variabel d.w.z. als een nieuwe lockaart of een mfx-loc ingelezen wordt,
overschrijft deze de elfde plaats en schuift de vorige loc naar het interne geheugen

Ik ben benieuwd hoe de vaste gebruikers dat zinnetje duiden.

Ik zou denken: Dus, Stel, je hebt 10 niet-mfx locs ingevoerd op de Loclijst, en je zet daarna 11 mfx-locs op de baan (die worden automatisch herkend, maar dat duurt wel eventjes, want dat gebeurt serieel, met iets minder dan een minuut per loc, laten we zeggen 8 minuten).
Dan zouden die locs ombeurten eerst op de 11e plek komen, en daarna doorschuiven naar het interne geheugen. De laatste van het stel zou dan op positie 11 zichtbaar blijven. Tot je nog meer mfx-locs op de baan zet. Dat zou dan ook betekenen dat er maximaal 10 niet-mfx locs in de lijst van 1 MS2 mogen voorkomen ....
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Heb ook een MS2. Naast de opmerkingen van Jan22 die ik volledig onderschrijf nog een kleine aanvulling.
De MS2 kent eigenlijk drie lijsten/bestanden met Loc's.
De eerste lijst is de grote lijst met uitgebrachte loc's van Marklin zoals bekend bij de bouw van de MS2. Recente loc's staan er dus niet op maar meestal zijn die MFX.
De tweede lijst maak je zelf aan en bestaand uit loc's die je hebt geladen, lijst is max 38+2
De derde lijst bestaat uit de 10 loc die je daadwerkelijk wil laten rijden, plus eentje extra.
Bij mij is de tweede lijst op enig moment vervuild en was genoodzaakt alles schoon te maken door de fabrieksinstellingen te "laden".
Dan al mijn loc's opnieuw inregelen gaan dus naar tweede lijst en afhankelijk welke ik die dag wil rijden haal ik ze uit de tweede lijst en worden dus actief.
Wil je meer actieve loc's dan de 10 dan moet je een 2e MS of CS aanschaffen, helaas.
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Maar zeg nou eerlijk.

De MS2 is echt een fantastisch product.

Ik heb ook een tijdje met de Roco LocMaus 2 gewerkt, die in dezelfde prijsklasse zit (en met een z21 eraangekoppeld kon ik ook MM2 draaien). Maar het 'beheer' en rijgenot van de MS2 vindt ik gewoon fantastisch. Een zeer lage instap-drempel.

Echter.....

Het is naar mijn beleving voor de 'beginnende' hobbyist. En als je meer dan 10 locs op je baan hebt, heb je volgens mij die grens overschreden. Dus moet je je ook afvragen of de MS2 niet 'te zwaar' wordt ingezet.

Ook ik koop liever LOCS dan randapparatuur, maar heb wel gemerkt dat 'gedoe' je kostbare hobby-tijd nodeloos in beslag kan nemen zonder positief resultaat. Dan maar liever weer één keer in de beurs tasten, om daarna weer gewoon te kunnen rijden zonder sores.

Groeten,

Jan
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Citaat van: Ton van het Fort op woensdag 12 juli 2017, 13:43:47
De MS2 kent eigenlijk drie lijsten/bestanden met Loc's.
(...)
al mijn loc's opnieuw inregelen gaan dus naar tweede lijst en afhankelijk welke ik die dag wil rijden haal ik ze uit de tweede lijst en worden dus actief.
(...)
Goede toevoeging van die 3 lijsten, dat had ik nog niet uit de handleiding gehaald.
Die 2e lijst met locs die je hebt (maar niet allemaal op de baan), bepaalt dus wat je naar de 3e lijst kunt halen (de 10 actieve locs). En de actieve locs zijn dan de locs die je die dag op je baan hebt staan.
De rest staat in de vitrine of ligt in een doosje.
Maak je die locs zelf actief (met een handeling op de MS2), of doet de MS2 dat automatisch als jij die loc-selectie op de baan zet?

Ik kan me voorstellen dat een MS2 inderdaad fantastisch werkt voor de "beginnende" hobbyist.
En ik vermoed dat 38 locs inderdaad horen te passen in die 2e lijst.

Maar niet in iedere willekeurige volgorde. Onder andere niet door een zinnetje uit zowel de handleiding van de 60653 als de 60657 handleiding:

CiteerAlleen de loc fx(MM2), DCC die herkent moet worden mag op de baan resp. het programmeerspoor staan.
Locomotieven met mfx-decoders hoeven niet alleen op de modelbaan te staan.

Ale niet-mfx locs moet je stuk voor stuk invoeren; er mag dan geen andere loc op de baan staan.
Automatisch herkenbare mfx- locs (alle) en dcc-locs (sommige), kunnen ergens ergens op de baan staan, omdat ze automatisch worden herkend (maar dat duurt wel de nodige tijd extra, omdat automatische herkenning vrij lang duurt). Voer je niet-automatische herkenbare locs het eerst in op de 2e lijst?

De vraag van de vragensteller (ErwinLamens)  is dan:

Hoe krijg ik ze er (eenmalig) in? Want dat schijnt hem niet te lukken.
De handleiding is vrij duidelijk, op wat cryptische zinnetjes na. En je kunt niet zonder.
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Hebben de MFX loks op een MS2 ook last van het bekende kwaaltje: gewist willen ze zich niet meer aanmelden, omdat ze zelf denken dat ze nog wel in het apparaat aangemeld zijn?
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
De zg tweede lijst is eigenlijk je eigen voorraad loc's.
De 10 actieve loc's die je vorige keer hebt gebruikt blijven staan in de zg derde lijst. Als je dezelfde wilt gebruiken, hoef je niets te doen. Je zet ze op de baan en worden herkend. Als je een van de 10 loc's die dag niet wil gebruiken kun je die vervangen door op de betreffende plaats een "nieuwe loc invoeren" te kiezen, waarschijnlijk heb je die al in de 2e lijst staan. Zo kun je afhankelijk van wens die dag even aanpassen. Vaak, althans ik, wisseln meestal 2-5 loc's per keer uit mijn eigen (2e lijst) bestand.
Mocht je bijvoorbeeld een loc erin willen plaatsen die "op bezoek" komt, dan moet je hem uit de 1e lijst halen, de Märklin-database, die zoals ik al eerder anagaf niet actueel is.
Zet je een nieuwe MFX loc op je baan, en toets je op "herkennen", dan verwijdert MS2 zelf een loc uit je actieve 3e lijst (de 10 die je wilt laten rijden). De verwijderde loc blijft echter wel in je 2e lijst staan!
Is de 2e lijst vol , meer als 38 loc's, en voert een volgende toe, dan verwijdert MS2 er hier ook een. Let dara dus op.
Tips.
-Zorg voor een goede (geprinte) administratie van je loc's die je in MS2 hebt staan.
-Controleer dat regelmatig.
-Ik heb van al mijn locs, geplastificeerde kaarten (briefkaartformaat) met plaatje, en adres ( op het plastic niet eronder, whiteboardmarker gebruiken) en evt andere info van de loc.
-Ik heb de kaartjes in beeld bij mijn controlboard.
Tot zover, succes
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Citaat van: ErwinLamens op woensdag 12 juli 2017, 11:34:39

​Piko & Marklin mfx loc rijden analoog bij test maar bij plaatsen op programmeerspoor onder digitale spanning beginnen ze spontaan te rijden en inlezen lukt niet... dat spontaan rijden gebeurd ook bij een Roco model, deze staan in rood gekleurd.

​Esu 32022 meld niet z​ichzelf niet aan, wel als ik herkennen kies dan komt hij er gelijk op als DCC 225 (adres 225) maar niet met alle 21 functies ...


Het lot van de multiprotocol rijder.  :D

Jouw centrale zet meerdere protocollen (MFX MM DCC) op de baan. Sommige decoders raken dan van de leg en denken dat er een analoge spanning op de baan staat, schieten in de analoog modus en rijden ongecontroleerd weg. De oplossing in voorkomende gevallen is in de decoder de analoog herkenning UIT zetten. Hoe dat moet en of dat kan hangt van het merk en type decoder af, Esu en Uhlenbrock kent het ieder geval en ook de moderne nieuwe Marklin decoders.

Over die ESU machine: die kent geen MFX en er valt dus niets te herkennen. De decoder heeft wel DCC Railcom aanmelding aan boord maar dat ondersteunt jouw MS niet. Het enige wat je centrale doet is het uitzenden van lok adressen.

Gr, Ben.
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Nog een kleine aanvulling.
De zg 1e lijst wordt op het scherm: "uit database" genoemd, als je deze aanklikt, krijg je de lijst marklinloc's op volgorde van hun nummer.
De zg 2e lijst wordt op het scherm: "uit lijst" genoemd.
De zg 3e lijst is het rijtje van 10 posities onderaan op het als je op de "trein-icoonknop" drukt.
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Citaat van: Ton van het Fort op woensdag 12 juli 2017, 18:36:41
Zet je een nieuwe MFX loc op je baan, en toets je op "herkennen", dan verwijdert MS2 zelf een loc uit je actieve 3e lijst (de 10 die je wilt laten rijden).
Een nieuwe mfx loc meldt zich zelf aan en verwijdert de 11e loc uit de actieve lijst
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
hoi,

dank voor jullie fijne reacties, ondertussen nog meer locs kunnen programmeren doch 5 tal vindt ik niet terug in mijn loclijst ook al werd de machine geprogrammeerd succesvol ...

er staan er 10 op scherm , doe plaats 8 steeds weg met loc plaat los (gaat ie naar loclijst) en programmeer dan een nieuwe

vreemd is dat MS zegt dat er 18 locomotieven zijn terwijl ik er eigenlijk al 23 geprogrammeerd had dus 5 vindt ie niet ...

Erwin
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Hoi Erwin,
Ik rij al geruime tijd met 2 x MS2, 2 Tams boosters en 2 boosterlinks.
In mijn loklist staan 36 loks.
Ik kan dus met 20 (+2) loks actief rijden.
De problemen die jij schetst heb ik in het begin ook gehad tot ik ontdekte dat de datebase m.i de boosdoener bij dit soort storingen is.
Mijn oplossing: gebruik de database niet maar voer de gegevens voor alle loks met C80-90, Fx en andere merken met de hand in.
MFX loks, ESU M4 ook handmatig een vrij adres geven en daarna laten herkennen.
Deze loks melden zich dan na herstart gewoon aan.
Als de loks goed zijn ingeregeld zet ik ze op een lokkaart voor noodgevallen.
Let erop dat je bij het programmeren dit doet vanuit de master. (als je meerdere MS-en gebruikt.
succes digibert
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
vrij adres geven en daarna laten herkennen hoe doe je dat ?

nu reeds 23 machines in loclijst en 10 op display toch wil MS2 die niet vasthouden, kom nog terug met lijstje locs in loclijst en die op scherm staan vreemd een aantal mfx vindt ie niet ... ooit geladen

Erwin
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Hoi Erwin,
Met een vrij adres bedoel ik een adres dat nog niet in gebruik is voor een lok met C80-90 of Fx.
Programmeerspoortje: Geen lok, MS2 in MM2 modus zetten, MS2 Stop, lok op het spoor, Lok wijzigen, volgens MM2 procedure adres programmeren,
MS2 Stop, Controleren of lok luisterd anders procedure herhalen, Lok van het spoor en +/- 5 min laten staan, MS2 in normaal modus MFX, DCC, MM2 enz,
MS2 Stop, Lok op rails, MS2 aan en lok laten herkennen.
Lok meldt zich weer aan als MFX.
succes digibert 
Re: Marklin Mobile Station MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven update
hallo,

het loopt lekker MS2 kreeg nu een update naar versie 2.7 via de CS2  :)

17 machines in de loclijst we zitten in de helft en daar zitten mixed bij fx, mfx, dcc, delta  :)

spoorse groeten,

Erwin
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Hoi Erwin,
Mooi dat het nu goed gaat.
Als je alle loks erin hebt zitten weet ik zeker dat je behoefte krijgt aan een 2e MS.
Denk eraan dat je die voordat je iets gaat doen deze eerst update met je huidige sofwareversie.
Dat kan gewoon via je railbox.
succes digibert
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Geen idee of je er nog wat aan hebt, maar het probleem van "op hol geslagen locs" heb ik ook gehad. Kijk maar bij dit draadje:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67386.msg1174265#msg1174265

Gr Bastiaan
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Hallo Jan,

Citaat van: i_m_johny op woensdag 12 juli 2017, 13:55:16
Ik heb ook een tijdje met de Roco LocMaus 2 gewerkt, die in dezelfde prijsklasse zit (en met een z21 eraangekoppeld kon ik ook MM2 draaien). Maar het 'beheer' en rijgenot van de MS2 vindt ik gewoon fantastisch. Een zeer lage instap-drempel.

Je zal toch wel een Roco Multimaus bedoelen en niet een Roco lokmaus 2? Daar zit nog wel wat verschil in. De Multimaus zit in de prijsklasse van een Mobile Station II / III van Märklin (60 - 80 euro). De LokMaus 2 zit in de prijsklasse van 10 - 15 euro wat ongeveer de prijs is van een Marklin mobile station I.

Groeten Ronald.
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
Dag Ronald,

Sorry, klopt het was de Multimaus.

Leuk apparaat, ik snap waarom die zo populair is.
Prijzen liggen inderdaad zeer dicht bij elkaar.

De MS1 ligt in mijn beleving iets hoger in de prijsklasse als jij aangeeft. Ook zijn is ie functioneel best nog wel aardig. Maar Multi-Protocol zit er bijvoorbeeld niet in.

Groeten,

Jan
Re: Marklin Mobile Station 60653 MS2 erg veel problemen bij laden locomotieven
nou met de andere helft moet dat lukken, tweede mobile station ? misschien  :)

bedoeling is 2 treinen te laden rijden digitaal , met één machine rangeren dus max 3 locs tegelijk en de 32 tal andere in locdepot te laten staan al dan niet met hun lichten brandend of stuurcabineverlichting.

staat lok niet op je lijst gewoon van de plaat(s) af en kiezen maar uit de loclijst welke machine je wel zou willen digitaal aanspreken

blijf dit draadje volgen wordt nog vervolgd

Erwin