Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?

Gestart door i_m_johny dinsdag 11 juli 2017, 14:50:28

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?

Tsja, wat aan het nadenken over de blokken voor de nieuwe spoorbaan.

Maar zat me af te vragen of het ook gewenst / gebruikelijk is om in de Spiraal één of meerdere blokken te maken. De ruimte wordt ruim 20 centimeter, dus waarschijnlijk 3 omwentelingen.

Groeten,

Jan
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Ja. Mits: Uitsluitend op het dalende spoor. Tenzij: het hellingspercentage < 2%.

Dit in verband met het kunnen optrekken vanuit stilstand
van locs met een sleep van tenminste 8 personenwagons.
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
De bedoeling is een stijgings (en dalings-)percentage van 3%.

Ik begrijp de opmerking 'vanuit stilstand' niet helemaal...

Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Probeer 'k ook 'ns een beer kort en bondig te zijn ...  :?

Analoog zou ik 't zo zeker doen, met blokken en analoge bezetmelders.
Digitaal hangt 't af van een PC-besturingssysteem hoe en wat.

Meest voor de hand ligt per omwenteling een of 2 melders bij 1-richting verkeer,
en 2 of 3 melders bij 2-richting verkeer. Elk blok is dan 1 omwenteling.

Analoog trekken mijn locs zonder problemen vanuit stilstand een trein omhoog.
Digitaal ligt dat anders, schijnt het.
Vraag me niet waarom, misschien verkeerd ingestelde lastregeling?
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
bij 3% is dat geen enkel probleem.Of je past mijn trukje toe : enkele rechte rails in de spiraal verwerken en daar zit het stopgedeelte.De loc kan dan gewoon makkelijk optrekken.Bij digitaal mag het normaal geen probleem zijn.
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Jan,
In mijn spiraal(helix) van 3,3% zijn er 2 blokken gemaakt waar de langste trein van 155 cm in past,
Als er vanuit de spiraal (zonder rechte rail)het volgende blok vrijkomt rijden alle treinen die daar gestopt zijn zonder mankeren weer weg. Decoders doen hun werk zoals ingesteld. Tis allemaal niet zo spannend.  :P

Gr. Jan
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
 :D  :thumbup: :thumbup:
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Je kunt ook met 1 bezetmelder af en in je pc software dit blok als "kritisch" markeren, dan zal er geen trein in dat blok stoppen.
Ik ben hierbij vanuit gegaan van de mogelijkheden van TrainController 8 Gold.

Rob
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Heren,

Goeie tips. Daar ga ik zeker wat mee doen in de toekomst.

Groeten,

Jan
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Citaat van: Jan22 op dinsdag 11 juli 2017, 16:29:37

Analoog trekken mijn locs zonder problemen vanuit stilstand een trein omhoog.
Digitaal ligt dat anders, schijnt het.

Digitaal zal het zelfs beter gaan. Maar ook hier lees ik weer een boel onzin, het onderwerp spiraal is nu al zo vaak besproken, dat het me verbaasd dat dit steeds weer opnieuw dezelfde discussie oplevert.

@Johnny, of je blokken in je spiraal maakt of niet dat is geheel je eigen keus, niets moet, maar er kan heel veel.

Groetjes
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Kan je gewoon doen. Ik heb een spiraal met 7 omwentelingen, de langste trein bij het stijgende spoor is drie meter met van die ouderwetse ketelwagens en een e94 ervoor. Hoek is ongeveer 2,5 graden. Geen enkel probleem.  :)

En ik rij digitaal.
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Heren,

Weer bedankt,

Het is inderdaad wel natuurlijk een Digitale opzet. Daar was ik al mee bezig in gedachten, maar nu gaat ook alles, zodra de rails op de baan ligt, direct aangesloten worden. Dus dan is het handig om dit soort punten wel goed doordacht voor te bereiden.

En daarbij kan ik de bedrading en aanpassing van de rails gewoon doorvoeren, maar hoef het natuurlijk, mochten er problemen zijn het niet perse aan te sluiten.

Maar ik zie het wel goed komen.

Groeten,

Jan
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Citaat van: i_m_johny op dinsdag 11 juli 2017, 14:50:28

Maar zat me af te vragen of het ook gewenst / gebruikelijk is om in de Spiraal één of meerdere blokken te maken.


Wat Sprinter zegt, niets moet en alles mag. En ik deel het verhaal met Jan 44er, stoppen en wegrijden is helemaal geen probleem op een helling. Ik snap overigens het analoge uitstapje van J-W niet, voegt helemaal niets toe.

De keuze hangt mede af van je spiraal: enkel of dubbelspoor. Zelf heb ik dubbelspoor met 2 blokken stijgen en dalen. In de praktijk blijkt 1 blok feitelijk voldoende te zijn omdat ik het aantal treinen dat uit de schaduwstations mag vertrekken gereguleerd heb: ik wil geen druk verkeer in het zicht maar dat is puur persoonlijk.

Ik zou zeggen: maak 2 blokken met elk 2 melders, ook als het enkelspoor 2 richting verkeer is. Een derde melder per blok voegt niets toe in een helling. En weghalen van het blok kan achteraf altijd.

Gr, Ben.
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Er komen inderdaad 2 rijsporen, met eenrichtingsverkeer. De binnenbocht wordt afdalend en dus buitenom weer naar boven.

Door de verkleining van de ruimte ben ik nu helaas wel genoodzaakt om een R1/R2 combinatie ervan te maken. Anders is niet mogelijk. Maar zal wel de wisselstraat beneden dusdanig maken dat ik in noodgevallen handmatig buitenom (met de R2) naar beneden kan.

Blokken van ongeveer 1,25 / 1,50 wil ik aanhouden, dus waarschijnlijk 2 stukken.

Groeten,

Jan
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Ik denk dat dat zeker niet verkeerd is om er meerdere melders bij te zetten ,  ik kan er gelukkig nog makkelijk bij.
Ik heb er momenteel te weinig ga er zeker nog enkele melders bij zetten , ik moet nu wachten met de volgende trein totdat er 1 boven/beneden is , dit duurt mij te lang (Ben vind dit prima , lekker rustig verkeer) maar ik heb graag meer blokken voor wat meer verkeer (2 blokken zijn me nu iets te weinig).
Stoppen en optrekken is geen enkel probleem (zie mijn laatste filmpjes over de Piko 2297).

Mvg: Alex
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
In mijn twee spiralen komen 3 melders per blok, terwijl ik per blok maar een richting op rijd.

Ik ga de inrij melder gebruiken om de wisselstraat vrij te geven als deze inrij melder vrij komt.
Anders moet een wachtende trein lang stil staan todat de stopmelder getriggerd wordt.

S88 kost 25 euro, klein bedrag groot plezier.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Zo denk ik er ook over Peter.
Heb toch nog wel wat gaatjes vrij om er een paar groene draadjes bij te steken.

S88 kost 17,50 bij AJ , nog een kleiner bedrag , en net zoveel groot plezier......... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 13 juli 2017, 03:53:15

Zo denk ik er ook over Peter.


Ik niet.  :D

Respect voor de kunsten van Peter. Niettemin is zijn betoog voor 3 melders per blok wat elke keer langs komt onzinnig. Peter wil vorig blok vrijgeven op de eerste melder via vrijkomen: prima, doe ik ook maar dan op basis van treinlengte omdat ik niet mijn hele trein detecteer.
Maar mij ontgaat het nut van de tweede melder. Peter zegt dan: volledige detectie zonder in te zien dat dat onzin is in een spiraal. Losgeraakt materieel zal naar beneden terugrijden. Bij twee dubbelspoor spiralen met 5 blokken hebben we het over 20 overbodige melders.

In dit topic worden vragen gesteld en er zijn verschillende antwoorden valide. Alex wil meer blokken om zijn goede redenen. Peter wil meer melders per blok omdat het weinig kost. :D

Gr, Ben.
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Ik werk ook maar met twee melders en geef wisselstraten vrij o.b.v treinlengte en dat werkt perfect. (moet je wel met geijkte snelheden rijden en de lengtes goed invoeren) Een S88 kost mij misschien net 5 euro ofzow, om die reden hoef ik het dus niet te laten om meer melders te gebruiken. Maar onnodig melders gebruiken vind ik ook weer niet nodig.

Dan de vraag over blokken in de spiraal. Op mijn vorige baan in M-rail had ik een spiraal met 4 windingen en had per winding een blok, de stopmelder was een recht stuk rail en via de buitkant werd er naar boven gereden (R2) Ik reed met maximaal 4 rijtuigen achter een loc maar dat was geen enkel probleem. Met meer rijtuigen ging het ook prima alleen mijn baan liet geen langere stammen toe qua opstelsporen.
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Heren,

Allen weer bedankt voor het belichten en toelichten van de materie op alle mogelijke fronten.

De vervolgvraag is dan ook:

- Welke blokgrootte draaien jullie mee? Ik wil met een gemiddelde treingrootte van 1 meter (en maximaal 1,50) eigenlijk dat er niet meer als 2 blokken gelijktijdig bezet worden.

Groeten,

Jan
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Jan, blokken zijn zolang als je langste trein, dus dat ie er in past.
Dan wordt er ook geen achter liggend blok gebruikt, en via instellingen kan je natuurlijk
het aantal blokken vooruit reserveren 1 of 2 blokken maar is ook afhankelijk wat je zelf wil en hoe
groot je baan is uiteraard, mogelijkheden zat, en echt , tis allemaal niet zo spannend.  :P

Gr. Jan
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Mijn manier: Gemiddelde lengte van trein. Heb je grote trein -> meerdere blokken bezet.

Zet je hem op de grootste trein heb je veel te grote blokken....  >:-D
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Dat zeg ik, tis allemaal niet zo spannend,  >:-D
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Hier is het ook schipperen, mijn langste trein is ruim 3 mtr en het kortste blok in het zicht is 1,35 mtr. Maar als je het zodanig regelt dat die trein altijd blijft rijden in het zicht maakt het allemaal niet zo veel uit.  :D

Gr, Ben.
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelding in Spiraal (of Helix)?
Citaat van: Wijbe op donderdag 13 juli 2017, 10:54:26
Gemiddelde lengte van trein. Heb je grote trein -> meerdere blokken bezet.

'T is me inmiddels duidelijk, al staat dit draadje in elektrotechniek, dat Jan digitaal rijdt, en mogelijk gaat rijden met Koploper, gezien alle adviezen. Dus mijn analoge visies op bloklengtes doen er eigenlijk niet meer toe. Toch komen er leuke tips langs die ik ook min of meer heb bedacht.

Ik begon ooit ook met
[quoute]Jan, blokken zijn zolang als je langste trein, dus dat ie er in past.[/quote]
Daarna kwamen de variaties.