Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Booster 6015

Gestart door josje40 dinsdag 11 juli 2017, 13:54:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Booster 6015
Lid sinds: 2007

offline
Booster 6015
Hoi
Ik heb 3 boosters 6015 die het niet meer doen.
Zijn die te repareren of kun je ze maar het beste weggooien.
De booster 6015 aanschaffen is geen probleem, maar is er een goed alternatief.
Ik heb op de site van Marklin gekeken maar daar kan ik niet zo gauw iets geschikts vinden.
Het liefst heb ik iets ineen.
Nu moet de booster apart door een externe trafo gevoed worden.
Gr      Jos

Re: Booster 6015
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Even de zoekfunctie gebruiken, kom je hier uit:

KLIKKEN MAAR
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Booster 6015
Hi Jos,

Misschien de eindtransistoren defect.
Lees evt. hier

groet
Harald
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster 6015
De huidige "moderne" boosters zijn zogenaamde H-Bridge boosters, hebben het voordeel dat ze geen koelvinnen meer nodig hebben, maar het nadeel dat ze niet echt lekker samen werken met de oude Märklin centrales en terugmelders op basis van massa detectie.

Er zijn nog "minder moderne" boosters, zoals de https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:db-2

Groet, Anne W
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Booster 6015
Beetje jammer dat de 6015 en 6017 boosters nog ontbreken in het 3railwiki overzicht.
De booster 6017 staat wel genoemd https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Digital
maar een aparte pagina ontbreekt.

En dat is jammer, want als ik de twee andere draadjes zo lees, dan is dit verhaal
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6021_openen
over de 6021 Control Unit reparatie bijna identiek aan de reparatie van de 6015/6017 boosters.

Nou rij ik analoog, dus wat ik digitaal jammer vind, doet er eigenlijk verder niet toe.
En ik begrijp dat de enige echte slachtoffers van deze omissie nog delta rijden, en dus ook achterlijk zijn, net als ik.  :D
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2008

offline
Re: Booster 6015
Citaat van: Anne W op dinsdag 11 juli 2017, 14:37:35
De huidige "moderne" boosters zijn zogenaamde H-Bridge boosters, hebben het voordeel dat ze geen koelvinnen meer nodig hebben

Dat is niet waar.
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Booster 6015
LDT tekent de koelvinnen (nog) wel ...
Misschien geven ze zelf verouderde infomatie
Of zijn hun boosters nog zwaar verouderd :?

Noem eens een moderne booster zonder koelvinnen ...
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/249444-an-01-de-UB_DIGITAL_BOOSTER_POWER_4.pdf ???
Re: Booster 6015
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Nu ben ik geen Ing. in de elektronica, maar ken wel een vliegtuig met veel elektronica en wat er voor nodig is dit gekoeld te houden.

Je wilt niet weten hoeveel koelvinnen en ventilatoren hierbij gebruikt worden, elektronica componenten worden altijd heet en dat is in geval van deze booster hetzelfde.

Iemand die elektronica weet te ontwerpen waar bij gebruik geen warmte ontstaat moet hier gelijk patent op aanvragen, kun je rijk worden namelijk.
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2008

offline
Re: Booster 6015
Fred, klopt helemaal !

Het hangt wel af of je het hebt over vermogenselektronica of niet, maar een beetje booster hoort daar echt wel bij.
Ook gewone elektronica produceert warmte (in bedrijf) maar dat is niet zoveel dat er koelvinnen aan moeten.

grv Huub
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Booster 6015
De eenvoudigste manier lijkt mij die van  "Te heet," dan schakelt het apparaat zich uit.
Re: Booster 6015
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Citaat van: Jan22 op dinsdag 11 juli 2017, 16:53:41
Noem eens een moderne booster zonder koelvinnen ...
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/249444-an-01-de-UB_DIGITAL_BOOSTER_POWER_4.pdf ???

Koelvinnen kunnen in dit geval net zoals bij de DELTA booster van tante M* gewoon onder de kap zitten.
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster 6015
Beste Jan,

Een LDT DB2 is een common ground booster (ouderwets dus), een DB 4 is een H-Bridge, als jij daar een koelvin op kunt ontdekken ben je een "kei".

Hebben de huidige Digikeijs, Märklin en Esu boosters koelvinnen?

Een vraag voor de deskundigen: waarom komen we toch zo veel H-Bridge boosters op de markt?

Groet, Anne W
Re: Booster 6015
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Booster 6015
@Jos, ik zou inderdaad beginnen met het openen en vervangen van de eindtrap.

Dan nog even een opmerking over die koelvinnen, zelf een stuk printplaat waar de SMD transistoren opzitten werkt als koeling/koelblok.
Re: Booster 6015
Ben den Hollander
gast

Re: Booster 6015
Citaat van: Anne W op dinsdag 11 juli 2017, 22:40:22

Hebben de huidige Digikeijs, Märklin en Esu boosters koelvinnen?


Jazeker. Plaatje van een DR5000: ook daar zie je kleine koelvinnen maar moderne centrales / boosters als deze zijn veel meer energie efficiënt vergeleken met het oude spul (DB2, Intellibox, 6021, 6015 etc.) immers warmte is nutteloze verspilling van energie.


Bron: Karst Drenth

Maar terug naar de vraag: ik zou de boosters lekker in de kliko mikken en iets moderns kopen wat ook nog eens spanning gestabiliseerd is en wellicht je hele baan kan voeden in plaats van losse kastjes. Maar ik kan niet in je portemonnee kijken.......

Gr, Ben.
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster 6015
Het gebeurt soms, maar Ben en ik zijn het zowaar eens eens....

Groet, Anne W
Re: Booster 6015
Ben den Hollander
gast

Re: Booster 6015
 :D
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Ben
Zoiets wat de hele baan kan voeden zonder al die losse kastjes heb ik het liefst.
Weet jij iets?
Jos
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster 6015
Beste Jos,

Vertel eerst maar eens met welke centrale je rijdt en of je terugmelders gebruikt.

Groet, Anne W
Re: Booster 6015
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Volgens mij heeft dit niks met boosters te maken, de centrale geeft het digitale signaal af naar de boosters waarna deze ieder een sectie van de baan van het digitale signaal voorzien.

Als je je besturing op deze manier schakelt dan heb je ook geen sleperwippers nodig.
De booster bij de centrale gebruiken voor het programmeerspoor.

Oh ja, ik raak ook weer off topic want ik raak hier het onderwerp digitale besturing. Ik werd afgeleid door je opmerking Anne W.

Ofwel, laten we het maar weer over de te repareren booster hebben.
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster 6015
Beste Fred,

Ik reageer op de vraag van Jos in #16, stel hij gebruikt een Märklin 6021 centrale en hij vindt de Digikeys 5033 wel een leuk geprijsde booster....., dan zal dat niet erg goed gaan, m.a.w. moderne boosters zijn niet simpele versterkers meer...

Groet, Anne W
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2008

offline
Re: Booster 6015
Voor de duidelijkheid ( :P) toch nog even de volgende nuanceringen:

Modernere boosters worden niet minder heet omdat er een H-brug in zit, maar omdat de toegepaste schakelelektronica een stuk efficiënter werkt.
Een mosfet heeft een veel betere karakteristiek dan een darlingtontransistor en een nagenoeg perfect schakelgedrag.
Neem bijvoorbeeld een BUZ11, die heeft een maximum stroom van 30 Ampere continue en gepulst tot 120 Ampere.
E.e.a. houdt dan ook in dat de Rds-on waarde erg laag moet zijn, en dat is ie: 0,04 Ohm maximaal.
Daar moet je aardig wat stroom door sturen om enige hitte te krijgen:
Als booster met 5 Ampere kom je aan 1 Watt op gestookt vermogen, terwijl
Een TIP140 transistor bijvoorbeeld heeft 2 Volt over collector-emitter bij 5 Ampere.
Je stookt dan 10 Watt in die ene transistor op in warmte. 10 maal zoveel.
Dat zijn de waardes in geleidende toestand, bij het on/off schakelen ontstaat ook nog warmte, maar dat laat ik even zitten hier.

Een voordeel van een H-brug is de a-symmetrische voeding - dus simpeler en goedkoper - en de makkelijkere aansturing.

grv Huub
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Hoi
Ik werk met een CS 2 en met de S88 terugmeldmodule van marklin.
Verder rij ik met Marklin m rails en de terugmelding geschied met schakelrails.
De baan is verdeeld in 4 sectoren die ieder apart gevoed worden door een booster gekoppeld aan een 52 volt trafo.
Dat is het zo'n beetje.
Groeten    Jos
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster 6015
Beste Huub,

Logische verklaring, gezien het feit dat er vroeger alleen boosters waren die grote koelvinnen gebruiken, trek ik de conclusie dat de toepassing van meer efficiënte elektronica nu ook tot de modelspoor industrie is doorgedrongen.

Beste Jos,

Ik zou, als ik met een CS2 zou rijden, gewoon bij de nu verkrijgbare Märklin boosters blijven, loop je niet tegen comptabiliteits problemen op en t.o.v. je oude 6015 boosters krijg je ook nog het voordeel dat er geen problemen zijn met de terugmeldingen vanuit je MFX loks.

Groet, Anne W
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Hoi
Iedereen bedankt voor de informatie.
Ik ben veel wijzer geworden.
Gr     Jos
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Ik ben met een booster aan de slag geweest, maar nu is hij helemaal overleden.
Weet iemand een adres van degene die boosters kan repareren.
Keuterman doet het niet meer.
Gr    Jos
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2014

offline
Re: Booster 6015
Ik denk dat een booster laten repareren je net zo veel gaat kosten als een nieuwe of je moet iemand vinden die het voor de hobby doet.
Ik hoop dat je bedoelt dat je een 52va trafo gebruikt ander kan ik me voor stellen dat je booster is overleden ;)
Re: Booster 6015
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Op beurzen vind je best wel een 6015 booster, niet meer dan ?50.- geven.

Minder betalen is natuurlijk beter :-)  Reparatie zal zeker dit bedrag kosten schat ik zo in.
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Ik was er al bang voor dat ik beter nieuwe kan kopen.
Bedankt voor de informatie.
Groeten     Jos
Re: Booster 6015
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
P.S.

Booster 6017 kan ook wel, alleen deze samen met een 6015 schakelen vraagt het juist aansluiten van de stekkers waarmee ze onderling zijn verbonden, Staat wel in de wiki.
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2009

offline
Re: Booster 6015
Jos, als je toevallig in de buurt van Eindhoven woont wil ik wel een reparatie-poging wagen.. (voor de uitdaging)
laat maar horen als je interesse hebt.
RoelofS  - (> 50 jaar in de elektronika )
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Ik heb zeker wel interesse want ik kan er niets aan verliezen.
Maar ik woon helemaal in Langenboom en dat is zo'n 40 km ten noorden van Eindhoven.
Gr    Jos
Re: Booster 6015
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Booster 6015
Dat valt toch wel mee?
Re: Booster 6015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster 6015
Kan ik ze ook opsturen