Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Pipo Wagen

Gestart door peteranje maandag 10 juli 2017, 12:05:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Pipo Wagen
Wat een zeldzaam mooie prachtplek, Peter!
En ook nog eens elke dag bij huis 'met vakantie', het hele jaar door...  :thumbup:

Werk je trouwens volgens strakke baanplanning/ontwerp? Of werk je toe naar wat je ongeveer voor ogen hebt?

Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
Ik heb geen kant en klaar baanplan.alles wat er ligt , verzin ik op dat moment.er verandert ook nog steeds wat.in grove lijnen weet ik wat ik wil, maar zien of dat ook te realiseren is
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
hoi, de rails komt uiteindelijk wel vast te liggen, na alles getest en aangesloten te hebben. ik wil zo veel als mogelijk, zoniet geheel digitaal hebben,nog werk genoeg dus.
Re: Pipo Wagen
peterke33
gast

Re: Pipo Wagen
Hoi Peter

Je maakt mooie vorderingen met je sporen, en ik ook gebruik geen baanplan gewoon lekker neerleggen hoe je het leuk vind.

Dat is heel leuk en succes verder  :thumbup:
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
Hoi Even een vraag van een beginner, ik wil koploper eens uitproberen hoe dat werkt, maar hoe maak ik mijn baan layout in koploper?????
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
een eerste ontwerp van m'n rangeer terrein, opmerkingen of ideeën welkom natuurlijk.
de volgende stap is alle wissels en rails testen.
wat is het beste (betaalbare) programma om alles digitaal te laten rijden mbv mijn pc?
Re: Pipo Wagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pipo Wagen
Hallo Peter.
Leuk om te zien dat er in jouw bijzondere treinenkamer nu ook al een stukje baan ligt! :thumbup:

V.w.b. je vraag over de layout in Koploper, je kunt in het menu onderhouden/baan definities/baanontwerp je baan schematisch ontwerpen en/of vastleggen.

Veel plezier en succes met het ontwerpen en bouwen van de baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Pipo Wagen
peterke33
gast

Re: Pipo Wagen
Hallo Peter

Het word erg mooi, je draaischijf en sporen zijn erg mooi gelegd.  :thumbup: :thumbup:
Zo heb je wel veel speel plezier  :)  :thumbup:
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Pipo Wagen

Hoi Peter,

Het lijkt er bijna op, dat de sporen willekeurig gelegd zijn.
Sommige liggen veel te dicht op elkaar en geven botsingen.
Ik heb twee ruwe schetsen in je foto's gemaakt.
Bij de loods horen locbehandel-sporen en die heb ik langs de wand gezet.
Het rangeren heb ik aan de voorkant geplaatst, zodat je er makkelijk bij kunt en ook wissels naar de hoofdbaan, zodat je er op en af kan.

Er zijn hele draadjes vol geschreven en te vinden hier, hoe je een locdepot in kunt richten.
Met rangeren is dat hetzelfde. Zelf probeer ik dat met de hand uit met wat wagens en een wagon die als loc fungeert.
Zo ontdek je waar de wissels kunnen liggen, om treinen uit elkaar te trekken en/of je een wissel nodig hebt, om je rangeerloc om te laten lopen.

Ik heb maar een ruwe schets gemaakt, van hoe het ongeveer zou kunnen.
Er zijn hier op het forum ontwerp-kunstenaars, die dat perfect kunnen  :P

Hopelijk begrijp je wat ik bedoel en kun je er wat mee.

Grtz Tony
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
Wat een mooie ruimte om je treintafel in op te bouwen!
En dan die meters m-rails, om van te smullen!

Veel succes en plezier :)

Via google vond ik het volgende op Herr Michael Frickenschmidt: klik naar g*

Groet!
Jorrit
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Pipo Wagen
Citaat van: peteranje op zaterdag 19 augustus 2017, 18:20:22
wat is het beste (betaalbare) programma om alles digitaal te laten rijden mbv mijn pc?

Peter,

Dat is een kwestie van smaak en daar is eigenlijk geen antwoord op te geven.
Op dit forum zijn topics hierover in ruzies ontaard.
De meeste programma's bieden wel een demo-versie die je kunt downloaden om een beeld te geven.
Let wel op de specificaties.
De meest belangrijke is wel dat je centrale met het programma kan praten en omgekeerd.
Een andere voorkeur kan zijn Nederlandstalig of niet.

Verder las ik dat je (nog) geen vast omlijnd baan plan hebt en dat je dan wat uitprobeert.
Prima, maar straks kom je er achter dat je rails of wissels hebt gekocht die je achteraf toch niet nodig hebt.
Zonde van het geld of je met er teveel van hebben.
Download SCARM eens.
Dit is een gratis programma om baanplannen te ontwerpen en in het Nederlands.
Je baan plan kun je dan op het forum zetten.

Re: Pipo Wagen
Gerrit-1959
gast

Re: Pipo Wagen
Hallo Peter,

Elders op het forum is er sprake van, dat Scarm niet meer gratis is. Wel schijnt er een beperkte demo van te zijn. Maar dit geldt ook voor Anyrail en misschien ook wl voor Wintrack.
Re: Pipo Wagen
Ben den Hollander
gast

Re: Pipo Wagen
Citaat van: peteranje op woensdag 16 augustus 2017, 12:24:58

Hoi Even een vraag van een beginner, ik wil koploper eens uitproberen hoe dat werkt, maar hoe maak ik mijn baan layout in koploper?????


Door de beginnershandleiding door te lezen en een simpel proefbaantje te leggen: ovaaltje, inhaalspoortje, kopspoortje.

http://www.koploperforum.nl/download/Hoe%20begin%20je%20met%20KOPLOPER%209_0.pdf

Maar ik ben bang dat je volgorde verkeerd is. Een enorme baan uitleggen en dan besluiten om met de PC te rijden is wat hoog gegrepen. :D

Citaat van: Trainhenk op maandag 21 augustus 2017, 23:31:32

Dat is een kwestie van smaak en daar is eigenlijk geen antwoord op te geven.
Op dit forum zijn topics hierover in ruzies ontaard.


Met smaak heeft het weinig van doen en er is prima een antwoord op te geven. Het is een kwestie van voor en nadelen afwegen, ruzie maken is iets anders dan discussiëren. ;)

Gr, Ben.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
he manne, ruzie maken we niet he :D. ik ben gestopt met baan bouwen, en eerst de pc er aan gelegd, interface ertussen en testen maar. daar gaat de nodige tijd overheen,dat weet ik, maar heb geduld en bouw verder als het wat slechter weer gaat worden.komt goed allen  :thumbup:
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pipo Wagen
Citaat van: Tony op maandag 21 augustus 2017, 13:23:03
Ik heb maar een ruwe schets gemaakt, van hoe het ongeveer zou kunnen.

Hoi Peter, laat ik dan ook een duit in het zakje doen.

Reagerend op Tony' s visie, valt me ook wat op.
Er liggen twee engelsmannen 5128 in deze baan. 
Dat zijn kruiswissels met zo'n dikke lantaarn erop.
Die geven me het gevoel dat de geometrie "niet klopt".

Omdat de afslag van een 5207 slanker is dan een 51xx serie wissel/engelsman,
en de sporen dichter op elkaar liggen, dwingt kruiswisselvervanging
ook andere wissels af (zoals 5222 en 5214).

Die dingen heb ik in de foto gezit, zoals 5128 => 5207, e.d.
Als je dat doet, zul je zien dat de baan beter oogt.

Tenzij je bijvoorbeeld bewust kiest voor 5128, b.v. om een perron tussen sporen te leggen.
Verwijzing M-rails nummers: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M-Rail_Componenten

Ik ben benieuwd welke interface het geworden is.

Succes met je baan.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Pipo Wagen
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 22 augustus 2017, 07:43:53
ruzie maken is iets anders dan discussiëren. ;)
Helemaal mee eens Ben.
Maar als je dreigementen ontvangt in de trend "wacht maar, als ik je tegenkom..." en "verrader" alleen omdat je besluit om een ander programma te kiezen dan noem ik dat geen discussiëren meer.

Verder zal ik er hier in dit topic niets meer over schrijven.
Re: Pipo Wagen
Ben den Hollander
gast

Re: Pipo Wagen
 @citaat Ik ken het Henk, een berichtje naar het Forumbeheer helpt dan.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Pipo Wagen
Zit net je draadje te bekijken van je Pipo wagen. Maar best ruim zo'n kar. Goed bezig. :thumbup:

Ga dit draadje zeker in de gaten houden.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
hoi mede trein fanaten, ik heb een vraag, hoe kan ik mijn baan van voeding voorzien, de makkelijkste manier?met n trafo en booster, of anders.ik ga digitaal rijden, en zoek dus stroom voorziening voor de baan alleen.voor de rest,licht ed heb ik.
Re: Pipo Wagen
Ben den Hollander
gast

Re: Pipo Wagen
Wat heb je voor centrale? Dat is bepalend voor het merk en type booster wat je toe gaat passen. En heb je wel een booster nodig? Met hoeveel treinen tegelijk wil je gaan rijden, 3 of 20?

Gr, Ben.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
Hoi Ben,

ik heb een interface desktopstation DSmain, het gaat er mij alleen om,om spanning op de rails te krijgen. En het is de bedoeling om met zon max 10 treinenen te gaan rijden . is een aantal trafos ook voldoende?

peter
Re: Pipo Wagen
Ben den Hollander
gast

Re: Pipo Wagen
Oei, check dan het forum: http://desktopstation.net/forum/wforum.cgi en stel daar je vraag. Ik heb er geen sjoege van.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Pipo Wagen
 @citaat
Dat is duidelijke taal.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Pipo Wagen
Kon er ook al geen koek van bakken.  @citaat @citaat :?

Misschien heb je hier iets aan? http://yaasan.mints.ne.jp/feature.html
Helaas wel in het Engels
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
dank voor alle tips en meedenken. Ik ga eerst 2 weken met zon reces , en meld me daarna graag weer. heb ik mooi even de tijd om uit te vinden wat ik moet doen. :thumbup: :)
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
Even wat anders dan baan leggen, de elektro kast voor alle componenten. Voorzien van koel ventilatoren, en een hoofdschakelaar. ook komt er nog een temp aanduiding op.
Nu ga ik verder met mn baan wat aan te passen.verdere updates volgen.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Pipo Wagen
Gaan de fans in de kast blazen, of afzuigen?

Als ze gaan afzuigen heb je kans op een te korte luchtroute omdat de gaten recht onder de fans zitten.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
hoi, de onderste gaten is voor kabel doorvoer, het is de bedoeling dat de ene kant zuigt de andere blaast.
Re: Pipo Wagen
Martijn
gast

Re: Pipo Wagen
Mooi en origineel idee om de baan in een Pipo wagen te bouwen.

De kabeldoorvoeren had ik persoonlijk aan de zijkant van de kast gemaakt met hierop aansluitend draadkokers, zowel in de kast als onder de baan. Tussen de draadkokers kun je eventueel din rail monteren voor componenten(geen idee wat je er allemaal in wilt bouwen). Verder ziet het er doordacht uit :thumbup:
Re: Pipo Wagen
ERIK SALDEN
gast

Re: Pipo Wagen
Wat een fantastische plaats om een modelbaan te bouwen. Erg origineel.
Leuk dat je met m rails aan het bouwen bent.
Voor mij is dat nog altijd de echte Marklin rails en heb dan ook spijt als haren op mijn hoofd dat ik indertijd ben overgegaan op c rail.
Veel succes en plezier in de verdere bouw,

Gr,
Erik
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
Update, ik had een paar uurtjes tijd, en heb het rangeer/industrie gedeelte nogal verandert. de locloods staat, en bij de 2 korte  sporen ,komt nog een dubbele locloods.verder bij het ovaal, wat industrie. schiet gerust op wat ik gebouwd heb, het is makkelijk aan te passen.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Pipo Wagen
Dag Peter.

Je hebt al flink wat rails uitgelegd :thumbup:
Het sporenplan bij de draaischijf doet Old Skool aan:
de beschikbare oppervlakte zo efficiënt mogelijk benutten :wink:
Zelf zou ik de opstelsporen en de wisselstraat hebben gespiegeld ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Pipo Wagen
Ik zou nog een plaats reserveren om te rangeren, nu komt alles op het hoofdspoor en takt dan af naar ofwel een zijspoor(opstelspoor) of de locloods.

Ik zou het graag even snel tekenen, maar dat gaat helaas niet op de iPad  :?

Heb een plaatje gevonden van wat ik ongeveer bedoel (en met te veel sporen) en de kwaliteit is ook nog eens zeer matig.

Het gaat mij hier om de boven kant van het plaatje, daar is een soort van rangeerterrein.

Succes, en hopelijk heb je hier iets aan.  :help:
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
Hoi alle trein fanaten, na heel veel draden aansluiten en eerste test rondjes gereden te hebben, krijg ik het niet zo maar soepel en storingsvrij rijdend.
Ik steek het persoonlijk op het type rails, M.

Nu ben ik aan het denken om toch naar een ander type over te stappen.
Nu is mijn vraag aan jullie kenners, wat is gezien mijn plan, namlijk gehaal digitaal en automatisch met pc te gaan rijden het beste type C of K?
Niet kijken naar prijs en uiterlijk aub, puur technisch.

ik ben al best ver met aansluiten enzo, maar als ik het niet naar mijn zin werkend krijg en over zou moeten stappen op een andere rail, doe ik het liever nu voor ik alles aangesloten heb. en dat zijn met bv de terugmelders en voedingen best veel draadjes.

hoor graag (positieve  :D) reacties.

gr Peter
Re: Pipo Wagen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pipo Wagen
Als je naar de geometrie kijkt van C rail dan is dit het beste wat je kan overkomen!
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Pipo Wagen
Zelf heb ik K-rails in het zicht en C-rails in de schaduwstations omdat ik K-rails mooier vind en mooier in de sceneery  is in te passen.
Naar mijn idee maakt het niet zo heel veel uit.
Als je met de computer je baan wilt besturen maakt het ook niet heel veel uit.
Voor de bezetmelders gebruik ik voor C-rails de rode isolatoren en voor K-rails plastic raillasjes van Peco.
Je hoeft dan niet in de rails te zagen.

Verder heb ik het idee dat de draaischijf M-rail aansluitingen heeft.
Dan is C-rail in het voordeel t.o.v. K-rail omdat C- en M-rail een bedding hebben en dus praktisch op dezelfde hoogte zitten.
Uiteraard kun je de draaischijf laten zakken en van de overgangsrail M- naar K-rail de pootjes af zagen.
Of je koopt ook een andere draaischijf ( 8o 8o).

De nieuwe C-rail draaischijf is niet direct de makkelijkste; er loopt een KLIK: uitgebreid topic hier op het forum.
Of een 2e hands K-rail draaischijf; op KLIK: Catawiki wordt er nu een aangeboden maar die zal richting het einde van de veiling nog wel in prijs stijgen + 9% veilingkosten en verzendkosten.

Overigens leg ik neopreenband onder mijn K-rails als geluiddemping en om een basis voor de bedding te hebben.

Veel succes met de sterkte en de keuze.

Henk





Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
Hoi nog een vraagje over de k rail , hoe zit dat met vervuilen / oxideren van de spoor staven tov m rail?

Gr Peter 
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Pipo Wagen
De railstaven zijn gemaakt van een hoogwaardiger metaal als die van M-rails, van oxideren is geen sprake, vervuilen hang van de vervuilende werkzaamheid van je rijdend materieel af.

Groet, Anne W
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Pipo Wagen
Ik gebruik al K-rails van de serie 2200 zolang ze bestaan, 40 jaar of zo, nooit een corrosie of plastic afbreek probleem gehad.

Groet, Anne W
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
Hoi fanaten. Dank voor de positieve reacties en raad. Mijn keuze is gevallen op de K rail en wel de 2200 serie. Heb inmiddels al wat rails in gekocht maar zoek nog meer . Iemand die rails wil verkopen ?


Gr Peter
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Pipo Wagen
Hoi Trein fanaten,

Ik heb inmiddels een test baantje liggen met de aangeschafte K rails. Ik werk met stroom detectie Digikeijs 4088 LN, omdat ik dit had met mijn vorige M rail baan en werkte. Ik heb een test baan gelegd met 6 blokken, midden geleider (pukkos) geissoleerd.
de 6 blokken heb ik via 1 draad per blok van de midden geleiding op een uitgang van de LN4088 verbonden. de + draad van mijn centrale Dr 5000 gaat naar de ingang van de 4088. de - draden zijn gesoldeerd op de verbinding schoen rail as en op een ring leiding aangesloten, de - van mijn centrale zit hier op. als ik de centrale aan schakel , gaat hij na 1 seconden uit op short (kortsluiting). als ik alle rail staven los maak van de ringleiding , blijft de centrale aan.
wat doe ik fout? kijk ik ergens overheen? Bij mijn M rail werkte het wel.

zal wel iets makkelijks fout doen. :?

gr peter
Re: Pipo Wagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Pipo Wagen
Hoi Peter,

Ik zou alle draden naar de geïsoleerde stukken losmaken en dan de centrale aanzetten.
Een voor een aansluiten totdat de sluiting boven water komt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Pipo Wagen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Pipo Wagen
Peter,

@citaat @citaat
Eerst het advies van Peter volgen en dan de rails loshalen en weer aansluiten totdat jein het specifieke geisoleerde stuk je storing gevonden hebt.
Ik heb zelf ook K-rails en heb dit probleem ook gehad.
Uiteindelijk bleek dat ik een stuk rail zeer slordig had aangesloten waardoor de lipjes van de puko's (zitten onder de raillas) omgebogen waren en tegen de rails kwamen.

Nogmaals, eerst het advies van Peter volgen want anders zoek je je een ongeluk.