Update Januari 2018
Hoewel ik sinds september niets meer heb gepubliceerd, is er ondertussen (zij het wat minder snel dan gepland), wel gebouwd aan de baan.
Een belangrijk onderdeel is het "ondergrondse kabel- en leidingwerk". Hier is vooruit denken noodzakelijk.
Maar ik ben er uit.
Aansturing Wissels (en Seinen):
De aansturing van wissels gaat met Märklin 6083 en Viessman 5211-decoders (daar heb ik er de afgelopen jaren nogal wat van gekocht, en dat blijkt nu handig.
Stopsecties:
De stopplaatsen doe ik op een speciale manier. Hier komt een decoder-uitgang van een K84-decoder, die zoals dit binnen de Märklin filosofie gebruikelijk is, bij stop de spanning van het beterffende spoorgedeelte afhalen. Zo kan ik dan ook met CS3+ gaan rijden zonder de PC te gebruiken.
Maar ik wil meer, nl. met geduwde combinaties rijden. Daarom maak ik de stopgedeeltes over de gehele lengte van het betreffende spoor en schakel dit uit. Hiervoor gebruik ik de gebeurtenis optie van de CS3, waarmee ik een S88-kontakt aan het einde van de stopsectie, de sectie stroomloos laat zetten.
Om nu toch te kunnen wegrijden, gebruik ik een tweede schakelaar van de K84. (Dat is niet het goedkoopst, maar het werkt)
Overigens bij de PC-besturing wil ik het stoppen (en afremmen) gewoon via het programma laten regelen.
Terugmelden:
Terugmelden zal gaan gebeuren met "gewone" S88-decoders, waarvan ik er ondertussen ook best wel veel heb. De oudere modellen zullen via de L88 aangesloten aan worden. Hiervoor worden geisoleerde spoorstaafsecties van de K-rail benut.
Busleidingen:
Om alle decoders en sporen van de nodige stroom te voorzien, is gekzozen voor een systeem met gekleurde busleidingen.
Hierbij gebruik is de volgende kleuren:
- Rood = Central Station (voeding K83/K84)
- Oranje = Booster 1 (Baanstroom 1)
- Paars = Booster 2 (Baanstroom 2)
- Bruin = Massa (AC-systeem)
- Geel = 16V-bus nr 1
- Groen = 16V-bus 2
De aftakkingen worden gemaakt via kroonsteenstrips en met deelbare kroonsteenstrip naar de onderbouw-secties gevoerd.
Onderbouw
De onderbouw van de baan bestaat uit losse elementen, waarmee het werken aan de ondergrondse infrastructuur best wel een stuk comfortabeler is geworden.
Omdat plaatjes vaak meer zeggen dat alleen tekst, hierna de foto's.
Wordt vervolgd.
John (VT601)