Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)

Gestart door VT601 maandag 10 juli 2017, 08:56:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Nadat ik in 2006 gestart was met mijn baan in mijn vorige woning, lag dit project al geruime tijd stil.
Gewijzigde privé-omstandigheden, een verhuizing (met eein eigen treinenkamer) maken het nu mogelijk om een herstart te maken met het project dat destijds begonnen was als Westerwaldbaan.

Eerst maar wat achtergrond.
Het doel is een baantje te bouwen op een de beschikbare oppervlakte van 270 x 120 m. Uiteraard betekent dat beperkingen, maar het baanplan ook van de vorige versie (3,00 x 1,25) blijft in hoofdlijnen identiek.
Vanuit een ondergronds aan te leggen schaduwstation starten vanaf 4 of 5 sporen korte lokale treinen voor een rit door het Westerwald. Het schaduwstation vorm daarbij feitelijk een keerlus met verschillende sporen.
Via een enkelsporige hellingbaan bereiken we niveau 1, waar zich het aftakkkingswissel bevindt. Hiermee kan ondergronds verder worden gereden naar het westelijke einde van het station dat zich dan op niveau 3 bevindt.
Het andere spoor van de aftakking bereikt na een korte tunnel een soort paradestrecke, waarmee het oosteinde van het station bereikt kan worden.

Het station zelf zal twee of drie sporen krijgen. (Dat hangt een beetje af wat goed oogt), maar ook een paar rangeersporen, zoals de lokale brandstofhandel, de silos van de Raifeissen en een laadperron.

Door de keuze van de twee keerlussen kunnen alle treinen van beide zijden het station bereiken en desgewenst doorrijden dan wel keren.

In de bijlage het voorlopige baanplan.

John (VT601)

Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Vervolg
Omdat het een herstart betreft, eerst wat foto's van de oude baan als vergelijking voor het verdere draadje.

De werkwijze met segmentkastjes was niet echt werkbaar, dus wordt hier voor een andere bouwmethode gekozen.
Wat wel blijft is het werken met secties die een eventuele verhuizing mogelijk maken.
Verder het hergebruik van de oude delen uitgangspunt. Het baanplan blijft namelijk op hoofdlijnen gelijk.

John
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Vervolg 2
Voor de onderbouw van de tafels wordt gebruik gemaakt van vurenhouten latten van 69x18 mm (als buitenframe) en 44x 18 als tussen drager.
Aan de buitenzijde komen daarmee twee tafels te staan van 120 x 90, waarop uiteindelijk een tussenstuk gaat rusten van ook weer 90 cm breedte.
In de beide buitenste tafels is rekening gehouden met een "toegangsopening" van 60 x 60 cm.

Op deze tafels komen vervolgens frames met verschillende afmeting (afhankelijk van het spoor en wisselverloop) met een rastermaat van 30 x 30 en opgebouwd uit panlatten van 27 x 18 mm. Hierop komt vervolgens de feitelijke drager van het spoor bestaande uit 9mm multiplex.
Hierop komen vervolgens 3-4 mm dikke krukstroken, waarop de K-rail gemonteerd wordt.
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
John,

leuk dat je weer opnieuw kan beginnen bouwen aan je baan, ziet er een leuk traject uit,
veel suc6

grts Freddy
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Nieuwe ronde nieuwe kansen John, veel succes en plezier bij het bouwen van je baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Hoi John, deze (her)start gaan we belangstelling volgen.
Baanplan ziet er goed uit, voor deze oppervlakte. :arrow: :thumbup:
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Vervolg #4 (Update 2017-07-24)

Afgelopen weekend weer lekker bezig geweest. De gehele onderbouw (tafelconstructie) is nu compleet.
Daarna is weer verder gegaan met het recyclen van de onderdelen van de vorige bouwpoging.

Als je zo bezig bent  schiet het wel snel op. Maar aansluiten en pasmaken van voegovergangen moet nog wel gebeuren.
Uiteraard wordt de bekabeling niet vergeten.

John
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
-John:
Suc6 met de herstart van je baan, en die beperking door de afmeting, daar heeft elke modelspoorder last van denk ik.
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Ik weet het, maar een grote hal krijg je ook nooit af/vol, tenzij je met een grote groep bent om te bouwen, je allemaal hetzelfde doel hebt en voldoende budget. :)

John
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
John

Ik ben nog steeds aan het ontwerpen voor mijn toekomstige baan.
En alhoewel ik een L ruimte heb van 11.5m lengte met 4m breedte in het opstaande been en 6 op 5m voor het liggende been worstel ik nog steeds met "te weinig plaats". Ik durf het haast niet schrijven :)
Hoe meer plaats je hebt hoe meer ideeen je erin wil brengen. Ik probeer nog steeds "minder is meer" toe te passen maar dat is oh zo moeilijk want je wil altijd zoveel laten zien.
Dus zoals Jørg schrijft: hoe groot je ruimte ook is je hebt altijd plaats tekort.
De uitdaging is op de beschikbare ruimte hoe klein of hoe groot ook de juiste sfeer te scheppen en de baan niet te overladen met sporen.
Ik hoop dat je daarin slaagt.

Luc
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
-John:
Idd zoals Luc schrijft, heb ik bij het ontwerpen van mijn baan getracht een gezonde mix van sporen en landschap het evenwicht te behouden zodat de baan niet te vol ligt met sporen.
Ook het landschap ga ik niet te vol bouwen en trachten daar een evenwicht te creëren met de begroeiing.
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Vandaag een kleine update (#5) na de bouwactiviteiten van het afgelopen weekend.

Met wat hulp van een vriend zijn tegen de achtermuur houten latten gemonteerd. Deze vormen de drager voor de achtergrond platen.
Wat ik hoopte dat zou lukken, is ook tot stand gekomen. Ik heb een plaat lakboard van 3mm in stroken van 80 cm laten zagen, waardoor ik drie panelen kreeg van 122x80cm. 80 cm is genoeg voor de hoogte van de achtergrond.
Met behulp van twee mallen van 18mm multiplex heb ik de platen kunnen buigen tot een straal van 40 cm, waarmee ik een mooie uitronding in de hoeken kon maken.
Het resultaat zien jullie op de bijgevoegde foto's.
Uiteraard komt hier vervolgens de wolkenhemel nog op. Maar dat is de volgende stap.

Ook is de hoekmodule linksachter aangepast, omdat ik in de diagonalen tot wel erg korte opstelsporen kreeg. Met de aanpassin heb ik nu naar verwachting ca. 120 cm.

Wordt vervolgd.

John
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
John

Je pakt het ook gelijk mooi en netjes aan, heb zelf ook al veel geleerd.  :)
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Oke John, idd mooi gelukt op deze manier. :arrow: :thumbup:
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Hallo John,

Die afgeronde hoek ziet er goed uit, ga je daar nog een achtergrond op plakken of wordt alles geschilderd?
Je hebt er weer een volger bij :)

Gr.
Piwie
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Hier komt sowieso een wolkenachtergrond van Faller op. (Schwarzwald-Baar). Omdat deze ca. 60 cm hoog is, komt er mogelijk nog een heuvellandschap achtergrond voor. Deze moet ik nog uitzoeken, maar heb welnal wat ideeën.

John
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Update #6: 2017-08-04:
Dit weekend is weer lekker aan de baan gebouwd. Na het afmaken van de witte boardplaten, bleek mijn winkelier ook alde achtegronden van Schwarzwal-Baar (incl. verlenging) in huis te hebben.
Tijd dus voor de behanglijm. Nu is dat niet mijn specialiteit, maar een doosje behanglijm was nog voorradig.
Uiteraard maak je veel te veel lijm aan, maar ja. (en toch was het maar 2 liter)

Bijgaand de foto's van het drogende resultaat.
Als derde foto nog een testje met een oudere MZZ-achtergrond ervoor geplaatst. (Vanwege de slijtage van deze plaat, wordt dit niet de uiteindelijke keuze voor het landschap op de achtergrond.
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
-John:
Mooie achtergrond, ik vermoed dat die blaasjes nog weg zullen trekken eens het droog is.  :thumbup:
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Dat is een mooie start John, je zou met een speld een klein gaatje kunnen prikken en proberen het geheel glad te strijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017) - Update september 2017
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017) - Update september 2017
Update September

Na een paar weken van relatief weinig (zichtbare) activiteit maar weer eens een update.
Hierbij spelen de vakantie (zie ook mijn vakantie verslag) maar ook wat privé-verplichtingen mee.

In de tussentijd zijn diverse elektrische installatiewerkzaamheden uitgevoerd, waaronder het aanleggen van de vijfvoudige ringleiding. (3 groepen baan, 2 groepen licht). Niet dat hiervoor alle boosters al aanwezig zijn, maar beter nu aangebracht dan later veel geklooi onder de baan.
De ringleiding is met deelbare kroonstrips aan de onderbouwtafel aangebracht. Aan de segmenten zitten dan straks de stekkerdelen van de deelbare kroonstrip.
Een verdere toevoeging zijn de adereindhulzen die aan het uiteinde van de flexibele 0,75-1,00mm2 kabels zijn aangebracht.

De baan bestaat voor de onderbouw nu uit 6 segmentkasten (4 x ca 60x 60 cm) op de hoeken en 2 x 150 x 30/60 voor de wisselstraten én de schaduwstationsporen.
Op bijgevoegde foto's is de uitproberen te te zien van de spoorligging en de afgelopen week definitef gemonteerde voorste sporen van het schaduwstation.

Wordt vervolgd.

(Ja, ik heb niet alle gereedschap opgeruimd vorodat de foto gemaakt werd)

John
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Update Januari 2018

Hoewel ik sinds september niets meer heb gepubliceerd, is er ondertussen (zij het wat minder snel dan gepland), wel gebouwd aan de baan.

Een belangrijk onderdeel is het "ondergrondse kabel- en leidingwerk". Hier is vooruit denken noodzakelijk.
Maar ik ben er uit.

Aansturing Wissels (en Seinen):
De aansturing van wissels gaat met Märklin 6083 en Viessman 5211-decoders (daar heb ik er de afgelopen jaren nogal wat van gekocht, en dat blijkt nu handig.

Stopsecties:
De stopplaatsen doe ik op een speciale manier. Hier komt een decoder-uitgang van een K84-decoder, die zoals dit binnen de Märklin filosofie gebruikelijk is, bij stop de spanning van het beterffende spoorgedeelte afhalen. Zo kan ik dan ook met CS3+ gaan rijden zonder de PC te gebruiken.
Maar ik wil meer, nl. met geduwde combinaties rijden. Daarom maak ik de stopgedeeltes over de gehele lengte van het betreffende spoor en schakel dit uit. Hiervoor gebruik ik de gebeurtenis optie van de CS3, waarmee ik een S88-kontakt aan het einde van de stopsectie, de sectie stroomloos laat zetten.
Om nu toch te kunnen wegrijden, gebruik ik een tweede schakelaar van de K84. (Dat is niet het goedkoopst, maar het werkt)

Overigens bij de PC-besturing wil ik het stoppen (en afremmen) gewoon via het programma laten regelen.

Terugmelden:
Terugmelden zal gaan gebeuren met "gewone" S88-decoders, waarvan ik er ondertussen ook best wel veel heb. De oudere modellen zullen via de L88 aangesloten aan worden. Hiervoor worden geisoleerde spoorstaafsecties van de K-rail benut.

Busleidingen:
Om alle decoders en sporen van de nodige stroom te voorzien, is gekzozen voor een systeem met gekleurde busleidingen.
Hierbij gebruik is de volgende kleuren:
- Rood  = Central Station (voeding K83/K84)
- Oranje = Booster 1 (Baanstroom 1)
- Paars = Booster 2 (Baanstroom 2)
- Bruin = Massa (AC-systeem)
- Geel = 16V-bus nr 1
- Groen = 16V-bus 2

De aftakkingen worden gemaakt via kroonsteenstrips en met deelbare kroonsteenstrip naar de onderbouw-secties gevoerd.

Onderbouw
De onderbouw van de baan bestaat uit losse elementen, waarmee het werken aan de ondergrondse infrastructuur best wel een stuk comfortabeler is geworden.

Omdat plaatjes vaak meer zeggen dat alleen tekst, hierna de foto's.

Wordt vervolgd.

John (VT601)


Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
nieuwe ronde nieuwe kansen john

en veel succes en plezier bij het bouwen van je baan

ziet er goed uit allemaal  :thumbup:
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mijn Westerwaldbaan (herstart 2017)
Update Oktober 2018:

Het is alweer enige maanden geleden dat ik een update geplaatst heb. Maar op dit moment is het schaduwstation compleet en kan er proefgereden worden.
Op dit moment wordt gewerkt aan de aansluiten van de terugmelders en het inregelen op de Central Station 3.

Bijgaand (ook geinspireerd door een collega op Stummiforum) een overzicht per 07-10-2018.

John