Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Overgevoelige IB II

Gestart door Break302 zaterdag 08 juli 2017, 21:12:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overgevoelige IB II
Lid sinds: 2008

offline
Overgevoelige IB II
Beste

Ik werk afwisselend met 2 IB II centrales en die hebben alle 2 het zelfde probleem.
Om de haverklap melding van Interne Booster in kortsluiting of overbelasting !  :(
Ik had het probleem met de eerste en stuurde die terug naar Uhlenbrock, en kwam terug na ongeveer 3 maanden met de uitleg dat de einduitgangen vervangen waren !
Resultaat was ! Niets veranderd !!!  :(
Laat me nu ondertussen een tweede identieke tweede hands gekocht hebben met juist het zelfde probleem.
Het is zo erg dat ik er geen twee loks gelijktijdig mee kan aansturen, zelfs niet 1 lok met een LP4 en een LP4FX .
Met de laatste combinatie rijdt het stel met binnen verlichting = 10 lampjes roco binnen verlichting, maar na het aanzetten van de 2 frontlichten is het na enkele seconden gedaan met rijden met de boven vermelde fout opgave.
Nu heb ik verschillende jaren een IB I gehad en nooit of te nooit problemen mee gehad !
Ik vind het vreemd dat ik over dit probleem nog nergens iets over gelezen heb.
Nog even vermelden dat de IB zelfs niet op een baan is aangesloten maar de een op een test ovaal en de andere op een recht stuk spoor van =- 2 meter, dus aan de baan zal het zeker niet liggen !

Jos
Re: Overgevoelige IB II
Aliebengalie
gast

Re: Overgevoelige IB II
Jos.
Erg vervelend dit , en ga maar is zoeken naar het probleem.
Ik gebruik de Basic uitvoering , en die stuurt 3 boosters aan.
2 voor de baan , en een voor de decoders .
Heb geen enkel probleem of ja toch wel , als ik meer dan 10 locs tegelijk laat rijden dan kan het wel eens gebeuren dat alles stopt.....maar dat komt dan door iTrain.
Dan blijkt er ineens 2 locs tegen over elkaar te staan......maar ook dat moet ik straks oplossen.Moeten gewoon wat spoortjes bij.
Ik neem aan dat er toch hier en daar iets niet helemaal goed zit.
Je kan daar alleen achter komen door sectie/blok na elkaar te controleren op goede werking.
Anders kom je er niet uit.

Wens je veel suc6 Jos

Mvg: Alex
Re: Overgevoelige IB II
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Overgevoelige IB II
Citaat van: Break302 op zaterdag 08 juli 2017, 21:12:41
de IB is aangesloten op een test ovaal en de andere IB op een recht stuk spoor van =- 2 meter
(...)Om de haverklap melding van Booster in kortsluiting of overbelasting
Als volslagen analoge leek: Hoe zit de booster aan de 2 IB's vast, en hoe de 2 IB's aan de 2 "banen".
IB is toch zo'n Uhlenbrock ding? Of zo'n Märklin kloon?
Re: Overgevoelige IB II
Lid sinds: 2008

offline
Re: Overgevoelige IB II
Er hangt geen Booster of eender wat aan, juist de rails en op het ovaal een wissel decoder wat op het rechte rail stuk zelfs niet het geval is !

Jos
Re: Overgevoelige IB II
Aliebengalie
gast

Re: Overgevoelige IB II
Aha Jos , je bedoelde dus de ingebouwde booster in de IB (intellibox) .
Er zit dus duidelijk iets niet goed.
En raar als je een test ovaaltje legt dat het probleem zich al voordoet.
Heb geen idee waar je woont , maar ik neem aan dat je iemand moet zoeken die je even met dit probleem wilt helpen.
Want waar ligt het nu aan namelijk is de vraag.
Bij Uylenbrock kunnen ze best een foutje maken , maar meestal ligt zoiets meer bij je zelf.
Hou is de kwaliteit van je rails ?
Geknipt of nieuw , je bedrading goed gescheiden.
Kwaliteit van je locs?
Word je IB warm aan de achterzijde ?
Bij gebruik van 2 locs mag dit eigenlijk totaal geen problemen opleveren.

Mvg: Alex
Re: Overgevoelige IB II
En wat kun je ons vertellen over de gebruikte Trafo?

Groetjes
Re: Overgevoelige IB II
Lid sinds: 2008

offline
Re: Overgevoelige IB II
Citaat van: Aliebengalie op zondag 09 juli 2017, 07:11:03

Bij gebruik van 2 locs mag dit eigenlijk totaal geen problemen opleveren.

Mvg: Alex

Juist daarom vindt ik het vreemd, omdat ik het probleem heb met 2 gelijkaardige apparaten op 2 verschillende plaatsen !
De voeding is dus in beide gevallen een gewone 6647 32Va Märklin transformator.
In beide gevallen heeft de IB II de eerste versie van de IB vervangen, nu al tot groot verdriet !

Jos
Re: Overgevoelige IB II
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Overgevoelige IB II
Heb je de voeding wel op de juiste manier aangesloten? Voldoende dikke bekabeling gebruikt?
Re: Overgevoelige IB II
Ben den Hollander
gast

Re: Overgevoelige IB II
Citaat van: Break302 op zondag 09 juli 2017, 22:34:48

De voeding is dus in beide gevallen een gewone 6647 32Va Märklin transformator.


Die 32VA is veel te weinig om de boel te voeden, het voorschrift is een 70VA trafo, alleen dan kun je voldoende stroom tot 3,5A aan je baan leveren. Zie de gebruiksaanwijzing van de IBII.

Daar ligt dus je probleem.

Gr, Ben.
Re: Overgevoelige IB II
Lid sinds: 2008

offline
Re: Overgevoelige IB II


Voila dit doet zich voor en nu staat er alleen het meetrijtuig op de baan.
Gelijk bij het aan zetten in beveiliging.
Oh ja nu hangt er een Märklin 6002 52 VA aan en nog het zelfde.
Ik kan moeilijk geloven dat de transformator de oorzaak zou kunnen zijn !

Jos
Re: Overgevoelige IB II
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Overgevoelige IB II
En ik kan moeilijk geloven dat 2 apparaten dezelfde storing geven. Zeker nadat ik gezien heb met tafelrijden hoeveel er gebruikt werden en hoe ze gebruikt werden bij ons. Leg eens een los stuk spoor en kijk eens wat er dan gebeurt. En heb je alles goed aangesloten? Daarbij is 52 VA nog steeds flink minder dan de voorgeschreven 70 VA.
Re: Overgevoelige IB II
Aliebengalie
gast

Re: Overgevoelige IB II
Dat klopt dat het minder is dan 70 VA , maar dit mag de pret niet drukken.
Normaal zou het prima moeten werken , alleen bij wat zwaardere belastingen zou het een probleem kunnen geven.
Ben het geheel eens dat dit bijna geen toeval kan zijn 2 apparaten met hetzelfde probleem.
Ik zou inderdaad maar is met een los stukje rail proberen.
Men zou eerder zeggen dat er in-op-onder de baan iets niet helemaal goed zit.

Hoop dat je het snel kunt vinden , en anders is proberen bij een ander te testen.
Want dit zijn altijd de wat minder leuke gevallen.
Waar je niet vrolijk van word.

Mvg: Alex
Re: Overgevoelige IB II
Lid sinds: 2008

offline
Re: Overgevoelige IB II
Kijk ook even naar je aansluitrail, hier mag geen condensator in zitten.

Geef ook even wat meer informatie : wat voor rails gebruik je?  Wissel je ook de aansluitstekker op de IB?  Gebeurt het ook als je alleen maar een aansluitrail gebruikt?

De IB zal een overbelasting detecteren door een te hoge stroom, te lage spanning of te hoge temperatuur. Ik zou vooral de uitgangsspanning op de trafo eens meten.

Heb je de IB al eens een reset gegeven?