Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ms2 pakt 6080 decoder niet

Gestart door marklintim vrijdag 07 juli 2017, 10:30:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
ms2 pakt 6080 decoder niet
hallo allemaal,

een paar weken geleden heb ik een loc van een medeforumer overgenomen. dit was de amsterdamse 1601 en is voorzien van een 6080 decoder. nu is het probleem dat mijn ms2 deze decoder niet pakt. ik heb de decoder op adres 16 gezet toen heb ik mm2 codeer aangedrukt en bij adres 16 ingevult. geen beweging. toen ook maar een keer mm2 programmer geprobeerd, ook daar geen beweging. in het instructie boekje kwam ik loc 3625, de franse BB 7200, tegen. die stond in de databank. die loc heb ik uit de databank gepakt en het adress gewijzigt naar 16. weer geen beweging. toen heb ik de loc opengeschroeft en het adress op 72 gezet en nog een keer de 3625 uit de databank gehaald. en nogmaals geen beweging. hoe kan dit? waarom pakt mijn ms2 deze decoder niet?
mijn ms2 is voorzien van sw 2.5 en hw 2.1
de gb is voorzien van update versie 1.39

analoog rijd de loc trouwens wel maar daar is weer het probleem dat de lampjes niet branden. ik zit er nu ernstig over na te denken om de loc (tijdelijk) terug om te bouwen naar analoog met een analoge schakeldecoder.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Een 6080 is geen mm2 maar mm1.
Zie WIKI
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Tim,

Een 6080 is Motorola 1 en een MS2 stuurt alleen Motorola 2 uit, dat gaat samen niet werken. Op een MS1 zal de loc wel rijden.
Verder is het bekend dat een 6080 geen lampjes aandoet bij analoog rijden, de decoder gedraagt zich dus zoals die hoort te doen.

Ombouwen naar analoog zou kunnen, mocht je digitaal willen rijden kan je ook een delta decoder overwegen (dan hoef je de motor ook niet om te bouwen). 
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Zou wel moeten kunnen. Alleen als er een loc op de 1e plek staat in de loc-lijst en die bevat mm2 of mfx, dan reageert geen enkele mm1 loc.
Als er bv. een DCC loc op de 1e plaats staan, pakt een MS2 geen enkele mm-decoder.

Er zou een oplossing moeten zijn

Lok handmatig invoeren en op de 1e plek zetten in de loc - keuzelijst, deze kiezen en het MS 2 uitzetten. De overige MM formaten worden dan wel gepakt.
en daarna zou de lok met de 6080 aanstuurbaar moeten zijn.

Oplossing volgens Stummi
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet

Als ik me niet vergis is de 6080 decoder de DELTA variant met 4 dipswitches?
met een keuze van 16 decoder-adressen?

Die draaien gewoon op mijn MS2. Geen enkel probleem.

Groeten,

Jan
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Een 6080 decoder is de eerste versie decoder die bij tante M* op de markt kwam.

Geen DELTA bij betrokken, MM1 and that's all!
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Toevallig de schakelaar op de pantograven staan ipv de sleper?

Groet,
Mathijs
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Citaat van: marklintim op vrijdag 07 juli 2017, 10:30:09
analoog rijd de loc trouwens wel maar daar is weer het probleem dat de lampjes niet branden. ik zit er nu ernstig over na te denken om de loc (tijdelijk) terug om te bouwen naar analoog met een analoge schakeldecoder.

Ik denk het niet Mathijs, loc werkt analoog zo te lezen.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Al mijn Delta-loc's rijden via MS2. Wel even goed kijken welke code de loc op zijn dipswitches heeft en dat natuurlijk ook op de MS2 met de hand invoeren. Als je analoog wilt rijden alle dipswitches op OFF. Ook dat lukt bij al mijn Delta-loc's als ik ze op het analoge deel van mijn baan wil laten rijden.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Veel giswerk hier.

Maar maak je gebruik van een originele aansluitrail?
Het is nl zeer van belang dat de rode draad op de puntcontacten is aangesloten, en de bruine op de spoorstaven.
Bij Motorola II kan je dat omdraaien, maar Moterola I luistert dan niet meer.
En de 6080 is een Moterola I decoder.
Werkt dit niet dan de dipswitches even een aantal keren heen en weer bewegen want er kan er een geen goed contact meer maken. Dan adres instellen met minimaal hoeveelheid contacten op "on".

Gr. Marcel
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
En evt. aanwezige ontstoringsrail(s) uit de baan verwijderen.
Bron afbeelding ===> klik
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Hallo

Eerste lok in je loklijst moet een motorola lok zijn.

Bart
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Of je zet er een 60760 setje in ben je ook klaar voor onder de 30 euro en dan kan er later altijd nog een ESU of Märklin decoder in ;)
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
hallo allemaal,

bedankt voor alle hulp en informatie.
de tip van fonzo is doorslag gevent geweest. ook wat marcel zei heb ik even uitgevoert (dipswitches heen en weer halen) en de loc doet het :) :)
de motor mag wel een schoonmaak beurt gebruiken. hij piept als de pest.

verder is ombouwen met een delta of 60760 decoder geen optie. in de nabije toekomst wil ik de sluitseinen gaan openboren en de loc gaan voorzien van een hoog vermogen motor met esu decoder en dan met front en sluitlichten. cabine verlichting en als het mogelijk is ook rangeerlicht en gevarensein.

maar de loc doet het :) :) iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
hallo allemaal,
ik heb toch nog even een vraagje. mijn neef heeft zelf een cargo motorpost (marklin 37892) en een delta 6400 loc (marklin 33644). hij komt weleens hier en neemt vaak loc's mee. in het verleden heeft hij ook de cargo motorpost en 6400 meegenomen maar ook die deden het niet. nu mijn 1601 op de 1e plek in de loclijst staat en het wel doet, moeten dan ook de loc's van hem het doen? of werkt dat weer anders?
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Dag Tim,
Fijn dat het gelukt is maar.... het zou me niet verbazen als het weer een keer terugkomt.
Het probleem is dat MFX loks die na zich te hebben aangemeld een MFX "adres" krijgen.
Daarnaast hebben ze vanaf fabriek of na decoderinbouw een Moterola adres.
Als dat adres hetzelfde is als de lok met een oude C80 decoder (MM1) gaat "nieuwe" (MFX, MM2) lok voor en luisterd die wel en de lok met de oude C80 niet.
Blijkbaar is dat door M zo in de centrales vastgelegd.
Ik vermoed dat dat o.a. met de richting-bit te maken heeft die in het MM1 protocol anders is geregeld dan in MM2.
Bovenstaande reactie krijg je ook als je een willekeurige lok uit de datbase in je loklijst zet waarbij de lok niet eens fysiek aanwezig hoeft te zijn.
Ik heb ontdekt dat als je loks (ook mfx loks) handmatig een eigen MM2 adres geeft je geen problemen meer hebt met oude MM1 decoders.
Ik rij zelf met diverse decoders van verschillende merken en sommige 30 jaar oud met MS2 zonder problemen.  gr digibert
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Citaat van: marklintim op vrijdag 07 juli 2017, 18:42:34

de motor mag wel een schoonmaak beurt gebruiken. hij piept als de pest.



Hallo

Een druppeltje olie op de ankerlagers zou genoeg moeten zijn.

Bart
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Digibert,
Bedankt voor de uitleg :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Bart,
Inderdaad dat zou genoeg moeten zijn. Maar ik heb het motorblok al in mijn handen gehad en er zaten allemaal haartjes in en het motorhuis was 1 blok olie. Dus alles van het weekend even reinigen met wasbenzine ;)
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
hallo allemaal,

er is weer een nieuw probleempje. laatst heb ik de motor van de loc schoongemaakt en er een nieuw motorschild opgezet omdat de koperen lipjes op het motorschild los waren gebroken en aardig verkreukeld. het motorschild wat er nu op zit is afkomstig van een motorpost (3389). na de schoonmaak alles weer netjes in elkaar gezet een aangesloten. maar de loc wilt (weer) niet rijden. wat er wel gebeurt is dat je de lampjes aan en uit kan zetten en de loc kan omschakelen, en als je het gas opendraait maakt de motor een brommend geluid. de motor loopt aardig soepel, als je de wielen met de hand wilt draaien hoef je niet veel kracht te zetten.
weet iemand hier het probleem? is de decoder nu defect of is het iets anders?
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Hoi Tim,
Rijdt hij ook niet zonder kap?
Koolborstels goed gangbaar?
Motorschild niet te strak vastgedraaid? (Eventueel de schroefjes iets losser draaien).
Zelf laat ik een motor na gedemonteerd te zijn geweest altijd eerst zonder decoder op een gelijkspanningbron indraaien (ook na nieuwe borstels).
succes
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Wat doet die als je de snelheid op max zet en de lok een duwtje geeft?
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
digibert,
nope, zonder kap rijd de loc ook niet.
koolborstels zitten er goed in en de veertjes zitten in de gleufjes.
motorschild heb ik niet helemaal strak vastgedraait. ik heb hem vastgedraait en daarna de schroefjes een halve slag terug gedraait.
dat trucje heb ik wel vaker gelezen maar dit is een motor met een spoel en 6080 decoder (dus geen magneet), werkt dat dan ook met een gelijkspanningsbron??

mark,
als je het gas vol open zet en de loc een duwtje geeft gebeurt er niks, alleen bromt de motor dan heel erg.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Hoi Tim
kun je een fototje maken van de motoraansluitingen?
Het lijkt erop dat de veldspoel/ ankerkring onderbroken is.
Truckje met de gelijkspanningsvoeding lukt hier ook; het motortje heet niet voor niets "Allstrommotor"
Een uitgang van de voeding op de linkerborstel en de andere op één van de aansluitingen van de veldspoel, waar de blauwe of groen draad aanzit.
De motor moet dan draaien, wissel je de veldspoelaansluiting dan moet het de andere kant heen draaien.
Controleer voor de zekerheid de soldeerpunten aan het motorschild en borstels nog eens.
succes digibert
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
bert,
ik hoop dat je hier wat op kan zien




Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Hoi Tim,
Zo op het oog zit alles goed aangesloten.
Ik zou eerst proberen of het motortje ldraait zonder decoder.
Heb je al geprobeerd of de lok rijdt op een trafo; deze decoder moet ook analoog werken.
Dus i.p.v. de centrale een trafo aansluiten (of gewoon de uitgang van de trafo tegen de sleper en huis houden (wielen)
Als dat niet werkt kun je ook met een trafo één uitgang (rood of bruin maakt niet uit) op de linker borstel (zonder smoorspoel) houden en de andere trafouitgang op één van de veldspoel- aansluitingen.
Soldeer wel eerst de decoderaansluitingen los.
digibert
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Wat mij opvalt is dat de massa draad alleen op het lampje zit, of heb ik dat niet goed gezien?
Want daar hoor je niet zozeer het massapunt van te maken.
Dat lampje moet wel op het massapunt zijn aangesloten, maar als de bruine draad rechtstreeks naar het lampje gaat, zit er toch iets niet goed.
Daar de massa van het lampje vrij ligt van de massa van het frame, maakt er ook geen goed massapunt van voor de aansluiting van de massa van de decoder.

Een massapunt maak je bijvoorbeeld op een schroef van de motor of aan het frame waar je relais vroeger bevestigd was.
Sommige loks hebben er een koperen lipje voor aan het frame zitten.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
bert,
ik heb de decoder draadjes los gesoldeert en daarna een 9 volt batterij tegen de spoel van de motor aan gedrukt. de motor maakt dan korstsluiting. ook op het motorschild maakt er iets kortsluiting.
hans,
ik denk dat bij de inbouw gewoon wat kleuren draden zijn gebruikt en niet zo zeer is gekeken naar een schema. links en rechts zitten aan de lampjes een bruine en een gele draad. je kan je lampjes wel met F0 aanzetten en ze schakelen ook netjes om. op de motor zit een zwarte draad met dat grijze blokje ertussen en 2 blauwe draden van de decoder af.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Tim eerst de sluitingen opsporen en opheffen.
Dan de motor zonder decoder proberen en als dat goed is de decoder weer aansluiten.
Kijk ook eens naar de opmerkingen van Hans.
Als er aan de decoder andere kleuren zitten dan de Marklin standaard kleuren is er aan de decoder geprutst.
goet digibert
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Een gewone wisselstroommotor met een veldspoel krijg je met een 9v batterij absoluut niet aan de praat want er zit geen magneet in.


Ik denk dat de decoder niet meer helemaal doet wat hij moet doen.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Märklin wisselstroommotoren zijn "Allstrom" motoren. Draaien ook op gelijkstroom.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Dat weet ik, maar je moet dan niet vergeten de veldspoel en rotor er bij te betrekken.

Ik krijg de indruk dat dat niet helemaal goed is gegaan.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Hallo allemaal,

Om nog eens een testje te doen heb ik de volledige decoder verwijdert en een analoge omschakelprint geplaatst. Die doet het zeker weten maar de loc reed hier ook niet mee. Lijkt mij toch iets met de motor dan. Ik heb de decoder eens goed bekeken maar ik snap niet hoe dat nou zit met die draden. Er klopt geen bal van volgens het schema van marklin.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Oftewel: alles eruit en opnieuw, netjes, bedraden.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Tim,

Test de motor eens analoog?
Blauwe draden los van de veldspoel en de zwarte draad los van het motorschild.
Dan een spanning aanleggen tussen veldspoel (één pool) en motorschild (daar waar de zwarte draad zat).
Mag AC of DC zijn.
Als de motor draait dan is de decoder wss ziek.
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
hallo allemaal,
ik heb de motor getest op een trafe, daar draaide de motor wel op.
daarna heb ik de motordraden van de decoder weer aangesloten (de lampjes nog niet) en de motor doet het :)
maar nu zit ik met het probleem van de lampjes, hoe moet ik die aansluiten? ik heb alleen 2 gele draden over maar de lampjes hebben ook nog een massa nodig
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2008

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Er zijn minimaal twee manieren om de tweede aansluiting van de lampjes aan te sluiten:

1. het chassis van de loc
2. de originele, oranje draad, die dus plus-spanning afgeeft

1. is niet de ideale aansluiting omdat je dan een stuk gelijkrichter ¨over slaat¨ en bij het aanwezig zijn van Motorola-signalen op de baan een vreemd geflikker kan krijgen. Dit zit zo bij oudere locs; het lampje zit al aan het chassis van de loc.

2. die draad moet er wel zijn....... is die er niet, dan kan je die eenvoudig zelf maken, buiten alles om:
je neemt 2 dioden en legt de kathodes (met dat streepje) aan elkaar en hier heb je de plus-aansluiting al,
dan de ene anode leg je aan de spanning, de sleper dus en de andere leg je aan de railstaven of het chassis van de loc dus.

O ja, de märklinkleur is oranje, maar de standaard NMRA-kleur is blauw voor de plus-lijn (zoals bij ESU-decoders).
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Aan de eerste versies C80 decoders zaten 7 draden: Bruin - massa, (Chassis), Rood - sleper, zwart - smoorspoel, 2 x blauw - veldaansluitingen,
2 x geel - licht voor en achter. Later vanaf C80-3 zijn veldaansluitingen blauw en groen en voor het licht geel en grijs erbij gekomen.
Daarna oranje als + voor de functies.

digibert 
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Hoi Bert,

Dan zit je al bij de eerste 6090 decoders als ik het goed heb😉
De oranje plus kwam er nog later bij en zat er bij de 6090x serie erop.
Maar goed kan het ook mis hebben 😁

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Hoi Hans,
Dat klopt, ik bedoelde dat vanaf de derde/vierde versie de veldspoel licht V-A pas een kleurtje erbij kregen
Oranje is van nog later.
gr digibert
Re: ms2 pakt 6080 decoder niet
Ik had precies hetzelfde probleem: MS2 reageerde niet op 6080 decoder.
Loc als 1e in de lijst zetten hielp niet.
Wat bleek zoals al Marcel/loc1200 al aangaf: de rode aansluitdraad zat op de railstaaf i.p.v. op de middengeleider (puko's). Toen ik dat omgewisseld had, deed de loc het.
Én de loc hoeft NIET op de 1e plaats in de lijst te staan!!

Simpel, maar toch weer "effe" té lang bezig geweest.
Vintage