Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...

Gestart door Kappa woensdag 17 april 2024, 12:41:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
Re: V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
Lekker handig gedaan zo. Die loc kunnen ze afschrijven ivm de hoge herstelkosten.
De hersporingsploeg moet dit toch weten. Of zou een aannemer dit hebben gedaan?
Re: V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
Da's vast geen Märklin loc!  :cool:

Groeten,

Erik.
Re: V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
 8) En zo te zien zat het schroefje los in de bodemplaat. (of helemaal vergeten)
Re: V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
Citaat van: Maarten Marklin op woensdag 17 april 2024, 13:01:12De hersporingsploeg moet dit toch weten.
Volgens mij wordt en lok altijd zo opgetild voor hersporing en zou het draaistel gewoon moeten blijven zitten. Dat is toch niet veel anders als bij een auto. Wanneer je die optilt vallen de wielen er ook niet onderuit. Het draaistel behoort in ieder geval met de vering elementen vast te zitten. Dat is bij deze lok blijkbaar niet het geval geweest. Daarvoor kunnen verschillende oorzaken an te wijzen zijn. Slecht of verkeerd onderhoud is dan het meest voor de hand liggend. Corrosie is ook een gevolg van slecht onderhoud.
Daarnaast, zou dat ook de oorzaak van de ontsporing geweest kunnen zijn?
Re: V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
Als je met je auto tegen een blok beton, die op de weg ligt bv voor afscheiding van fietspad.., dan liggen je wielassen er ook onderuit.
Vergeet niet wat voor kracht er op komt, als zo'n lok ineens buiten de baan gaat.......
Maar zou idd ook voor die tijd gebeurt kunnen zijn, waardoor de ontsporing plaats vond.
Metaal moeheid ??
Re: V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 18 april 2024, 08:44:34
Citaat van: Maarten Marklin op woensdag 17 april 2024, 13:01:12De hersporingsploeg moet dit toch weten.
Volgens mij wordt en lok altijd zo opgetild voor hersporing en zou het draaistel gewoon moeten blijven zitten. Dat is toch niet veel anders als bij een auto. Wanneer je die optilt vallen de wielen er ook niet onderuit. Het draaistel behoort in ieder geval met de vering elementen vast te zitten. Dat is bij deze lok blijkbaar niet het geval geweest. Daarvoor kunnen verschillende oorzaken an te wijzen zijn. Slecht of verkeerd onderhoud is dan het meest voor de hand liggend. Corrosie is ook een gevolg van slecht onderhoud.
Daarnaast, zou dat ook de oorzaak van de ontsporing geweest kunnen zijn?

Volgens jou word een loc altijd zo opgetild? Je bent er zeker vaak bij geweest?  Normaal gesproken worden de draaistellen los gemaakt voor je de loc op gaat tillen. Weet je wat het gewicht van zo`n draaistel is en hoeveel kracht er op de lummelbout komt te staan?
Hoe kun je de constructie van een loc vergelijken met een auto? Ik vind het niet leuk dat je zo  mijn reactie te bagataliseerd.  Nou heb ik niet de wijsheid in pacht maar heb als Manager Techniek een aantal hersporingen meegemaakt en wat ik hier zag was niet volgens de procedures. En slecht onderhoud, dat lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk want dan riskeer je je licenties om als vervoersbedrijf te werken.
Re: V100 ontsporing in Birkenwerder met onverwacht incident...
De wijze waarop deze Loc getilt wordt is ansich niet fout. Het is geen rijtuig en kan mits voldoende capaciteit met 1 kraan gebeuren. Aan de ophanging van de loc met spanbanden valt niets aan te merken.
Dat hij gaat draaien zou men kunnen voorkomen, anders gezegd een touw om de buffers en dat met een aantal mensen het draaien onder controle  te houden.

Dan het draaistel wat er onder weg breekt. Als je het draaistel niet los maakt kan dit het gevolg zijn. Maar als ik het zo bekijk aan de stand van de loc denk ik dat men moeilijk het draaistel kon loskoppelen, danwel dat loskoppelen te gevaarlijk was. Dat houdt in dat men er rekening mee hielt dat het draaistel, althans het onderjuk met veren en wielstellen, er onder vandaan kon vallen. Dus of het echt zo'n onverwacht incident was .......... Die jongens weten donders goed waar ze mee bezig zijn.