Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ac op cs3

Gestart door sjeffanaat donderdag 06 juli 2017, 21:55:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ac op cs3
sjeffanaat
gast

ac op cs3
als ik een loc van roco, piko of fleischman koop in ac drierail melden die zich dan ook automatische aan op een cs3
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ac op cs3
Hoi Sjef,

Vooropgesteld dat er van fabriekswege een decoder inzit is het antwoord simpelweg nee. Alleen Märklin mfx en ESU M4 locs melden zich automatisch aan. Vaak kan je wel het decoderadres uitlezen. Je kunt er eventueel wel een mfx of M4 decoder inzetten als je automatisch aanmelden wilt gebruiken.
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2014

offline
Re: ac op cs3
Klopt niet helemaal heb ergens gelezen dat er ook fabrieks af piko loks worden geleverd met een M4 van ESU het kan wel zijn dat dit op wens is van de verkopende partij is(winkel/webshop)
Wat ik zo wie zo geen slecht idee vind voor 3rail loks dan kan een ieder zijn eigen keuze maken MFX MM of DCC.
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ac op cs3
 @citaat Een aantal recent uitgebrachte Pikolocs hebben een ESU M4 sounddecoder. Het is dus geen algemene regel want er worden nog steeds Pikolocs met Uhelenbrock sounddecoders uitgebracht die dus geen M4/mfx eigenschappen hebben. Duidelijkheid om welke locs het gaat is er op voorhand (nog) niet. Wel kan je CV 8 uitlezen. Als de waarde 151 is zit er een ESU decoder in.
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2006

offline
Re: ac op cs3
Citaat van: sjeffanaat op donderdag 06 juli 2017, 21:55:50
als ik een loc van roco, piko of fleischman koop in ac drierail melden die zich dan ook automatische aan op een cs3

Als jij een AC loc koopt van één van die merken, zal deze zich zeker niet aanmelden, sterker nog je kunt hem helemaal niet bedienen met de CS3 of wat voor centrale dan ook. Er zit namelijk helemaal geen decoder in, het is namelijk een analoge AC loc.

Wat je dus zal moeten aanschaffen is een loc geschikt voor 3-rail digital, en afhankelijk van het type/merk decoder zal deze zichzelf aanmelden.

Groetjes
Re: ac op cs3
nobody
gast

Re: ac op cs3
 @citaat Alle merken die loc's voor 3-rail aanbieden, stoppen een decoder in de loc.
Het zijn namelijk aangepaste 2-rail loc's met een gelijkstroommotor.
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: ac op cs3

Niet altijd.

'Digitaal voorbereid', kan nog steeds in de kleine lettertjes staan.

Vooral bij extreem lage prijzen, zul je daar op bedacht moeten zijn.

Groeten,

Jan
Re: ac op cs3
nobody
gast

Re: ac op cs3
 @citaat Voorbeeld?
Ik heb het over fabrieksnieuwe producten.
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: ac op cs3
Daar heb jij weer gelijk in.

Hoewel ik sterk het vermoeden heb als ik de PIKO aanbiedingen bij MTE momenteel bekijk, dat ze geen digitaal decoder bezitten als ik de nummers vergelijk op andere websites (ter voorbeeld dus).

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Zeker bij extreem afgeprijsde artikelen.
En dan kan die (ruim) ? 20,00 extra (van het extra bij moeten plaatsen van een decoder) net het verschil zijn tussen een koopje of 'de normale' prijs.

Groeten,

Jan
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ac op cs3
Alle piko 3-railers hebben een decoder aan boord....
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2006

offline
Re: ac op cs3
Heren het gaat mij meer over de aanduiding AC op CS3,
AC staat voor wisselspanning en is dus per definitie niet digitaal, als je het op de juiste wijze wil benoemen, dan schrijf je en spreek je over 3-rail digitaal. Als ik puur naar de omschrijving AC kijk dan is dat gewoon analoog en zegt iets over de spanning soort, nog steeds niets over of het een trein is voor 2-rail of voor 3-rail.

Gebruik gewoon de juiste termen, ontstaat er ook geen verwarring.

Groetjes
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ac op cs3
Hoi Sprinter,

Piko zet zelf op de verpakking van de digtale 3railmodellen: Wechselstrom. Op de website http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=301&vw_id=22&vw_name=detail ook vermelding AC. Bij Roco hetzelfde verhaal http://www.roco.cc/en/productsearch/0-0-0-1-1-0-0-002002_600602/products.html Verwarrend ?
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: ac op cs3
Citaat van: Wijbe op vrijdag 07 juli 2017, 19:41:47
Alle piko 3-railers hebben een decoder aan boord....

Niet dus. Bekijk de advertenties maar eens goed.

Groeten,

Jan
Re: ac op cs3
Ben den Hollander
gast

Re: ac op cs3
 @citaat Welke advertenties Jan, heb je voorbeelden?

Gr, Ben.
Re: ac op cs3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: ac op cs3
Dan is de conclusie vrij simpel bij een Piko: Geen originele 3railversie, maar later omgebouwd.
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ac op cs3
 @citaat Waarop baseer je die uitspraak ?
Re: ac op cs3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: ac op cs3
Op het feit dat Piko dat zelf schrijft over iedere productcategorie in het H0 AC bereik. Hier de CLASSIC lijn als voorbeeld:
CiteerClassic locomotives (AC)
Classic locomotives for alternate current including factory-built-in digital decoder
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: ac op cs3
@Ben. Bij MTE staan er momenteel een aantal Piko's in de aanbieding.

En als ik nummers vergelijk op andere sites wordt er daar naar verwezen dat ze digitaal voorbereidt zijn.

Vandaar dus.

Groeten.

Jan
Re: ac op cs3
nobody
gast

Re: ac op cs3
De goedkoopste Piko AC loc, die ik gevonden heb, is voorzien van een multiprotocol decoder ===> klik
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: ac op cs3
Ik heb ook niet gezegd dat het voor alle Piko's geldt, maar het begin van mij  opmerking begon met het feit dat je altijd goed moet opletten.

Degeen waar jij naar verwijst is inderdaad een mooie aanwinst voor een schappelijke prijs.
Re: ac op cs3
nobody
gast

Re: ac op cs3
Citaat van: i_m_johny op zondag 09 juli 2017, 08:47:55
@Ben. Bij MTE staan er momenteel een aantal Piko's in de aanbieding.
En als ik nummers vergelijk op andere sites wordt er daar naar verwezen dat ze digitaal voorbereidt zijn.
Ik heb óók op de MTE Piko aanbiedingen gekeken maar daar geen AC loc's aangetroffen,
die geen decoder aan boord hebben.
MTE Piko aanbiedingen ===> klik
Kun je aangeven om welke loc het gaat?
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ac op cs3
Citaat van: Laurent op zondag 09 juli 2017, 04:08:15
CiteerClassic locomotives (AC)
Classic locomotives for alternate current including factory-built-in digital decoder
Bedoel je dat met later omgebouwd ?
Citaat van: Laurent op zondag 09 juli 2017, 01:06:35
Dan is de conclusie vrij simpel bij een Piko: Geen originele 3railversie, maar later omgebouwd.
Re: ac op cs3
Ben den Hollander
gast

Re: ac op cs3
Citaat van: i_m_johny op zondag 09 juli 2017, 08:47:55

@Ben. Bij MTE staan er momenteel een aantal Piko's in de aanbieding.

En als ik nummers vergelijk op andere sites wordt er daar naar verwezen dat ze digitaal voorbereidt zijn.


Dan kijk je niet goed Jan.  :D Digitaal voorbereid vind je alleen bij DC loks, 2railers dus. Wat Wim zegt.

Gr, Ben.
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: ac op cs3
Ik had mijn conclusie gebaseerd op onderstaande link.

Klik

Maar nu ik het weer lees, zou het best kunnen zijn dat er alleen wordt verwezen naar een op NEM basis gebaseerde decoder. Maar daar ben ik nog steeds niet zeker van.

Groeten,

Jan
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ac op cs3
De 97710 is een dc versie (2-rail), geen ac (3-rail).
Re: ac op cs3
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: ac op cs3
 :oops: Oeps....

(had dus .... in m'n ogen)....  :?

Excuus voor de verwarring.
Re: ac op cs3
Ben den Hollander
gast

Re: ac op cs3
Maak niet uit Jan. :)

In de lok zit in de decoder interface een brugsteker gestoken. Je kunt er dan analoog (op gelijkspanning dus) mee rijden.

Brugstekker:



Gr, Ben.