Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

!!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......

Gestart door Alexmoba maandag 03 juli 2017, 18:42:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lukt het in Scarm?
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
'k Heb nu een vijfde deel af, schat ik, en tot nog toe sluit alles best....
A.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Met dank aan Herman  :thumbup:
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
 :thumbup: :thumbup:
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Als je anyrail installeert kun je met de demo gewoon het plan van Gerrit bekijken als hij je dat toe stuur je kunt alleen niks wijzigen.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ah, goeie tip Mark, wist ik niet  ;-)
groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ik heb je een mail gestuurd met een rekenprogramma uit Duitsland.

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Top Dirk, dit rekenprogramma 'Gleisrechner für Märklin C-Gleise' van Henning Voosen werkt uitstekend!
http://www.henningvoosen.de/Site/Downloads/cgleisrechner.htm
Dank voor 't tippen...
Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
 :thumbup: :thumbup:
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Alex,

Bij deze.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Nog een andere variant  (breedte 140)
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Haha, het houdt je bezig, zie ik, Herman. Bedankt!
Niet gek, dat bredere perron.
Het is overigens maar de vraag of mijn kamer de uitbreiding van de treintafel toelaat, zoals in dit ontwerp nodig is. Ik denk dat ik figuurlijk tegen een deurpost aanloop.
Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Alex,

Waarom ga je met je schaduwstation niet een niveau omlaag. Bijv.. linksachter naar beneden en rechtsachter omhoog dan kan je veel meer treinen plaatsen en je hebt die extra paar cm niet nodig.

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Dirk,

Dat wordt me wat ingewikkeld, zo'n schaduwstation.
Vooral ook omdat mijn treintafel laag is (was oorspronkelijk een nog lagere speeltafel voor de jongens toen ze klein waren) en er lopen flink wat dikke balken onder...
Zie ik niet 1 2 3 zitten.

Voorlopig is zo'n schaduwstation op een ander niveau voor mijn volgende baan ;-

Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Dit is je oorspronkelijk ontwerp in M-rails:


en dit de laatste MarklinManus variant (140 diep):


En daarvan merk je op: het is de vraag of mijn kamer de uitbreiding van de treintafel toelaat, zoals in dit ontwerp nodig is.

Dus dan pak ik nog even je tafelmaten erbij:


De figuurlijke deurknop: zit die links voor?
Oftewel is de diepte van 131,5 aan de linkerkant het absolute maximum?

Want dan was het eerste plan van MarklinManus met de verbeteringen van Dick inderdaad het maximaal haalbare (tenzij je rechts een rechter meegebogen wissel toestaat bij het inrijden van het station):


Bij een schaduwstation moet je je niet voorstellen dat die onder je huidige baan ligt, maar op de plek van die huidige baan, en dat dit ontwerp van je huidige baan hoger ligt dan je huidige maaiveld.

Ik pak 'm er even bij:

Kijk: zelfs rechte achterwanden, ideaal voor meer niveaus boven elkaar zonder ruimteverlies.

Citaat van: Alexmoba op maandag 10 juli 2017, 23:42:14
Dat wordt me wat ingewikkeld, zo'n schaduwstation.
Dat is zonder meer waar: het wordt wat ingewikkeld, om het je voor te stellen althans.
Maar MarklinManus kan het wel in 3d visualiseren. Ook als je er uiteindelijk toch vanaf ziet.

Er zijn in mijn ogen 2 opties:
-het huidige station met draaischijf ligt op het huidige maaiveld, en het schaduwstation ligt hoger
-het schaduwstation ligt op het huidige maaiveld, en dit station met draaischijf ligt hoger

De eerste optie is makkelijker realiseerbaar dan de tweede optie vanwege de diepte van de draaischijf.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Jan Willem,

Nou nou, hier word ik wel een beetje stil van, dat iemand ongevraagd zó gaat zitten meedenken. Laat ik dat vooral éérst zeggen...

En ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik de ('ingewikkelde') optie van schaduwstation nu toch nog wel even wat beter wil bekijken. Ook al kan ik niet helemaal volgen wat je zegt. Bijv. je optie 1: in mijn ogen kan dat niet, een schaduwstation boven op je huidige baan, daarmee is toch je huidige baan uit zicht? Beetje onbenul van mijn kant waarschijnlijk.

Zie de bijgaande afbeelding van de kamerindeling, voor een indruk. De deurkruk zit dus rechts 'beneden aan' de treintafel. Ik heb nog een cm of 4/5 over (de deurpost namelijk) en dan komt de deur zelf, die naar binnen draait.

Overigens is deze kamer in de winter ook nog waskamer...... Sorry, maar het is niet anders  :O
D.w.z. dat zowel boven mijn treintafel als boven het bed 3 waslijnen hangen. Waarbij ik mijn vrouw altijd van harte aanraad om éérst de lijnen boven het bed vol te hangen en dan pas boven onze treinen...
Dus vandaar mijn vraag: hoeveel cm gaat de baan/het maaiveld dan omhoog? Is dat substantieel?

Ons bedienpaneel wil ik eigenlijk niet wijzigen, dus als het een beetje wil moet dat gelijk kunnen blijven.

Het is wel heel verleidelijk om in te gaan op de gedachte om je opties te laten visualiseren in 3D....

Nogmaals zeer bedankt voor je meedenken!

Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
CiteerOftewel, wie heeft de moed om hier z?n vingers aan te branden?
Weet dat ik ENORM geholpen zou zijn!
Nou moe!

Maar een duidelijker uitleg van de ruimte kun je niet geven,
en inderdaad, dat schakeltableau dwingt af om de wissels min of meer gelijk te houden.
Maar niet persé. Een virtueel tableau op een pc is ook een abstractie van de feitelijke baan.
Je zou het 4-sporig schaduwstation kunnen beschouwen als iets wat boven ligt in plaats van achter.
Kwestie van abstract denken.

Een schaduwstation boven leggen. Mmm, tja dat was ineens een ingeving. Het bestaande station ligt dan in beeld op het maaiveld, maar de op en afrit naar het schaduwstation-niveau liggen uit beeld.
Het schaduwstation zelf komt door zo'n opbouw in principe aan de voorkant van de bovenste "ovaal", maar dat kan niet want daar ligt je maaiveldstation al in beeld. Dus moet het schaduwstation dan wat meer naar achteren, of het maaiveldstation meer naar voren. Net hoe het uitpakt met het bogenwerk. Dat zie je alleen maar als je het uitprobeert, b.v. in wintrack of scarm.

Die waslijnen, daaraan hangen natuurlijk lakens, lange broeken en zo ...
(oftewel je zit vast aan een maximale hoogte,
je wil niet dat een laken aan bergtop of alpenhut blijft hangen, dat wordt duur)
Bij ons hangen die 's winters in het trapgat, en dat is ook niet ideaal.
Omdat de damp dan door het zolderluik naar de treinkamer trekt.
Daar is 't iets makkelijker af te voeren. Maar toch.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Moge Jan Willem,

Deze plattegrond van de kamer heb ik begin 2016 gemaakt; treintafels 'huidig' en 'nieuw' zijn dus inmiddels één verrijdbare treintafel.

Haha, ja lakens héb ik het tegenwoordig idd niet zo meer op....
Maar het bed dat je ziet, is een logeerbed, dat staat tegenwoordig op z'n kant, zodat al het lange spul dáár hangt en het korte boven de baan, dat bevalt me  ;)

Hoop dat jij of iemand anders toch nog even 'durft' voort te borduren/fantaseren op de ligging van zo'n schaduwstation...
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hoi Alex,

Kon het toch niet laten om je baan wat aan te passen met een Schaduwstation. Ik heb rechts het wisselcomplex verandert maar niet het aantal en de richting, dus naar mijn idee kan je je tableau gewoon behouden. ik heb links een extra spoortje gemaakt. Daar kan je nog wat mee doen. is wel een extra wissel weet niet hoe je daar tegen aankijkt ivm met je tableau. Spoortje zou je kunnen gebruiken voor een kleine eind halte ofzo.

Kijk maar wat je er mee wilt. P.S. Je tafel gaat er ongeveer 10 cm van omhoog.

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ha Dirk,
Dank voor je belangeloze 'medewerking'   :-) :-)
Leuk!

Even voor de vuistweg een reactie:
- betekent dit dat mijn huidige baan 10 cm hoger komt te liggen? En het schaduwstation dus op mijn huidige tafelblad?
- de wisselstraat rechts is toch best wat veranderd, vind ik, ook als het gaat om snel op het tableau opzoeken om welke wissel het gaat. M'n zoontjes zijn 11 en 12...
- het bedientableau heeft ook bezetmelding voor 4 sporen, maar dat kan intact blijven, geeft alleen de situatie weer van het schaduwstation een niveautje lager
- heb je dit sporenplan ook in 3D, om het me beter voor te kunnen stellen?
- ik wil (toch) graag de helling op max. 3% houden, want ik wil ook met digitale treinen gaan rijden. Wat is hier nu het helling%?
- tot slot een rare vraag: behalve het feit dat het schaduwstation nu mooi uit beeld is: wat levert me deze situatie (met het schaduwstation een niveau lager dus) nu MEER op dan m'n huidige situatie?

Geinig dat in jouw programma (Wintrack toch?) kennelijk ook mijn Fallerstation met naam en toenaam zit...
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hi Alex,

-Je kan je baan 10 cm hoger maken of je schaduwstation 10 cm lager. Dat is aan jou.
-Ik heb helaas nog geen 3D beeld. Dat bestand is te groot om te uploaden. Komt nog.
-Nu ik er nog eens naar kijk snap ik wel wat je bedoelt met de wisselstraat.
-Helix is 3,5% dacht ik uit m'n hoofd. Moet voor het digitale systeem kunnen. Gezien ik op jou foto's alleen stoom en diesel zie heb ik de doorgaan van de tunnel 8 cm gemaakt. Zou eventueel nog naar 7 kunnen dna wordt je helix kleiner.
-voordeel van een schaduwstation is dat alle treinen die even niet rijden uit het zicht zijn. Je krijgt een reëeler beeld van je treindienst. Je kan ook het aantal sporen in je schaduwstation makkelijk uitbreiden zodat je met de toekomst meer treinen kan stationeren. in je huidige plan ben je beperkt tot 3 treinen in je schaduwstation. (In mijn plan voorlopig ook, maar wat ik al zei dit is makkelijk uit te breiden).

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo, lukt +/- 30 cm?
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Herman,

30 cm? Ik heb achteraan 35 cm (gerekend vanaf de treintafel) en dan begint het schuinlopende dakvlak.

En wat de waslijnen betreft, ja dan is 30 cm natuurlijk zomaar de helft van m'n hemd....
Bovendien, er moet ook nog ruimte overblijven om voor gebergte de hoogte in te kunnen gaan.

Ik zou eerder, ook nog aarzelend, 20 cm zeggen....
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Dirk,

Er zijn twee E-loks naar me onderweg, een E18 (blauw) en een E19 (rood).....  :thumbup:
Dus laten we daar maar vast mee rekenen  ;)
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Zat te denken aan 2 schaduwstations boven elkaar de 1 aansluiten op de rechter en de ander op de linkerkant van je station.
Beide schaduwstations met een keerlus.
Dat is dan wel erg krap op hooguit 20cm.
Als er iets ontspoort heb je een probleem.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Snap ik. En problemen moeten we ver van blijven.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ik zou een schaduwstation maken niet ingewikkeld willen noemen het is vaak bewerkelijk :D
Maar mocht je een dichte plaat willen gebruiken voor het schaduwstation dan heb je al snel een tussen ruimte van 40 cm nodig om er goed bij te kunnen als je alleen onder de rails wat maakt kan het idd al vanaf een cm of 10 als je er rondom goed bij kunt.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ik denk inderdaad Mark dat ik aan die dichte plaat vast zit, want dat is mijn huidige treintafel.
Dus een flinke verhoging dan van het huidige sporenplan, 40 cm is behoorlijk wat.

Bedenk me nu pas trouwens, in het geval ik het huidige sporenplan dus ophoog en er een schaduwstation onder maak, dat ik in de knel kom met alle bedrading van wissels en seinpalen. Toch?
Ik heb nu ook een hele dradenwereld aan de onderkant van de treintafel lopen...
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Goedenavond,

Ik heb zelf ook mijn baan in SCARM ontworpen (KLIK) en hieruit besteld, bij mij klopte alles netjes en tot nog toe past alles zonder problemen.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Alex,

Als ik alle reacties zo lees zijn we bereid je te helpen, maar volgens mij geven we je zoveel mogelijkheden dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Bedenkt rustig wat je wilt en ga stap voor stap je aanpassing doen. Ik zou nu beginnen met het vervangen van de M naar C rails daar de ervaring mee op doek dan kan je altijd nog uitbreiden.

Succes ,

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Goed om te lezen, Peter!
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ja die bereidheid is overweldigend hier, Dirk. Top!  :thumbup: :thumbup:

Op zich voel ik best voor een schaduwstation, mits in ruimte behapbaar (30 cm omhoog is te) en met duidelijke voordelen t.o.v. situatie nu. Voordeel dat ik idd zie is dat je op een ander niveau je schaduwstation kunt vergroten en dus meer treinen startklaar kunt hebben staan. Dat is winst.

Aandachtspunt voor me is wel hoe ik dan uit de voeten kan met de bekabeling van het sporenplan/de 'bovenbaan'. Met een schaduwstation op een dichte plaat (namelijk de huidige tafel) kan ik maar slecht die bekabeling aanbrengen natuurlijk, zie schets hieronder.

Nou ja, maar eens over doordenken.
Bedankt zover,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
wat je zou kunnen doen is piano scharnieren maken aan de plaat boven het schaduwstation. dan kan je die met gasdempers open zetten kan zou je relatief makkelijk bij je bekabeling van je schaduwstation moeten kunnen komen.

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Vindingrijk!
Moet wel ALLES op je baan vaststaan, Dirk, en dat is bij mij (nog) niet het geval....
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
ik heb de draadjes onder de plaat in boekenbinders gelegd,
klik hier en zie de vijfde en zesde foto

Groeten,
Roel
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Uiterst geordend, Roel. Hou ik van.
Ook nog makkelijk open te maken bij storing?

Terwijl ik dat bekeek (beetje off-topic) zag ik op de foto van het station dat je onder je rails dunne, witte 'plaatjes' hebt liggen. Wat is dat en waarom?
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Die dunne witte plaatjes zijn stukjes dubbelzijdig plakkende tape. Daarmee heb ik de rails vastgezet op de ondergrond. Geen schroeven nodig. Sommige forumleden plakken hele platen blauw isolatiespul op de ondergrond om geluid te dempen. Op deze manier gaat het ook.

Ik heb mijn 2 platen (1e en 2e niveau) met stekker kroonsteentjes verbonden. Ik kan vrij eenvoudig een plaat er af tillen om er onder bij te kunnen. Als je alles goed hebt getest hoeft dat eigenlijk nauwelijks meer te gebeuren. En als er iets met een trein is kan ik er altijd bij zonder de boel te demonteren.

Groeten,
Roel
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Dempt die dubbelzijdige tape ook goed? Tevreden over?
Het staat natuurlijk een tikkeltje minder mooi, hoe ga je dat wegwerken?

Onthou ik, stekkerkroonsteentjes...
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hola Alex

Leuk dat je ook begonnen bent met een draadje over je te bouwen baan.
Leuk ook dat je samen met Mark mijn bouwsel hebt bekeken.
En leuk kennis gemaakt te hebben met je.

Je bent al een aardig end op weg. Heb je nog wat ideeën of inspiratie opgedaan bij het bekijken van mijn baantje? Zie dat je geen gebruik maakt van een keerlus. Hoeft ook niet, maar bedenk dan dat je treintjes altijd vanuit een en dezelfde richting je station binnenkomen. Minder leuk?

Hoe dan ook: succes en
Hasta la Pasta
Fred
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Citaat van: DB BR85 op woensdag 12 juli 2017, 12:33:40
ik heb links een extra spoortje gemaakt. Daar kan je nog wat mee doen. is wel een extra wissel weet niet hoe je daar tegen aankijkt ivm met je tableau.


Het tableau bewijst nu waarom analoge tableaus een bottleneck zijn bij baanverandering, en digitale tableaus niet. Elke baanwijziging doet het oorspronkelijk ontwerp geen goed. Dit was de beste foto die ik van het tableau tot nu toe zag (De ideale foto zou zijn: recht van boven af):

Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hoi Fred,

Dank!
Ja dat was genieten bij je U-vormige baan, vorige week, je hebt m.i. veel werk verzet in een relatief korte periode.
Fraai landschap heb je gecreëerd, aantrekkelijk en afwisselend. Kleurrijk ook.
Ik hik al langere tijd tegen de scenery aan, maar zoals jij bergen 'schiep', met aluminium gaas en róllen toiletpapier, moet het toch best goed te doen zijn.

Nou, eerlijk gezegd nog niet over nagedacht, die keerlus, en de effecten ervan.
Maar bepaald geen foute gedachte, verhoogt de levendigheid. Hebben hier nu telkens de treinen in dezelfde rijrichting.
Eens kijken of een keerlus te combineren valt met het schaduwstation op het -1 niveau.

Geniet van je baan! En succes met je schaduwstation...
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Gerrit,

Dit is het ontwerp in SCARM van mijn baan in C-rails.
Op 2 punten krijgt mijn programma het sporenplan niet sluitend, zie de beide rode cirkels.
Vermoedelijk met wat rekken en strekken wel te sluiten?

Nu nog schaduwstation en keerlus?!!??   :P :P :P
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Op het eerst oog lijkt het wel me te vallen ze lijken recht op elkaar te staan dus dat gaat wel passen.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Klinkt hoopvol, Mark!
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Alex,

Gaat wel passen, denk ik. Als ik het ontwerp in Anyrail 'opblaas', zie ik ook wel twee punten links, die niet helemaal in 1 lijn zitten.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
hoi Alex
Is dit wat?
hoogte boven het maaiveld +15 cm, alleen zit er nog een probleem met de doorrijhoogte in.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Citaat van: marklinmanus op zaterdag 15 juli 2017, 12:28:36
probleem met de doorrijhoogte in.
Als je bedoelt met probleem de plek waar 7,7 cm staat (in verband met de net gearriveerde E-locs), dan zou een oplossing kunnen zijn om de driewegwissel iets op te schuiven, en met een brugconstructie met 1 raillengte dit punt te passeren. Aan de brugonderkant plak je dan wat Magic-tape om de pantograaf eronder langs te geleiden. Dan ben je er toch ook?
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Jan,

Dat gaat niet lukken, want dan druk je de bocht naar het schaduwstation ook één raillengte naar buiten. Voor zover ik weet is de hoogte van het rijdend materiaal 64 mm, dus met 77 mm eerst even kijken of de pantograaf niet helemaal plat gaat.
Daarbij verandert dit plan wel heel veel aan de oorspronkelijke baan en kan Alex zijn gekoesterd paneel niet inzetten.
Misschien een idee om het schaduwstation aan te brengen bij de zwarte pijlen.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ik heb deze opties even geprobeerd, maar met de bestaande baan, voor zover ik heb geprobeerd, niet uitvoerbaar tenzij je rondom 10 cm erbij kunt doen op schaduwniveau.

Misschien het spoortje linksonder gaan gebruiken naar een module, die je eraan kunt bevestigen.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Even voorbeeldje gemaakt van rangeermodule.