Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

!!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......

Gestart door Alexmoba maandag 03 juli 2017, 18:42:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
!!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
!!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Beste Forum-ers,

Oef, ik zit aan een netelige job?
?k Ben nu enkele weken bezig om mijn sporenplan in M-rails over te zetten naar C-rails.
Ben best een heel eind (al zeg ik het zelf), maar nou nog die laatste aansluitingen! (Zie beide rode cirkels op het C-ontwerp).

?k Zit nu een beetje met een handen-in-m?n-haar-gevoel??..
Misschien wel hèt moment voor een hulpvraag aan het Forum ;-)  What else?

Bij dit omzetten van ons M-banenplan naar C-rails geldt:
- ons gegraveerde bedientableau (zie foto hieronder) willen we niet wijzigen, het sporenplan moet dus zo goed mogelijk 1 : 1 over naar C-rails (terwijl de geometrie niet helemaal dezelfde is)
- het ontwerp moet passen op onze huidige L-vormige treintafel. Voor afmetingen, zie afbeelding hieronder.
- mijn nieuwe C-ontwerp is tot nu toe ongeveer 5 cm te diep, en past dus niet op de tafel. Balen? Ja ik geef het toe, ik ontwerp niet dagelijks een sporenplan.
Wat doe ik nu niet goed??

Oftewel, wie heeft de moed om hier z?n vingers aan te branden?
Weet dat ik ENORM geholpen zou zijn!

En mocht je eerst m?n baan in M-rails nog even willen bekijken, dat kan, zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67373.0

Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hoi Alex,

Ik zal morgen middag ff kijken voor. Moet opzich wel lukken. Houdt hoop.  :? :P ik zal morgen einde middag even een berichtje op dit topic plaatsen hoe het er voorstaat en misschien wel een compleet plan.  :)

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
't Zal toch niet waar zijn, Dirk!
Op voorhand niet alleen VEEL sterkte maar vooral ook VEEL dank!   :D :D :P
Zeer benieuwd....
groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Wat is de functie van die korte blauwe rails?? Ik kan het nummer niet goed lezen. Het lijkt ontkoppelrails, zo ja waarom zoveel?

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Dirk,

Blauw is inderdaad de ontkoppelrail, dat heb je goed.

Ik heb er 8 in het station (aan weerszijden van elk spoor), om van lok te kunnen wisselen of om de lok om te kunnen laten lopen naar de andere kant van de trein.
De andere ontkoppelrail liggen bij rangeerspoor.

groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Oké duidelijk. Je zal wel even moeten kijken naar je draaischijf. Er is geen draaischijf met C-rail aansluitingen. Daarvoor heb je een C naar M overloop rail. Deze is 180mm lang. Zal hem er in zetten maar je kan je sporen niet op dezelfde manier hebben als met M rails.

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ja dat is zo, ik heb zeker een overgangsrail van C naar M nodig, dat klopt.
En een nieuwe draaischijf heb ik ook nog niet 1 2 3 gekocht, even sparen....  ;)
groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
En verder wel goed om nog even te bedenken (het staat ook aangegeven) dat mijn station is het model Schwarzburg van Faller (nr. 110116) en daar heb ik zo'n 56 cm rechte rail voor nodig....
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Alex,

Ik denk dat de bijlage er het dichtst bij komt.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
zo
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Herman en Gerrit,

Onbegrijpelijk hoe jullie dit zo snel in elkaar fiksen! Petje af...
Het ontwerp van Herman komt het dichtst bij ons huidige bedientableau, als het gaat om de wisselstraten. Knap werk.

@Herman: hoeveel centimeter tafel moet er aan de voorkant nog bij om die 3 zijspoortjes alsnog weer op de tafel te krijgen?

Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Denk dat je met 5 tot 6 cm extra een heel eind komt.
Werk met een demoversie dus kan niet opslaan en heb het plan niet meer, anders zelf ff proberen
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Geen punt Herman, ik kan het zelf opnieuw aanmaken in SCARM. Gewoon chinees-achtig kopiëren....

Stel dat dit het eindontwerp zou zijn, en ik zou C-rails willen bestellen: is het programma waar jij dit nu in hebt ontworpen betrouwbaar genoeg dat je op zo'n ontwerp je bestelling zou durven doen? Ik bedoel: de baan zal op de tafel in de praktijk ook echt zo sluiten als hier in de theorie?
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Alex,

Ik ontwerp in Anyrail en wat ik tot dusver heb ontworpen en heb gelegd, klopte feilloos. Dus ik denk dat het plan van Herman ook wel gaat kloppen.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Dank je Gerrit, dat klinkt goed!
En nogmaals niet onder stoelen of banken gestoken dat ik het een prestatie vind om zo'n ontwerp in nog geen 2 uur te maken!!
groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Heb het in een kwartier gemaakt en er zitten gedeelte in waar gesmokkeld is.
Nu is het mooie van C-rail dat je dat in het echt ook kunt.
Met 1 rail tussen 2 wissels gaat dat niet lukken maar zodra er meer rails liggen zijn er meer mogelijkheden om het toe te passen.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
 :P :P
Toch even uit nieuwsgierigheid: wat valt er concreet te "smokkelen"?
Betekent dat 'wringen' van rails op de baan? En dus meer ontsporingskans?

Is trouwens voor jou jouw programma ook betrouwbaar genoeg om er zo de rails van te durven bestellen?

Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Teken het plan is na, je ziet dan zelf waar er gesmokkeld moet worden.
Zo is in je linker wisselstraat de 064 te kort.
Door de buitenbocht wat te wringen los je dit op, maar je kan ook een rails op maat zagen .
Ik ga jou niet garanderen dat het plan feilloos gaat werken, dat zal je zelf in de praktijk moeten onder vinden.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Op langere afstanden kun je redelijk smokkelen met C-rails gebruik zelf ook anyrail en dat bevalt me goed.
Ik zie dat je maar één hoofdspoor hebt heb je hier nog een reden voor?
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Dank Herman.

Ik ben zeker van plan om in het programma dat ik gebruik (SCARM) dit sporenplan na te tekenen. In mijn programma is het zo dat als iets niet passend is, dat ook gemarkeerd wordt. Ik ben niet bekend met de optie 'wringen' daarin, zal ik maar zeggen, om het zo alsnog op papier sluitend te krijgen. Kennelijk kan dat in jouw ontwerpprogramma wel, ik zie tenminste geen indicaties (sterretje, driehoekje ofzo) dat het sporenplan niet sluit.

Nee hoor, wees gerust, ik vraag geen garanties... ;). Zou ik zelf trouwens ook niet geven.
Meer bedoelde ik te vragen naar praktijkervaring. Zo ongeveer als Gerrit aan antwoord gaf voor Anyrail.
Stel je toch voor dat ik alle rails etc gekocht heb, maar het plan alsnog niet passend (formaat) of sluitend (verbindingen) krijg op de tafel.

Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hoi Mark,

Dank je. Ja dat is zo. Je bedoelt misschien te zeggen dat er nu niet 2 treinen onafhankelijk van elkaar kunnen rijden?
Ja, dat ervaren wij ook als een nadeel....

Destijds bij het ontwerp kregen we dat niet rond op onze tafel.
Wellicht (ontwerp)onkunde van onze kant....

Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ik heb zelf 5 hoofdsporen en met het schaduwstation zelfs 6 die allemaal onderling gekoppeld zijn dus kan ik zonder blokken tot 6 treinen tegelijk rijden.
Ik zou zelf twee hoofdsporen maken en dan zouden er ook een paar wissels minder kunnen.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Kom ik bij je op terug, Mark!
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Net even je topic doorgelezen en wat Herman gedaan heeft is eigenlijk wel het maximum haalbare. Dit komt met name door de ontbrekende kleine pas stukjes in het C assortiment. Ik heb Herman z'n idee iets verfijnt. zoveel mogelijk de kleine passtukjes weg gehaald. Je moet daar niet teveel van bij elkaar willen, dat geeft storingen.

Succes.

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Mooi werk Dirk, die verfijning, dank!
Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Succes er mee,

ben benieuwd naar de foto's van de bouw

Gr. Dirk
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Alex,

Ik ben het met Dirk en Herman eens. Met C-rail is dit het maximaal haalbare. Het kan ook niet zonder smokkelen. Helaas verschilt de geometrie nogal. Het grootste probleem zit hem links onder waar de buitenbocht ook een binnenbocht moet zijn. Dit lukt met C-rail niet met de voorwaarden, die jij hebt.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ik ook Gerrit, we denken hetzelfde....
Dit vind ik een prachtig resultaat, zo snel en zo goed gelijkend op onze huidige baan, ik ben dik tevreden!
Ik ga het ontwerp nu in mijn programma SCARM opzetten.
Bedankt allen!
Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Citaat van: DB BR85 op dinsdag 04 juli 2017, 11:17:56
Net even je topic doorgelezen en wat Herman gedaan heeft is eigenlijk wel het maximum haalbare. Dit komt met name door de ontbrekende kleine pas stukjes in het C assortiment. Ik heb Herman z'n idee iets verfijnt. zoveel mogelijk de kleine passtukjes weg gehaald. Je moet daar niet teveel van bij elkaar willen, dat geeft storingen.
Je moet bij C rails dan ook niet vanuit passtukjes willen denken, maar vanuit grote delen. Als je het voor het eerst ziet, denk je dat C rails allemaal willekeurig gekozen maten zijn, maar dat zijn het niet. Het is een zeer goed overdacht railsysteem, ieder stukje heeft een bepaalde functie. Echter, om die te leren, zul je de geometrie moeten begrijpen en dat kost nou eenmaal veel tijd en oefening.

1:1 een M rail geometrie overnemen in C rail is eigenlijk niet te doen, zoals je reeds gemerkt hebt. Bij benadering lukt het nog best aardig, maar dat komt deels doordat de boogmaten en vaste lengtes redelijk overeen komen (R1 = 360mm, lengte = 360mm).
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ik heb tot nu toe alles wat ik wou kunnen maken met C-rails zonder te zagen heeft me wel redelijk wat uurtjes op anyrail gekost en een berg aan passtukjes die naar mijn mening de baan totaal niet beïnvloeden kwa rijden of storingsgevoeligsheid.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ok.
Wat zijn dan "passtukjes" voor jou, Mark? Nummers 20107, 20206 etc?? Kleiner is er toch niet bij C-rails?
groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo,

@ Alex: en de 071, 077, 094,enz.
@ Mark: Ik had een startset en geen ringleiding. Voor het rijden was het geen probleem,
    maar voor de bediening van wissels met elektrische aandrijving en decoder, had ik wel een probleem. 
    Ik moest goed kijken waar ik de aansluiting van de gleissbox plaatste.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ik heb in mijn baan heel veel 24206 24207 24064 24071 24077 zitten.
Gebruik voor de wissel ook een apart voeding.
Een startsetje en dan wissels met ingebouwde decoder kan idd voor problemen zorgen omdat de wisselspoel ruim 1 ampere kan vragen het is dan maar voor een seconde maar dat merk je wel als er treinen rijden ;)
Alex je banenplan ziet er wel mooi uit voor de beschikbare ruimte alleen in het minder functioneel  mocht je met meerdere treinen willen rijden,ben je bijna verplicht om met blokken te gaan werken ;)
Heb zelf mede door de in mijn ogen beperkte ruimte meer voor functioneel gekozen dan voor een mooie baan
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Ik denk dat we elkaar allemaal begrijpen. Pas stukjes zijn on ontkoombaar. wat ik bedoelde is dat je niet bijv 6x de 064 achter elkaar moet plakken. meer klik bewegingen van het aansluiten van de rails meer kans dat er wat stuk gaat.  :) :) :)
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Alex,

Ben nog wat wezen stoeien met het probleempje van Herman en denk een oplossing te hebben. Volgens Anyrail is dit ontwerp zonder 'wringen'. Kijk maar of je er iets mee kunt. Als je wil, kan ik je ook een lijst geven van de te bestellen onderdelen.

Edit: Wat railstukken vervangen.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Zo-o, een volhouder van aard, begrijp ik  ;) Dank je.
Ik ga op een ander moment zeker naar de 'pasbaarheid' kijken.
Ja, dat is wel service, zo'n lijst met onderdelen, graag!

Heeft Anyrail ook functionaliteit die bijv. zelf berekent wat het sluitende railstuk moet zijn? Of die met het oog daarop adviseert om bepaalde raillengten achter elkaar te leggen? Of moet je steeds zelf puzzelen?

Groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Alex,

Lijst komt morgen. Anyrail is gewoon puzzelen. Maar de geometrie van C-rail is goed doordacht.
Ik denk trouwens, dat er geen ontwerpsoftware is, die sluitstukken berekent. Voor rechte stukken zou het mogelijk kunnen, maar er zijn teveel variabelen, waamee rekening gehouden moet worden, zoals radiï, soorten wissels, enz.
Maar het puzzelen is ook wel een uitdaging en daardoor leuk.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
In Wintrack bestaat de mogelijkheid om twee stukken rail sluitend te verbinden met een aantal passtukjes.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Dank je, ik zie de lijst wel.
Ik merk dat je uitgedaagd bent....
A.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Dat is verdraaid handig!
Maar Wintrack is dan ook top-of-the-bill, toch? Daar betaal je dacht ik voor.
Ik werk met Scarm, open source...

'k Heb overigens wel gemerkt dat weet hebben van de boogstralen en bijbehorende stukken minstens zo belangrijk is.
En ervaring.... Ik ontwierp dus m'n 2e baan, M-rail was m'n 1e....  :) :)

groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Wintrack heb je ook in de gratis demo mode. Daar kun je alle ontwerpen mee maken. Je kunt het resultaat alleen niet opslaan. Maar als je een schermafdruk maakt, kun je he plaatje wel bewaren.

Zo ben ik ook begonnen en heb na enige tijd het pakket aangeschaft. Ik heb ook Anyrail, maar vind persoonlijk WinTrack prettiger werken. Nogmaals, dat is een persoonlijke mening.

Groeten,
Roel
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
@ Jørg: berekent Wintrack dit voor je?
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
-Gerrit:
Idd, dat doet WT,  :thumbup:
Indien er verschllende opties mogelijk zijn om de twee railuiteinden te verbinden kan je de meest ideale oplossing kiezen.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Dat is wel erg aantrekkelijk, en ik denk niet alleen voor de beginneling...
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Mwah, als je wat kijk hebt op de geometrie kom je vaak zelf tot elegantere oplossingen. Het is meer een indicator van hoe iets aangepakt kan worden, maar met een beetje puzzelen kom je zelf vaak mooier en slimmer uit.

Overigens kan je dit plan ook nog goedkoper maken. Er zijn wat stukken waar in 1 recht stuk een of meerdere 094's en/of 077's zitten. Een 094 en 077 samen kan je vervangen door een 172 en 2 094's samen kan je vervangen door een 188.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Alex,

Lijst in PB.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Heb 'em gevonden, Gerrit, erg bedankt!
groet,
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Gerrit,

'k Ben bezig om je ontwerp in Scarm te zetten.
Zie bijgaande foto, en daarop de rood omcirkelde railstukken.
Ik kan niet elk railnummer goed lezen.
Zie je kans om het nummer te noemen/erbij te zetten?

Dank!
Alex.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Hallo Alex,

Zijn allemaal 24206.
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: !!! OEF: 1 op 1 van M- naar C-rails......
Thx!