Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Universele decoder programmer

Gestart door banne maandag 03 juli 2017, 15:50:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Universele decoder programmer
Is er een tool beschikbaar (naast een CS2/CS3 en dergelijke) waarmee je alle soorten decoders kunt programmeren? Ik heb nu de tool van ESU maar deze werkt alleen met ESU decoders en niet eens met oudere versie's.

Ik heb ondertussen alle merken decoders wel in de diverse locs zitten en het programmeren via de CS3 vind ik omslachtig en werkt soms niet goed. Ik doel dan op iets wat je net als de ESU op USB kunt aansluiten om te programmeren en te testen.
Re: Universele decoder programmer
Ik heb zopas de Doeler & Haass geluidsecoder aangepast met de ESU programmer.
Weliswaar alleen CV's lezen en schrijven, maar tesamen met de CV lijst van de fabrikant kom je een heel eind.
De loc is te testen met behulp van de Driver's Cab.

Is dit iets voor je? ===> klik
Re: Universele decoder programmer
Ben den Hollander
gast

Re: Universele decoder programmer
Citaat van: banne op maandag 03 juli 2017, 15:50:39

Is er een tool beschikbaar (naast een CS2/CS3 en dergelijke) waarmee je alle soorten decoders kunt programmeren?


Die is er: JMRI DecoderPro. Dat is de software tooling, als interface kun je bijvoorbeeld een Intellibox of elke andere LocoNet centrale gebruiken maar bijvoorbeeld ook een Lenz centrale of een Sprog.

http://jmri.org/help/en/html/apps/DecoderPro/index.shtml

Gr, Ben.
Re: Universele decoder programmer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Universele decoder programmer
 @citaat @citaat Bedankt voor het bericht, Wim.
Binnenkort ga ik een Doehler & Haas inbouwen in een Märklin 3015. Heb zelf ook de ESU programmer, dus aanpassen zal wel lukken. De ombouw (inclusief de aan te passen CV's) van de 3015 staat beschreven in 2 nummers van het blad Digitale Modellbahn 2016, t.w. nr 2 en 3.
Re: Universele decoder programmer
Dick, zie ===> klik
Re: Universele decoder programmer
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 03 juli 2017, 16:04:51
Citaat van: banne op maandag 03 juli 2017, 15:50:39

Is er een tool beschikbaar (naast een CS2/CS3 en dergelijke) waarmee je alle soorten decoders kunt programmeren?


Die is er: JMRI DecoderPro. Dat is de software tooling, als interface kun je bijvoorbeeld een Intellibox of elke andere LocoNet centrale gebruiken maar bijvoorbeeld ook een Lenz centrale of een Sprog.

http://jmri.org/help/en/html/apps/DecoderPro/index.shtml

Gr, Ben.
Dit lijkt inderdaad op iets wat ik nodig heb! Werkt dit net zo als programmeren via de CS? Op het programmeerspoor zetten en de CV's aanpassen?
Re: Universele decoder programmer
Ben den Hollander
gast

Re: Universele decoder programmer
Er is in de tool van veel merken en typen decoders een profiel, je kunt dus met muisklikken functiemappen en andere instellingen doen. Wat niet kan is sound uploaden, daar heb je een merk programmer voor nodig.

Gr, Ben.
Re: Universele decoder programmer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Universele decoder programmer
 @citaat  @citaat  @citaat Bedankt voor de verwijzing naar het CV overzicht. Is handig bij een toekomstig project waar een D&H geluidsdecoder ingebouwd zal worden.  Bij de 3015 wordt er echter geen geluid ingebouwd, de loc is van zichzelf al luidruchtig genoeg. De D&H decoder kwam in aanmerking omdat deze als een van de weinigen voldoende vermogen levert om de "stroomvretende" motor van de Krokodil te voeden.
Re: Universele decoder programmer
Ik blijf het maar raar vinden dat ze niet samen een standaard maken om decoders te kunnen programmeren zowel met als zonder sound.
Ik hou er niet van om afhankelijk te zijn van andere dus ben ik verplicht om van elk merk decoder wat ik gebruik een programmer te hebben wat nu dus al ESU Marklin en Zimo zijn.
Had Zimo dan geen decoder die genoeg kon leveren voor de 3015?
Re: Universele decoder programmer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Universele decoder programmer
Treftwoord 3015 leverde 2 ombouwdraadjes op van lang geleden:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14643.0
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=29372.0

Maar wat me opvalt is dat niemand over herrie schrijft.
Re: Universele decoder programmer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Universele decoder programmer
Citaat van: hmmglaser op woensdag 05 juli 2017, 10:29:49
Had Zimo dan geen decoder die genoeg kon leveren voor de 3015?
In het blad Digitale Modellbahn afl 2 en 3 uit 2016 staat een test met een ogenschijnlijk geschikte Zimo decoder. Onder bepaalde omstandigheden, o.a. optrekken vanuit stilstand op een helling, treedt de overbelastingsschakeling in werking. Geen ideale combinatie dus.
Re: Universele decoder programmer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Universele decoder programmer
Citaat van: Jan22 op woensdag 05 juli 2017, 11:05:38
Maar wat me opvalt is dat niemand over herrie schrijft.
In het voornoemde blad wordt afgeraden om een geluidsdecoder in te bouwen. De meeste geluiden worden door de aandrijfgeluiden van de loc overstemd.