Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain

Gestart door banne zondag 02 juli 2017, 23:41:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Na lange tijd de hobby weer eens opgepakt, direct serieus aan de slag gegaan in een ruimte van 5,5x6 meter. De baan loopt met minimaal 4 sporen volledig rond over 2 niveau's met 3 schaduwstations.

Samenvatting:
Ruimte 5,5 x 6 meter
160 meter rails
68x wissels
8x driewegwissels
45x trekkende eenheden
194x wagons
1x poetsstraat
3x poetswagons (3e rail, borstel, stofzuig)
5x stations (incl dijkstation)
3x schaduwstations
1x Central Station 3 plus
1x Central Station 2
2x Mobile Station 3
2x 100VA voeding
10x S88
125x terugmelder
1x iTrain Pro 4

De rails ligt volledig op zn plek, 160 meter in totaal. Nog niet vast maar wel waar het uiteindelijk komt te liggen. De baan is in 2 niveau's verdeeld met elk 2 richtingen waarbij op het plateau boven de trap de niveau's samenkomen en alwaar gewisseld kan worden. Kortgezegd gaat het met 4 sporen volledig in de rondte. Ook is er een pendelspoor welke van West naar Noord loopt.

Ter informatie, de ruimte is 5,5 x 6 meter. Onder de verhoging ligt over vrijwel de volledige lengte (3 muren) een groot schaduwstation met 1x3 doorloopsporen en 1x3+1x4 opstelsporen. In totaal hebben we 31 trekkende eenheden waarvan 25 locomotieven. Er zijn 165 wagons (reizigers en goederen) en er liggen in totaal 68 gewone wissels en 8 driewegwissels welke allemaal digitaal aangestuurd worden.

Voor de aansturing gebruiken we een CS2 (als slave), een CS3 Plus, 2x een MS3, iTrain Pro 4 en een Marklin app op een oude iPhone 5s. De Central Stations hebben elk een 100va voeding.

Er zijn 4 reizigersstations, die we Noord, Oost, Zuid en West (origineel) genoemd hebben. Noord is het grootste station en heeft toegang tot de 3 schaduwstations. Bij Station Zuid komt het schaduwstation er ook weer bij. Op station Oost (= boven het trapgat) is een spoor ingericht met een poetsstraat van Lux waar de wielen van de locomotieven en wagons automatisch gepoetst worden. Deze is digitaal aanstuurbaar als een locomotief door een ESU decoder welke erin zit. Naast deze poetsstraat is er een poetstrein aanwezig welke een ronddraaiende borstel wagon heeft, een derde rail poetser (trilt heel hard met een fijn schuurpapiertje over de 3e rail) en een stofzuigwagon. De resultaten hiervan vind ik verbluffend! Als ik zie wat de stofzuigwagon na 1 rondje allemaal opgezogen heeft is het zijn geld meer dan waard.

Er ligt een ringleiding van 2 x 2,5mm2 met om de elke 1,5 meter een aansluiting naar alle 4 de sporen. In de stations en schaduwstation iets meer uiteraard.

De schaduwstations hebben dusdanig veel plek dat we van de 31 trekkende eenheden met wagons er 26 van de hoofdbaan kunnen halen en dus meer dan voldoende ruimte hebben. De gemiddelde trein is ca 1,20 lang. De langste is 2,5 meter en heeft een eigen opstelspoor.

De volgende stap is alles verdelen in blokken, de contactrails is al aanwezig, en aan te sluiten op de bezetmelders. De stap daarna is proberen het eea te automatiseren middels iTrain. Dit is geen sinecure heb ik reeds ontdekt  :o

Wat foto's ter illustratie:

Poetstrein



Poetsstraat


De gebroeders CS


Banenplan


Station Noord


Gedeelte schaduwstation en inrijsporen Station Noord


Station Oost (emplacement boven de trap waarbij alle sporen samenkomen)


Zicht vanaf de andere kant op Oost


Opstelsporen tussen West en Zuid alsook het pendelstation


Schaduwstation 2


Schaduwstation 1


Schaduwstation 1


Schaduwstation 3


Schaduwstation 3


Station West+zuid


Station Zuid


Bochten vanaf Oost naar Noord
Re: Nieuwe grote baan
Film update...

De volledige baan rijdt automatisch middels iTrain. Het finetunen van het automatisch rijden ben ik begonnen op het pendelspoor. Hier rijden totaal 7 trekkende eenheden over grotendeels enkelspoor.

Er zijn totaal 5 stations die aangedaan kunnen worden (waarvan 2 willekeurig wel of niet, wat meer speelsheid geeft) waarvan er 2 enkelsporig/doodlopend zijn. De rest heeft gedeeltelijk kopsporen en/of passeersporen. Het finetunen blijkt geen sinecure te zijn. Stoppen op 3cm van het stootblok met een 63cm treinstel op een 85 cm kopspoor met gebruik van posities blijkt bijvoorbeeld best een uitdaging te zijn 😁

https://www.youtube.com/v/GJJoe8Jf4r8&t

Re: Nieuwe grote baan
Meest recente baanlayout vanuit iTrain:

Re: Nieuwe grote baan
Om een beter overzicht te krijgen van het volledige emplacement heb ik een iTrain slave laptop aangesloten op een 32 inch Philips TV en deze TV aan de schuine wand gehangen boven Station Noord alwaar ook de bediening zit.

Re: Nieuwe grote baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe grote baan
Hallo Banne?
Indrukwekkend baanplan zo op het eerste gezicht en ook een leuk filmpje.
Toch ff een vraagje
Als ik zo naar station Noord en de sporen boven het trapgat kijk (mogelijk geeft het een vertekend beeld op de foto) vraag ik me af of de (met name achterste sporen) goed bereikbaar zijn, in het geval dat "Murphy" langs komt.
Ik blijf dit volgen, ben benieuwd hoe het verder gaat.
Sucsez. :arrow: :thumbup:

Ps Mogen we je naam weten, niet verplicht maar wel zo aangenaam ;)
Re: Nieuwe grote baan
Mooie grote baan,  :thumbup:
Hoe geraak je aan de binnenzijde van je rondombaan?
Re: Nieuwe grote baan
Citaat van: ceess op maandag 03 juli 2017, 11:18:00
Ps Mogen we je naam weten, niet verplicht maar wel zo aangenaam ;)
Call me "X"  :D Heb m'n handtekening even toegevoegd, was ik vergeten.
Re: Nieuwe grote baan
Citaat van: ceess op maandag 03 juli 2017, 11:18:00
Als ik zo naar station Noord en de sporen boven het trapgat kijk (mogelijk geeft het een vertekend beeld op de foto) vraag ik me af of de (met name achterste sporen) goed bereikbaar zijn, in het geval dat "Murphy" langs komt.
Murphy komt helaas wel eens spoken ja, echter geeft de foto inderdaad een vertekend beeld. Het enige stukje wat slecht (maar niet onmogelijk) bereikbaar is, is het laatste deel van het pendelspoor aan de Noordzijde, rechtsbovenin. De rest is prima bereikbaar vanaf zonder allerlei halsbrekende toeren uit te hoeven halen.
Re: Nieuwe grote baan
Citaat van: Jørg op maandag 03 juli 2017, 11:23:19
Mooie grote baan,  :thumbup:
Hoe geraak je aan de binnenzijde van je rondombaan?
Nou, relatief eenvoudig eigenlijk :D Als ik vanaf de 1e verdieping de trap naar de 2e verdieping neem sta ik middenin de ruimte en dus ook middenin de baan  ;)
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
-Bart:
Dank voor de toelichting,  :thumbup:
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Bart,
8o Dat is een mooi mega project, wat jij daar aan het bouwen bent.
Ga dit draadje volgen.
Veel succes.

Groeten, Willy
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Hoi Bart
Altijd leuk om mee te lezen prachtige baan lekker veel rails en zeer mooi rollend materiaal.

Ik zag dat je grote schroeven gebruikt in je rails Marklin heeft hier zeer nette schroeven voor die je bijna niet ziet zitten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Citaat van: degeluidsman op maandag 03 juli 2017, 17:26:15
Ik zag dat je grote schroeven gebruikt in je rails Marklin heeft hier zeer nette schroeven voor die je bijna niet ziet zitten.

Dat ging alleen om de poetsstraat, de rest ligt nog los maar gaat met normale kleine schroefjes vastgezet worden  ;)
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Hallo Bart

Man wat een baan en ook een ruimte die je hebt, prachtig hoe je alles hebt gebouwd gelegd.  :thumbup: :thumbup:

Daar gaan wat treinen op kunnen rijden, en vervelen zal dat nooit doen denk ik dan.  :)
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
 :) Hallo Bart ,

Ineens goed ingevlogen met deftig materiaal . Ziet er allemaal netjes uit .

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten Freddy
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Hoi Bart,

Wat een geweldig rollend materiaal! Persoonlijk zou ik iets minder spoor op de plaat leggen, maar dat is maar een voorkeur. Wel heel gaaf om te zien dat alles geautomatiseerd rijdt.

Succes met bouwen!


Duncan
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Super mooie grote baan. Ik heb een zolder van kant A 4,30x7 en kant b 5,75x7 , dus kan officieel 4x7 , maar de bouwers van het huis hebben bedacht om in de buurt van de trap een CV ketel te plaatsen, dus daar gaat mijn super grote baan, ik praktiseer al jaren hoe ik dit moet oplossen. Maar u heeft een geweldige baan met zeer lange rij wegen. Succes met bouwen.
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Vandaag even zitten rommelen met decoder programmeren. Resultaat mag er zijn! Diverse treinen met een verlichting die langzaam op komt en langzaam uit gaat.

https://www.youtube.com/v/HQ--lwP1TP0

https://www.youtube.com/v/CMAyym9it5E
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Heb van meerdere mensen de vraag gekregen hoe mijn poetsstraat eigenlijk werkt. Ook dit even gefilmd vanmiddag, het activeren en het daadwerkelijke poetsen van een DDAR.

Activeren:
https://www.youtube.com/v/9Yj_BgfWxtM

Poetsen:
https://www.youtube.com/v/2pErvDC7fqQ
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Op het forum staan meerdere bijdragen en filmpjes van de wielenreiniger, direct na aanschaf. Elke keer is de vraag: hoe zit het met de antislip bandjes? Daar komt nooit een antwoord op.  :D

Gr, Ben.
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Wat is de exacte vraag?  :D
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Ik stel 'm niet meer...... :mrgreen:
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Citaat van: banne op donderdag 06 juli 2017, 19:05:09

Vandaag even zitten rommelen met decoder programmeren.


Je was op zoek naar een decoder programmeer tooltje Banne. Heb je dat inmiddels toegepast of heb je dit gedaan met het CS2/3?

Gr, Ben.
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Dit zijn ESU decoders en dit lukte met de ESU programmer.

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
 :)
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 06 juli 2017, 19:47:39
Elke keer is de vraag: hoe zit het met de antislip bandjes? Daar komt nooit een antwoord op.  :D
Dat merk je toch helemaal niet met 45 trekkende eenheden?  8o
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Hoi Ben,

Antwoord op je vraag over de antislipbandjes op de wielenreiniger van LUX.

Mij ervaring is door gebruik van de LUX wielenreiniger is dat het vilt op de wielenreiniger door antislipbandjes gaat vervilten / pluizen. De antislipbandjes zijn ruwer dan het vilt en slijten volgens mij niet meer ten opzichte van rijden over rail. Ik denk dat de antislipbandjes zelfs meer slijten op rail meer weerstand dan op de wielenreiniger minder weerstand.

Het vilt van de wielenreiniger is makkelijk vervangbaar, na veelvuldig gebruik worden ze zwart en pluizig.

Gr Matje
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Bedankt Matje.  :)
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Hier nog even een voorbeeld van automatisch rijden, rangeren van Station Noord naar Schaduwstation 1 spoor 1. Alle bewegingen in dit filmpje wordt aangestuurd door iTrain.

https://www.youtube.com/v/iIBv0jqxOWk&t
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
En de nieuwst aanwinst, een Benelux stuurstandrijtuig van LS models.

https://www.youtube.com/v/I0G4QO6wCR8
Re: Nieuwe grote baan. Volautomatische aansturing middels iTrain
Mooie baan. Interessante collectie heb je.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Gr. Dirk