Na lange tijd de hobby weer eens opgepakt, direct serieus aan de slag gegaan in een ruimte van 5,5x6 meter. De baan loopt met minimaal 4 sporen volledig rond over 2 niveau's met 3 schaduwstations.
Samenvatting:
Ruimte 5,5 x 6 meter
160 meter rails
68x wissels
8x driewegwissels
45x trekkende eenheden
194x wagons
1x poetsstraat
3x poetswagons (3e rail, borstel, stofzuig)
5x stations (incl dijkstation)
3x schaduwstations
1x Central Station 3 plus
1x Central Station 2
2x Mobile Station 3
2x 100VA voeding
10x S88
125x terugmelder
1x iTrain Pro 4
De rails ligt volledig op zn plek, 160 meter in totaal. Nog niet vast maar wel waar het uiteindelijk komt te liggen. De baan is in 2 niveau's verdeeld met elk 2 richtingen waarbij op het plateau boven de trap de niveau's samenkomen en alwaar gewisseld kan worden. Kortgezegd gaat het met 4 sporen volledig in de rondte. Ook is er een pendelspoor welke van West naar Noord loopt.
Ter informatie, de ruimte is 5,5 x 6 meter. Onder de verhoging ligt over vrijwel de volledige lengte (3 muren) een groot schaduwstation met 1x3 doorloopsporen en 1x3+1x4 opstelsporen. In totaal hebben we 31 trekkende eenheden waarvan 25 locomotieven. Er zijn 165 wagons (reizigers en goederen) en er liggen in totaal 68 gewone wissels en 8 driewegwissels welke allemaal digitaal aangestuurd worden.
Voor de aansturing gebruiken we een CS2 (als slave), een CS3 Plus, 2x een MS3, iTrain Pro 4 en een Marklin app op een oude iPhone 5s. De Central Stations hebben elk een 100va voeding.
Er zijn 4 reizigersstations, die we Noord, Oost, Zuid en West (origineel) genoemd hebben. Noord is het grootste station en heeft toegang tot de 3 schaduwstations. Bij Station Zuid komt het schaduwstation er ook weer bij. Op station Oost (= boven het trapgat) is een spoor ingericht met een poetsstraat van Lux waar de wielen van de locomotieven en wagons automatisch gepoetst worden. Deze is digitaal aanstuurbaar als een locomotief door een ESU decoder welke erin zit. Naast deze poetsstraat is er een poetstrein aanwezig welke een ronddraaiende borstel wagon heeft, een derde rail poetser (trilt heel hard met een fijn schuurpapiertje over de 3e rail) en een stofzuigwagon. De resultaten hiervan vind ik verbluffend! Als ik zie wat de stofzuigwagon na 1 rondje allemaal opgezogen heeft is het zijn geld meer dan waard.
Er ligt een ringleiding van 2 x 2,5mm2 met om de elke 1,5 meter een aansluiting naar alle 4 de sporen. In de stations en schaduwstation iets meer uiteraard.
De schaduwstations hebben dusdanig veel plek dat we van de 31 trekkende eenheden met wagons er 26 van de hoofdbaan kunnen halen en dus meer dan voldoende ruimte hebben. De gemiddelde trein is ca 1,20 lang. De langste is 2,5 meter en heeft een eigen opstelspoor.
De volgende stap is alles verdelen in blokken, de contactrails is al aanwezig, en aan te sluiten op de bezetmelders. De stap daarna is proberen het eea te automatiseren middels iTrain. Dit is geen sinecure heb ik reeds ontdekt :o
Wat foto's ter illustratie:
Poetstrein
Poetsstraat
De gebroeders CS
Banenplan
Station Noord
Gedeelte schaduwstation en inrijsporen Station Noord
Station Oost (emplacement boven de trap waarbij alle sporen samenkomen)
Zicht vanaf de andere kant op Oost
Opstelsporen tussen West en Zuid alsook het pendelstation
Schaduwstation 2
Schaduwstation 1
Schaduwstation 1
Schaduwstation 3
Schaduwstation 3
Station West+zuid
Station Zuid
Bochten vanaf Oost naar Noord