Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?

Gestart door Ton van het Fort zaterdag 01 juli 2017, 14:27:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Wat is de mening van de forumleden over het gebruik van plaatmateriaal voor bovenzijde modelbaan? MDF? Multiplex? Soort, populieren bovenzijde, watervast? Welke dikte?
Ik lees in diverse boeken en op sites diverse oplossingen. MDF wordt afgeraden omdat het niet watervast is en sommige dikten krom trekken/gaan golven.
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Hoi Ton, ik gebruikte voor mijn modelbaan gewoon spaanplaat van 12 MM.
Niet duur, verkrijbaar in handzame formaten en makkelijk verwerkbaar.
Houtlijm en gips hechten er prima op en rails of wat dan ook is er makkelijk op vast te schroeven.
Voor mijn nieuw te bouwen baan word het ook weer spaanplaat, ik heb er nooit een nadeel aan kunnen vinden.
Maar ja, er zullen vast meer meningen zijn, dus wacht die even af en vorm dan je eigen mening.
Suc6

Dirk-Jan
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
goedkope multiplexs en voor spiralen MDF.
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Masonite 6,4 mm.
Met daarop vloerbedekkingtegels.
Dempt het rijgeluid van mijn m rails prima.
Voorbeeld ===> klik
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Er bestaat ook watervaste MDF (groen), in alle diktes.
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Watervast MDF bestaat niet, die groene rommel is op z'n best vochtwerend en dan ook nog maar voor een beperkte tijd.

Net hout om te bouwen is populieren multiplex. Licht van gewicht en gemakkelijk te verzagen. Dikte van 12 mm volstaat mits je dit op een lattenframe monteert.

Gr, Ben.
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Hallo Ton,
Als bovenblad gebruik ik
onder de sporen zowel vloerlaminaatstroken van 7 mm dik (met tussenruimten) als MDF in verschillende dikten, met daarop als geluiddemping 7 mm dikke groene ondervloerstroken (Gamma) of egaliserende folie van 3 mm;
oppervlakten zonder sporen bestaan alleen uit voornoemde ondervloerstroken.

Het kromtrekken van MDF-platen kan je voorkomen door beide zijden te schilderen (watergedragen grondverf volstaat).
Succes!
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 01 juli 2017, 16:25:22
Net hout om te bouwen is populieren multiplex. Licht van gewicht en gemakkelijk te verzagen. Dikte van 12 mm volstaat mits je dit op een lattenframe monteer.
Hier ben ;) ik het helemaal meer eens multiplex is de best oplossing beter dan spaanplaat of constructie plaat het is sterker en ik vind het beter bewerkbaar als je scherp gereedschap hebt decoupeerzaag,bovenfrees mdf is beter bewerkbaar maar scheurt heel snel in(omdat het eigenlijk geperst papier is)spaanplaat is iets wat je helemaal niet zo moeten willen gebruiken heeft alleen maar nadelen op een na en dat is dat het bijna niks kost maar ja het is ook niks :D
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Hallo Ton,

Ik gebruik 18 mm populieren multiplex. Ik heb dan ook alleen maar lengtedragers onder mijn tafel op 50.cm afstand. Zie mijn draadje: - Dämmerunger Wald
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
ik gebruik multiplex,
de dikte zal vooral afhangen van de oppervlakte van uw tafel en de structuur van uw raamwerk.
Zelf gebruik ik 12mm multiplex voor modules van 60x125cm, de 125cm wordt nog eens verdeeld in 2, het is dus maar 60x60 zelfdragend. Bij mijn volgende modules ga ik 8mm gebruiken, das dan weer 30% lichter. 
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welk plaatmateriaal als bovenblad en hoe dik?
Ik gebruik 9mm populieren multiplex, bakken van 150x60cm ondersteund door stroken multiplex van 9mm dik en 10cm hoog.
Werkt strak en is licht van gewicht, alles is wel verlijmd.