Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers

Gestart door Ton van het Fort vrijdag 30 juni 2017, 20:04:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Zonde hoor, voor zo'n mooi model, en gelijk weer een gedoe.
Vandaar dat de machinist weg duikt, het tocht te veel B) B).

Ook dat was geen neuheit, maar een bewuste keuze van Märklin  :D :D
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Citaat van: janpeter op zaterdag 15 juli 2017, 00:36:56
Tijdens de productie wordt dit niet opgemerkt. De losse (individuele) onderdelen voldoen aan de eisen, en worden goed gekeurd. Bij de eindcontrole voldoet het model aan de 'template' referentie model. En wordt t het eindproduct dus goedgekeurd.
Waar het fout gaat is dus bij de opstelling van de template/referentie model. En dat gebeurt maar door een select aantal medewerkers
Janpeter,

Ben het deels met je eens maar je conclusie is wel zeer procesmatig gezien.
Alsof iedereen alleen als slaafjes achter het productie proces aanlopen.
Je mag toch aannemen dat er ook mensen rondlopen die hier doorheen prikken en aan de bel trekken.
Bij het demo model sluiten de ramen wel goed en is er ergens in de maatvoering iets fout gegaan.
Er wordt met geavanceerde apparatuur gewerkt en mallen worden in CAD CAM CNC gemaakt.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Het zijn geen slaafjes hoor Ad, maar ze hebben geen vat op het productieproces.
Daarvoor zitten ze nou net op de verkeerde stoel.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
En is er te weinig tijd. Procesmatige (project) planning is een van de belangrijkste methodes om efficiëntie, kwaliteit en productiviteit, vooraf, tijdens en na een productie project te meten en te kwalificeren. Reken maar dat Marklin bijhoudt waar de werkelijke productie afwijkt op ijkpunten (KPI) ten opzichte van eerdere planning.

Steekproeven en inspectie kosten geld (beperking van aantal) en tijd. Bij de productie volumes en snelheid van de verschillende modellen, kan ik mij zomaar voorstellen een steekproef aan het begin van het productieproces later klaar is dan de tijd die de volledige batch is geproduceerd. Houdt hierbij rekening dat het 'volledige' model pas zeer laat in het productieproces beschikbaar is. Tot dat moment voldoen alle onderdelen aan de gestelde eisen.

En natuurlijk heeft 'Marklin' de spleten bij de ramen gezien voor de uitlevering, en is er blijkbaar geen tolerantiegrens gepasseerd. (Ik kan mij moeilijk voorstellen dat Marklin moedwillig gebrekkige modellen in de markt wil plaatsen)

Overigens: Had ik al eens geroepen dat het best wel een mooi model van de BR 103 is geworden ???  :D

Jan-Peter
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Hoi Jan-Peter,

Ik begrijp je uitleg en die is heel plausibel, je spreekt hoogst waarschijnlijk uit ervaring. ;)
Maar kwaliteitscontroles worden gedurende het hele productie proces gedaan.
Dit had ik laatst in een Märklin video gezien waar de net geperste kunststof onderdelen op een kap van een lok werden gepast.
Op zo'n moment zou zo'n fout gezien moeten worden.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Mijn eerdere melding dat ik het een prachtig en goed werkend model vind, doe ik ondanks dit mankement niets aan af. Het ziet er naar uit dat dit "slippertje" correct wordt opgelost. Gevalletje jammer voor alle partijen. Tante M heeft er ook weer een hoop gedoe van dus ik kan mij niet voorstellen dat dit model opzettelijk zo in de markt is gezet.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Vandaag overlegd met de de Store, zij hebben het nagevraagd bij de reparatieafdeling van tante M en sinds gisteren worden de ramen vervangen.
De mijne gaat morgen retour Göppingen.

Groet, Paul

Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Ook ik kreeg vandaag uitsluitsel van mijn leverancier. OF nieuwe ramen bestellen en zelf vervangen (zou eenvoudig te doen zijn) OF retour AW Göppingen. Ik kies voor het laatste.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Bij mij is hij ook binnen.
Op de foto staat hij trots tussen zijn broertjes.

John
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Vandaag in Badhoevedorp mijn Insider BR103 opgehaald. Ik moet zeggen dat ik de kieren tussen de ramen erg vind meevallen. Eigenlijk sluit het voorste raam zelfs heel netjes aan. De zijramen hebben wel een klein kiertje, maar dit is naar mijn idee niet anders dan de oudere BR103 modellen die nog in de winkel stonden. Ik heb er een paar foto's van gemaakt, dus oordeel zelf. Op de foto's lijkt het overigens erger dan in werkelijkheid.

Verder is het een zeer mooie en zware loc met leuke extra's. De stroomafnemers staan aan de achterkant misschien iets omhoog, dit komt omdat deze vastgeklikt zitten. Als ik ze los klik en ze naar beneden laat gaan via de CS3 staan ze netjes recht. Ik ben er erg tevreden over!  :)
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Tja, het is jouw beslissing als je ermee kan / wil leven. Zet haar eens naast het eerdere Insidermodel van enkele jaren geleden..... Ik had het eerst ook niet door maar pas na meldingen hierover op dit forum en nog eens goed kijken zag ik het ook. 't Is gewoon niet goed, erkent M* zelf ook. Foute ruiten. Mijn exemplaar is inmiddels retour Göppingen om de fouten te herstellen.

Overigens natuurlijk heel veel plezier van dit model!
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Wil trouwens even oordelen over het productie proces.

Volgens iedereen zijn het geen slaafjes, maar er wordt in het algemeen ook niet geklaagd.  En doe je dit wel, iedereen is bang voor zijn/haar baan.  Werk zelf in een soort productie werk, maar zit voornamelijk op kantoor. Mensen doen tegenwoordig hun eigen ding en houden zich voor de rest stil. En sommige managers weten het altijd beter.
En wat er ook nog bij komt. Model 5051 rolt van de productie en over 15 seconden rold model 5052 van de productie.  Medewerkers moeten zich bijna gedragen als robots en alles moet altijd op volle snelheid. Bij producties als deze komt het dus voor dat een complete batch verkeerd gaat, maakt niet uit.

Ter info: Vorig jaar moesten alle tesla tussen een bepaalde productie datum terug voor herstel werkzaamheden omdat ze een defect hadden gevonden.  Een Auto van 100.000 euro. Levens waar je mee speelt en toch een terug roep actie. Zeg het maar, iedereen maakt fouten en bij productie processen komt die helaas in grote aantallen pas later naar voren.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
 @citaat Ooit bij Marklin gewerkt? ;)

Gr, Ben.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Mijn 103 is inmiddels (vandaag) terug uit Göppingen, net binnen drie weken, dus redelijk snel. De ramen zitten nu toch wel beter, ongeveer net zoals op de foto's van Edgar108.  Zijn exemplaar is misschien uit een andere batch, waar ze al beter erop gelet hebben. Ook bij mij zijn de zijramen nog niet helemaal aansluitend, er zijn nog wat kieren. Een airco heeft de machinist nog steeds niet nodig en 's winters een dikke jas. Maar vooruit maar, ik blijf niet aan het heen en weer gaan naar de Store...

Groet, Paul
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
allemaal spijtig en dan mag je nog zo een grote M fan zijn maar met zo een prijs moet het perfekt zijn en ben j emet de minste afwijking niet tevreden tot het oke is.Het roco model heeft voor amper wat euro's meer een camera aan boord en is perfect afgewerkt. En dan is het nog een insidermodel ook wat een voorbeeld zo moeten zijn kwa reklame. Foei moeder M .
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
@ Ben den Hollander
Werk in een productie bedrijf en heb zelf ook bij een aantal bedrijven aan de band gestaan. Is puur monnikenwerk. Zie vanuit kantoor dat sommige dingen gewoon routine werk. Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapj,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draaje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lampje, kapje,Draadje, lmpje, kapje,Draadje, lampje, kapje,

Zo en na 2 uur pauze en begint het op nieuw.
Ter voorbeeld, spot de fouten maar in bovenstaande tekst.

Bij elke modeltrein bouwer maken ze fouten. Fleissmann, Roco, Lima, Oude LGB etc.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Hallo,

Ik wil geen advokaat van de duivel spelen, maar als ik iets koop, dan inspecteer ik de goederen, alvorens tot koop over te gaan. Zijn ze niet goed, dan koop ik het niet en geef aan waarom niet. Misschien een tip?
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
@Gerrit,

Snap het helemaal en de meeste zullen het ook wel doen, maar sommige dingen zoals insider modellen worden besteld, betaald en dan pas verkregen. Marklin doet dit al jaren.
Tja, het is inderdaad beter opletten, maar voor de klant kun je hier niks aan doen. Klacht inbrengen en hopen op een oplossing.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
@ Tony: Ook een insider model komt via een retailer en bij ontvangst kun je deze ook weigeren, als het niet voldoet. In mijn ogen sta je sterker, als zaken via een retailer teruggaan, dan als het individu. Zo gauw jij hem in ontvangst neemt is het jou probleem. Maar misschien denk ik wel te simpel.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Draadje, lmpje, kapje (a vergeten)
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
@ Jørg:  :thumbup:
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Citaat van: Hitmaan op woensdag 09 augustus 2017, 20:32:07

Bij elke modeltrein bouwer maken ze fouten.


Mee eens. Maar dat heeft veelal niets te maken met gebrek aan motivatie van het personeel, managers die het altijd beter weten of dom lopende bandwerk lopendebandwerk.

Citaat van: Hitmaan op woensdag 09 augustus 2017, 22:49:17

.......maar sommige dingen zoals insider modellen worden besteld, betaald en dan pas verkregen.


Dat is dus dom. Je betaalt pas als je iets in ontvangst neemt, niet vooraf. En koop je via het web is er altijd sprake van "koop op afstand" wat je extra rechten geeft.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
[ftp][lampje, kapj,Draadje, lampje, ftp]

En de ontbrekende (e)
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
CiteerMedewerkers moeten zich bijna gedragen als robots en alles moet altijd op volle snelheid.

En toch... als ik die filmpjes uit de Märklinfabriek zie, zitten die dames meestal vrij ontspannen best wel hoogwaardig werk te doen, zo vervelend ziet dat er nog niet uit!
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Als ik een loc van een gerenommeerd merk koop, verwacht ik dat hij goed in elkaar zit. Wellicht was dit een maandag- of Feierabend-exemplaar. Bij de koop is hij uit de verpakking geweest en heeft hij een proefrondje gereden bij de Store. Op zo'n moment let je niet altijd op een detail als de raampjes... je verwacht toch dat dat goed in elkaar zit. In de winkel viel het ook niet eens op. Maar een gewaarschuwd mens.... voor de volgende keer. Tja en als het bijvoorbeeld een foutje in de bedrukking (tekst) is, dan zie je dat in de winkel ook niet omdat je dat als halve leek ook niet weet. Die raampjes heb ik ook pas gecheckt nadat ik er in dit draadje op gewezen werd. En de mensen van de Store waren het ook helemaal met me eens dat hij terug moest (en dat meenden ze ook, merkte ik wel - niet alleen om een vaste klant te vriend te houden).

Intussen rijdt de loc voor de inmiddels ook ontvangen rijtuigen (waarvan de ramen wel goed gemonteerd waren  >:-D ). Mooie set samen.
Binnenkort de rijtuigen vullen met passagiers (anders is de exploitatie verlieslatend), een extra setje sluitlichten aan de andere kant aanbrengen, de verlichting op decoders zetten en dan is deze trein ook weer een pareltje...

Groet, Paul
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Insider lok uit batch 2. Geen kieren bij de ramen. Gr Markus
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
@BW Rheine en Jorg
Staan de , wel goed op een tekst in de 2 regel of ontbreekt deze??????

Is maar iets kleins, maar oke, leuk dat jullie de rest wel zagen.

@Gerrit-1959
Je denkt niet te simpel, volledig gelijk.

@pajomaho
En zo reageert iedereen. Misschien vluchtig kijken en zoiets kleins missen. Gelukkig is dit forum er om Marklin een trap onder zijn ... te geven. Ach volgende keer beter.

Iedereen die al de vernieuwde versie binnen heeft. Veel plezier er mee. 

Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Citaat van: kippie usa op vrijdag 11 augustus 2017, 08:09:50
Insider lok uit batch 2. Geen kieren bij de ramen. Gr Markus

Wat zie ik dan bij die zijruiten? Als dat geen kieren zijn, wat zijn het dan wel?
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Klopt Hitmaan, hij ontbreekt op het einde van de regel. (,)
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Als alles volgens dienstregeling verloopt komt mijn herstelde (of vervangen) 103 Insidermodel 2017 morgen alhier aan. Morgen meer.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Ik ben benieuwd Hans.
Ik heb nog steeds geen bericht ontvangen om af te halen.
Hopelijk komt de mijne dan straks ook uit een goede batch.

De rijtuigenset heb ik al wel binnen.
Zeer fraai uitgevoerd en ook met normale stroomvoerende koppelingen, niet van die koppelstangen.

Groeten,
Ton.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Hoi Ton,

De bijbehorende set heb ik nou weer nog niet mogen ontvangen......... ;)

Wat de lok betreft. Vandaag inderdaad ontvangen en aan alles is te merken dat het een nieuw exemplaar is. Omgeruild dus. Waar het allemaal om ging, de cabineruiten, heb ik m'n twijfels. Vergelijkbaar met de foto's van Edgar in post #59 op 8 augustus. Aan de ene kant heb ik het gevoel dat het een verbetering is en aan de andere kant het gevoel dat het nog steeds niet 100% is als ik kijk naar de foto in post #75 van Kippie USA. Als je er afstand van neemt valt het minder op dan wanneer je de lok met de loupe onderzoekt. Ik weet het even niet. Ik ben benieuwd naar reacties van jou en anderen die het model nog moeten ontvangen of van hen die hun eerder ontvangen model ook hebben teruggestuurd.

Alvast bedankt daarvoor!
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Ik heb weinig aanmerkingen op de afwerking van mijn 103. Wat ik wel typisch vindt is de F3 service functie. Na het loskoppelen van de pantografen, deed die functie niet echt wat beshreven was in de handleiding en op het extra roze waarschuwingsblaadje.

Wat ik wel goed vind is dat nu aangegeven is dat ook met een 6021 (of IB onder MM) met de ingestelde vervolgadressen in elk geval 16 functies beschikbaar zijn.

John
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
 @citaat Dus geen opmerking(en) over de cabineruiten begrijp ik? De functie "F3" en verder alle andere functies doen het bij mijn model perfect. Dat was bij mij ook nooit het probleem. 't Ging mij ,zoals gezegd, om de cabineruiten.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Heren

Ik heb mijn 103 ook een weekje binnen ,ziet er goed uit
Wagens nog niet geleverd
Ik vind de cabine verlichting matig
Kan deze door het veranderen van CV-waarden feller branden
Heb een CS3

Groetjes Peter R.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Citaat van: Peter R. op donderdag 24 augustus 2017, 09:11:26
Ik vind de cabine verlichting matig
Kan deze door het veranderen van CV-waarden feller branden
Heb een CS3
Is dit een vraag of een opmerking? Dat is mij niet duidelijk.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
basjuh1981

Je ziet de machinist matig
Ik zou meer licht in de cabine willen
Hoe moet je en welke CVs moet je dan wijzigen
Groetjes
Peter R.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
 @citaat Da's niet eenvoudig Peter, je zult moeten weten aan welke AUX de cabineverlichting hangt.

Je kunt wel wat proberen op de gok, zie blz. 9 van: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/decoder-updates/mLD3_mSD3_Zusatzanleitung_0716.pdf

Lees de CV uit van de betreffende AUX 1 Dimmer, AUX 2 Dimmer enz. en verhoog deze als het kan tot max. 255. En kijken of er iets verandert.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Citaat van: Peter R. op donderdag 24 augustus 2017, 17:27:01
Je ziet de machinist matig

Tja, en zo heeft een ieder kennelijk een probleem met dit mooie model. Peter, met alle digitale truuks van vandaag de dag zou je de machinist in de "spotlights" moeten kunnen zetten. Er is vast wel een forumlid hier die je kan adviseren met de ombouw naar jouw wens.
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Zou het kunnen komen omdat wij te veel en ook nog tegenstrijdige wensen hebben:

de machinist moet in de nacht geen licht aan hebben, tenzij de lok stil staat op het station

overdag is in werkelijkheid de machinist ook niet "hel verlicht" zichtbaar, tenzij de zon zo'n beetje horizontaal naar binnen schijnt.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Ben en collegas

De CVS uit gelezen
Alle zes AUX waarden staan op 255
dus hoger kan niet
Laat maar zitten want een led wijzigen is te veel van het goede

Groetjes
Peter R
Re: Nieuwe märklin BR 103, verlengde versie in beeld, voor liefhebbers
Citaat van: Peter R. op donderdag 24 augustus 2017, 17:27:01
basjuh1981

Je ziet de machinist matig
Ik zou meer licht in de cabine willen
Hoe moet je en welke CVs moet je dan wijzigen
Groetjes
Peter R.
Duidelijk. Maar ik doelde meer op het ontbreken van interpunctie (,.?) ;)