Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan Alex

Gestart door Alexmoba vrijdag 30 juni 2017, 13:52:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan Alex
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Baan Alex
Beste Forumgenoten,

Laat ik ook eens onze baan tonen, ik waag de stap gewoon.  ;-)

'n Paar opmerkingen erbij om het wat te verduidelijken (hoop ik):
- we rijden M-rails, en volledig analoog
- DB in tijdperk III
- baan ontworpen in 2015/begin 2016: nadruk lag op tijdperk-conform bouwen en rijden, en leuk kunnen rangeren en omlopen. Bouw gestart voorjaar 2016.
- railplan heb ik ontworpen in SCARM (open source software); niet ontevreden over
- achterin schaduwstation (met bezetmelding via C-rails), dat uit het zicht moet gaan verdwijnen (goed voor de fantasie), maar weet nog niet hoe dat te doen
- technisch is de baan voorlopig af, nu de scenery. In feite is dat het goed invullen van het deel tussen de sporen in. Ik vind dat een forse uitdaging. Wil in ieder geval links en rechts achterin een berg met portaal waarlangs de treinen uit beeld verdwijnen
- beperking die we ervaren: er kunnen niet goed 2 treinen tegelijk onafhankelijk van elkaar rijden. Natuurlijk 'spelen' we nu met de schakelaartjes om meerdere treinen in actie te zien
- hebben 3 trafo's (1 onzichtbaar onder de tafel voor alleen de verlichting, met Brawa gelijkrichter ivm leds), 1 trafo op uitschuifbaar paneeltje voor depotgebied en 1 trafo op uitschuifbaar paneel voor de hoofdbaan. Kunnen we met elkaar gezamenlijk rijden
- wissels, seinpalen en ontkoppelrails sturen we aan via het bedieningspaneel (A3-formaat). Met een multimeterpen (aan bruine bus van trafo) klikken we de bouten aan die elk verbonden zijn met een gebruiker. Leuk en overzichtelijk voor m'n jongens (11 en 12 jaar) om direct de goede wisselstraten in te zetten. Vind dat zelf trouwens ook!! :-)
- m.b.t. de ledjes in het schaduwstation dat straks uit beeld moet zijn: groene ledjes geven de stand van de wissels aan, de rode de bezetmelding per spoor
- de tafel is verrijdbaar, d.w.z. naar je toe trekken. Links en rechts weinig speling.

In een tweede bericht zet ik nog wat foto's.

Zoals jullie zien, is deze baan beperkt in omvang en mogelijkheden, zeker vergeleken met wat ik hier op dit Forum meestal zie.
Ook zit er slechts 1 niveau in ('k denk dat hoogte slecht te realiseren is op deze oppervlakte), het is dus een vrij 'platte' baan :-)
Het is zoals het is. Alle goede dingen komen geleidelijk.....

Hoewel niet direct plannen om de boel om te gooien, hoor ik toch erg graag de reacties van ervaren forumleden!!
Goed voor plannen in de toekomst, zeg maar....

groet,
Alex.
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Baan Alex
Nog wat foto's.......
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Alex

Hoi Alex,

Helemaal gelukt, dat plaatsen  :thumbup:

Lekker ouderwetse oldskoolbaan gemaakt  :P
In plaats van een berg zou je ook een verhoogd en afneembaar stuk stad kunnen maken.
De 3 korte "parkeerplaatsen" ( met loc's ) voor het station zou ik vervangen door één lang stuk.
Dan heb je plek voor een treintje. Bij de loods kun je toch al aardig wat loc's kwijt.

Grtz Tony ( die maar hardop wat meedenkt )
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Baan Alex
Ha Tony,

Dank je voor je (snelle) reactie.
Ja gráág, dat meedenken! En mag net zo goed kritisch.

Wat bedoel je met het begrip "oldskoolbaan"? Ik bedoel, wat is in modelspoorland een baan uit de oude school?

Mm, grappig idee, i.p.v. berg een stad. Bedoel je met "afneembaar" dat die stad zich over de VOLLE breedte en diepte van het schaduwstation uitstrekt en optilbaar is? Ik moet er idd wel bij blijven kunnen bij calamiteiten. In sommige gevallen betekent dat de tafel verrijden.

Wat die parkeerplaatsen met loc's betreft: ik gebruik ze nu eigenlijk niet volgens het doel waarvoor ik ze had bedacht  ;-) Namelijk om tijdens het rangeren wat wagons weg te kunnen zetten. Twee van de drie hebben ook een ontkoppelrails daarvoor (in het sporenplan is dat de kleur blauw).

Groet,
Alex.
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan Alex
Dag Alex.

Nette modelbaan, een fijne collectie materieel en zeker een fraai bedientableau :thumbup: :thumbup:
Het is niet onmogelijk om op een dergelijk beperkt oppervlak meerdere niveau's te maken.
Een snelle gedachte hierbij is om het huidige schaduwstation te laten vervallen, om op die
plek de omhoog en neergaande helling te situeren.
Het schaduwstation zou dan eventueel naar het tweede niveau gebracht kunnen worden.

De term Old Skool is enkele jaren geleden hier eens genoemd m.b.t. het oude analoge
materieel en de M-rails uit de jaren 60 en 70. Dus niet het antieke materieel van Märklin.
Sinds die tijd wordt deze term steeds meer en meer hier op het forum genoemd :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Baan Alex
Hoi Erik,

Dank voor je compliment!
Met het gemak van het bedientableau zijn we beslist content.

Ok, achteraan stijgende en dalende bewegingen; eigenlijk nooit over gedacht.
Krijg je op die korte 2,73 mtr dan geen 'vastlopende' treinen?

Ah, wordt dat bedoeld met oldskool! In elk geval een opvallend tukkerse term...

Groet,
Alex.

Re: Baan Alex
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baan Alex
Dag Alex,

Leuke baan met veel treinen!
Ik sluit me aan bij de suggestie van Tony om het schaduwstation te overkappen met een uitneembaar stuk. Daar kun je een stad of wat heuvellandschap op maken.

De afmetingen van je baan zijn groot genoeg om de hoogte in de gaan, zonder dat de treinen vastlopen. Ik heb een kleiner oppervlak en  3 niveau's gemaakt. Als je het helemaal volgens de modelbouwregels gaat doen mag je helling niet meer dan 3% zijn: 3 cm hoogteverschil over 1 meter lengte. Maar de Old Skool analoge treinen geven geen problemen bij iets grotere stijgingspercentages, tot 5% is het geen probleem met de treinlengten die jij hebt.

hartelijke groeten,
Roel
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan Alex
Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 30 juni 2017, 17:20:12
tot 5% is het geen probleem met de treinlengten die jij hebt.

En omdat je alleen stoom en diesel hebt, hoeven je hellingen ook niet zover te stijgen als met e-locs.
Ik had vroeger een schuimplastic helling van Noch die ging 1:5 naar boven (5 cm in een meter). Bovenaan was de afstand net groot genoeg om met een brug over een andere trein heen te rijden (mits over stoom of diesel loc). Een loc met pantograaf is hoger, en de bovenleiding neemt zelf ook ruimte in. Vandaar.

Ik werd ook ogenblikkelijk getrokken door het bedieningspaneel: zo strak, zo mooi vormgegeven.

Tony's idee van "verhoogd en afneembaar stuk stad" spreekt me aan. Allerlei mensen op dit forum hebben dat zo aangepakt, zeker in het verleden. De kracht schuilt enerzijds in de afneembaarheid (je kunt het op de keukentafel bewerken, bij wijze van spreken), en anderzijds in de eenheid op je baan (het station wordt het station met een stevige stadsuggestie).
Maar ja, moet je wel net de huizen hebben of vinden om die stadsfeer mee te scheppen. Een berg is relatief veel makkelijker, en goedkoper, te maken, maar ja, wat doe je dan met je stationsgebouw?

Keuzen zijn altijd lastig te maken. Ik zou gaan voor de berg, en dan op beurzen rondkijken tot ik op zo'n "onroerend goed makelaar" stuit die de kant-en-klare huizen in bulk probeert af te stoten. In Zutphen (2x per jaar beurs)  heb ik een paar oosterburen gezien die dat probeerden, in Houten ook wel eens. Stadshuizen zijn vaak duur, maar soms, ineens, ach het is net de echte makelaardij. 
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Baan Alex
Ha Roel en Jan Willem,

Dank voor jullie woorden, leuk!

Valt me op dat jullie vrij stellig zijn over die 5%, dat dat geen punt is voor stijgende treinen. Ik dacht destijds toch vrij breed te lezen dat het de 3% niet moet te boven gaan. Maar mogelijk is dat de theorie-van-de-veiligheidshalve-kant, en kan de praktijk dus meer 'aan'. Dat is jullie ervaring, lees ik bij Jan Willem.

SCHADUWSTATION
Ik vind het wel een aantrekkelijke gedachte, het schaduwstation 'overkapt' met heuvels/bergen, desnoods in delen (vanwege gewicht?). Daar kun je ook de nodige creativiteit in kwijt (rotsen, begroeiing, kleiner wordende huisjes i.v.m. dieptewerking etc).
Bedacht me wel dat ik dan, anders dan nu, het zicht op de treinen kwijt ben. Ik moet dus een methode bedenken om scherp te hebben en houden welke trein op welk spoor 'terecht' is gekomen. Dan denk je natuurlijk al snel aan een kleine camera. Maar dan zal het schaduwstation mogelijk wel verlicht moeten worden. En dat soort vragen. Hebben jullie daar ervaring mee?

Verder wil ik op de achtergrond ook nog een foto maken, dus dat gebergte op het schaduwstation moet weer niet te hoog komen. Ik heb daar maar 35 cm, gerekend vanaf de tafel.

BEDIENPANEEL
Dank Jan Willem voor je compliment! Ik heb destijds mijn pdf met sporenplan tamelijk willekeurig (na googlen) verstuurd naar een grafisch bedrijf in Gorinchem, en dat heeft het vrij fijntjes in wit, 3 mm dik resopal gegraveerd. Daarna heb ik er de gaatjes ingeboord, het materiaal werkt zeer gemakkelijk (strak boren bijv.).

Als het gaat om de -letterlijk- onderliggende techniek van het bedienpaneeltje, moet ik eerlijk zeggen dat ik dat allemaal meegekregen heb van Märklinist Ab Logtmeijer uit Steenwijk. Hij heeft mij meer dan een jaar per email en volstrekt belangeloos met de wereld aan technische adviezen bijgestaan (hoe solderen, relais gebruiken, ledjes inbouwen, bezetmelding maken, aansluiten etc. etc.). Wij hebben hier aan deze aimable, geduldige HTS'er veel te danken. Hij houdt ook een website bij (http://www.ab-treinen.nl/), waar je waarachtig zo ongeveer alles kunt vinden over modelspoor + Märklin!!! Ook met duidelijke, effectief toelichtende afbeeldingen. Mochten jullie een beetje tijd over hebben, neus er even rond, zie je wat ik bedoel. Hij heeft ook een LGB-baan in zijn tuin.

Goed, voor nu even genoeg.
Nogmaals mijn dank voor al het meedenken en -leven.

Groet,
Alex.
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baan Alex
Ha Alex,

Jij bouwt een analoge baan en rijdt met (oudere) analoge treinen. Die kunnen een groter hellingpercentage aan. Märklin heeft zelf in oude ontwerpen (baanplannen in M-rails) hellingpercentages van 5-6% aangehouden.
Dat is wat anders dan bij de forumleden die digitaal rijden met locs, die geijkt zijn en waarmee ze de snelheid op een vlak spoor hebben geprogrammeerd. Deze locs hebben moeite met hellingen boven de 3%.

Maar jij het analoog materieel, dus kun je wat meer doen. Ik spreek uit ervaring  :D

Wat het zicht op je schaduwstation betreft. Natuurlijk kun je een camera plaatsen. Ik heb dat niet gedaan. Allereerst heb ik het schaduwstation uitgebreid getest, zodat de kans op een ontsporing kleiner is. En als het toch gebeurt, dan hoor je het en heel vaak ontstaat er kortsluiting. Dan weet je dat er wat aan de hand is.

Ik heb mijn schaduwstation geautomatiseerd. Dat betekent dat een binnenkomende trein een andere trein laat vertrekken en dan de opengevallen plaats inneemt. Dan worden er een wissel omgelegd, zodat de volgende trein een andere trein laat vertrekken. Op deze manier worden alle sporen achter elkaar gebruikt waarna het circus weer van voren af aan begint.

Ik kan ook handmatig een spoor voor vertrek kiezen. Misschien klinkt het ingewikkeld, maar met de analoge techniek en een paar relais is het relatief simpel uit te voeren.

O ja, het overdekken van het schaduwstation kun je natuurlijk ook gewoon in twee of drie delen doen.

Succes!

Groeten, Roel

Re: Baan Alex
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan Alex
Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 30 juni 2017, 22:47:30
schaduwstation geautomatiseerd.
Dat is inderdaad de gebruikelijke gang van zaken: wat je niet kunt zien, automatiseer je, test je, en is dan veilig.

Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 30 juni 2017, 22:47:30
zodat de kans op een ontsporing kleiner is. En als het toch gebeurt, dan hoor je het en heel vaak ontstaat er kortsluiting
Dat ligt in mijn ogen wat anders. Reden voor mij om op K-rails over te gaan, en anderen om op C-rails over te gaan, is juist die ontsporingskans bij M-rails. Die is daarbij groter omdat de rails grover aansluit, en de raillasjes vaak verbogen raken.

Ik heb dat besluit genomen na een reeks ontsporingen van een Ae 4/7 loc (een electrische loc met losse voorassen die met een veer onder het chassis omlaag gedrukt werden).
Die loc stuiterde mij net iets te vaak in het schaduwstation uit de rails na de binnenboog te hebben bereikt via een meegebogen wissel. Achteraf bleek het raillasje de boosdoener.

Bij K-rails heb ik geleerd om in geval van twijfel langere strijkregels aan te brengen.
Dat kan met M-rails en C-rails eigenlijk net zo goed (als je lijm gebruikt en niet soldeert).

Een strijkregel maakt een gleuf met de spoorstaaf van de binnenbocht.
De wielflens van het wiel in die binnenbocht zit in de gleuf, en daardoor kan het wiel aan de andere kant van de as (de buitenboog volgend) niet over de spoorstaaf heen klimmen (dat is altijd de ontsporings richting en oorzaak). Dat begon met wissels (ja, zelfs k-wissels zijn niet allemaal fijn). En is uit te breiden waar nodig; bij bruggen heten 2 strijkregels samen geloof ik een "snoek".

Inmiddels gebruik ik boogwissels die een beetje vergelijkbaar zijn met de slanke C-rails boogwissels, maar dan van een 2-rail merk met pukkeltjes ertussen geplakt. Want hoe slanker de boog, hoe subtieler het rijgedrag (maar daar lever je rijlengte voor in).
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Baan Alex
Hallo Jan Willem,

Dank! Herkenbaar en leerzaam, deze reactie. Ik zit, wat betreft  de overgang die ik overweeg van M naar C, onder meer met exact dit punt. Mijn BR03, BR23 en BR24 ontspoorden inmiddels ook vele malen op meer oneven aansluitende delen door een uitlopende vooras, en niet alleen wissels. Ik heb geknutseld aan het buigbare klipje onder de vooras, om de druk te verhogen, maar dat werkt niet afdoende. C-rails sluit (naast gemakkelijk ook) super aan. Ook geloof ik, kijkend naar de verbinding, dat de stroomvoorziening goed in elkaar zit bij C. En isoleren is een koud kunstje, met die rode isolatiesokken. De rail is verder van kunststof, dus kortsluiting-achtige toestanden heb je ook minder snel. Vind van M-rail wel de kleur duidelijk mooier.

Ik help op dit moment een 80-jarige Märklinist (wat stijf en stram van leden) met het opbouwen van zijn C-baan; hij woont wat uit de buurt, 'k heb er inmiddels 7 bouwweekends van 2 dagen doorgebracht, zijn baan ligt nu! Zie foto. Daar ervaar ik aan den lijve hoe C-rails 'werkt'!! Word er enthousiast van.

Je gedeelte over de "strijkregel" kan ik niet goed plaatsen: WAT breng je HOE aan, Jan Willem?

Dan nog die 2-rail: in mijn onschuld is 2-rail met pukkels dus 3-rail. Niet dus, begrijp ik. Wat is dan het verschil?

Groet,
Alex.
Re: Baan Alex
nobody
gast

Re: Baan Alex
 @citaat Strijkregel: "De rail tegenover het puntstuk is op die plek voorzien van een strijkregel om te garanderen dat elk wielstel bij het puntstuk de ingestelde richting volgt, wat dus ontsporingen voorkomt."

Bron ===> klik (stukje naar beneden scrollen)
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baan Alex
De keuze voor M-rails of C-rails (al dan niet met een overstap) is een heel persoonlijke. Ik geef toe dat de raillassen bij M-rails wat gemakkelijker kunnen uitbuigen. Maar met een beetje aandacht is dat probleem goed te verhelpen. Ik heb met een klein plat tangetjes de raillassen wat "dichtgeknepen", zodat het verbinden wat stroever gaat. Ze zitten dan weer goed klem. Waar nodig heb ik ook de beide rails met dat tangetje bijgebogen zodat er een goede aansluiting is.

Ik rijd o.a. met diverse T5, T12 en T18 locs. Dus met een losse loopas of een klein draaistel met 2 loopassen. In mijn treinbedrijf heb ik daarmee geen problemen meer. Een enkele ontsporing, die ik heb gehad lag aan materieel van Trix (3-assers) of aan niet goed gekoppelde wagons.

Kortom, ook met M-rails kun je veilig rijden. Maar het blijft een persoonlijke keuze!

Succes
Roel
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Baan Alex
Hoi Roel,

Eens en zeker waar, ik draai hier heel wat rondes die prima verlopen, en we beleven veel plezier aan de baan.
Ik heb die C-rails bovendien nog niet gekocht, het is een kostenpost van jewelste, dat is wel zeker.....
En trouwens, vanwege het bedienpaneeltje dat we hebben en niet willen wijzigen (kosten + bult werk), wil ik dus ons huidig sporenplan in M-rails zo ongeveer 1 : 1 overzetten naar C-rails. Dat is zo simpel nog niet... Ik worstel al een tijd om de aansluitingen passend te krijgen.

Je idee van een overstap is het overwegen waard.
Bijv. startset Märklin 29721, dan kopen we een kleine partij C-rails èn we gaan ook digitaal. Ik weet het, je krijgt dan een mengelmoes aan railkleuren en (belangrijker) dan kunnen alle andere loks vervolgens niet op pad, maar dat moet dan langzaamaan met decoder-aankopen opgelost worden. Wat ik op dit Forum al veel las, is erg waar: je moet keuzes maken... Moeilijk genoeg overigens.

Groet,
Alex.
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baan Alex
Hoi Alex,

Er zijn overgangsrails van M naar C. Er zijn forumleden die beide systemen gebruiken, bijvoorbeeld M-rails in een schaduwstation en C-rails of K-rails in het zicht. Ik heb zelf een paar K-rails liggen op bruggen en deze via een overgang op M-rails aangesloten.

Geleidelijk omgaan naar digitaal is een optie waar in ook over nadenk en op dit forum wat discussie over voer. Gelijktijdig analoog en digitaal is erg ingewikkeld, maar omschakelen naar of digitaal of analoog, zoals Tony doet, is zeker een optie.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Alex
Hoi Alex,

Ik zal me er nog eens tegenaan bemoeien hier  :P
Met de kennis van nu, zou ik nooit meer aan digitaal en C-rails begonnen zijn.

Ik heb mijn hele modelspoorse leven met nooit meer dan twee treinen tegelijk gereden. Dat was dan op 2 gescheiden trajecten op één baan. Mijn banen met M-rails hebben altijd naar volle tevredenheid gewerkt, ook de wissels. Wel secuur leggen en hier en daar met een tangetje wat goed buigen.

Toen de C-rail en het digitale rijden zijn intrede deed, ben ik uiteindelijk ook overgestapt.
Dat kostte aardig wat knopen en voor mijn M-rails kreeg ik weinig terug  :(
Ik heb nu 4 banen, waarvan 1 analoog, 1 analoog/digitaal (naar keuze) en 2 digitaal. Alles met Mobile station 1.
Automatisch rijden doe ik nog steeds niet en er is nooit meer dan 1 trein onderweg.
De geluidsfuncties gebruik ik bijna nooit.

Misschien kan mijn verhaal je eventuele keuze(s) wat makkelijker ( of lastiger  :D ) maken, in ieder geval bewuster.
Weten wat je wel of niet wil is heel wat waard  ;)

Grtz Tony
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baan Alex
Hallo Alex,

Zit net je baan te bewonderen, ziet er weer leuk uit die Mrails.
Netjes gelegd, maat ontsporingen heb je toch regelmatig, heb ik ook last van.
Ook op een bocht wissel, met een loc  8o
Of wissels die niet goed werken  8o
Maar daar voor hebben we gekozen  :)

Ga dit volgen..

Gr Einte
Re: Baan Alex
nobody
gast

Re: Baan Alex
Alex, mijn baan bestaat ook uit M rails.
'k Rijd digitaal; schakel analoog.
Ik heb geen last van ontsporingen, want zorgvuldig aangelegd.
Op één plaats (in een 5200 bocht) zakte één bepaalde Brawa lok tussen de rails.
Na aanbrengen strijkregel op de bewuste plaats geen probleem meer.
Re: Baan Alex
Ben den Hollander
gast

Re: Baan Alex
Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 30 juni 2017, 22:47:30

Jij bouwt een analoge baan en rijdt met (oudere) analoge treinen. Die kunnen een groter hellingpercentage aan. Märklin heeft zelf in oude ontwerpen (baanplannen in M-rails) hellingpercentages van 5-6% aangehouden.
Dat is wat anders dan bij de forumleden die digitaal rijden met locs, die geijkt zijn en waarmee ze de snelheid op een vlak spoor hebben geprogrammeerd. Deze locs hebben moeite met hellingen boven de 3%.


Kleine kanttekening dan maar.

Van ijken is alleen sprake bij geautomatiseerd rijden. Het programma moet weten welke snelheid bij welke decoderstap hoort.

Het is onzin te stellen dat digitale loks "op de vlakke baan zijn geprogrammeerd". In tegenstelling tot een analoge lok heeft een digitale lok cruisecontrol aan boord. Dat betekent dat de snelheid en redelijkerwijs de trekkracht op een helling zowel bij stijgen als dalen gelijk blijft. Kom daar maar eens om in analoog bedrijf. ;) En ook digitale loks kunnen gemakkelijk boven 3% stijgen, dat maakt echt geen verschil.

De lol van digitaal is natuurlijk dat als je 10 treinen op je baan hebt staan en je met twee met het handje wilt rijden die andere acht netjes stil blijven staan.

Gr, Ben.
Re: Baan Alex
Martijn
gast

Re: Baan Alex
Dag Alex.

Leuk baantje heb je opgebouwd. Je bedieningstableau spteekt me wel aan. Overzichtelijk en mooi om te zien.

Wel vraag ik me af of het wijsheid is om met etages te gaan werken, voor een klimspiraal heb je minimaal een radius van 80 a 90 cm nodig, maar misschien zou het net kunnen. Mijn baan is ook niet groot, maar daar is het ook wel gelukt.

Re: Baan Alex
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Baan Alex
Ha enthousiaste meelezers,

Leuk is dat toch, zo'n club van schrijvende meedenkers...
Ik pak een aantal opmerkingen in 1 bericht:

@Tony: je rijdt met 1 of 2 treinen max, geef je aan. Dan is het toch juist heerlijk om geluid te hebben, dat kun je dan vrij onbekommerd horen, zonder 'storing' van andere treinen. Is dat niet ook 1 van de krachtpunten van digitaal, dat je de modelwereld nog realistischer inricht? Dat is wel wat ik wil, zoveel mogelijk tijdperk-conform in model aan de slag zijn. Het lijkt me mooi dat daarin ook de audio-component tegenwoordig is. Niet allemaal tegelijk natuurlijk... En sommige loks gewoon met decoder zónder sound, waarom niet.

@ Einte: dank je wel! Ik zag dat jij al een flink draadje op dit Forum hebt.

@Wim: dat heb ik ook voor ogen, die combi digitaal rijden en analoog schakelen (kunnen we ons bedienpaneel tenminste blijven gebruiken :-) ). Mogelijk ook nog naar C-rails, mits dat financieel te behappen is. Ben eigenlijk nog wel nieuwsgierig naar de vraag of er verschil te merken is tussen digitaal rijden met de ene railsoort of de andere?!

En, Wim, hoe maak je een strijkregel? Het is me nu helder wat dat is, je hyperlink was duidelijk, maar van welk materiaal maak je die op je baan, en hoe bevestig je dat?

@Martijn: ja zijn hier hartstikke blij met dat bedientableau!
Wat die etages betreft, daar ben ik nog niet uit.
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan Alex
Bij M-rails maak je een strijkregel met een stukje k-rails, bij C-rails maak je een strijkregel van een stukje n-spoor rails.
Je knijpt met een tang een stuk rails af ter lengte van b.v. 7 bielzen, schuint met vijl (demel) de voor en achterkant wat af, buigt die puntjes wat bij richting puko (ik doe dat met een halve zaagsnede met een slijpwieltje), daarna zet je het vast op de bielzen met 2-componenten lijm op de gewenste wielbreedte afstand van de spoorstaaf. In praktijk doe ik dat bij k-rails tegen de nokjes (imitatie railschoentjes) die aan de binnenkant van de spoorstaaf zitten. De strijkregel overlapt de lengte van het puntstuk (hartstuk), en voorkomt daarmee dat de wielen de verkeerde kant op kunnen gaan.

Ik vrees het alleen goed te kunnen uitleggen met een fotosessie en tekeningen, en die heb ik niet.
Re: Baan Alex
peterke33
gast

Re: Baan Alex
Hoi Alex

Je bent een mooi baan aan het maken, en ik vind C rails zeer fijn om mee te werken.  ;)
En ik rijd ook maar met max2 locs rond ook al heb ik een CS2 staan, toch worden de wissels seinen met de hand bediend.  :)
Vind het persoonlijk fijn om zelf met de locs te kunnen spelen (rijden), gewoon doen wat je zelf leuk vind heb je het meeste plezier van.  :P
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Baan Alex
Dank je Peter!

Leuk ook om te lezen dat je wissels en seinen met de hand bedient. En ook persoonlijk 'ingrijpt' om even zelf de treindienstleider te zijn.
Het laatste wat ik hier wil is mezelf 'buiten spel' zetten omdat dat volledig geautomatiseerd is. Al heb ik met zo'n bescheiden baantje natuurlijk makkelijk praten, ik realiseer het me....
Re: Baan Alex
peterke33
gast

Re: Baan Alex
Hallo Alex

Mijn baantje is zeker niet veel groter hoor, en het echt automatisch rijden zegt me niets.

1 omdat ik niet(s) ken van al die elektronica, en 2 dan kost de baan zoveel meer.

Dus lekker doen waar je plezier in hebt, en je baan is mooi van lengte heb zelf ook maar 4 meter op 1.22 dan draaischijf van 1.22 op 1.22
rangeersporen 5 stuks van ongeveer 3.5 meter
Re: Baan Alex
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Baan Alex
Ok, ja zo is het, op z'n Amerikaans, doen wat jou past, en niet zo regelzuchtig als wij, Europeanen....  :-)

Mooie lengte, zulke rangeer(opstel?)sporen...