Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digitaliseren Marklin 3146

Gestart door Flodder450 woensdag 28 juni 2017, 23:11:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaliseren Marklin 3146
Hallo!
Ik heb afgelopen week in Aken een analoge DB BR V36 gescoord, deze was ?50, het zou mij leuk lijken om deze te digitaliseren, in principe kan ik een setje 60760 gebruiken om hem om te bouwen (locje heeft een DCM)

Maar hebben jullie nog goedkopere alternatieven? is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om goedkoop aan de 60760 decoder te komen (hoef dan alleen maar een HAMO magneet er in te zetten) Ik heb geen zware eisen, slechts dat hij digitaal kan worden gemaakt

Zijn er trouwens ook printplaatjes voor de verlichting van deze loc beschikbaar? (deze specifieke uitvoering heeft slechts 1 lamp waar beide lichtgeleiders op aangesloten zijn, het lijkt mij leuker om ook sluitverlichting te hebben)

Alvast bedankt!
//Flod
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Setje 60760 is een instapsetje, en als ik in je vorige bijdragen kijk, ben je al verwent met een ESU 54610 oid.
Dus, de 5-polige motor is  :thumbup: maar de decoder is  :thumbdown:

Een ESU 54610 met een 5-polige motor is perfect. Het is toch een soort rangeerloc voor lage snelheden, en dan is een goede loop bij lage snelheid toch wel belangrijk. (? 30+25)

Je kan wel een ESU-decoder met een Hamo-magneet nemen. Dat scheelt zo een ? 12,-.
Verder...  Ik weet niet of er printjes zijn.
Zelf maken is een optie, maar veel werk voor een enkel exemplaar. Heb je al research gedaan mbt sluitlichten?
Misschien kan je een foto plaatsen.
Je zal iig met 2-kleuren leds moeten werken. Anders wordt het nog lastiger.

Mvg Marcel
Re: Digitaliseren Marklin 3146
I see, wil er niet al té veel aan uitgeven haha, ik had printjes gezien bij een ombouw van de dubbeltractie versie En via een beetje googlen kwam ik hier op uit , even navragen van hoe of wat dus! Als die gewoon kunnen worden vastgemaakt aan de draden van de 60760 decoder ben ik al tevreden ;)


Edit Looney Tunes: link gerepareerd, zie hier voor meer info over hoe links in te korten zijn
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
De link "hier op uit" klopt niet.
Na enig zoeken kwam ik op deze uit: nieuw link
Is dit de goede??
Re: Digitaliseren Marklin 3146
jazeker, dat is de goede! bedankt voor de linkreparatie trouwens!
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Ik heb het gezien.
Ik zou toch de sluitlichten uitschakelaar maken.
Dit kan bij een 60760 dmv de extra functie welke je moet aansluiten aan een mosfet. (Transistor/versterker) hier sluit je ook de grijze en gele draad aan, die als stuursignaal werken. D
Op de versterkte signalen worden weer een grijze en een gele draad aangesloten, die naar de rode leads gaan in beide huifen. Je kan op internet wel een schakelingetje vinden.
Is dit je te veel werk, dan zo laten of toch een ESU en de rode leds aan aux 1 en 2 hangen. Daarna functiemappem.
Mvg Marcel.
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Ik zou dhet dan toch gewoon zo laten, kanaltijd nog, nadat ik een mailtje had gestuurd kreeg ik trouwens direct een mailtje terug dat ze tot ten minste het einde van dit jaar geen vragen verwerken, dus dan is volgens mij de enige optie zelf iets doen, hoewel ik nul ervaring heb met printjes maken
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Ik ben op het moment bezig met de ombouw, maar weet iemand toevallig waar de massa moet? voordat ik  alles losgesoldeerd had leek het erop dat de massa aan het lipje moet waar het lampje aan zit, maar weet iemand hier het precies?
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Over welke massa heb je het,die van de behuizing of die uit de decoder komt?
Re: Digitaliseren Marklin 3146
die uit de decoder komt, zit verder geen schroef met lipje oid, dus ik heb hem daar naar aan vastgesoldeerd, ik zal de ombouw zelf ook nog in een verslag uitbrengen voor de wiki :)
EDIT: inmiddels erachter gekomen dat de massa op een apart lipje moet, nu alleen nog de verlichting en dan ben ik klaar
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Het locje is inmiddels gedigitaliseerd en klaar! ik zal van het weekend even het verslagje uittikken!
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Verlichting is potentiaal-vrij?

Gr.Marcel
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Potentiaal vrij? we hebben uiteindelijk de lichtgeleider ingevijld zodat een ledmodule er ingeplakt kon worden en deze geeft nu een bonk licht, niet normaal! zal morgen verslagje uittikken!
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Ombouw Marklin 3146 (BR 236) van analoog naar digitaal
Dit is een verslag van de ombouw van een marklin 3146 (BR 236) van analoog naar digitaal met een ombouwsetje 60760,

Benodigd:
1x Marklin BR 236 (3146)
1x Ombouwset 60760
1x Metalen lipje (zitten op S/LFCM motoren voor de massa)
2x led module (zie plaatje in het verslag)
Schroevendraaiersetje


De kap kan verwijderd worden door eerst het plaatje plastic bovenop open te klikken met je nagels of met een schroevendraaier.



De nog analoge loc, dit specifieke locje heeft weinig gereden en was in principe nog in nieuwstaat.


Het demonteren van de loc



Nu de loc helemaal gedemonteerd is, is het tijd om de motor in te bouwen.


Het solderen van de draadjes, LET OP: de massa moet op een lipje, welke vervolgens weer op de motor kan worden geschroefd!


Het testen van de loc, nog zonder verlichting


Voor de verlichting hebben we led modules gebruikt, deze hadden we al eens eerder gebruikt voor de ombouw van een 3060(Santa Fe F7). De ledjes zijn in principe zo aan te sluiten en er hoeven geen speciale instellingen aangepast te worden


Deze ledjes hebben we gemonteerd door met schroevendraaier plastic weg te schrapen, vervogens de module erin gedrukt en daarna een krimpkous erover heen om het geheel vast te houden


Nadat alles was aangesloten en de kap weer vast zat is de verlichting uitmuntend!

Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Hi Flod,

Heb je nog wat betere plaatjes van de verlichting? Dat ziet er interessant uit.

Jan-Peter
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Citaat van: Flodder450 op maandag 10 juli 2017, 14:21:34

Benodigd:
Schroevendraaiersetje


Wel een dure ombouw met zo'n aan te schaffen setje van M* ;) :D >:-D
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Citaat van: janpeter op maandag 10 juli 2017, 22:23:14
Hi Flod,

Heb je nog wat betere plaatjes van de verlichting? Dat ziet er interessant uit.

Jan-Peter
waar zou je precies plaatjes van willen? hoe de verlichting in de kap gemonteerd zit?

Citaat van: brund55 op maandag 10 juli 2017, 23:09:47
Citaat van: Flodder450 op maandag 10 juli 2017, 14:21:34

Benodigd:
Schroevendraaiersetje


Wel een dure ombouw met zo'n aan te schaffen setje van M* ;) :D >:-D
hehehe, scherp ;)
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Hallo,

Specifiek de overgang of hoe de cabine verlichting aan de lichtgeleider is gemonteerd. Ik begrijp met krimpkous, maar hoe nou precies. (Ik heb het gevoel dat ik de bel heb horen klinken, maar geen flauw benul waar de kleppel hangt...)   O:-D

Jan-Peter
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Citaat van: janpeter op dinsdag 11 juli 2017, 01:44:53
Hallo,

Specifiek de overgang of hoe de cabine verlichting aan de lichtgeleider is gemonteerd. Ik begrijp met krimpkous, maar hoe nou precies. (Ik heb het gevoel dat ik de bel heb horen klinken, maar geen flauw benul waar de kleppel hangt...)   O:-D

Jan-Peter

we hebben een inkeping gemaakt aan de onderkant van deze specifieke punten, met de LED naar binnen gedrukt, is zo te doen met een kleine platte schroevendraaier ;)
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
en dan geen last dat de lichtgeleider nog licht doorgeeft naar de andere kant?
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Citaat van: DB op dinsdag 11 juli 2017, 11:39:10
en dan geen last dat de lichtgeleider nog licht doorgeeft naar de andere kant?
de achterste LED lekt wel behoorlijk in het machinistenhuis, maar voor de rest lekken ze niet naar de andere kant door
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Beste allen,

Voor de ombouw van een M* 3142 (V36) heb ik dit draadje gebruikt. Mijn locomotief is omgebouwd met een ombouwset van Märklin, artikelnummer 60941 en een ESU LokPilot V4.0 DCC, artikelnummer 54611.
In de bespreking van deze machine (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_3142) lees ik dat de loc matig presteert bij langzaam rijden. Ook na mijn ombouw is dat gebleven en ik vermoed dat dat te maken heeft met onvoldoende 'massa', gezien het aan- en uitfloepen van het licht. Jammer.

Mijn vraag: valt hier wat aan te doen bij deze locomotief?

Dank en groet, Petrus
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Digitaliseren Marklin 3146
massa verbeteren en mss een powerpack als er plaats is.
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Onlangs heb ik dit type loc omgebouwd met de verlichtingsprintjes van "johnsoldeert.nl" op het forum actief als "Looney Tunes"
Ik heb geen problemen met contactstoringen.
Weet je zeker dat het een massa probleem is? Uit te vinden door de lok voorzien van een extra massa draadje en hem dan langzaam over een kritisch stukje te laten rijden.
Kun je eventueel ook doen door een extra + aansluiting te maken en zo proberen. Dan weet je waar het probleem zit.
Ook heb ik een ander 3 assig lokje voorzien van een vaste aanhanger en daar nog extra massa vanaf gehaald. Staat nergens meer stil
Succes.
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Twee kleinere elco's (parallel) kunnen wel in deze V36.

groet
Harald
Re: Digitaliseren Marklin 3146
@ Jos: Dank voor meedenken. Met extra massa (zie foto) rijdt hij prima.
@ Harald: Daar had Johnny het ook over. Ik ga me eens verdiepen in die mogelijkheden.
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Alweer ff geleden maar is de ombouw met Elco(s) nu gelukt ?

groet
Harald
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Ik heb zo een loc ook wel eens omgebouwd voor een forum lid, en die was nat van de olie rondom sleper en wielen. En dat is ook heel slecht voor de massa.

Mvg.
Marcel
Re: Digitaliseren Marklin 3146
Beste allen,

Toevallig gister dit locomotiefje weer onder handen genomen. Er zit nu een oude Lenz Le130 decoder in en ik heb kogellagers geplaatst.

Geloof het of niet: de loc heeft geen massa-problemen meer... De enige verklaring die ik kan geven is, dat ik bij de vorige ombouw toch iets niet goed gedaan heb.

Petrus