Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Realistische verlichting voor modelbaan

Gestart door Roy zaterdag 06 januari 2018, 17:32:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Realistische verlichting voor modelbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Realistische verlichting voor modelbaan
Hallo allen,

over een tijdje wil ik op zolder mijn modelbaan https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32893.0 weer gaan neerzetten. die staat nu in 3 hele grote delen op zolder te wachten, op opbouw.

eerst wil ik een verlaagd plafond/vliering maken. grote vraag is dan, welke verlichting zal ik nemen.

tegenwoordig heb je van die daglicht-tl verlichting. bij ons op het werk hebben we dit sinds kort ook, en het is heerlijk licht om mee te werken. Maar komen je treinen er ook mooi
realistisch mee op de foto? iemand al ervaring mee?

Roy
Re: Realistische verlichting voor modelbaan
Ik kan je ledpanelen 4000Kelvin aanbevelen, mooi wit licht.

https://www.ecobright.nl/led-paneel-120x30cm/
Re: Realistische verlichting voor modelbaan
Wim gebruikt ledbakken in zijn baan: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche Een beetje heen en weer bladeren dan kom je wel wat informatie (en mooie plaatjes) tegen over hoeveel Kelvin het een en ander is... Het geeft behoorlijk wat licht. Ik heb zelf hier een oude gesloopte winkelbak (met 4 platen van 300 x 300mm verdeeld over de zolder minstens 4000 kelvin Exact weet ik zo niet.) hangen... dat is genoeg voor de hele zolder  :D  :D

Groet Ronald.
Re: Realistische verlichting voor modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Realistische verlichting voor modelbaan
Verlichting is erg belangrijk en ik ben er achter gekomen dat het wel een investering waard is. Ik heb nu zelf Philips Hue verlichting aangeschaft waarmee je ook alle kleuren kunt maken en dat is leuk voor foto's en bijvoorbeeld "nachtlicht". Maar ook het werklicht in puur wit of warm wit is ook prettig. En omdat we in de woonkamer ook Hue-verlichting hebben kon ik de investering voor mezelf wel "recht praten".
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47552.msg1207544#msg1207544

Of kijk eens bij de geluidsman die LED-strips aanstuurt met DMX.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1118550#msg1118550

Denk ook aan verlichting onder de treintafel. Het is handig als je moet werken aan de bekabeling om daar ook goede verlichting te hebben. Ik gebruik een lichtslang (kerstverlichting). En achteraf had ik veel meer stopcontacten moeten aanbrengen zodat je makkelijk soldeerbout en lijmpistool kunt aansluiten.
Re: Realistische verlichting voor modelbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Realistische verlichting voor modelbaan
Bedankt voor zover. als ik het goed zie, ben je voor een startsetje van die philips lampen, ca ?200 kwijt? En dan heb je maar 3 lampen? Dat wordt een fikse investering vrees ik.

Roy
Re: Realistische verlichting voor modelbaan
Daarom zijn bijvoorbeeld platen van ecobright voordeliger als je geen dag-nacht ritme wil hebben. Ze geven heel veel licht. Voor Dag-nacht op de baan zijn diverse opties. Dan kom je 9 van 10 keer in de buurt van de 150 - 200 euro als je een redelijke baan hebt. Dan heb je nog geen werklicht.

Groet Ronald.
Re: Realistische verlichting voor modelbaan
Zo vind ik het dag / nacht ritme helemaal niks. Veel en vaak heb ik het life gezien, van goedkoop tot duur maar het rare rood/paars/blauw wat de nacht voor moet stellen kan mij niet bekoren. Als ik 's avonds buiten loop is het donker en zie ik hooguit licht van openbare verlichting en uit woonhuizen.

Zoals Ronald zegt heb je om te werken een bak met licht in de ruimte nodig om je dure modellen of scenery ook uit te lichten.
Re: Realistische verlichting voor modelbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Realistische verlichting voor modelbaan
Ik heb inmiddels via bva-auctions 10 led panelen gekocht van 60x30. Zodra het
Verlaagd plafond op.zolder hangt, ga ik ze plaatsen.


Roy