Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

NS-Koploper 37421 probleem

Gestart door RoelofS maandag 26 juni 2017, 11:15:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS-Koploper 37421 probleem
Lid sinds: 2009

offline
NS-Koploper 37421 probleem
Hallo,

Ik heb een problem met mijn koploper : de (speciale) stroomvoerende koppeling van de laatste wagon is niet stevig genoeg;
dwz hij haakt regelmatig af. ( bv bij optrekken, of heuvel op) . De klemkracht van de plastic oogjes aan linker- en rechterzijkant
laat duidelijk te wensen over. Aangezien het een speciale koppeling is, met doorvoer van een aantal draden ( sleperomwisseling bv)
is deze koppeling zeker niet eenvoudig te vervangen. Doet dit problem zich vaker voor ? Oplossingen ?
Ik heb al geprobeerd om met een draadje over de twee koppelingsuiteinden de zaak aan elkaar te binden, maar er is dan nog te veel speling, de wagons blijven net te ver uit elkaar, en de elektrische verbinding is afwezig danwel onbetrouwbaar.

Ideeen ?

b.v.d.
RoelofS
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Ik heb mijn koploper uit elkaar gehad, koppelingen compleet met draad vervangen is niet zo'n probleem.

Geen idee of er eentje inclusief gemonteerd draad te verkrijgen is, aan de wagon print solderen moet lukken.

Staat me ook bij dat de koppeling uit elkaar te halen was, maar dat weet ik niet zeker meer. Is alweer een poosje terug.

Ik zal deze week even mijn licht opsteken, moet alleen niet te heet zijn op zolder :-)
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Koppelingen worden compleet geleverd met draden eraan bestel nr is 123570 mannetje 123571 vrouwtje let op deze is niet gelijk aan de 37422 en 37423.
Hier de link naar de onderdeel tekening klik
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Voor een kennis heb ik de koppelingen bij elkaar gebonden met een dun bloembinddraadje en dan strakgedraaid. Dat is alweer 3 jaar geleden, en het zit nog steeds beetrouwbaar aan elkaar. Nadeel is allen als je het treinstel van de baan wil halen dat je 4 handen nodig hebt.
Jan
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Dit @citaat valt wat mij betreft onder pruts werk wat je als echt hobbyist niet wilt lijkt mij ;)
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Zolang je de koploper nooit van de baan afhaalt lijkt me dit een pragmatische optie toch?

Koen
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Citaat van: hmmglaser op woensdag 28 juni 2017, 12:54:42
Dit @citaat valt wat mij betreft onder pruts werk wat je als echt hobbyist niet wilt lijkt mij ;)
Is een hobby dan niet vaak net zo lang aan iets prutsen, totdat het behaalde resultaat aan je eisen of verwachtingen voldoet?
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Ben den Hollander
gast

Re: NS-Koploper 37421 probleem
Misschien is dit iets voor Roelof: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=55330.

Gr, Ben.
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Citaat van: KNed op woensdag 28 juni 2017, 13:24:10
Zolang je de koploper nooit van de baan afhaalt lijkt me dit een pragmatische optie toch?
maar waarom kies je dan voor een dure marklin koploper ga dan voor een goedkopere lima,je koopt toch ook geen Mercedes om vervolgens de bumper met een paar tyraps vast te zetten ;)
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Ik had het zelfde soort probleem met de koppelingen van de Thalys .
Daar heb ik de "Klauwtjes" voorzichtig iets verwarmt zodat zij een betere grip hadden.
Maar met de Koploper is het weer een ander verhaal  waar ik niet zo snel een oplossing voor zou hebben
Misschien kan je leverancier hem naar Marklin opsturen ...
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Verwarmen en de beugeltje wat dichter proberen te buigen lijkt me de moeite van het proberen waard.
Re: NS-Koploper 37421 probleem
gotischeboog
gast

Re: NS-Koploper 37421 probleem
Ik heb drie setjes Koploper-koppelingen (bedraad) liggen. Zelf, indien noodzakelijk, de draden verlengen. Als er belangstelling voor is stuur maar een PB.
Mvg Ad.
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Omdat de Märklin natuurlijk veel mooier is dan een Lima, met of zonder provisorisch gemaakte koppeling  :)

Citaat van: hmmglaser op woensdag 28 juni 2017, 23:31:11
Citaat van: KNed op woensdag 28 juni 2017, 13:24:10
Zolang je de koploper nooit van de baan afhaalt lijkt me dit een pragmatische optie toch?
maar waarom kies je dan voor een dure marklin koploper ga dan voor een goedkopere lima,je koopt toch ook geen Mercedes om vervolgens de bumper met een paar tyraps vast te zetten ;)
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Hallo,

Ik heb een tijd geleden ook eens gelezen van iemand die hetzelfde probleem had en die heeft toen met een 3d printer het onderdeel gekopieerd en ook steviger gemaakt. Ik zou eens kijken of ik het draadje nog kan vinden.

Groet, Jasper
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Ben den Hollander
gast

Re: NS-Koploper 37421 probleem
Dat schreef ik op 28 juni Jasper. ;)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=55330
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Dank Ben! Op vakantie is met een tablet lastiger een link aanleggen! Jij bent me gelukkig iets voor!

Groet, Jasper
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Ik heb een koploper 37421.2 met een kapotte koppeling maar nog steeds stroomvoerend/stroomdoorlatend. Echter de derde wagon met kontakt naar de assen ( bruine draad) maakt kortsluiting naar mijn CS3 besturing.
Ik heb doorgemeten en kan geen kortsluiting meten naar de midden draad (rood)
Ik heb de bruine draad doorgeknipt en nu rijdt de trein perfect inclusief verlichting.
Vraag 1. Waar dient die koppeling naar massa voor want ik kan op de printplaat niets onderscheiden.
Vraag 2. Heeft iemand een schema van de printplaat in die wagon.
Vraag 3. Mag ik ongestraft die bruine draad doorknippen?
Vraag 4. Wat kan mijn "straf" worden?   :-(

Wie heeft dit al eens meegemaakt? Of heeft een goed idee.

Dank,
Jos
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Het derde rijtuig bevat inderdaad een wielstel met daarin een massaveer, verbonden naar de printplaat.
Op de printplaat is deze verder niet verbonden. Waarom deze er zit?, geen idee.
Het is trouwens wel het enige wielstel waarin een massaveer past zonder aanpassingen hieraan.

Mocht deze storing geven, kan het afgekoppeld worden zonder gevolgen.

Kijk ook waarom er een storing ontstaat, wellicht een probleem met het wielstel?
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Kan het zijn dat de kapotte koppeling het probleem veroorzaakt?
LET GOED OP bij vervangen van de koppelingen dat de volgorde klopt er zit namelijk een kleur volgorde verschil tussen de 37421 en de 37422/23 meten is weten.
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Beste nestor en hmm***,  dank voor jullie antwoorden. Ik had doorgemeten en zag ook dat de massa niet benut werd op de prinplaat.
Ik heb nog overwogen om er een weerstand over te plaatsen maar alles rijdt gewoon.
Ik zag wel dat de asjes ernstig vervuild waren met stof en vet (nadeel van 2e hands). Die heb ik schoongemaakt maar meer kon ik er niet aan ontdekken of doormeten.

De draadverwisseling door Märklin is bekend en is eigenlijk tamelijk arrogant van deze firma, want het geeft een hoop gedoe voor niets temeer daar ze de originele koppelingen niet meer leveren.

Re: NS-Koploper 37421 probleem
Heeft niks met arrogantie te maken van Marklin dat de nieuwe koppelingen anders zijn,maar met het feit dat de 37421 in China is geproduceerd volgens ontwerp van Marklin mogelijk hebben ze van het originel ontwerp afgeweken.
De 37422 en 47423 zijn dacht ik in europa gemaakt.
Verder zit er waarschijnlijk een fout in de koppeling of in de print,een draad doorknippen is een fix maar geen oplossing.
Later kunnen er als nog ergere problemen ontstaan.
Mijn advies neem contact op met John(looney tunes)klik onder zijn naam op het wereldbolletje en dan kom je op zijn site uit.
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Draadcode van de koppeling van de drie verschillende uitvoeringen is benoemd in https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73977.msg1284815#msg1284815

Re: NS-Koploper 37421 probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Die is op die print wel verbonden, namelijk met de koppelingen, en via die koppelingen zorgt wel voor extra massa/stroomafname.
Doorknippen om een fout op te lossen betekend dus dat er toch ergens anders wat fout zit. Lees het topic maar eens door wat hier net gelinkt is, daar staat veel info.
Re: NS-Koploper 37421 probleem
In dit specifieke rijtuig aan de kant waar de extra massaveer zit, zijn twee aansluitingen voor de massa, 1 gaat via de koppelingen (soldeerpunt A2), de andere die met de massaveer verbonden is (soldeerpunt AC2), is ook gesoldeerd op de print maar verder met niets verbonden.

Dit is tenminste zoals het bij mijn koplopers uit de 37421.0/1/2/3 exemplaren is.

foto : eigen werk
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: NS-Koploper 37421 probleem
 @citaat Op die foto lijkt toch wel vrij duidelijk te zien dat AC2 direct aan A2 hangt. Loopt tenminste een kort spoortje tussen die twee eilanden. Maar even een multimeter erbij pakken en je weet het zeker.
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Bij de door mij nagemeten Koploper is er geen verbinding, om zeker te zijn heb ik twee anderen doorgemeten, daar is dus wel een verbinding. Ze rijden echter allemaal zonder problemen. Mijn stelling dat er geen verbinding is, is dus waarschijnlijk onjuist. Dank voor het rechtzetten.
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Het soldeerhars wat vrij komt wil wel eens isolerend werken heb ik gemerkt tijdens meten.
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Ik heb de printplaat los ook doorgemeten en ik kon nergens een stroom meten met de andere punten op de printplaat (zowel plus min als min plus).
Ik heb onder een microscoop gekeken (600x) en zag noch onder noch boven een verbinding met het naastliggende soldeerpunt.
De bruine draad gaat niet naar de koppeling (!) en wordt ook niet doorgekoppeld naar andere rijtuigen. Hij gaat alleen naar het wielstel.
Dus ik verwacht geen problemen in andere rijtuigen want ik kan kan en mag de wagon er tussen uit halen en dan ontbreekt dit rijtuig met de bruine draad. Alle andere rijtuigen hebben geen koppeling naar massa behalve dan het motorvoerende deel.

Iedereen bedankt voor meedenken.
Re: NS-Koploper 37421 probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS-Koploper 37421 probleem
 @citaat Dan niet... Heb genoeg koplopers door m'n handen gehad en telkens hetzelfde zien zitten en dat is anders dan jij omschrijft B)