Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Eerste stappen in het weatheren...

Gestart door ks1985 maandag 26 juni 2017, 10:51:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Hoi,

Citaat van: ks1985 op vrijdag 04 augustus 2017, 20:15:36
Betreft de onderzijde van de gevel die aan de weg/stoep komt.

Het moet nog wel iets lichter worden  op deze manier is de kleur wat duidelijker (links is zand en rechts modder volgens de potjes :)):D

Ik zou meer naar zwart / donkergrijs / groen neigen in plaats van "modder" en "zand". Het ziet er allemaal vrij licht uit. Zie ook Foto bahnhof Bonn.

Groeten Ronald.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Koen,

Ik zou voor een combinatie van verschillende kleuren kiezen. Op echte gebouwen zie je ook een grote variëteit aan kleuren en tinten.
Gewoon proberen zou ik zo zeggen.

Mvg,
Luc
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Het ligt er ook aan welke kleur wordt het pad/weg wat naast het gebouw komt.
Is het een zandpad met lichtgekleurd zand, dan misstaat de linkerkleur niet.

En zoals hierboven ook aangegeven een beetje meer met verschillende kleuren werken.

Groeten,
Ton.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
tja...

Citaat van: Yeoman op zaterdag 05 augustus 2017, 14:46:52
Het ligt er ook aan welke kleur wordt het pad/weg wat naast het gebouw komt. Is het een zandpad met lichtgekleurd zand, dan misstaat de linkerkleur niet.

Een hoofdstation langs een zandpad.  :thumbup: Goed, alles kan bij de hobby. :? In duitsland zijn veel trottoirs gewoon lekker beton en asfalt. ;) Gewoon een kwestie van veel foto's bekijken. Uitdraaien of op scherm houden en dan aan de gang gaan. Water is meestal de grootste bron van smerigheid op een gebouw.

Groet Ronald.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Om te beginnen zou ik eerst alles schilderen alvorens te lijmen. Even de foto's uit bovenstaande link bekeken lijkt me de bruine delen het meest op Revell 113(roestkleurig). Als het goed droog is, na 24 uur, een lichte waas van verdund zwart erover. Als je eerst gaat plakken en daarna weatheren zoals je schreef houd het gebouw zijn plastic glans. De gelige stenen zou ik okerkleurig maken en na droging een lichte waas van verdund zwart erover om de nuances meer naar voren te halen. Voor betonkleur zou ik Humbrol 64 gebruiken en inwassen met verdund zwart. Bovenstaand is mijn werkwijze, je mag het gebruiken maar het moet niet.
Hieronder een voorbeeldje:









Grt, Ronald.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Bedankt voor de tips heren :thumbup:

Ik heb het nu met verpulverd krijt gedaan (had ik een filmpje van gezien). Gezien dat het stukje langs de stoep en of weg komt heb ik gekozen voor bruinig met zwart en een beetje groen. Het is een randje van niet veel meer dan 1 a 2 mm met een beetje hoger langs de roosters. Zelf vind ik het er erg geslaagd uitzien, ik zal er zsm wat foto's van maken :thumbup: :thumbup:

@Ronald69: hoe heb je dat roest gemaakt, dat dat zo mooi naar beneden loopt? Want ik wil op het dak rond de dakramen ook dat effect creëren. Maar heb geen idee hoe ik dat moet doen. Ik heb een potje roestpoeder maar ook verschillende kleuren verf waarmee ik die kleur zou kunnen maken.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Ik heb dit gedaan doorte drybrushen met H 110(houtkleur). Ook de cementkleurige gedeeltes(H 64) zijn gedeeltelijk bewerkt met verdund zwart, welgoed afdeppen meteen doek, daarna gedrybrushed met zwart. Let op, kwast moet bijna droog zijn.

Grt, Ronald.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Citaat van: ks1985 op zaterdag 05 augustus 2017, 20:33:24

@Ronald69: hoe heb je dat roest gemaakt, dat dat zo mooi naar beneden loopt? Want ik wil op het dak rond de dakramen ook dat effect creëren. Maar heb geen idee hoe ik dat moet doen. Ik heb een potje roestpoeder maar ook verschillende kleuren verf waarmee ik die kleur zou kunnen maken.


Simpele techniek: puntje olieverf zetten dan met een niet te natte terpentinekwast de verf naar onder wegstrijken.

Gun jezelf een setje oilbrushers, met 3 of 4 kleurtjes kun je al heel veel.



Gr, Ben.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Ah bedankt voor de tip Ben. Dan zal ik daar idd eens voor gaan kijken :)
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Graag hadden ik alweer wat meer foto''s gepost, ware het niet dat ik deze op een of andere manier niet kleiner krijg dan 400 a 450 kb. Ik heb verschillende apps geprobeerd. Wie kan mij verder helpen, ik kan foto's maken met mijn telefoon tablet of nikon spiegelreflexcamera. Ik ben nog niet zo handig met het verkleinen van foto's maar maak, natuurlijk, de mooiste met mijn camera :D

Inmiddels is het station, met uitzondering van personen, helemaal klaar. Ook heb ik Hotel Sonne van Faller zo goed als klaar. En zoals gewoonlijk zie je steeds weer dat het steeds mooier word. Ook vind ik het leuk dat ik, ondanks dat ik nu 3 gebouwtjes klaar heb, al kan zien welk thema en sfeer ik op mijn baan wil creëren.  :thumbup:

De baan zelf was ik aan het bouwen toen vrouwlief besloot dat ik mijn treinkamer nog maar even moest uitstellen omdat ze graag uit wil kijken naar een ander huis. Kan ik mooi uitkijken naar een grotere zolder of andere kamer waar ik een flinke baan kan bouwen :D :D
Re: Eerste stappen in het weatheren...
 @citaat Je kunt de foto's verkleinen en in het door jou gekozen aantal Kb's.
Zie hier voor de link, naar onder andere downloads voor 32 en 64 bits versie ===> klik
Er is een plug-in voor de Nederlandse taal.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Bedankt voor de link, ga ik dat vanavond een proberen :thumbup:
Re: Eerste stappen in het weatheren...
-Koen:
Ik verklein altijd mijn foto's in paint, zeer gebruiksvriendelijk programmaatje,  :thumbup:
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Koen: Voor een gratis programma is dit een zeer uitgebreid foto nabewerkingsprogramma.
Kan zelfs met de meeste RAW formaten overweg en accepteert Photoshop plug-ins.
En zoals eerder opgemerkt: In tegenstelling tot Windows Paint,
kun je zowel de afbeeldings- als de bestandsgrootte wijzigen.
Weer wat nieuwe gebouwen afgerond...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Weer wat nieuwe gebouwen afgerond...
Zo de afgelopen tijd weer bezig geweest, Station "Bonn" is klaar en ook inmiddels al wat andere scenery in elkaar gezet. Nu ben ik bezig om de eerste reizigers en feestgangers te voorzien van een kleurtje en een mooi setje kleding :)
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Vandaag het feestje bij de Moser-Hutte laten beginnen. Ik hoop dat ze het niet te laat gaan maken  want ik wil wel normaal kunnen slapen O:-D
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Hartstikke leuk zie alleen weinig "Lederhosen"

groet
Harald
Re: Eerste stappen in het weatheren...
-Koen:
Het ziet er daar zeer gezellig uit op het terras van de hut,  :thumbup:
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Klopt Harold,  het was nog geen oktober O:-D maar eigenlijk vind ik de lederhosen gewoon niet zo leuk en wilde ik het gewoon een gezellig feestje laten lijken :D

Jørg, bedankt :thumbup:
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...

Dat ziet er beregezellig uit, Koen  :thumbup:

Er wordt daar zelfs uit 2 vaatjes getapt, moet een goed lopende zaak zijn  :P
Mooie beloning/bekroning voor het schilderwerk !

Grtz Tony
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Hi Koen,

Lederhosen dragen ze niet alleen in oktober hoor maar het hele jaar door.

groet
Harald
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Citaat van: Haradigi op zaterdag 04 november 2017, 17:13:22
Hi Koen,

Lederhosen dragen ze niet alleen in oktober hoor maar het hele jaar door.

groet
Harald

Dat wist ik niet O:-D

Tony bedankt voor de waardering, en idd zitten er in zo een klein huisje met wat miniatuur gepeupel aardig wat uurtjes verven. Maar ja daarom noemen we het een hobby he. Heerlijk om de tijd in te steken :thumbup:
Kleur van de kerktoren
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Kleur van de kerktoren
Momenteel ben ik bezig mijn Faller kerkje te voorzien van een mooi kleurtje om daarna in elkaar te plakken.

Echter twijfel ik of ik de toren ga laten zoals ik hem nu gemaakt heb of dat ik er een oude koperkleur op zal zetten. En waar kan ik dan beter om meningen vragen dan hier :D
Re: Kleur van de kerktoren.
 @citaat Mooi kopergroen ... Kun je doen :important:  :D
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Aan de foto's te zien is het een dak met leisteen bedekking en dus is kopergroen niet op zijn plaats. Ik zou meer naar leisteen grijs gaan en dan met verdund donker grijs de leien accentueren.
Re: Kleur van de kerktoren.
 @citaat Ik zie koperplaten. ;)
Leisteen is niet zo buigbaar ...  8o

Bron afbeelding ===> klik
Re: Eerste stappen in het weatheren...
@ Wim: Prima, dat jij koper ziet, maar leien kun je in diverse maten verkrijgen en er zijn zat torens met een ui -Bijvoorbeeld Bedum-
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Zo zie je maar weer dat een ieder zijn hobby anders ziet en beleeft.
Zelf zou ik de koperen versie kiezen.

groet
Harald
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Inderdaad, Harald.  En als ik de foto van Wim bekijk denk ik dat ik weet wat ik ga doen :D

Bedankt voor het meedenken  :thumbup:
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Koen, ik heb een vermoeden ....  ;)
Als we vroeger, met meerdere auto's, op wintersport gingen incl. CB bakkies dan hadden de kids altijd een wedstrijd wie als eerste een zwiebeltum zag en dat direct via de CB bakkies aan de andere auto's kon vertellen.   

groet
Harald
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Harald, als ik even op Google zoek en daarna naar mijn kerkje kijk dan zie ik inderdaad een aantal overeenkomsten, maar die dingen zijn over het algemeen donkerder van kleur, als ik de goede heb gevonden, toch?

Ondertussen en snel (heel snel) de andere toren die bij dit pakket was geleverd in elkaar gezet en voorzien van centrale koperkleur en wat slordige accenten.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Gaat ook oxideren dan wordt het een stuk donkerder.

groet
Harald
Re: Eerste stappen in het weatheren...
 8) Even de wijsneus uithangen: Als koper oxideert, dan wordt het zwart. Komt bij geoxideerd koper water, dan verschijnt de kenmerkende groene kleur. Bij staal gebeurd een vergelijkbaar iets: geoxideerd staal is blauw/zwart en komt er water bij, dan verschijnt de bruine kleur, die we in de spreektaal roest noemen.
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Zonder wijsneuzen worden we niet wijzer he Gerrit, dus bedankt voor het meedenken.

Inmiddels heb ik de ronde toren donker gelaten en de spitse toren netjes afgemaakt. Als dadelijk de kerk klaar gebouwd is laat ik vrouw en zoonlief wel bepalen welke toren erop gezet word :D
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Hallo Koen,

Thx en ik ben nog steeds van mening dat de 'ui' bedekt is met leien. Die zou je dus wat lichter kunnen maken en dan met iets donkerder grijs tegen de richting in van de leien strijken, zodat je de leien meer accent geeft. Maar goed, jij bent de ook niet de baas, begrijp ik uit je bericht. De directie (vrouw/zoon) bepaald dus. :D
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 25 november 2017, 09:35:21
Maar goed, jij bent de ook niet de baas, begrijp ik uit je bericht. De directie (vrouw/zoon) bepaald dus. :D

Klopt helemaal haha, de vrouw voor de kleur en de zoon gewoon omdat het moet :D :P
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...

Hoi Koen,

Goegel eens zwiebelturm met afbeeldingen, een bron van inspiratie  :P

Grtz Tony
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Hier is mijn station bonn van kibri
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Eerste stappen in het weatheren...
 @citaat

Dat is een tijd geleden!
Wat is er allemaal gebeurd?
Re: Eerste stappen in het weatheren...
Je zou ook je station nog kunnen verhogen door de C-rails klopt de hoogte tussen spoor en perron niet helemaal bij Kibri hebben ze dat opgelost door perron delen in verschillende hoogtes bij te leveren.
Wij hebben de overkapping van station Bonn op de baan staan.