Hi Y'all,
dank voor de comments, sommige kan ik echt mee vooruit. Ik heb na deze drie wagens de zaak even laten rusten, bureau weer opgeruimd (al die poeders maakt nogal zooi kan ik je vertellen haha) en ik zit even na te mijmeren.
@Jan 22: u is bioloog? Bomendeskundige?
Onderstaand een foto van mijn inspiratiebron: ik ben eerst wezen kijken naar houtstapels in het bos. Qua kleur heb je denk ik gelijk: het mag iets donkerder, wat meer naar oranje. Maar eens zien hoe ik dat voor mekaar krijg. Het is overigens fijnspar op de foto. Geen douglas. De h0 stammen zijn takjes die ik tussen de houtkap heb gezocht. De begroening met algen laat ik natuurlijk gewoon zitten. In principe heb ik tussen fijsparren gezocht, maar er zit ook wel eens een andere boom tussen. Eiken, en misschien Els? Geen populier in ieder geval. Enfin: sfeertje is goed maar de kleur zou nog wat donkerder kunnen.
Kettingen: ik ben zéér tevreden over de kettingen. Wel een heel gepiel want jemig wat is dat klein. Maar ze zien er zeer overtuigend uit vind ik. Zoals hierboven ergens vermeld zijn ze knap verroest: dat moet ook. Het smeed- en gietijzer van die dagen roestte als een malle. Tegenwoordig zijn kettingen vaak verzinkt, dat was er toen nog niet bij. En kijk maar eens in de haven: ook moderne kettingen roesten.
Rongen: ehm, tjsa, rongen. Die eh... nou... ehm... zijn van uhm... HOUT! Doh! Dan lijkt roest me niet echt op zijn plaats! Het is dus vuiligheid, geen roest... Moet ik eens een list op verzinnen.
Sowieso wil ik wat meer onderscheid gaan maken naar materiaal. De boorden van de wagen zijn van hout op een ijzeren frame. Dat frame veroudert anders dan het hout. Het zijn werkvoertuigen, dus er wordt gebutst en gestoten, zeker bij het beladen met stammen. Overigens geven die houten rongen wel een extra reden voor kettingen: bij het beladen zijn die rongen handig als steuntje, maar als er gereden gaat worden moet de boel goed vastzitten.
Onderhoud: zoals hierboven gemeld werd er kennelijk goed onderhouden in die tijd. Bewegende delen (bladveren, koppelingen) zitten dus goed in het vet. Maar gelet op de staalkwaliteit is roest hier en daar echt onvermijdelijk. Er zullen continue jongens met kwasten hebben rondgelopen. Maar hé: daar kunnen we wat mee! Hier en daar wat 'patchwork' stukjes die net in een andere tint zijn opgelapt. Zoiets.
Nouja, dan nog mijn technieken. De eerste wagen was duidelijk over de top, ik moet wat maat houden. Maar al met al niet ontevreden over mijn eerste pogingen. Het is toch gewoon oefenen en doen. Waar ik nog niet uit kom: hoe fixeer je weathering met poeders? Ik heb spuitfixeer (mat) geprobeerd, maar dat blijft heel lang kleverig. Hebben jullie tips?
Enfin, ik laat het nu even rijpen, ik kom wel weer in de lucht als ik er weer drie probeer, ik heb er 13 staan dus kan nog even vooruit