Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuwe baan nieuwste update: nieuwe foto's bovenleiding werkzaamheden

Gestart door Varekamp zondag 25 juni 2017, 23:38:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
-Ronald:
Van harte beterschap en een spoedig herstel.
En de hobby die komt wel vanzelf terug,  :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Ronald

Vervelend bericht.
Hoop dat je spoedig bent genezen. Pas goed op jezelf!
Beterschap.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Ronald,

Beterschap en ik wens je een voorspoedig herstel.

Gr.
René
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Wil Tweeendrie
gast

Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hallo Ronald,

Hoe kom je er aan en hoe kom je er weer snel vanaf, dat is de vraag die de artsen moeten beantwoorden.

Zoals je al aangaf, doe rustig aan tot je weer een beetje fut hebt.
De baan wacht wel is mijn ervaring, loopt over het algemeen niet weg. (ook al zit deze niet vast aan de muur.)

Beterschap toegewenst van uit de Hoeksche Waard. (nu even tijdelijk in Drenthe)


Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Ronald,

ook vanuit Qatar een goed herstel toe gewenst

Luc
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hallo vrienden,

Hartelijk bedankt voor jullie steun, dat doet mij goed. Je ziet vaak bij dit soort omstandigheden wie je vrienden zijn, ook vanuit alle hoeken hoor ik fijne berichten van mensen die mij steunen.
Het gaat goed komen, maar dat heeft wel zijn tijd nodig.

Als het soms even gaat, dan maak ik wat boompjes aan de tafel beneden. Ben ik moe dan ga ik op bed liggen. Goed rust nemen is belangrijk in deze, daar ben ik al achter gekomen.

Ik heb bij het menu scenery een vraag gesteld, wellicht kan 1 van jullie mij daar mee helpen?

Nogmaals dank voor jullie berichten.

groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Ronald,

Ik zie net toevallig je berichtje van twee dagen geleden.

Neem ruim de tijd om te herstellen en banjer vooral rustig rond op het forum.
Sterkte en beterschap.

Henk
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Dank je Henk, zal ik zeker doen.

Groet Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Neem je tijd Ronald,
die "nieuwe ronde" komt vanzelf wel weer.
Beterschap :arrow: :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Ronald

Zo ik heb net even je bericht gelezen dat je erg ziek bent(geweest), hopelijk gaat het al wat beter en rustig aandoen  :)
We zien wel wanneer je weer echt de oude bent  ;)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hallo Ronald,

Wat een naar bericht.
Het is niet fijn als normale zaken ineens zo inspannend zijn dat je even moet rusten.
Ik hoop dat de medicatie helpt en dat je longcapaciteit snel wat beter gaat.

Groet, Erik
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hallo Ronald,

Wat een vervelende mededeling.
Luister vooral naar je eigen lichaam, en hoop voor je dat het al weer iets beter met je gaat.

En eens rondkijken op het forum geeft weer een stukje afleiding

Beterschap.


M.vr.gr. Erwin
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Wederom bedankt voor jullie medeleven. Gisteren een slechte dag gehad, hele dag op bed gelegen. Vandaag gaat het wel weer, maar als wat teveel doet wordt je weer teruggefloten door je eigen lichaam.

We spreken elkaar weer.

groet Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Beste volgers,

Mijn dochter is weer aan het werk gegaan na haar vakantie, ze was zo vriendelijk om haar laptop (is normaal heilig  O:-D O:-D ) aan mij te lenen aangezien in het grootste gedeelte van de dag beneden ben (ga alleen 's avonds naar boven om naar bed te gaan). Hierdoor heb ik een begin gemaakt met het herstellen van de foto's.
Ik ben overgegaan op my album en heb een abonnement genomen, zodat ik hoop dat er geen gelazer meer komt en dat de foto's gegijzeld worden.
Mijn dochter zendt vanaf mijn computer op zolder de foto's door naar haar laptop en dan kan ik de rest weer invullen.

Het herstel van mijn long-emobolien gaat echt heel langzaam, heel langzaam zie je wat verschil met alweer 6 weken geleden. Maar hiervoor had de internist mij ook gewaarschuwd en zoveel mogelijk rust houden. Nou dat merk je wel, als je teveel wilt doen, dan wordt je wel teruggefloten door je lichaam en bezuur je het de volgende dag of gelijk. Inmiddels mag ik een lichte inspanning doen onder begeleiding van een fysiotherapeut en op een hometrainer kan ik nu 3x per dag 5 min fietsen zonder weerstand, dit moet de bloedsomloop stimuleren en je spieren onderhouden.
Na die 5 min heb ik ook wel even gehad, man niet voor te stellen dan ik 7 weken geleden nog een rit reed van 80km. Maar het komt goed, maar moet echt geduld hebben. Gelukkig doe ik aan modelbouw, wat ook geduld vergt.... :D

Ik heb ook soms dagen erbij zitten dat het wat beter gaat en dan kan ik kleine dingen maken voor de modelbaan. Via internet kan je toch gemakkelijk winkelen bij diverse modelzaken. Ik heb nu alle tijd om alles uit te zoeken, zo ook de potjes van Polak met groen voor de bomen. Ik heb ze uit Duitsland nog kunnen krijgen en gelijk een potje of 7 besteld.
Verder heb ik twee bouwpakketten besteld een Pallet en kistenfabriek en een loods beide van Faller. Ik heb bosjes gemaakt van staalwol en een aantal bomen van koperdraad.
Mijn gezinsleden werden gek van mij want ik stuurde ze regelmatig naar zolder om de benodigde spullen en gereedschap te halen. Ze willen mij zoveel mogelijk sparen.

Nu genoeg geschreven, nu de resultaten van mijn revalidatie therapie modeltreinen  :-) :



Na koperdraad te hebben gedraaid en gesoldeerd de boom met schorspasta van Anita Decor ingesmeerd. Dagje laten drogen.



Nog een paar bomen gemaakt en dan takjes plakken. Ik heb een standaardje en daarin klem ik de voetjes vast, zodat ik gemakkelijk de takjes kan lijmen.



Nadat de lijm goed droog is heeft mij zoon de staalwol struikjes en bomen in kleur gespoten voor mij met de airbrush. Nadat de verf droog was heeft hij de boom met hangende takken en de struikjes ingespoten met lijmspray en vervolgens grasvezeltjes erop gedaan. Hierna nogmaals een keer gespoten. zie de foto's voor het resultaat. (Hij heeft talent... :D )



Uiteindelijk zien jullie hier het resultaat van de bomen. De scenery van Polak doe ik met een theezeefje aanbrengen, anders ben ik bang dat ik teveel erop doe en dan wordt het niet mooi.



Hier een overzicht van de struikjes. De meest linkerrijtje  is van fijn staalwol gemaakt en de andere van het grove soort.

Dan maak ik nog graspolletjes en strookjes. Ik heb een schoenendoos vol met gras en ik heb de grasmaster van Noch in bruikleen van de club.



Doordat je een metalen plaat heb, kan je prachtig hierop statisch gras maken. Ik doe een streep houtlijm of drupje op de plaat (ik had nog een aluminium bureaulegger van Audi ooit gekregen) dan de klem van de minpool  aan de plaat en dan strooien. Stofzuiger na een paar uur erover en je heb mooie pollen. Na 24 uur haal ik ze eraf met een breekmes dan gaan ze er gemakkelijk van af.

Dan heeft de aannemer nog de volgende projecten afgerond:







In dit bouwpakket zat een masker, zoals we dat kennen van Faller. Ik heb het anders gedaan, ik had nog een aantal muurdelen van karton liggen, deze heb ik uitgesneden en geplakt op de muren. Hierdoor krijg je weer een andere dimensie en geef je een kijkje in het gebouw. Hierdoor heb ik ook de verlichting naar boven gemonteerd en niet op de grond zoals de oorspronkelijke tekening het aangaf.
Ook heb ik hier de houtopslag gemaakt.



Nu vanuit een ander perspectief.



Dit is de werkplaats geworden. In het pakket zitten een paar machines, maar ik had er nog een aantal vanuit mijn lofloods (welke niet meer op de baan komt). Ook heb ik hier een led-strip aangebracht voor de verlichting, ook de muren zijn aangepast. De werkmannen heb ik besteld tegelijk met mijn bouwdoos.



Dit is de tweede loods die gemaakt is. Deze loods is alleen voor opslag van diverse materialen. Ik heb vanaf internet wat plaatjes gedownload met daarop pallets met goederen erop en deze heb ik in een vierkantje geplakt voor de ramen. Zodat als er licht brandt, dan zien ze de goederen door de ramen staan. Ook hier heb ik het masker niet gebruikt. De vloer heb ik zelf gemaakt van triplex en een vloerpatroon van karton. Ook hier heb ik de verlichting bovenin aangebracht.
Alle gebouwen die ik maak, daarvan doe ik van te voren alles verven. Dit om de plastic glans te verdwijnen en om het realistisch te doen overkomen.



Zie hier het verschil in het dak. Door het eerst met sterk verdunde zwarte verf in te smeren en daarna tamponneer ik met een stukje schuimrubber het dak op kleur.

Zodra ik beter ben zal ik wat meer foto's van deze gebouwen tonen.

Dit was het weer.

groet Ronald  :)

Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Nou, nou, dat ziet er allemaal goed uit, bomen en struiken top.
Goed idee om de struikjes van staalwol te maken, heb daar ook weleens aan gedacht maar steeds weer vergeten om staalwol in huis te halen.

Het vastgoed ziet er ook top uit, die afwerking van binnen, daar hou ik van.
Vind het vaak zonde als ik modellen zie die allen het masker hebben.
Het is zoveel meer als je een afgewerkte binnenkant ziet, ik doe het ook bij winkels en sommige huizen.
Soms zet ik er een open raam in en dan kan je binnen met wat simpel materiaal meer van het geheel maken.

Doe het kalm aan, dan komt het herstel wel vanzelf, je hebt zoiets soms in een oogwenk te pakken maar het duurt maanden voor je e weer van hersteld bent.
Ook al is het niet prettig met wat je nu mankeert het heeft soms ook wel zijn voordelen  ;) want wij mannen zijn natuurlijk altijd veel erger ziek dan onze vrouwen. :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Vastgoed om van te smullen (Pola of Faller?)


De enige mensen die ik ken, die hadden wat jij hebt, hadden in de Himalaya geklommen.
Sterkte met beteren.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Ronald,

mooie update.
Lijkt mij inderdaad erg veel werk alle foto's omzetten. Ikzelf zit al vanaf het begin bij imageshack.
Deze was eerst gratis, maar tegenwoordig heb ik een klein abonnementje. Kost iets van 1,77 per maand.

Heel veel beterschap, klinkt erg heftig.

Groeten Sander
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Ronald,

Mooie resultaten hoor!
En rustig aan met je gezondheid.
Liever een dag niets doen en dan twee dagen vol vooruit dan andersom.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Citaat van: iTom op dinsdag 29 augustus 2017, 15:36:11
Nou, nou, dat ziet er allemaal goed uit, bomen en struiken top.
Goed idee om de struikjes van staalwol te maken, heb daar ook weleens aan gedacht maar steeds weer vergeten om staalwol in huis te halen.

Doe het kalm aan, dan komt het herstel wel vanzelf, je hebt zoiets soms in een oogwenk te pakken maar het duurt maanden voor je e weer van hersteld bent.
Ook al is het niet prettig met wat je nu mankeert het heeft soms ook wel zijn voordelen  ;) want wij mannen zijn natuurlijk altijd veel erger ziek dan onze vrouwen. :)

Hoi Tom,

Bedankt voor je bericht. Ik wil je best een foto sturen van welk staalwol ik gebruik, laat maar horen.
Mijn vrouw moest lachen toen ik de laatste zin uitsprak, dat is ook zo was haar antwoord... :D  Ze zei: ik denk dat Tom zijn vrouw het zelfde antwoord geeft.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 29 augustus 2017, 17:35:06
Vastgoed om van te smullen (Pola of Faller?)


Sterkte met beteren.

Hallo Jan,

Bedankt voor je bericht. De fabriek is van Faller nummer 130188 (nog steeds verkrijgbaar)

Citaat van: Seinwezen op dinsdag 29 augustus 2017, 19:57:25
Hoi Ronald,

mooie update.
Lijkt mij inderdaad erg veel werk alle foto's omzetten. Ikzelf zit al vanaf het begin bij imageshack.
Deze was eerst gratis, maar tegenwoordig heb ik een klein abonnementje. Kost iets van 1,77 per maand.

Heel veel beterschap, klinkt erg heftig.

Groeten Sander

Sander,

Bedankt voor je bericht. Ik heb gekeken naar diverse mogelijkheden en Tom heeft ook my album en zijn ervaring is erg goed.
Het is mij ook behoorlijk tegengevallen, zeker omdat je conditioneel zo hard achteruit bent gegaan. Rust houden is het beste advies.

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 29 augustus 2017, 20:04:43
Ronald,

Mooie resultaten hoor!
En rustig aan met je gezondheid.
Liever een dag niets doen en dan twee dagen vol vooruit dan andersom.


Henk dank je. Ik zal je advies opvolgen  ;)

Groet Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe gebouwen en scenery
Hoi Ronald

Dat zijn mooie foto's van jou bezigheden  :) leuk die loods, en blij dat het al beter gaat met de gezondheid  :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe gebouwen en scenery
Goedenavond,

Nu ik zo langzamerhand alle foto's weer heb toegevoegd, zal ik nu weer de volgende update toevoegen. Zoals ik al eerder schreef, werk ik mijn baan van achter naar voren toe en dat houdt in dat ik dus nu al aan mijn achterzijde van de baan moet gaan werken. De achterzijde, daar bevind zich dus ook de weg waarop mijn auto's komen te rijden.
Ik had al uitgerekend dat ik ongeveer 22 meter magneetdraad nodig heb, dus dat eerst maar eens besteld bij Miniatuura. Ik had nog een zakje en 7 zakjes erbij besteld.
De achtergrond (hardboard) hemelsblauw geschilderd. Ook moest er een oprit gemaakt worden naar het plateau (boven de eerste spiraal), er komt een rijtje huizen en lantaarns moeten langs de weg komen. Ik heb helaas niet zoveel foto's gemaakt tijdens de bouw hiervan, maar ik neem aan dat jullie genoeg fantasie hebben om dit deels erbij te denken hoe het gemaakt is.

Ik heb eerst drie triplexpanelen gekocht van 6mm. Ik heb vervolgens de stukken uitgezaagd die ik nodig had voor de weggedeeltes. Hierna heb ik de lijnen aangebracht en ik heb een nieuw freesje gekocht van 4mm breed. Vervolgens heb ik mijn frees gepakt en de lijn uitgefreesd waar de magneetband in komt. Hieronder de foto's:









Deze weg moest ik dus boven op mijn spiraal uitfrezen en dat moest met de hand. Soms ging dat niet gemakkelijk, maar uiteindelijk is het allemaal gelukt.



Vervolgens kwam er ontzettend veel zaagwerk om de hoek kijken om spanjes, strookjes etc te maken voor de oploop naar boven toe. Vervolgens de uitgefreesde stukken triplex erop monteren en magneetband erin maken. Ook voetjes maken voor de lantaarnpalen. Ik heb lantaarns van Brawa met steekvoet.



Vervolgens het voetje naast de weg lijmen. Elke keer weer opnieuw meten omdat het oploopt  :? ging dus ook weer veel tijd inzitten.

Nu de weg er grof bij ligt en de magneetband er al voor een groot gedeelte in ligt volgt een testrit.

zie hier het filmpje:

https://youtu.be/vi3S1eqtU1U

Nu deze goed rijdt kunnen we het "asfalt" gaan aanbrengen. Ook de ringleiding voor de lantaarns aanbrengen en de steekvoetjes aansluiten. Hierna de lantaarns testen.



Hier is ook de aansluiting te zien op de ringleiding die onder de weg worden verwerkt.



Jullie zien er is ongeveer een halve kuub hout verzaagd... >:-D en een potje houtlijm. Doordat de magneetband er prachtig in verzonken is, heb je ook maar weinig plamuur nodig.  :P



De ene kant is klaar en nu naar de andere kant toe.



En zo maken we meters en komen we aan op de tweede spiraal.

Al met al gaat er toch heel wat (restanten) multiplex door. Mijn advies is dan ook om bij het zagen met de decoupeerzaag een gehoorbescherming op te doen.  :idea:

Morgen zal ik nog een aantal foto's plaatsten waarbij de eerste scenery al geplant wordt.  :)

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Hoi Ronald,

Wat een mega update   :thumbup:
Erg leuk dat de eerste auto zijn rondje heeft gereden, je hebt er veel werk aan gehad maar dan staat er ook iets.

Mooi dat de foto,s weer hersteld zijn, ik hoop niet dat ik dat straks ook moet doen dat zijn er meer dan 4000  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Hoi Peter,

Dank voor je compliment en bericht. Daar zat zeker veel werk in.  8o

Groet Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
He Ronald,
Dat word een mooie baan die jij aan het bouwen bent, ziet er top uit! Je kunt wel zien dat je enige modelspoor ervaring hebt, alles ziet er zo netjes uit :thumbup: Daar kan ik nog wel wat van leren, ik blijf je vorderingen volgen.
Groet Robert
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Hoi Ronald

Het ziet erg mooi uit je wagen rijd mooi over het traject heen, verder ben je een heel mooie baan aan het bouwen  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Hi Ronald,

Leuke update, nog even en de auto's rijden ook.

groet
Harald
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Dag Ronald.

Da's een flinke update van de werkzaamheden van de afgelopen periode :thumbup: :thumbup:
Een FCS traject ligt voor mij nog in het verschiet en heb daarvoor ook ooit eens een rolletje magneetband in Houten aangeschaft.
Daar er aan het wegdek en het sleper-magneetje geen slijtage plaatsvindt heeft het mijn aandacht boven de normale rijdraad.
De basis voor o.a. een haarspeldbocht is al uitgezaagd en rijtesten met de Faller-draad zijn inmiddels hierop uitgevoerd.
Echter in plaats van het uitfrezen van de sparing voor de magneetband wil ik juist de ruimte ernaast opvullen, wat mij eenvoudiger lijkt.
Is jouw keuze voor uitfrezen ergens op gebaseerd en zou je kunnen aangeven of het opvullen met karton aan- of af te raden is?

Groeten,

Erik.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Citaat van: robert39 op donderdag 31 augustus 2017, 07:06:50
He Ronald,
Dat word een mooie baan die jij aan het bouwen bent, ziet er top uit! Je kunt wel zien dat je enige modelspoor ervaring hebt, alles ziet er zo netjes uit :thumbup: Daar kan ik nog wel wat van leren, ik blijf je vorderingen volgen.
Groet Robert

Hallo Robert,

Dank voor je bericht. Ach Robert ik ben nog maar net 10 jaar bezig met modelbouw  O:-D
Bij mij heeft het ook even geduurd voordat ik alles goed en wel onder de knie heb. Ik vind zelf dat ik nog veel te weinig verstand heb van computers en elektronica.  Ook daar leer ik nog elke dag meer van. Bij mij op de club zitten een paar rotten in het elektronica vak en daarvan leer ik ook weer.
Zo is het ook met het forum hier, je leert en ziet dingen van elkaar, waarbij je het zelf ook kan toepassen. Leuk dat je mij blijft volgen.

Citaat van: peterke33 op donderdag 31 augustus 2017, 08:10:20
Hoi Ronald

Het ziet erg mooi uit je wagen rijd mooi over het traject heen, verder ben je een heel mooie baan aan het bouwen  :arrow: :thumbup: :thumbup:

Dank je Peter, zo leren wij weer van elkaar.  :D

Citaat van: Haradigi op donderdag 31 augustus 2017, 09:56:25
Hi Ronald,

Leuke update, nog even en de auto's rijden ook.

groet
Harald

Hoi Harald,

Dank je en ja ik vind het leuk om ook auto's te hebben rijden. Deze DHL vrachtwagen heeft ook een decoder aan boord en verlichting. Ik moet t.z.t. nog een apparaat aansluiten zodat hij netjes stopt voor de wegwerkzaamheden en dat de andere kant mag rijden en vice versa. Maar dan komt wel als ik weer beter ben.

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 31 augustus 2017, 10:45:05
Dag Ronald.

Da's een flinke update van de werkzaamheden van de afgelopen periode :thumbup: :thumbup:
Een FCS traject ligt voor mij nog in het verschiet en heb daarvoor ook ooit eens een rolletje magneetband in Houten aangeschaft.
Daar er aan het wegdek en het sleper-magneetje geen slijtage plaatsvindt heeft het mijn aandacht boven de normale rijdraad.
De basis voor o.a. een haarspeldbocht is al uitgezaagd en rijtesten met de Faller-draad zijn inmiddels hierop uitgevoerd.
Echter in plaats van het uitfrezen van de sparing voor de magneetband wil ik juist de ruimte ernaast opvullen, wat mij eenvoudiger lijkt.
Is jouw keuze voor uitfrezen ergens op gebaseerd en zou je kunnen aangeven of het opvullen met karton aan- of af te raden is?

Groeten,

Erik.

Hoi Erik,

Bedankt voor je bericht. Het uitfrezen van het hout om daarin de magneetband te leggen is puur gedaan om gips te besparen en het kost minder tijd. Als je gips aanbrengt moet je daarna toch elke keer weer schuren, kijken of de weg mooi strak erbij ligt. Ik heb evengoed hierbij nog een aantal keren weer dunnen laagjes gips aangebracht en weer schuren en nu ligt de weg er superstrak bij. Zeker in tunnels of bergen moet de weg 100% zijn, want als de auto even zijn weg kwijt is dan is het weer een gedoe om je auto uit de berg of tunnel te halen.

Ik zelf heb al eens gezien in proefopstellingen dat er zelfs magneetband onder een plexiglasplaat lag en daarover karton (met klinkerspatroon) en toen reed de auto er ook prima over. Let wel dat je de magneetband op de juiste wijze monteert. Goede kant naar boven toe, test het anders even met een auto en je ziet vanzelf of de sleper er tegenaan kleeft (dan is het goed). Je kan dus prima de weg opvullen naast je magneetband en daarover karton met bijvoorbeeld klinkerpatroon leggen. Als je maar contact genoeg hebt met je magneten.
Succes hiermee.

Groet Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Volgende update:
Nu de weg is neergelegd, kunnen we verder werken aan de berg in de hoek van baan. Door de berg komt dus ook een tunnel. Even tussendoor: dit doe ik dus nu niet terwijl ik herstellende ben, maar dit is al geruime tijd klaar.

Je kan natuurlijk een aantal tunnelportalen kopen of er zelf één maken. Nu ik aan het frezen was, krijg je wat ervaring hiermee, dus hier komt de reportage van het maken van de tunnel.



Ik heb een dik stuk multiplex genomen (dit restant was 22mm dik) en vervolgens de tunnel hierop uitgetekend. De frees ligt al klaar.... :P



Oordoppen in en frezen maar. Ik hou 6mm over als achterwand waarop muurpatroon komt. Zorg wel dat je eerst freest en dan pas het middengedeelte uitzaagt, want zo heb je frees meer steun en frees je ook recht alles uit.



Middengedeelte uitgezaagd. De bovenrand gaat eraf, die had ik zo gelaten omdat je anders geen steun hebt bij het frezen.



Kijk zo moet het gaan worden. Maar eerst nog het e.e.a. bewerken.



Na het frezen en uitzagen de rand goed schuren en een betonverfje gegeven.



De tunnel moet in de berg komen, dus hiervoor de nodige spanten uitgezaagd.



Aangezien de weg enigszins oploopt, moet het portaal wel haaks staan.



Nu kunnen we alles vastlijmen.



De van te voren uitgezaagde spantjes haaks lijmen.



Voor de binnenzijde van de tunnel (alleen het begin) gebruik ik decorflex van Faller. Als je deze in de lengte gebruikt, dan kan je dit ook vrij gemakkelijk buigen. Let wel op het is niet zo dik, de kans dat het "knak" zegt is groot. (is mij ook gebeurt  :( )



Zo heb ik het gemaakt.



Met de tunnelportaal ervoor geeft het dit beeld.



Tunnel in beeld.

De linkerzijde van de tunnel ligt in een bocht en dus moest daar de muur gebogen worden. Het materiaal is dus kwetsbaar.



Hier is een simpel trucje voor:



Even de föhn erbij gepakt en warm maken. Let op niet te heet, anders smelt het materiaal en je vingers... >:-D



De linkerzijde, muurpatroon van Faller (ook decorflex maar dan de dikkere versie) uitsnijden en erop lijmen. Portaal tegen de spant aan lijmen en klaar.



Kijk ik wil toch iets aparts hebben dus heb ik verlichting aan het plafond gemaakt. Deze lampjes zijn van Viessman en zijn aan beide ingangen van de tunnel aan het plafond gemonteerd. Ik schakel ze gelijk met de lantaarn. (ik moet ze nog aansluiten, maar wel van te voren getest  :D )



Hier nog een foto om te zien dat de muur decorflex van Faller mooi aansluit om de betonrand van het portaal en dat de rand er mooi uitkomt. Dit moet je dus van te voren uitmeten t.o.v. de dikte van het hout.
Daarnaast heb ik een rand gemaakt in de tunnel dat mocht de auto van zijn baan afwijken deze niet " verdwijnt" naast de weg.

Ook zien jullie dat de spanten van de berg er al staan. Hierbij ook gelijk maar de foto's hiervan:



De weg is klaar. Hierna heb ik uren lopen zagen voor spanten van de berg. Ik denk dat ik onderhand wel een kuub hout heb verzaagd... >:-D
Hier de eerste spanten. Het aluminiumgaas wat ik gebruikt heb is van Heki, is goedkoper dan van Noch.

Van te voren heb ik de weg afgeplakt met papier, dat er geen lijm of straks gips op komt.



Meters maken... ;)



De tunnel is 110cm lang en als er dus een auto met pech staat, kan ik niet de ANWB bellen om deze eruit te laten verslepen :D dus moet ik het zelf doen. Ik heb dus een uitneembaar gedeelte gemaakt, dat ik noodgevallen eruit kan en ik de auto kan pakken.



Nadat alles voorzien was van aluminiumgaas is het tijd voor het gipsen van de berg. Een relatie van mij (ken ik weer via het wielrennen) maakt orthopedische schoenen en zolen etc. hij heeft dus ook gipsrollen. Hij wist dat ik met een nieuwe modelbaan bezig was en vroeg of ik wat gipsrollen kan gebruiken. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd en zo kreeg ik een tas vol met gipsrollen. Als je dit spul nodig hebt zou je best eens dus bij zo'n instantie kunnen vragen wat het bij hen kost, het lijkt mij via hun goedkoper dan in de winkel.  :idea:

Het werkt perfect. Je knipt matjes of stroken en je zorgt voor een bakje met water en je pakt het matje beet haal het door het water en je plakt het gelijk op het gaas.



Op deze manier plak je alles gemakkelijk dicht. Ik heb twee lagen aangebracht.
Zorg evengoed dat je alles afplakt alvorens te beginnen.



Zie hier de totale berg met tunnel erin. Het uitneembare gedeelte in het midden zie je zitten. En nu maar drogen.
We maken een sprongetje....



Ik ga jullie niet belasten met een partij gips gieten voor de rotsblokken, dat weet een ieder wel. Deze heb ik dus opgeplakt met gips en vervolgens alles op kleur brengen.



De linkerzijde van de tunnel aangepast met de zijmuren en ook deze is nu dicht. Aan de linkerzijde van zien jullie de eerste achtergrond. Ik heb via Paerd een achtergrond gekocht en deze heb ik uitgesneden en tegen de achterwand aangeplakt. Maar boven de berg moet ook nog komen. Ik heb uitgerekend dat ik ongeveer 9,5m achtergrond nodig heb. Aangezien ik voor een paar stukjes al 23 euro heb betaald, ben ik gaan bedenken hoe dit anders kan.
Bij ons op de treinenclub praten we niet alleen over de wereldproblematiek onder het genot van een kop koffie of drankje, maar ook onze modelbanen thuis bespreken we zaken door waar je tegen aan loopt. Ik liet dus het wordt achtergrond vallen en een clublid van ons heeft CD-Roms van Busch waarmee je achtergronden zelf kan samenstellen en uitprinten.
Ik kreeg dus 5 CD-roms mee naar huis en ik maar oefenen hierop en uiteindelijk is het gelukt. In de loop van dit draadje zullen jullie de resultaten hiervan zien.

En nu komt het scenerymonster in mij naar boven..... :warning:

Ik vertelde al dat in een veel eerder stadium dat mijn bomen en andere scenery allemaal is opgeslagen in doosjes en onderhand vond ik het ook wel eens tijd dat er aantal doosjes moesten verdwijnen....onder de baan. Ruimte moet je hebben. En ik werk van achter naar voren. Dus hop open die handel. Maar eerst een achtergrond maken en uitprinten.
Na enige oefening is het gelukt om een aantal bomen en dennenbomen samen te stellen en uit te printen. Kijk, printen kost ook geld, maar het is voordeliger dan alles te kopen. Je kan ook heel gemakkelijk de ene boom groter maken dan de andere. Na het printen heb ik het allemaal uitgesneden, is wel werk, maar anders krijg je weer zo'n kleurverschil met het blauw die al reeds aangebracht was op het board.





Achtergrond samengesteld, uitgeprint en uitgesneden en zo stel ik tijdens het plakken de achtergrond samen.



Eerst maar een aardelaag aangebracht. Het spul wat ik gebruik is van Woodland earthcolor en een beetje zwarte turf erdoor. Het overtollig eraf zuigen (met een stuk nylon kous in de zuigmond).

Dan de dozen openen voor de scenery.

Ik heb niet bij elke boom foto's gemaakt, want bomen plakken is niet het meest interessant gedeelte... O:-D
Maar hier is het resultaat:



Door deze achtergrond krijg je een mooi diepte effect.





Ik heb nu onderhand blauwe vingers van het typen en stop weer even met de update. Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben en mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw

Nou Ronald !

Je hebt de smaak weer goed te pakken  :thumbup:
En de energie om meters te maken is er ook weer ! ( af en toe denk ik dan maar )

Gaat er goed uitzien  :P

Grtz Tony
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
-Ronald:
Prachtige werkwijze om een tunnel/berg te maken, ik gebruik nylon horgaas en ook gipsrollen, echter ik leg de stukken gipsrol er droog op en besproei ze dat met een beetje water met een drupje afwasproduct er in, om het water beter te laten opzuigen, de zeep vermindert de oppervlaktespanning van het water.
Mooie chronologiche afbeeldingen van je werkwijze.  :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Wat een geweldige update, goed dat je er bij vermelde dat dit al eerder is gedaan anders zou ik persoonlijk ff langs komen om je te vertellen dat je het kalm aan moet doen.  ;)

Ik vrees dat er nu veel tunnelingangen gefreesd gaan worden want dit ziet er bijzonder goed uit, zou zo een bestelling willen plaatsen voor mijn h0e tunnelingang.  :)

Het bruin- en groenwerk ziet er ook goed uit en met die achtergrond krijgt het een mooie diepe werking.

Dat van die blauwe vingers vinden we niet zo erg want het hele verhaal is weer om heerlijk van te genieten, kom maar op met alle andere verhalen.  :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Ronald

Prachtige update van je baan, erg mooi gemaakt die tunnel en als je zo een frees hebt is dat best een handig ding.  :thumbup:
Je bomen zijn ook erg geslaagd, zelf bomen maken lukt me echt niet koop ze wel  :D
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Hoi Ronald,

Wederom een prachtige mooie lange uitgebreide update  :) :thumbup: :thumbup:

Geweldig om te zien hoe je zo,n tunnel van het begin tot het einde in woord en beeld brengt, het was een lap tekst maar dan heb je ook wat  :D

Het service luik is slim bedacht, anders kom je er zeer lastig bij.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Ronald,

Bij de eerste plaatjes had ik zo iets van :? . Maar het eindresultaat is heel erg goed. Het is een mooie tunnelingang geworden met dito berg :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update nieuwe foto's wegenbouw
Citaat van: Tony op donderdag 31 augustus 2017, 13:58:23

Nou Ronald !

Je hebt de smaak weer goed te pakken  :thumbup:
En de energie om meters te maken is er ook weer ! ( af en toe denk ik dan maar )

Gaat er goed uitzien  :P

Grtz Tony

Hallo Tony,

Bedankt voor je reactie, maar dit was al een tijdje gereed. Ik kan nu niet aan mijn baan werken, helaas  :( :-(
Maar goed wat ik klaar heb zal en wat geregistreerd is in beeld zal ik de komende tijd posten.
Citaat van: Jørg op donderdag 31 augustus 2017, 14:17:36
-Ronald:
Prachtige werkwijze om een tunnel/berg te maken, ik gebruik nylon horgaas en ook gipsrollen, echter ik leg de stukken gipsrol er droog op en besproei ze dat met een beetje water met een drupje afwasproduct er in, om het water beter te laten opzuigen, de zeep vermindert de oppervlaktespanning van het water.
Mooie chronologiche afbeeldingen van je werkwijze.  :thumbup:

Hoi Jørg,

Bedankt voor je bericht en jouw wijze van gips verwerken. Inderdaad het kan ook via jouw methode. Ik doe mijn best om het zo duidelijk mogelijk weer te geven voor jullie.

Citaat van: iTom op donderdag 31 augustus 2017, 14:55:51
Wat een geweldige update, goed dat je er bij vermelde dat dit al eerder is gedaan anders zou ik persoonlijk ff langs komen om je te vertellen dat je het kalm aan moet doen.  ;)

Ik vrees dat er nu veel tunnelingangen gefreesd gaan worden want dit ziet er bijzonder goed uit, zou zo een bestelling willen plaatsen voor mijn h0e tunnelingang.  :)

Het bruin- en groenwerk ziet er ook goed uit en met die achtergrond krijgt het een mooie diepe werking.

Dat van die blauwe vingers vinden we niet zo erg want het hele verhaal is weer om heerlijk van te genieten, kom maar op met alle andere verhalen.  :thumbup:

Hallo Tom,

Bedankt voor je bericht en dat je goed op mijn past  ;)
Heb je nog een tunnelingang nodig dan?
Ik had al voor mijn aandoening al heel veel bomen geplant, maar daar komen nog foto's van.
Ik zal de volgende keer doortypen totdat mijn nagels zijn versleten.... >:-D

Citaat van: peterke33 op donderdag 31 augustus 2017, 16:31:09
Ronald

Prachtige update van je baan, erg mooi gemaakt die tunnel en als je zo een frees hebt is dat best een handig ding.  :thumbup:
Je bomen zijn ook erg geslaagd, zelf bomen maken lukt me echt niet koop ze wel  :D

Hallo Peter,

Bedankt voor je bericht, maar met een frees moet je ook de nodige handigheid krijgen hoor en zeker als je uit de losse pols moet doen.
Bomen maken van koperdraad is niet erg moeilijk, maar als je dat teveel werk vindt zou ik je willen aanraden om zeemos van Anita Decor te kopen. Dan koop je een bus sluitlijm en wat strooisel en hiermee kan je hele mooie bomen maken.

Citaat van: degeluidsman op donderdag 31 augustus 2017, 17:40:59
Hoi Ronald,

Wederom een prachtige mooie lange uitgebreide update  :) :thumbup: :thumbup:

Geweldig om te zien hoe je zo,n tunnel van het begin tot het einde in woord en beeld brengt, het was een lap tekst maar dan heb je ook wat  :D

Het service luik is slim bedacht, anders kom je er zeer lastig bij.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

bedankt voor je reactie. Voordeel is dat ik nu vanuit mijn stoel via de laptop beneden updates kan maken. Het luik vind ik echt een must.

Citaat van: basjuh1981 op donderdag 31 augustus 2017, 18:07:37
Ronald,

Bij de eerste plaatjes had ik zo iets van :? . Maar het eindresultaat is heel erg goed. Het is een mooie tunnelingang geworden met dito berg :thumbup:

Hallo Bas,

Leuk dat je reageert. Fijn dat je toch enthousiast bent geworden, bedankt hiervoor.

groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Hi Ronald,

Mooi gemaakt die tunnel.

groet
Harald
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Hey Ronald,

wat een mooie update van jou bouwkunsten van de tunnel, dat noem ik nou vakwerk,
echt goed doordacht allemaal hoe je het portaal hebt gefreesd, en dan de binnenafwerking

echt super :thumbup: :thumbup: :thumbup:
gaat echt een pracht worden

grts Freddy
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Hallo Ronald

Een heerlijke forse update waarin je stap voor stap de groei van je baan laat zien. Hij wordt mooi.

Ongelooflijk wat er nu uit  je handen komt.
Ik loop nu met longontsteking maar heb heel weinig energie.

Succes met vervolg en hoop in snel verbeterende toestand.

Groet, Erik
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Erik,

even terug lezen

Citaat van: Varekamp op donderdag 31 augustus 2017, 13:52:04
Even tussendoor: dit doe ik dus nu niet terwijl ik herstellende ben, maar dit is al geruime tijd klaar.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Mooi , mooi,

Dit gaan we ook even volgen  :D

Bart
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Citaat van: Haradigi op donderdag 31 augustus 2017, 19:33:07
Hi Ronald,

Mooi gemaakt die tunnel.

groet
Harald

Hallo Harald,

Bedankt voor je compliment.

Citaat van: Kelderspoorder op donderdag 31 augustus 2017, 19:50:47
Hey Ronald,

wat een mooie update van jou bouwkunsten van de tunnel, dat noem ik nou vakwerk,
echt goed doordacht allemaal hoe je het portaal hebt gefreesd, en dan de binnenafwerking

echt super :thumbup: :thumbup: :thumbup:
gaat echt een pracht worden

grts Freddy

Hoi Freddy,

Bedankt voor je  :thumbup: :thumbup: ik probeer er elke keer weer iets moois van te maken en dat het maar tot inspiratie voor andere modelbouwers mag leiden. Ik volg en bekijk ook veel andere draadjes of surf veel op internet en bekijk ook veel youtube filmpje, ik haal hier ook veel inspiratie uit.

Citaat van: erik01 op donderdag 31 augustus 2017, 20:10:26
Hallo Ronald

Een heerlijke forse update waarin je stap voor stap de groei van je baan laat zien. Hij wordt mooi.

Ongelooflijk wat er nu uit  je handen komt.
Ik loop nu met longontsteking maar heb heel weinig energie.

Succes met vervolg en hoop in snel verbeterende toestand.

Groet, Erik

Hoi Erik,

Bedankt voor je bericht en compliment. Wat naar dat je met longontsteking loopt. Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat je met je longen weinig hoeft te hebben, want dan kost dat gelijk je conditie en je energielevel verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Vandaag bij de bedrijfsarts geweest en de komende 6 weken zal ik me zeker nog koest moeten houden, het enige is dat ik onder begeleiding van de fysio 2 tot 3x per dag een beetje kan fietsen op de hometrainer. Geen energie of moe, dan niets doen.
Beterschap toegewenst.

@Tom, dank je voor je attentheid

Citaat van: zendesigner op donderdag 31 augustus 2017, 20:45:02
Mooi , mooi,

Dit gaan we ook even volgen  :D

Bart

Welkom op mijn draadje Bart. Ik zal proberen het geheel zo prettig en duidelijk mogelijk te weergeven.

Groet Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Heren nog even een toetje toe op de late avond:
ik vond nog een paar foto's die had mijn dochter nog gemaakt met haar telefoon, terwijl ik de loods en fabriek in elkaar aan het plakken was. Ik kan ze er wel tussenplakken maar dan worden ze niet meer bekeken denk ik. Hieronder nog even de foto's met uitleg.



deze foto is nog tijdens de bouw van de pallet en kistenfabriek. In het kantoor hoort volgens de originele bouw een masker met gordijntjes. Ik heb het veranderd zoals jullie zien. Voordeel is als je nog onderdelen bewaard van andere bouwpakketten; ik had nog een paar stukken over en die heb ik op maat gesneden en vastgelijmd. Ik wil namelijk hier een kantoor maken. Uit het masker heb ik dus dat gedeelte uitgeknipt.

Ook zien jullie hierop goed dat ik muurkarton geplakt hebt aan de binnenzijde van het gebouw. Aan de linkerzijde zit een opening, ik begrijp niet waarvoor dit moet dienen, weet iemand dat? Ik heb het dichtgeplakt met een stukje karton met tegelmotief.



Dit is het kantoorgedeelte. Het raam rechtsonder, dat wordt het kantoor waar onze verkoopafdeling zit en de directeur staat naast hem, dit is straks te zien door het raam.



Hier is het kantoor met de afdeling verkoop en de directeur. De klok had ik nog van een pakket van het perron en de kast had ik uit mijn locloods gehaald.
Hier zien jullie ook een bureau met lamp, tegelmotief op de grond, plant en verlichting aangebracht in het plafond.



Hier een blik aan de achterzijde. De hoofdverlichting op de grond geplakt, het schot ertegen aan heb ik zwart geschilderd om doorschijnen te voorkomen. Ook zien we de verlichting voor het kantoor.



Hier heb ik de machines voor in de werkplaats eerst gelijmd en vervolgens groen geschilderd. Zodra de verf droog was, heb ik wat details geverfd.

Zo dit was nog even tussendoor een paar detail opnames tijdens de bouw.

Ondertussen had ik ook nog even op internet lopen shoppen. Ik moest strooisel hebben voor mijn bomen en mijn pincet daarvan was een punt afgebroken en kon dus niet goed meer de kleine zaken goed oppakken.



eerst maar eens een paar goede pincetten besteld (die geven ze ook niet weg  :warning:  8o ) maar het zijn wel zeer goede pincetten.



Eindelijk waren ook mijn potjes van Polák binnen gekomen, kan ik weer wat bomen voorzien van bladeren.

Groet Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
Goedenavond allen,

Inmiddels heb ik weer een nieuwe serie foto's voor jullie. Uiteraard is het weer een stapje verder om de achterzijde verder af te werken.

Op de 1e spiraal had ik ook al een rand met bomen gepland en het middengedeelte is nog open.  Ik heb nog mijn twijfels over wat ik daar neer ga zetten of bouwen. Ik krijg steeds meer de neiging om er een ruïne neer te zetten. Het is het gedeelte waar de auto ook heen rijdt. Ik had ook nog het stoute idee om een showroom van auto's (Volkswagen dealer, hoe kan het anders.. >:-D ) te gaan bouwen, maar dan wordt het weer één ding. Terwijl alles daar groen is.

Ik heb deze ruïne op het oog, van Noch:



Dat is de 1 spiraal om in te richten, de 2e spiraal aan de andere zijde, daar heb ik een dorp met winkels etc.

Ook hier heb ik eerst de achtergrond aangebracht.



Vervolgens heb ik een berg aangebracht en deze bekleed met dennen, bomen en gras. Hiervoor heb ik een appartementengebouw met een drogisterij eronder (van Auhagen) daarnaast een ijssalon (Faller).

Aan de rechterzijde is het als volgt:



Met de CD-Roms die ik had heb ik een kerk uitgeprint en vervolgens weer uitgesneden. Groenstrook links en rechts ervan en je krijgt een mooi effect, al zeg ik het zelf  :D



Dit zijn de bomen en dennenbomen die inheb aangebracht. De dennenbomen was een doos van 20 stuks van Noch, deze was speciaal voor Conrad samengesteld. Ik heb ze op de gok gekocht en heb er geen spijt van, ik vind ze er prima uitzien.



Langs de achtergrond heb ik eerst een aardelaag aangebracht (dat doe ik altijd als groen aanbreng) vervolgens de bomen (Anita Decor) geplant, Heki flor (diverse kleuren) en wildgras van Heki.



Hier in detail, eerst een strook houtlijm erop gesmeerd en volgens doe ik eerst struikjes maken van Heki flor. Hiermee krijg je een dicht bosrijk geheel.

Op de bovenste foto zien jullie het eindresultaat.

Ik had ook alvast een deel van de wegbelijning aangebracht. Ik heb een metalen lineaal (onmisbaar in mijn ogen) ook zeer geschikt als je papier o.i.d. snijdt, deze gebruik ik ook om de strepen op weg aan te brengen.  Voordeel is ook dat je juiste afstand tussen de strepen kan bepalen.



Gelijk de afstand bepalen tussen de strepen.





Hier het resultaat

We gaan weer verder met het volgende project. Dit is het laatste gedeelte van de achtergrond die gemaakt moet worden.



Ik mag altijd graag snuffelen in modeltreinenwinkels en in Koedijk zag ik dit bouwpakket staan. Ik was op zoek naar reliëfhuizen en nu liep ik er tegen aan en nog voor een speciale prijs. Scheelde 23 euro met de adviesprijs van Faller.



Nadat ik alles had gespoten in kleur heb ik de dag erna alles in elkaar gezet.



Naast de huizen was nog het nog open. Ik weer de CD-Roms opgestart en gekeken wat er allemaal mogelijk was. Ik heb een aantal zaken uitgeprint, zoals een boerderij, een hotel en bergen. Ik had er een aantal potjes tegenaan gezet om te kijken wat het beste zou staan. Toen kreeg ik een idee  :idea: :idea:



Uiteindelijk de keuze gemaakt voor de boerderij met de bergen en weiland als achtergrond. Ik heb als idee ook een soort oprit te maken, omdat het bergachtig is...ach kijk maar naar de volgende reportage:



Oprit gemaakt van oase (grijs) en vervolgens een laagje gips erop met een drupje bruin erdoor heen.



Basis leggen met een donkerbruine verf.



Grond storten voor de beplanting  ;) muurpanelen aangebracht van Faller decorflex en openbare verlichting



Wildgrasplukken en strookjes van Heki, hekwerk (had ik nog van mijn vorige baan) van Faller. Is jullie iets opgevallen? Ik heb op de achtergrond een aantal koeien aangebracht. Deze plaatjes haal ik van internet, plak ze in een word bestand en verklein ze met printen. Daarna uitsnijden en opplakken.



De boom is zelf gemaakt, de trekker had ik al, de boer kan niet wachten om naar zijn vee te gaan.



Gelijk maar wat groen aangebracht.



Opgaande weg met zandstroken en gras aangebracht en koeien achter het hek.



Boom even weggehaald voor een mooi plaatje.

Nou dit was het weer voor vandaag.  :P

Ik realiseer me nu dat ik nog een zijde niet heb laten zien, maar dat komt de volgende keer wel. Ik heb ook zoveel foto's.

groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde update 2 tunnelbouw en 1e berg
-Ronald:
Mooie update en die bomen van Noch zien er heel goed uit,  :thumbup:
De burcht is ook een heel mooi stukje dat boven op een bergtop heel mooi gaat staan, met eventueel een paar lampjes er op gericht.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde nieuwe update koeien kunnen loeien
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde nieuwe update koeien kunnen loeien
Hi Ronald,

Je hebt, op deze manier, toch een behoorlijke goede diepte werking.

groet
Harald
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde nieuwe update koeien kunnen loeien
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde nieuwe update koeien kunnen loeien
Dag Ronald.

Da's een prachtig stukje scenery, wat geweldig mooi aansluit op de achtergrond!
Zeer natuurgetrouw vorm gegeven en fraai 'aangekleed' :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde nieuwe update koeien kunnen loeien
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde nieuwe update koeien kunnen loeien
Man, man, wat een update weer.
Geweldig zoals je die achtergronden er bij gebruikt.
Zo'n cd geeft toch vele mogelijkheden. cd kopie mag je me altijd opsturen  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde nieuwe update koeien kunnen loeien
Dat is een mooi landweggetje :thumbup:
Citaat van: iTom op dinsdag 05 september 2017, 13:30:49
cd kopie mag je me altijd opsturen  :)
De thuiskopieheffing is toch al betaald :-)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde nieuwe update koeien kunnen loeien
Prachtige update van de "achtergrond".
Heel goed geslaagd.  :thumbup:

Ik heb even terug zitten kijken, maar er zijn nog altijd plekken waar de foto's nog niet getoond kunnen worden.
PhotoBucket nog steeds in de war?

Wat ik me afvroeg: hoe voel je je nu? Al weer wat energie?


Groetjes

Wil Tweeendrie