Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe baan nieuwste update: nieuwe foto's bovenleiding werkzaamheden

Gestart door Varekamp zondag 25 juni 2017, 23:38:19

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Nieuwe baan nieuwste update: nieuwe foto's bovenleiding werkzaamheden
Goedenavond allen,

Hoewel er sommige al lang hebben op moeten wachten, zal ik per vandaag mijn nieuwe draadje starten van mijn nieuwe baan.

De vorige baan die aan het bouwen was, ging na aankoop van een nieuwe wasmachine de treinen en auto's aan de loop. Ik had een module gebouwd boven de wasmachine en die had nog een halve cm speling en modulebak was dus vrij van de machine. Maar bij aankoop van een nieuwe machine kwam de module er dus letterlijk op te rusten. Ik baalde ervan. Ook mijn vrouw vond het niet handig.

Ook het schaduwstation was te krap een 10cm met de boven baan is wel voldoende om de treinen te laten rijden, maar als je een stroomdraad of lantaarn boven monteerde moest je wel goed kijken dat deze niet boven een (onder)spoor kwam. Al met al was ik er klaar mee.
Baan gesloopt. Ik heb alles netjes kunnen verwijderen, bomen heb ik in oase gestoken en in dozen opgeborgen. Huizen dito en al het groen zoveel mogelijk bewaard.

Ik heb eerst de hele zolder opgeknapt. Eerst alle gaten in de muren weer netjes dicht gemaakt, een verfje op de kozijnen en dakraam. Daarna een nieuw behangetje op de muren en dakgedeelte (ik heb een schuindak).
Hierna heb ik voor mijzelf een aantal eisen gesteld aan mijn nieuwe baan:
- los staande tafel (dus niet meer aan de muur verbonden)
- alle elektra labelen
- werken met elektragoten
- schaduwstation van 30 cm
- 2 spiralen met een radius van R2 en R3
- Itrain besturing
- k-rails en de spiralen met C-rails
- apart scherm en pc voor de baan
- rijweg auto's met DC cars (miniatuura)

Julie zien dat ik veel noten op mijn zang heb, maar ik wil zo prettig mogelijk werken en overal bij kunnen aan de baan.
Inmiddels ben ik al geruime tijd bezig met de baan en afgelopen najaar gestart met de houtbouw ervan en rails leggen. Ik heb uiteraard foto's gemaakt en deze zal ik ook met enige regelmaat plaatsen op dit topic.
Hier komen de eerste bouwfoto's met commentaar eronder:



Om te beginnen had ik mazzel, op mijn werk ging onze ombouwcentrum verhuizen (zij doen betimmeringen maken in bedrijfswagens en inrichtingen) en zij hadden nog een drietal grote multiplexplaten van 12mm staan en die moesten weg. Ik mocht ze hebben. Ik ben vervolgens langs een aannemer gegaan en gevraagd naar stevige raggels (niet de standaard maar bredere) zodat ik een flinke lengte kan overbruggen, zonder dat ze doorzakken. Verder nog bij de groothandel wat 3x3 paalhout gehaald en het werk kon beginnen.
Ik maak een L-vormige baan, zoals jullie al kunnen zien heb ik de hoek niet benut, deze laat ik vrij. Achter in de hoek kan ik zitten op een krukje. De bedoeling is dat ik de bezetmelders maak en de voedingstrafo's voor de baan.
Hier nog een paar foto's van de bouw:


Jullie zien ook gelijk het voordeel van de ruimte die er tussen zit, dat werkt wel zo prettig kan ik je vertellen.





Aangezien ik niets wil monteren aan het dak of muur, heb ik speciale beugels gemaakt voor de achtergrond.

Zoals gezegd bouw ik ook twee spiralen.


Ik wil de spiralen (R2 (C-rail 24230 en 24330) en R3) zo strak mogelijk hebben qua afmeting, het is al groter al normaal (meeste gebruiken R1 (24130 en 24230) en R2) de gaten voor de draadeinden moeten dus strak langs de verstevigingslat onder het basisplateau. De moer moet dus ruimte hebben om het draadeind aan te trekken, hierdoor gebruik ik een speedboor om de moer de ruimte te geven.








Zie hier dan het resultaat, zo kan de M8 moer probleemloos worden aangedraaid.

Tevens wilde ik met een goot werken voor alle elektra. Bij een klant van mij heb ik deze elektragoten besteld.



En ik heb alle draden die ik aanleg gelabeld.



Zoals jullie kunnen zien is dat een ringleiding. Ik heb totaal 5 ringleidingen leggen onder de baan. 1. Voeding bovenbaan, 2. voeding onderbaan (schaduwstation), 3. Voeding wissels, 4. Voeding seinen, 5.Voeding verlichting huizen en openbare verlichting. Alle met een aparte kleur.

Klaar, dan kan de afdekstrip erop.



ik zou een ieder die een nieuwe baan gaat bouwen dit aanraden.

Hier zijn we de bocht al om:







De hoek waar we eindigen en de tweede spiraal staat. Ook mijn bureau moest er aan geloven.. :( Ik heb het bovenblad los gehaald en de cirkelzaag erin gezet en het frame heb ik door een kennis om maat laten maken (hij is lasser) ik heb het weer zwart gespoten en gemonteerd en hij is nu van 1,80m naar 0,90m gegaan  ;) ;) Genoeg ruimte voor de printer en scherm... >:-D >:-D

Nu de grove houtbouw staat, kunnen we beginnen met de eerste spiraal. Zoals gezegd, doe ik deze met C-rails 24230 en 24330, dit was het goedkoopste qua investering (schrik niet voor 2 spiralen was ik zo'n 550,00 euro kwijt incl. overgangsrails) en ik heb nieuwe rails gekocht, want ik wil absoluut geen storingen hebben.
Een tijdje geleden kwam ik het waterpaswagonnetje tegen bij Harlaar in Badhoevedorp en ik heb deze ook aangeschaft speciaal voor de spiralen te bouwen en het is een zeer handig hulpmiddel.  :thumbup:

Zie hier de foto's:







En zo bouwen we door... :D



Tussendoor telkens testrijden of alles goed gaat, en jullie zien de loc gaat er probleemloos door.

Nou dit was de eerste update en zullen nog vele volgen.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Wil Tweeendrie
gast

Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Dag Ronald,

Knap stuk werk :thumbup: en mooi dat je voor je zelf regels gesteld hebt.
Waarschijnlijk zal je daar toch af en toe van moeten afwijken. Ervaringsfeit. >:-D

Voor het labelen van je bedrading gebruik je zo te zien Dymotape.
Dat heb ik ook gebruikt. De tape laat echter na een lange tijd los. Het plastic om de draad gevouwen wil zich weer strekken en is sterker dan de lijm.
En dan heb je losse stripjes op de grond.  :(
Dit kan je voorkomen door er sellotape over heen te plakken. Dat blijft wel zitten.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Ronald,

Leuk dat je de bouw van je nieuwe baan laat zien, je pakt de zaken doordacht aan en daar hou ik van  :)
Met de pantograaf omhoog door de spiraal gaat prima zo te zien  :thumbup:
Ik zag dat je kurk onder de rails hebt liggen, hoeveel MM. Dik is dit?
Zoals je weet ben ik ook met spiralen aan de gang, hier zit ( nog ) geen isolatie op, maar daar twijfel ik wel over  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Citaat van: Wil Tweeendrie op maandag 26 juni 2017, 00:04:12
Dag Ronald,

Knap stuk werk :thumbup: en mooi dat je voor je zelf regels gesteld hebt.
Waarschijnlijk zal je daar toch af en toe van moeten afwijken. Ervaringsfeit. >:-D

Voor het labelen van je bedrading gebruik je zo te zien Dymotape.
Dat heb ik ook gebruikt. De tape laat echter na een lange tijd los. Het plastic om de draad gevouwen wil zich weer strekken en is sterker dan de lijm.
En dan heb je losse stripjes op de grond.  :(
Dit kan je voorkomen door er sellotape over heen te plakken. Dat blijft wel zitten.


Groetjes

Wil Tweeendrie

Hallo Wil,

Bedankt voor je reactie en de tip over sellotape over de Dymotape heen te plakken.

@Peter,

Ja, ik had je al eerder verteld dat ik weer begonnen was en nu had ik de tijd om er eens goed voor te gaan zitten en de eerste serie foto's te plaatsen.
De kurk die ik gebruik haal ik bij de Ikea en is 3mm dik. Je hebt ook firma's die het op een rol leveren, maar die kurk is vaak wat grof van structuur en die kan je ook dikker bestellen.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
-Ronald:
Een nieuwe baan vol met nieuwe ideëen, en alles strak gelabeld, wordt het prettig zoeken naar storingen,  :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Heel goed bezig!
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Heb je ook een baanplan?
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hi Ronald,

Je schiet lekker op.
En zoals hierboven ben ik ook nieuwsgierig, niet alleen je baanplan maar hoe je de scenery gaat invullen.

groet
Harald
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde

Mooie start, Ronald  :thumbup:

Ben ook benieuwd, hoe je het verder in gaat vullen  :P

Grtz Tony
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Citaat van: Varekamp op zondag 25 juni 2017, 23:38:19
Aangezien ik niets wil monteren aan het dak of muur, heb ik speciale beugels gemaakt voor de achtergrond.
Mooie beugels ...
Wat is jouw bezwaar tegen montage aan dak of muur?

Bij mij kwamen de pluggen uit de muur (zandsteen) en na 5 jaar donderde de zaak op de grond. Twee jaar  na plaatsing van een HR ketel die minder warmte aan de omgeving afgeeft dan de vorige waardoor de ruimte temperatuur en vocht gevoeliger is geworden, en met name het zandsteen zachter lijkt te zijn geworden.

Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Ronald

Je hebt heel goed nagedacht over hoe je de baan wilde gaan bouwen, en 30cm lijkt me heerlijk om onder te werken kan je normaal zonder te veel problemen lekker overal bij.  :thumbup: :thumbup:

Die beugels zijn inderdaad erg mooi gemaakt, lekker een plankje tegen met poster en of iets mooi geschilderd.  :idea:
Mss komt er bij jou ook dag en nacht schakeling, dat kunnen mooie foto's opleveren  :)

Blijf je volgen  ;)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Dank voor de info Ronald,

Ik neem aan dat het de place-mats van de Ikea zijn?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Mooie start, Ronald  :thumbup:

Ben ook benieuwd hoe je het verder in gaat vullen en hoe je met scenery te werk zal gaan

dit ga ik zeker volgen,

grts Freddy
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Citaat van: Jørg op maandag 26 juni 2017, 07:27:29
-Ronald:
Een nieuwe baan vol met nieuwe ideëen, en alles strak gelabeld, wordt het prettig zoeken naar storingen,  :thumbup:

Hoi Jorg,

Hou het even gezellig.... :D :D inmiddels heb ik al vele keren test gereden en tot op heden geen storing... O:-D O:-D maar het geeft voordelen als je alles labelt.

Citaat van: Maarten Marklin op maandag 26 juni 2017, 08:39:13
Heel goed bezig!

Ach ik doe mijn best....

Citaat van: Dirkkie_84 op maandag 26 juni 2017, 09:52:41
Heb je ook een baanplan?

Hoi Dirkkie,

Ik heb een baanplan maar die zit in wintrack en ik zal eens kijken of ik deze via een screenshot o.i.d. kan posten. Maar ik heb het simpel gehouden. Temeer omdat ik wensen heb en mijn baan mocht niet te breed worden hij is 85cm breed en 500cm lang bij 290cm (L-vorm).

Citaat van: Haradigi op maandag 26 juni 2017, 10:29:59
Hi Ronald,

Je schiet lekker op.
En zoals hierboven ben ik ook nieuwsgierig, niet alleen je baanplan maar hoe je de scenery gaat invullen.

groet
Harald

Hoi Harald,

Ja de scenery wordt ook wel gelijk meegenomen. Ik heb mij voorgenomen om vanaf de achterzijde van de baan naar voren te werken. Dit uit ervaring. In het verleden was ik zo enthousiast dat ik gelijk de seinen, en bovenleiding ging monteren, maar dan moest aan de achterzijde zijn en prompt brak er weer sein of mast. Dat heb ik nu afgeleerd. Er komt nog veel meer aan, als ik even tijd heb post ik het vanzelf.  :D

Citaat van: Tony op maandag 26 juni 2017, 10:42:34

Mooie start, Ronald  :thumbup:

Ben ook benieuwd, hoe je het verder in gaat vullen  :P

Grtz Tony

Hoi Tony,

Blijf kijken zou ik zeggen... :P  ;)

Citaat van: Jan22 op maandag 26 juni 2017, 11:58:37
Citaat van: Varekamp op zondag 25 juni 2017, 23:38:19
Aangezien ik niets wil monteren aan het dak of muur, heb ik speciale beugels gemaakt voor de achtergrond.
Mooie beugels ...
Wat is jouw bezwaar tegen montage aan dak of muur?

Bij mij kwamen de pluggen uit de muur (zandsteen) en na 5 jaar donderde de zaak op de grond. Twee jaar  na plaatsing van een HR ketel die minder warmte aan de omgeving afgeeft dan de vorige waardoor de ruimte temperatuur en vocht gevoeliger is geworden, en met name het zandsteen zachter lijkt te zijn geworden.


Hoi Jan,

Ik wilde geen schroefgaten meer in het knieschot hebben, dat als je daar achter zit dan loop je de kans dat je je zelf openhaalt aan de punten van de schroeven. Nu staat de tafel ook erg stevig hoor.
Wat vervelend wat er gebeurd is bij jou  8o als spontaan de pluggen uit de muur schieten.

Citaat van: peterke33 op maandag 26 juni 2017, 15:18:28
Hoi Ronald

Je hebt heel goed nagedacht over hoe je de baan wilde gaan bouwen, en 30cm lijkt me heerlijk om onder te werken kan je normaal zonder te veel problemen lekker overal bij.  :thumbup: :thumbup:

Die beugels zijn inderdaad erg mooi gemaakt, lekker een plankje tegen met poster en of iets mooi geschilderd.  :idea:
Mss komt er bij jou ook dag en nacht schakeling, dat kunnen mooie foto's opleveren  :)

Blijf je volgen  ;)

Peterke,

Ik kan je dat van harte aanbevelen, zoveel werkruimte onder is gewoon heerlijk werken. Je hoeft nergens meer op te letten met monteren. Eerdaags zie je dat ik hardboard tegen de beugels gemonteerd heb.

Citaat van: degeluidsman op maandag 26 juni 2017, 17:24:13
Dank voor de info Ronald,

Ik neem aan dat het de place-mats van de Ikea zijn?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,

Inderdaad gewoon bij de Ikea vandaan (afdeling keuken placemats).  ;)

Citaat van: Kelderspoorder op maandag 26 juni 2017, 20:15:34
Mooie start, Ronald  :thumbup:

Ben ook benieuwd hoe je het verder in gaat vullen en hoe je met scenery te werk zal gaan

dit ga ik zeker volgen,

grts Freddy

Freddy,

Ook hier komen t.z.t. foto's van blijf kijken is mijn advies.. :D

Allen bedankt voor de eerste reacties.

groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Leuk dat je de baanbouw uitgebreid met ons deelt Ronald.
Sucsez en ik blijf je volgen.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hier weer een vervolg op de houtbouw:



De tweede spiraal heb ik ook gebouwd. De planken die ik er dwars gemonteerd heb, daarop komt een plaat. Alles staat waterpas.





Het mooie is van een grote spiraal maken is dat je met een krukje in het midden kan zitten en overal bij kan.  :thumbup:



De zijkant heb ik met 6 mm multiplex dichtgemaakt, zo min mogelijk stof moet er in komen.



Ik had nog wat kurk over van mijn vorige baan, maar dat was niet voldoende. Aangezien mijn dochter een fan is van Ikea en daar een keer waren heb ik gelijk maar een pak meegenomen.



De klep van de tafel omhoog en sporen gelegd voor het schaduwstation. Vanaf de 1e spiraal kunnen de treinen op 5 sporen terecht en vanaf de 2e spiraal kunnen de treinen op 3 sporen terecht.



Dat zijn de 3 sporen die vanaf de 2e spiraal komen. De gele draad heb ik erbij, dat als ik deze strak trek ik de puco's mooi onder de lijn hou en op deze manier de rails strak leg. Ik schroef mijn rails vast aan de plaat die eronder zit en het kurk ligt los. Dit geeft de beste demping (lijm wordt hard en geleid weer meer)



Dit zijn de 5 sporen die vanaf de 1e spiraal komen. Ter info: ik gebruik in mijn schaduwstation de magneetschakelingen van M* mocht deze stuk gaan dan kan je ze gemakkelijk vervangen. En omdat het mijn schaduwstation is boeit het mij niet hoe deze schakelen, vandaar ook de korte wissels. Op de bovenbaan worden lange wissels gemonteerd en bediend met servo's.
Ook heb ik in mijn schaduwstation lange sporen gemaakt, zodat er ook lange treinen op geparkeerd kunnen worden.



Ook hier weer constant testrijden om te kijken of alles goed is aangesloten.



Hier nog een bovenaanzicht, met de rails geschroefd aan het hout. Alles is genummerd voor de blokken aan te geven met bezetmelders.



Soms heb je leuke ideeën maar dan blijkt het in de praktijk met rails leggen net even anders uit te pakken. Dus een aantal personenwagons erbij om de bochten goed uit te meten. Dit vond ik te krap en ik heb vervolgens de bochten weer iets aangepast en dat is weer gelukt (daar heb ik dan geen foto van gemaakt).  :D

Dit was het weer voor zover.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Wil Tweeendrie
gast

Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Weer een mooie vooruitgang.

Op de laatste foto: heb je ook geprobeerd  of er geen botsing is met wagens op het linkerspoor?
Het lijkt me nogal krap.

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
vwb afbeeldingen uit wintrack:
In de menubalk -> bestand -> exporteren.
In de lijst die er dan komt kies 'opslaan als' bestandsformaat jpg.
Daarna kan de maat van de afbeelding nog opgeven nadat je op opslaan geklikt hebt
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Ronald,

:thumbup: :thumbup:

Man wat ben jij hard gegaan, nog twee weken en je baan is klaar  :)
Leuk om het allemaal te volgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Ronald,

Dat word een mooie strakke baan!  Ik ga je zeker volgen vooral omdat je alles duidelijk beschrijft en dan ook nog de foto's  erbij ideaal voor iemand als ik. Eerst lezen/leren hoe de ervaren bouwers te werk gaan en dan na de zomer zelf op het gemak gaan beginnen!  Succes met de bouw en ik ga je zeker volgen :thumbup:

Gr koen
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Ronald, je bent goed bezig, het ziet er allemaal goed doordacht uit!
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
-Ronald:
Je bouw gaat met rasse schreden vooruit,  :thumbup:
Heb je baan ontworpen in WT graag dan het TRA bestand, dan kunnen we heel de baan eens bekijken.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hi Ronald,

Je bent weer behoorlijk opgeschoten maar is het wel zo verstandig dat je de zijkant, van je spiraal, hebt dicht geschoefd zo kan je er niet meer bij (indien nodig).
Ik zou die zijkant vast klemmen.

groet
Harald
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 27 juni 2017, 00:11:28
Weer een mooie vooruitgang.

Op de laatste foto: heb je ook geprobeerd  of er geen botsing is met wagens op het linkerspoor?
Het lijkt me nogal krap.

groetjes

Wil Tweeendrie

Hoi Wil,

Bedankt voor je reactie, maar ik liet alleen de foto zien dat het dus in de praktijk even anders uit kan pakken. Uiteraard heb ik het opgelost, ik heb de rails in een andere bocht gelegd en hierdoor heb ik nu genoeg ruimte. Ook het tegenkomende verkeer dus.

Citaat van: arkowe op dinsdag 27 juni 2017, 01:09:07
vwb afbeeldingen uit wintrack:
In de menubalk -> bestand -> exporteren.
In de lijst die er dan komt kies 'opslaan als' bestandsformaat jpg.
Daarna kan de maat van de afbeelding nog opgeven nadat je op opslaan geklikt hebt

Arkowe, bedankt voor de tip ik heb dit gelijk gedaan. Ik zal ze zo plaatsen.

Citaat van: degeluidsman op dinsdag 27 juni 2017, 06:35:26
Hoi Ronald,

:thumbup: :thumbup:

Man wat ben jij hard gegaan, nog twee weken en je baan is klaar  :)
Leuk om het allemaal te volgen.
Mvg,

Peter Degeluidsman

Ha Peter,
Ja ik moet eerlijk bekennen dat ik al veel verder ben als dat ik nu weergeef. Ik denk dat ik wel 75 foto´s heb van het werk wat ik al gedaan heb. Maar het vergt best wat tijd om alles te rangschikken en hierop te plaatsen, ik probeer ´s avonds wat te plaatsen.
Maar klaar is het voorlopig nog niet.... :D :D

Citaat van: ks1985 op dinsdag 27 juni 2017, 08:15:34
Hoi Ronald,

Dat word een mooie strakke baan!  Ik ga je zeker volgen vooral omdat je alles duidelijk beschrijft en dan ook nog de foto's  erbij ideaal voor iemand als ik. Eerst lezen/leren hoe de ervaren bouwers te werk gaan en dan na de zomer zelf op het gemak gaan beginnen!  Succes met de bouw en ik ga je zeker volgen :thumbup:

Gr koen

Hoi Koen,

Leuk dat je interesse heb in mijn baan en bouw ervan. Ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk en helder neer te zetten wat ik doe. Zo heb ik ook veel geleerd op dit forum. Het fijne op dit forum is dat een ieder zijn specialiteit heeft.
Succes met je start zo meteen van je eigen baan.  ;)

Citaat van: frank-103 op dinsdag 27 juni 2017, 08:20:15
Hoi Ronald, je bent goed bezig, het ziet er allemaal goed doordacht uit!

Dank je Frank.  :)

Citaat van: Jørg op dinsdag 27 juni 2017, 08:32:41
-Ronald:
Je bouw gaat met rasse schreden vooruit,  :thumbup:
Heb je baan ontworpen in WT graag dan het TRA bestand, dan kunnen we heel de baan eens bekijken.

Jorg, baanplan komt er zo op te staan. Het is niet helemaal top, want ik ben niet zo handig met Wintrack. Maar het ging er bij meer om de grote lijnen neer te leggen en het voordeel van WT is dat je gelijk een lijst kan produceren wat je allemaal nodig hebt aan rails.

Citaat van: Haradigi op dinsdag 27 juni 2017, 09:51:53
Hi Ronald,

Je bent weer behoorlijk opgeschoten maar is het wel zo verstandig dat je de zijkant, van je spiraal, hebt dicht geschoefd zo kan je er niet meer bij (indien nodig).
Ik zou die zijkant vast klemmen.
groet
Harald


Hoi Harald,

Ik heb in mijn tekst neergezet dat ik met een krukje in het midden kan zitten van de spiraal en zo kan ik overal bij... :D

Allen weer bedankt voor de reacties.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Beste modelbouwers,

Hier weer de volgende reeks...... :-)

Allereerst maar eens een shot vanuit wintrack hoe in grote lijnen mijn baan eruit ziet. Zoals eerder gezegd, hou ik het simpel. Mijn station wordt meer een doorgangsstation en een paar rangeersporen met loodsen erbij. Ik heb ook veel flexrails gekocht, zeker omdat ik met mooie bochten wil werken en slanke wissels.
Begin dus niet te lachen als ik dus nu de Wintrack plaatjes laat zien, want er zijn vast forumleden die het veel mooier kunnen dan ik. In werkelijkheid is het dus vloeiender.....



Het schaduw station



De bovenbaan

Nadat alles goed rijdt en de melders goed aangesloten zijn is het tijd om de bovenkant aan te pakken.
Om jullie een indruk te geven van de opbouw van de bovenbaan (schaduwstation hebben jullie gezien) hier een foto impressie:



Het begint met de lange sporen langs het station. Eerst maar eens grote stukken in elkaar zetten.



Ook hier weer stoeien met de bochten, gemaakt met flexrails en een aantal grote bochten 2251 en 2241.



Uiteindelijk lukt het wel. Ik heb het hierna nog een keer veranderd. Wat Wil al schreef tijdens de bouw verander je vaak weer van gedachte of je wilt het verder perfectioneren... :D :P



Uiteindelijk liggen de sporen... Tevens is op de foto te zien dat ik nu hardboard gemonteerd heb aan de beugels. Hierop moet de lucht komen (wordt hemelsblauw geschilderd en op het rechte gedeelte komt een achtergrond)



Rails strak leggen dmv metalen lat en tijdelijk vastgeschroefd.



Het bredere gedeelte daar komt het perron. Tussen de loc en de personenrijtuigen in.
Dit is uiteindelijk het stationsgedeelte.



Naar de 2e spiraal toe moest een klein verschil overbrugt worden, dit heb ik opgelost door een 12 tal schuine stroken (vanuit een restant multiplex plaat 12mm) die uiteindelijk 2% oploopt.



Kurk erover en je ziet er niets meer van. :D



Zo ziet het vanaf de zijkant uit.

Nu het sporenplan definitief ligt kunnen we de gaatjes maken voor de draden door te voeren en bij de wissels de sleufjes voor de servo-draad. Ik heb een dremel met een frees. Van te voren heb ik de handbediening (de zwarte handle) die standaard erbij geleverd wordt bij de wissels uit elkaar gehaald en de basis teken ik af op het kurk. In het middengedeelte zet ik een streepje en dat frees ik uit.
:idea: Om de frees heen en weer te halen over een wissel gaat niet erg lekker, maar door een ander stukje rails erbij te leggen blijf je recht.







Hier heb ik de servo's eronder gemonteerd. Zien jullie hoe lekker het nu is als je de ruimte heb... :idea: :idea: De servo's had ik al op mijn vorige baan. Ik stuur ze aan met ESU servodecoders. Met deze decoders kan je prachtig de instellingen doen, van hard naar zacht en links en rechts slag instellen.



Nadeel van veel rails leggen, is dat je de spaghetti onder je baan weer moet aansluiten en wegwerken.... :(



ik heb bij Conrad maar een paar zakken van die kabelhouders besteld. Werkt prima met een druppie hete lijm (let op je vingers  >:-D )
Hierdoor kan je keurig je draden leiden.



Uiteraard moest er ook nog het nodig gesoldeerd worden. Ik gebruik voor mijn isolatie de schoentjes van Fleischmann, deze vind ik mooi fijn.

Al die draden komen ergens uit. Hoe heb ik dat gedaan. In de vorige update heb ik verteld dat ik de hoek achter mijn baan vrij gehouden heb. Hier heb ik een multiplexplaat 10mm gemonteerd (boord zit ervoor, dit om de achtergrond te monteren) en hierop heb ik mijn decoders gemonteerd. Voor het schaduwstation heb ik de Viessmann 5211 gebruikt en hebben een eigen voeding.
Hieronder de foto's die in de hoek zijn gemonteerd:



Wisseldecoders



Bezetmelders



De trafo's. De grijze trafo is de voeding voor de bovenkant van de baan en de zwarte trafo is de voeding voor het schaduwstation. De witte trafo is voor de wisseldecoders schaduwstation. Zoals gezegd elk met een aparte ringleiding. Sorry voor de slechte foto. :?

De baan wordt aangestuurd met I-train. Hiervoor heb ik een aparte PC en scherm, die heb ik boven in de hoek gemonteerd. Zie de foto's:







Nou dit was het weer even voor deze week. Want de komende dagen zit de agenda vol met andere zaken en werk.
Ik hoop dat jullie ervan genieten en mocht je vragen hebben stel ze gerust.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
-Ronald:
Das een hele update die je ons voorshoteld, mooi gedocumenteerd met prachtige foto's, knap strak werk,  :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Mooie update!! ziet er allemaal strak uit!! :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Ronald

Dat heb je allemaal heel mooi gedaan, je bent erg lekker bezig met je baan en je baanplan is een snoepje lekker veel rijlengtes  :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Bedankt voor de reacties.

@Peterke, ik heb bewust gekozen voor lange rijlengtes. Kunnen er lange treinen rijden.  :D

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Zo, dat ziet er strak uit, netjes allemaal opgebouwd en goed overal over nagedacht.
Door ervaring van de vorige baan wet je nu wat je niet en wat je wel moet doen.

Zie ook al een schakelbord in iTrain staan, mijn tip hierover is, teken de sporen zoveel mogelijk horizontaal en verticaal, dan win je ruimte, diagonaal kost veel ruimte op het schakelbord. Probeer de hele baan op 1 scherm te tekenen, dat werkt wel zo prettig.

De servo's worden nu met de ESU Switch aangestuurd, die zijn inderdaad beter en makkelijker af te stellen.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Tom,

Ja dankzij jouw "les" toen nog bij HIP heb ik geleerd hoe ik deze kan programmeren met de IB.
Als ik je hulp weer nodig heb, dan weet ik je te vinden..... :D :D
Ik heb je een PB gestuurd.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hallo modelvrienden,

Jullie zullen wel denken wat een stilte, maarvik ben hertstellende van een dubbele longembolie en doe even rustig aan met de baan en zo ook de up-dates  :(

Ik kan met mijn tablet wel het e.e.a. volgen en reageren.

Zodra ik wat meer energie heb dan komen er weer up-dates. ( als photobucket geen rare streken uithaald zoals ik las bij Piet PAB)

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Zo Ronald, das heftig.
Je vraagt je af hoe kom je er aan, maar ook hoe kom je er af.
Beterschap en doe het rustig aan, die baan loopt niet weg.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Dat is niet niks Ronald,

Neem de tijd wat er al gezegd wordt de baan loopt niet weg.

Beterschap!!!!

ene photobucket doet bij meerdere forumleden niet hele leuke dingen, ik heb zojuist een foto via flickr geupload. tot nu toe hoor ik daar goede verhalen over. Eerst gebruikte ik google photo, maar dan konden andere forumleden de foto niet zien............. :?

Gr. Dirk
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Ronald,

Beterschap. :thumbup:
Maar helaas, ook hier zijn de foto's niet meer te zien. :(

Gr.
René
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Beterschap Ronald,

Helaas zijn jou foto,s niet meer te zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hallo allen,

Bedankt voor jullie warme reacties. Ja ik zie het nu ook, nou dat is balen, is Flickr wel betrouwbaar en kan je daar wel voldoende foto's "parkeren" ?

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Beste Ronald,

Het vervelende van "gratis" is dat je dan echt overgeleverd bent aan de luimen van het bedrijf/persoon wat iets gratis doet, dus per definitie onbetrouwbaar, verder zal flickr wel ongeveer hetzelfde doen/kunnen als photobucket.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Citaat van: Anne W op dinsdag 18 juli 2017, 20:26:15
Beste Ronald,

Het vervelende van "gratis" is dat je dan echt overgeleverd bent aan de luimen van het bedrijf/persoon wat iets gratis doet, dus per definitie onbetrouwbaar, verder zal flickr wel ongeveer hetzelfde doen/kunnen als photobucket.

Groet, Anne W

Dank je Anne W,

Dat houdt dus in dat je afhankelijk blijft van de "wil" van de instantie of persoon. Ze vissen je eerst binnen en daarna kunnen ze oogsten... ;)

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Ik zit al jaren bij MyAlbum, betaal nog steeds hetzelfde bedrag als 6 jaar geleden.
Inmiddels is het wel duurder geworden maar voor nog geen 5 tientjes per jaar kan je jouw hele foto-archief er in kwijt.
Natuurlijk loop je daar ook de kans dat ze er ooit eens mee ophouden maar dat geld voor heel veel zaken.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Tom,

Bedankt voor je tip, ik betaal ook liever een bedragje, waardoor je enige zekerheid hebt.

Groet Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
 :) Ronald , ik heb ooit ook dit probleem gehad en heb dan besloten om alle foto's zelf te bewaren en aan te passen van formaat . Deze sla ij op in een aparte map .

Ik gebruik een gratis programma , Faststone Photo resizer . Je stel de doelmap in waar de foto's moeten komen + formaat dat je wenst . Daarna kan je ze uploaden in forum hier .

Hopelijk heb je hier iets aan ...

Groeten Freddy
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Freddy,

Dank voor je reactie en tip. Ik ga deze bekijken.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Goedeavond,

Ik wil jullie laten weten dat ik momenteel in het ziekenhuis lig sinds vrijdag. Het ging niet goed met mij, ik heb vrij grote longemboliën in beide longen zitten. Ik mag morgen naar huis toe, maar moet het erg rustig aan doen
Dit is echt geen pretje kan ik jullie vertellen. Ik ben erg moe, slaap veel en doe zeker geen activiteiten.

Dit houdt in dat ik voorlopig ook niets doe aan mijn baan. Ook de foto's omzetten zal dus even gaan duren.


Ik wilde jullie even op de hoogte brengen. Regelmatig kijk ik op het forum naar andere vorderingen en daar geniet ik van momenteel.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Ronald,

niet fijn om te horen, beterschap, ff. rustig aan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Take your time , Ronald !

Beterschap en laat je lekker verwennen  ;)

Grtz Tony
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hoi Ronald,

Dat zijn mindere berichten, rustig aan de komende tijd en luisteren naar je lichaam.
Het bouwen van een baan kan best even wachten.

Beterschap.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Dat zijn mindere berichten om te lezen.  Beterschap  :thumbup:
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hallo Ronald,

Brrrr. Sterkte man en vooral beterschap. Eerst jezelf en dan de hobby.
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe baan nieuwe ronde
Hi Ronald

Beterschap en de hobby dat komt vanzelf wel weer..

groet
Harald