Goedenavond allen,
Hoewel er sommige al lang hebben op moeten wachten, zal ik per vandaag mijn nieuwe draadje starten van mijn nieuwe baan.
De vorige baan die aan het bouwen was, ging na aankoop van een nieuwe wasmachine de treinen en auto's aan de loop. Ik had een module gebouwd boven de wasmachine en die had nog een halve cm speling en modulebak was dus vrij van de machine. Maar bij aankoop van een nieuwe machine kwam de module er dus letterlijk op te rusten. Ik baalde ervan. Ook mijn vrouw vond het niet handig.
Ook het schaduwstation was te krap een 10cm met de boven baan is wel voldoende om de treinen te laten rijden, maar als je een stroomdraad of lantaarn boven monteerde moest je wel goed kijken dat deze niet boven een (onder)spoor kwam. Al met al was ik er klaar mee.
Baan gesloopt. Ik heb alles netjes kunnen verwijderen, bomen heb ik in oase gestoken en in dozen opgeborgen. Huizen dito en al het groen zoveel mogelijk bewaard.
Ik heb eerst de hele zolder opgeknapt. Eerst alle gaten in de muren weer netjes dicht gemaakt, een verfje op de kozijnen en dakraam. Daarna een nieuw behangetje op de muren en dakgedeelte (ik heb een schuindak).
Hierna heb ik voor mijzelf een aantal eisen gesteld aan mijn nieuwe baan:
- los staande tafel (dus niet meer aan de muur verbonden)
- alle elektra labelen
- werken met elektragoten
- schaduwstation van 30 cm
- 2 spiralen met een radius van R2 en R3
- Itrain besturing
- k-rails en de spiralen met C-rails
- apart scherm en pc voor de baan
- rijweg auto's met DC cars (miniatuura)
Julie zien dat ik veel noten op mijn zang heb, maar ik wil zo prettig mogelijk werken en overal bij kunnen aan de baan.
Inmiddels ben ik al geruime tijd bezig met de baan en afgelopen najaar gestart met de houtbouw ervan en rails leggen. Ik heb uiteraard foto's gemaakt en deze zal ik ook met enige regelmaat plaatsen op dit topic.
Hier komen de eerste bouwfoto's met commentaar eronder:
Om te beginnen had ik mazzel, op mijn werk ging onze ombouwcentrum verhuizen (zij doen betimmeringen maken in bedrijfswagens en inrichtingen) en zij hadden nog een drietal grote multiplexplaten van 12mm staan en die moesten weg. Ik mocht ze hebben. Ik ben vervolgens langs een aannemer gegaan en gevraagd naar stevige raggels (niet de standaard maar bredere) zodat ik een flinke lengte kan overbruggen, zonder dat ze doorzakken. Verder nog bij de groothandel wat 3x3 paalhout gehaald en het werk kon beginnen.
Ik maak een L-vormige baan, zoals jullie al kunnen zien heb ik de hoek niet benut, deze laat ik vrij. Achter in de hoek kan ik zitten op een krukje. De bedoeling is dat ik de bezetmelders maak en de voedingstrafo's voor de baan.
Hier nog een paar foto's van de bouw:
Jullie zien ook gelijk het voordeel van de ruimte die er tussen zit, dat werkt wel zo prettig kan ik je vertellen.
Aangezien ik niets wil monteren aan het dak of muur, heb ik speciale beugels gemaakt voor de achtergrond.
Zoals gezegd bouw ik ook twee spiralen.
Ik wil de spiralen (R2 (C-rail 24230 en 24330) en R3) zo strak mogelijk hebben qua afmeting, het is al groter al normaal (meeste gebruiken R1 (24130 en 24230) en R2) de gaten voor de draadeinden moeten dus strak langs de verstevigingslat onder het basisplateau. De moer moet dus ruimte hebben om het draadeind aan te trekken, hierdoor gebruik ik een speedboor om de moer de ruimte te geven.
Zie hier dan het resultaat, zo kan de M8 moer probleemloos worden aangedraaid.
Tevens wilde ik met een goot werken voor alle elektra. Bij een klant van mij heb ik deze elektragoten besteld.
En ik heb alle draden die ik aanleg gelabeld.
Zoals jullie kunnen zien is dat een ringleiding. Ik heb totaal 5 ringleidingen leggen onder de baan. 1. Voeding bovenbaan, 2. voeding onderbaan (schaduwstation), 3. Voeding wissels, 4. Voeding seinen, 5.Voeding verlichting huizen en openbare verlichting. Alle met een aparte kleur.
Klaar, dan kan de afdekstrip erop.
ik zou een ieder die een nieuwe baan gaat bouwen dit aanraden.
Hier zijn we de bocht al om:
De hoek waar we eindigen en de tweede spiraal staat. Ook mijn bureau moest er aan geloven..
Ik heb het bovenblad los gehaald en de cirkelzaag erin gezet en het frame heb ik door een kennis om maat laten maken (hij is lasser) ik heb het weer zwart gespoten en gemonteerd en hij is nu van 1,80m naar 0,90m gegaan
Genoeg ruimte voor de printer en scherm...
Nu de grove houtbouw staat, kunnen we beginnen met de eerste spiraal. Zoals gezegd, doe ik deze met C-rails 24230 en 24330, dit was het goedkoopste qua investering (schrik niet voor 2 spiralen was ik zo'n 550,00 euro kwijt incl. overgangsrails) en ik heb nieuwe rails gekocht, want ik wil absoluut geen storingen hebben.
Een tijdje geleden kwam ik het waterpaswagonnetje tegen bij Harlaar in Badhoevedorp en ik heb deze ook aangeschaft speciaal voor de spiralen te bouwen en het is een zeer handig hulpmiddel.
Zie hier de foto's:
En zo bouwen we door...
Tussendoor telkens testrijden of alles goed gaat, en jullie zien de loc gaat er probleemloos door.
Nou dit was de eerste update en zullen nog vele volgen.
Groeten Ronald