Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

c-rails schoonmaken

Gestart door wiebrand zondag 25 juni 2017, 10:34:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2007

offline
c-rails schoonmaken
Wat is de beste manier om c-rails schoon te maken.
Tussen sommige stukken rails is het kontakt slecht wat kan ik daar aan doen.

wiebrand
Re: c-rails schoonmaken
Ik heb goede ervaringen met ATF.
Re: c-rails schoonmaken
 @citaat MTF "Male to Female Transgender" ?
Re: c-rails schoonmaken
Waar het hard vol van is...... :D

Ik bedoel motor transmissie flued.  of anders gezegd transmissieolie voor je auto een heel klein beetje gebruiken.
Re: c-rails schoonmaken
-Wiebrand:
Je kan daarvoor verschillende reinigingsproducten gebruiken, waaronder ATF, ( olie voor de automatische transmissie van je auto)
Daarvan mag je maar een zeer kleine hoeveelheid gebruiken, en ik bedoel één drupje op een wattenstaafje, en daarna nog eens met een doekje poetsen.
Met een flesje van 20 ml kom je de rest van je leven toe.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2007

offline
Re: c-rails schoonmaken
Dan poets je het laagje dan weer weg toch.

wiebrand
Re: c-rails schoonmaken
Citaat van: snijder op zondag 25 juni 2017, 10:47:10
Waar het hard vol van is...... :D
Het hard? Bedoel je de bloedpomp?
Re: c-rails schoonmaken
-Wiebrand:
Neen er blijft een miniscuul laagje achter op de rails, genoeg om het contact te verbeteren , zonder dat de wielen van de loc slippen ( dat gebeurd wel indien je te veel gebruikt).
Heb zelf heel goede ervaringen met het product, kan je bij plaatselijk autodealer gewoonlijk gratis verkrijgen indien je hem een klein flesje overhandigd.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: c-rails schoonmaken
Citaat van: nobody op zondag 25 juni 2017, 10:58:51
hard?
Sommige mensen zijn hartleers ...  :D

Draadjes over dat spul zijn er onderhand genoeg, sinds Spoorman als eerste met de tip kwam,
of heette hij toen nog Frotter?

Natuurlijk, het gaat hier om C-rails contact verbetering, maar het spul werkt net zo goed op M-rails, K-rails, monorails als bovenleiding. En die laatste rail vergeten sommige mensen wel eens.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: c-rails schoonmaken
 :? Langzamerhand kun je de "weg kwijtraken".
Ik heb steeds begrepen dat je eerst de rails schoonmaakt!
en daarna pas met ATF aan de gang gaat voor een betere geleiding.
Re: c-rails schoonmaken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: c-rails schoonmaken
 @citaat
Volgens mij was dat ook de vraag, waar maak ik rails mee schoon  :)

Volgens mij  met alcohol en een doekje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2012

offline
Re: c-rails schoonmaken
Wiebrand constateert last te hebben van slecht contact TUSSEN sommige stukken rails. Als de baan vast ligt is dat heel lastig te verhelpen. Ik zou heel zeker willen weten dat er niet gewoon sprake is van vuil op railstaven en/of puko's.
Re: c-rails schoonmaken
Waar het hard vol van is...... :D
Het hard? Bedoel je de bloedpomp?

Jaja, dat heb je als je een jaartje ouder ben geworden dan maak je schrijffauten. :D
Re: c-rails schoonmaken
 @citaat Schuif het niet af op jouw leeftijd.
Gewoon opletten terwijl je de tekst inbrengt.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: c-rails schoonmaken
Citaat van: hvanschaik op zondag 25 juni 2017, 11:24:38
Als de baan vast ligt is
Als de baan niet vast ligt, kun je de rails dan niet gewoon in de vaatwasser stoppen?  :D
Re: c-rails schoonmaken
De titel van het topic is "c-rails schoonmaken"
En daaronder in de tekst is het een slecht contact tussen de rails onderling, best vewarrend.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: c-rails schoonmaken
Verwarrend? Och, je moet ergens beginnen. Eerst verknip je je C-rails, dan verleg je hem, en dan blijkt er slecht contact tussen de rails. Als K-rail rijder verbaast me dat niet: als je iets door knipt, is er geen contact, dat is immers juist het doel van het knippen?

En dat heeft dan inderdaad niets te maken met de vaatwas.  8)

Misschien moet je het gewoon zien als 2 losse vragen:
a. hoe maak ik rails schoon?
b. wat doe ik bij slecht contact tussen 2 stukken rails?
Re: c-rails schoonmaken
Ben den Hollander
gast

Re: c-rails schoonmaken
Citaat van: Jørg op zondag 25 juni 2017, 11:43:40

.... best vewarrend.


Best wat?

ATF is geen reinigingsmiddel Jorg.

Gr, Ben.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2007

offline
Re: c-rails schoonmaken
ja dat bedoel ik ook.
Staan 2 losse regels vond het onzin 2 topics te openen.
Maar er bestaan dus nog twijfels over atf had een hele tijd niks meer over gehoord,dacht dat nu wel wat meer bekend was na een langere periode gebruikt te hebben.
Re: c-rails schoonmaken
 @citaat Ik gebruik, zoals velen met mij, ATF en ben er óók na langere tijd zeer tevreden over.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: c-rails schoonmaken
 @citaat Hier nog zo één. 'k Ben er zeer over te spreken!
Re: c-rails schoonmaken
Neem maar eens een vervuilde rail, smeer er ATF op en ga er dan met een proper doekje over, je zal zien hoe zwart het doekje is.
Re: c-rails schoonmaken
Ben den Hollander
gast

Re: c-rails schoonmaken
 @citaat

Re: c-rails schoonmaken
Wonderolie?
Re: c-rails schoonmaken
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: c-rails schoonmaken
Hoestsiroop buckleys denk ik 8)
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2008

offline
Re: c-rails schoonmaken
Hoi Wiebrand,

Controleer eerst eens of de rails onderling goed contact maken met de contactlipjes aan de onderzijde.

Groeten,
Ton.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: c-rails schoonmaken
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2007

offline
Re: c-rails schoonmaken
Ben ik mee bezig ga een aantal railstukken vervangen,als ik de rails aansluit geeft de ene wel stroom en de andere niet maar kan niks aan de contacten vinden.
Het is precies het stuk tussen de bocht wissels wat problemen geeft.
Zit er over te denken om maar gewoon te gaan rijden geknipte railstukken geven soms contact problemen.

wiebrand
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2007

offline
Re: c-rails schoonmaken
Oorzaak gevonden was een contact van de bochtwissel om gebogen waarschijlijk in het kurk blijven hangen en een paar slechte contacten nu werkt het weer
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: c-rails schoonmaken
Dan zou ik toch een ringleiding overwegen, want als één onderbreking zoveel ellende veroorzaakt dan voed je waarschijnlijk je rails vanaf één punt.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Ringleiding

Re: c-rails schoonmaken
beste
in mijn beroep moet ik steeds ontvetten om een goed spuitresultaat te verkrijgen, professioneel gebruiken wij een ontvetter en geen benzine of wat dan ook ( verdund wel de eventuele olie maar ontvet niet)   
doe de proef  - neem een spiegel en doe er een druppel olie erop en wrijf die uit
en proberen maar om die olie eraf te krijgen - zoveel gelezen en zoveel gehoord - probeer gewoon eens een afwasmiddel (bvb dreft ) en steek vervolgens er uw eens in spiegeltje in 10 sec en afdrogen maar - het blinkt lijk een spiegeltje - zelf heb ik zeer vervuilde k rails gekuist  gewoon met dreft , in een badje weken -met een harde borstel poetsen en afdrogen - natuurlijk geen uren nat laten liggen( PS ik spreek hier wel over ontvetten en niet over contact maken)
zelf geloof ik niet meer in atf of wat dan ook - ikzelf heb ca 180 lm k rail liggen en alles rijd prima en zonder hulpmiddelen
met groeten Jan
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: c-rails schoonmaken
vwb het rail contact c-rail....

Ik ben er de laatste tijd bij het in gebruik nemen van de baan, blok voor blok,
achter gekomen dat er merkwaardige zaken zich voordoen. Al mijn c rails zijn doorgeslepen.
Inmiddels weet ik dat het wat doelloos rommelen met de rails, onderling verplaatsen, evt omdraaien
als er geen melders gesoldeerd zijn etc, bijna altijd plots een oplossing geeft. Eindeloos turen naar de aansluitingen en lipjes
lijkt niets ongewoons te zien te geven. Toch waren er tot op heden enkele rails die hoe dan ook niet mee wilden doen.
Zelfs een enkele nagelnieuwe, wel met doorgeslepen massa... (de lipjes en stripjes lagen vrij van elkaar)
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: c-rails schoonmaken
Citaat van: JanHaagdorens op woensdag 28 juni 2017, 02:32:32
zelf geloof ik niet in atf of wat dan ook
Op wat is die stelling gebaseerd, Jan?
Verkondigen alle mensen die er wel baat bij hebben onzin dan?
Re: c-rails schoonmaken
Ben den Hollander
gast

Re: c-rails schoonmaken
Jan heeft z'n eigen sappie om de boel gangbaar te houden, ondanks dat hij zegt geen hulpmiddelen te gebruiken......

Citaat van: JanHaagdorens op maandag 18 januari 2016, 23:19:01
Beste Anne
ik ben meubelmaker en werk met smeermiddelen van innotec
naar aanleiding van een topic ivm het verbeteren van de railgeleiding heb ik aan de vertegenwoordiger de vraag gesteld voor een product voor het vochtvrij/contact maken van de rails , het volgende product dat ik al jaren gebruikte voor het onderhoud van mijn machines kwam tevoorschijn nml - innotec multispray 1000 (innotec.world.com) opgepast = kan ook als glijmiddel gebruikt worden - lees de eigenschappen eens
ik heb het volgende geprobeerd , met wattenstaafje 1cm rails bevochtigen + een tiental pucos - reeds een 14tal dagen gereden met verbluffende resultaten - bekijk het eens ( ps zeker niet overdrijven bij opgaande sporen )
mg Jan

Gr, Ben.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: c-rails schoonmaken
Citaat van: JanHaagdorens op woensdag 28 juni 2017, 02:32:32
afwasmiddel (bvb dreft )
Gaaf, dus toch de vaatwasser, en dan nog wat glijmiddel (geen bijenwas), zo komen we toch een stuk verder. Maar Jan heeft natuurlijk k-rails, net als ik. Dus nooit problemen met die verknipte C-rails.  :D

Citaat van: PietB op woensdag 28 juni 2017, 16:31:33
Verkondigen alle mensen die er wel baat bij hebben onzin dan?
Poeh, Dat is een linke uitspraak! Het geloof met het grootste aantal belijdenden wereldwijd is de islam. Zij geloven daar baat bij te hebben. Toch zijn er nog steeds mensen die vasthouden aan andere inzichten. En dat zegt weinig over zin en onzin verkondigen. Maar het zegt wel iets over de wereld die je het beste kent, over spullen en gedachtengangen waarmee je het meest vertrouwd bent, en over verwachtingspatronen.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: c-rails schoonmaken
Citaat van: wiebrand op dinsdag 27 juni 2017, 21:30:09
Oorzaak gevonden
Ik ben blij voor je dat je er uit bent.
Ik hoop dat je op je 2e vraag inmiddels ook een antwoord hebt dat voldoet.
Re: c-rails schoonmaken
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 28 juni 2017, 16:47:33
Jan heeft z'n eigen sappie om de boel gangbaar te houden, ondanks dat hij zegt geen hulpmiddelen te gebruiken......

Ben
in mijn leven heb ik heel veel bijgeleerd en ook heel veel afgeleerd en inderdaad 1.5 jaar geleden was ik met  deze producten bezig en ik ben er helemaal van terug gekomen , (mag ik toch) ik had geprobeerd en met atf olie en met inotec - bij de toenmalige baan die ik had met 3%  stijgingen waren er steeds problemen - daarom het kuisen van al mijn gebruikte rails - nu zeker geen product meer op de rails                                 -- propere rails - propere wielen en onderhoud = geen problemen
ps ik heb nu een volledig nieuw baan  en ik gebruik zeker geen product meer
met groeten Jan

Edit Looney Tunes: citaat gerepareerd, gebruik in het vervolg de citaat knop
Re: c-rails schoonmaken
Ben den Hollander
gast

Re: c-rails schoonmaken
Dat mag natuurlijk Jan, vrijheid blijheid. Rij je nog wel dagelijks rondjes met de Lux of is die ook overbodig?

Gr, Ben.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2008

offline
Re: c-rails schoonmaken
Citaat van: Jan22 op maandag 26 juni 2017, 18:10:10
@citaat Roosvicee?
Geen idee wat je bedoelt Jan, maar mijn tip was wel de oplossing...

Groeten,
Ton.
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: c-rails schoonmaken
Citaat van: Yeoman op donderdag 29 juni 2017, 13:16:57
Citaat van: Jan22 op maandag 26 juni 2017, 18:10:10
@citaat Roosvicee?
Geen idee wat je bedoelt Jan,(...)
Dit: niet iedereen herkent ATF in deze foto ...

Citaat van: Yeoman op donderdag 29 juni 2017, 13:16:57
(...) maar mijn tip was wel de oplossing...
Dat van die lipjes, zekers! Top tip  :thumbup:  :thumbup:
Re: c-rails schoonmaken
Lid sinds: 2008

offline
Re: c-rails schoonmaken
Ah ok, duidelijk  :thumbup: :)

Groeten,
Ton.
Re: c-rails schoonmaken
Beste piet
zelf heb ik in het verleden ook geprobeerd  en met atf en met innotec
in het begin zeer tevreden - na verloop van tijd slippende locs met meerdere wagons op hellingen
atf kan geleidend zijn maar is ook een smeermiddel en dat kan niet anders gezien het gebruik in de   automatische versnellingsbak  - misschien wel te gebruiken in vlakke treintafels - volgens mij beter propere rails - ik denk (en ben er zeker van) dat de fabrikanten van modeltreinen er alles aan doen om de rails zo geleidend mogelijk te maken , vandaar mijn mening
met groet Jan