Dennis, deze 7 treinparen per dag rijden in Nederland. Maar je je hebt niet 1 lok per trein nodig. Je redt het met 1 lok per treinpaar. In Amsterdam (Zaanstraat) staan er permanent 1 tot 3 op reserve, van de huidige vloot 1700's. Een huidige IC Berlijn staat een kleine 2 uur over op de Zaanstraat, die vertrekt een minuut of 5 tot 10 voordat de andere binnen komt vanaf CS naar Berlijn. Ik zie dagelijks dezelfde loknummers. Dat de IC Berlijn niet reed, stonden er iets van 7 of 8 loks op de Zaanstraat, als ik goed geteld heb. Dan is 12 lekker ruim. Wellicht heeft ÖBB de NS benaderd om weer een nachttrein naar Amsterdam in te gaan leggen, dat is immers wel de ambitie van de ÖBB. Het is koffiedik kijken voorlopig, NS heeft waarschijnlijk een gegronde reden om 12 stuks in de lease te nemen.
Citaat van: Baanloos op woensdag 02 mei 2018, 17:58:43
Ik val zo wat van m'n stoel...
Frappant dat loc de snelheid dan pas kan maken tussen Hannover en Berlijn. Mss logischer als DB ze had aangeschaft maar die.....willen er niets in investeren.
Dit wordt dus de 1e NS-loc die tempo 200 kan, zij het niet op eigen bodem.
Tip: bestel er gelijk wat bij voor HSL-Zuid.
En dan? Dan zit je nog altijd met rijtuigen waarmee je maar 160 kan. ICNG kan straks ook 200 en zal wel op de HSL gaan rijden. Eer je genoeg rijtuigen hebt om je gehele HSL te vervangen inclusief toelatingscircus, is ICNG er ook. Die lokomotieven is wat anders, daarvan rollen er een tiental per maand van de band bij Siemens. In tegenstelling tot de Taurus 3, heeft Siemens hier niet de boot gemist. De Vectron is in zo'n beetje heel Oost Europa, in Scandinavië en in Zuid Oost Europa al toegelaten. Laatste strohalmen zijn België, Frankrijk, Denemarken. Denemarken gaat wel komen, DSB heeft er 26 besteld, met 18 als optie, in tweestroom uitvoering (moet wel, Denemarken is het enige land in Noord Europa dat compleet op 25 kV staat, Noorwegen, Zweden en Finland staan op 15 kV, net als Duitsland), 200 km/h en 6400 kW.
Siemens heeft inmiddels voor de medium power, 160 km/h variant op 15 kV ook de Smartron, een compleet gestandariseerde Vectron. Je moet niet raar kijken als het ELL's worden die NS gaat leasen, die van LTE in Nederland zijn ook daar betrokken en ELL heeft er nog een hele rits op de rol staan. Overigens zijn de loks van SBB Cargo International, in hun eigen kleuren, ook gewoon geleased voor lange termijn. Anderzijds zou het mij ook niet verbazen als NSFS ze aankoopt en door gaat leasen naar NSI.
CiteerUpdate: Volgens OV Magazine blijft de locwissel wel bestaan; ondanks dat de locs al snel beschikbaar komen. De DB wil hierin niet meewerken.
Het is voor de DB een gigantische logistieke en omlooptechnische nachtmerrie. De IC Berlijn rijdt nu gewoon met andere IC's mee, getrokken door een 101 of 120er. Van die eerste zijn er 145, van die tweede 60 in de serieproductie gemaakt. Dan heb je nog een stuurstand en je hebt 3 toelatingen die zo'n beetje iedere DB Fernverkehr machinist heeft. De 101, de 120 en de stuurstand. Reed het ding maar tot Hannover o.i.d., dan is het probleem niet zo groot. Immers, dan heb je maar een enkele standplaats die opleiding voor zo'n hok nodig heeft. Dat zie je met de IC's tussen Berlijn en Warschau, daar rijden wel gewoon doorgaand E44 (Husarz, in Oostenrijk bekend als Taurus 3) op de lijn. Maarja, de afstand die dat ding in Duitsland rijdt, is vele malen kleiner dan de afstand die de 140/240 in Duitsland rijdt. Je zult dus veel meer mensen moeten opleiding voor een relatief kleine treinserie. Dat zal ook meespelen in het verhaal rondom de CD Vectron en dienst door naar Hamburg. En de routes van de IC Berlijn en de EC Hamburg overlappen elkaar ook niet. Zal je waarschijnlijk nog steeds 2x scholing nodig hebben daar e.e.a. in de loks wel anders zal zijn door aanwezigheid van andere beveiligingssystemen (waarom makkelijk doen als het moeilijk kan).
Verder zijn natuurlijk de jongste loks uit de serie 101 nog geen 20 jaar oud en daarmee een jaar of 5-6 jonger dan de jongste 1700's. Alleen heeft DB nog wel voldoende employ voor deze locomotieven door het grote aantal loks en het grote aantal treinen dat DB nog rijdt met getrokken materieel. De jongste BR 120 zijn ook nog geen 30 jaar oud op dit moment, dus gaan naar verwachting ook nog niet meteen buiten dienst. Wellicht wel als er voldoende nieuwe ICE's instromen, maar vergeet niet dat de ICE1 slechts 2 jaar jonger is en wel een hoop extra kilometers maakt (door de hogere snelheid).
Voor NS ligt dat natuurlijk anders, de IC Berlijn valt onder een andere tak van sport dan de normale NS treinen, ander personeel. Kleinere poule, dus niet die logistieke nachtmerrie.
Wat mij persoonlijk niet zou verbazen is als je straks als eerste stap in bijvoorbeeld Hannover een lokwissel gaat krijgen en de NSers, al dan niet in combidienst met een selecte groep DBers (vergelijkbaar met de ICE), de trein doorrijden met de Vectron naar Hannover. Wellicht wordt dat, vanuit Nederland gezien, zelfs hetzelfde pouletje machinisten als die de ICE rijden (als ze dat nu nog niet zijn, ik weet niet hoe dat exact zit).