Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Updates grensverkeer grootspoor

Gestart door d.vanaalst zaterdag 24 juni 2017, 19:41:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Denk je dat die ontwikkeling binnen het vrachtverkeer zo snel gaat Ben? Heeft zo'n wagen wel voldoende bereik en belangrijker: hoe zit het met het gewicht. Hoe meer die accu's wegen, hoe minder vracht er mee kan.
Daarnaast ben ik het wel met je eens: hoeveel vracht zou er nou via dat lijntje vervoerd gaan worden.

@Baanloos: ik zou het niet weten. Is daar niet veel vrachtverkeer, ik dacht dat de Bentheimer Eisenbahn daar rijdt toch. Dat is toch een vrachtvervoerder?

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Over vrachtverkeer:
Het is niet alleen het emissieprobleem maar de overvolle wegen.
In Oostenrijk en Zwitserland gaat een deel van het vrachtverkeer al op de trein; met wisselend succes dat wel.
In Duitsland is men de kolonnes wss ook wel zat.
By the way: er zal heel wat stroom opgewekt moeten om een vrachtwagenvloot anno nu te rijden.
(Wat is dan goedkoper of zuiniger: alle grensoverschrijdende ritten op een "Rollende Landstrasse" achter 1 loc of 100 electrische vrachtwagens over s'Heeren wegen in de EU. Leuke vraag voor TU-studenten  :D, maar mss wil Ben het wel ff uitzoeken....)

Over desinteresse van de railvervoerders:
De spooroperator die wel succes heeft en notabene bijdraagt aan economisch succes in een zwakkere regio van Nederland is de Bentheimer Eisenbahn.
Lees terug in dit topic.
De oorzaak van desinteresse van railvervoerders zou wel kunnen komen door de hoge vergoedingen die zij, volgens eigen zeggen, neer moeten tellen om "ruimte op het spoor" te verkrijgen. Dus mss bestaat de interesse wel maar levert het op die manier onvoldoende rendement op. 

Het vliegverkeer hebben we nog niet behandeld, zullen we dat een andere keer maar doen? :D 


Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ik doel op vrachtverkeer op het lijntje Nijmegen - Kleve, niet Rotterdam - Milaan......
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Baanloos op maandag 29 januari 2018, 21:59:11
Geen goederentreinen staat er in het stukje.
Want die zijn zo eng.....
Liever nog wat vrachtwagens op de weg, die naast wat uitstoot zeer regelmatig kantelen; ja ook in deze regio GEEN goederentreinen.
Weet je wat... doe maar in heel NL geen goederentreinen meer.
Kunnen makkelijk nog 10.000 vrachtwagens extra per dag op de wegen.
Goed voor onze kinderen en kleinkinderen!  Een Bravo voor onze verstandige gemeente-, provincie- en landelijke politici!

Goederentreinen over de eventueel heropende lijn Nijmegen - Kleve lijkt me geen optie. Daarvoor is die lijn gewoonweg niet geschikt. Het voormalige tracé loopt namelijk dwars door de kernen van Groesbeek, Kranenburg en Kleve waar veel huizen dicht op het spoor staan. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar staan te springen om container-, erts- en ketelwagon-treinen door het dorp te zien rollen. Het zal al moeilijk genoeg worden om de lijn te reactiveren voor een stil passagierstreintje of sneltram.
Bovendien, waarom zou je daar goederentreinen willen laten rijden? Vervoer vanuit Nederland kan toch via de Betuweroute naar Duitsland?
Goederenvervoer via de rails is overigens een prima oplossing, maar heeft niet altijd een beste naam. De goederenvervoerders zouden daarbij ook de hand in eigen boezem kunnen steken en eens iets gaan doen aan het materieel: de wagons eens goed onderhouden of vernieuwen. Het maakt zoveel verschil of er e-loc met moderne, stille wagons langs komt rijden of zo'n dikke diesel met piepende en klapperende wagons met vierkante wielen.

Groet, Marc   
Re: Updates grensverkeer grootspoor
OP het lijntje Gouda-Alphen rijdt nog steeds 3 maal per week de bevoorrading voor Electrolux, rijdt dwars door Boskoop en Waddinxveen.
Ik bedoel niet gelijk 10tallen treinen per dag.
Maar stel dat een Groesbeekse fabriek paar wagonnetjes per dag wil ontvangen of afvoeren wat kan daar op tegen zijn.
Dat dit scenario vrij onwaarschijnlijk is weet ik als geen ander; voordat er iemand zegt dat dit scenario vrij onwaarschijnlijk is. :D

Nog iemand wilde ideeen over personenverkeer Emmen-Coevorden Duitsland?
Word het dringen in Berlijn om de IC naar Amsterdam te pakken, over te stappen in Rheine of Bad Bentheim om het Dierenpark
in Emmen te bezoeken; of Klazien in Zalk?  Wie het weet mag het zeggen.....
Re: Updates grensverkeer grootspoor
 @Baanloos:
Misschien is het succes van de Bentheimer Eisenbahn (hierna afgekort tot BE ivm het irritante typen) wel de reden dat Emmen een grensoverschreidende verbinding wil. Ik geloof dat er best wel wat Nederlanders net over de grens wonen maar nog steeds in Nederland werken. Misschien dat dat de reden is dat deze verbinding wordt geopend.

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Aan de deze kant van het land vrijwel niets meegekregen over de (her)start van RB61 Hengelo - Bad Bentheim - Rheine - Osnabruck - Bielefeld per 26-2
De exploitant is Keolis en deze rijdt de verbinding met groen/grijze Flirts.
Het is een uursdienst met op werkdagen vertrek om 6u34 vanaf Hengelo tot in de late avonduren.
Ook leuk voor 3-railers om een dagje "buurland" te doen op deze manier.
Hopelijk wordt deze verbinding een blijvend succes: eerlijkheid gebied te zeggen dat er bij dit soort verbindingen belastinggeld tegenaan wordt gegooid in de vorm van provinciale, rijks en EU-bijdragen. 

Opvallend dat deze trajecten nu bijna allemaal vanuit/vanaf Duitsland wordt geexploiteerd. 
Abellio vanuit Arnhem is weliswaar NS-dochter...  Arriva die Groningen - Leer en Aachen Heerlen "doet" is weer een DB-dochter.

De aanloopproblemen laat ik maar even buiten beschouwing :D
Re: Updates grensverkeer grootspoor
IJZEREN RIJN WEER OP DE RAILS

Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen halen de Ijzeren Rijn uit het slop. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts overtuigde zijn collega uit Noordrijn-Westfalen Hendrik Wüst van het beste tracé. Samen pleiten ze voor een drielandenoverleg, waarbij behalve de federale regering ook Nederland, Duitsland en de Europese Commissie betrokken worden. ?Een politieke consensus tussen alle betrokken overheden is van levensbelang?, benadrukt minister Weyts.

Alternatief transport
Voor de Vlaamse havens is de ontsluiting van het Duitse Ruhrgebied van vitaal belang. Volgens voorspelling neemt het vrachtvervoer met liefst vijftig procent toe tegen 2030. Onze verzadigde Vlaamse wegen kunnen die toename niet aan. Minister Weyts zet daarom in op alternatieven zoals de binnenvaart en het spoor. ?Ik wil vrachtwagens weghalen van autowegen zoals de E19 en de E313 en hun vracht op het spoor zetten?, legt Ben Weyts uit.

Helft van de kost
De IJzeren Rijn is zo?n alternatief. Minister Weyts organiseerde een studie naar het beste tracé. Dat tracé, 3RX gedoopt, loopt van Antwerpen via Mol en Hamont naar Roermond en Venlo en zo verder tot in Viersen in Duitsland. Minister Weyts? Duitse collega Wüst gaat alvast akkoord met het 3RX-tracé. ?Het internationale onderzoek bevestigt dat het 3RX-tracé vergelijkbaar is met het historische tracé van de Ijzeren Rijn, maar dan aan de helft van de kost?, besluit minister Ben Weyts.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Trein naar Berlijn voorlopig niet sneller: KLIK

Ik weet niet of ik schaamteloos de link mag plaatsen, zo nee haal hem dan maar weg.
Een snelle verbinding zit er niet in de komende jaren. Wel overweegt men eindelijk de tijdrovende locomotief wisseling te Bad Bentheim te laten vervallen.
Benieuwd of dit dan snel, zeg ingang volgende dienstregeling, gaat gebeuren.
Voor ons interessant welke loc DB/NS overwegen in te gaan zetten. Welke kunnen er theoretisch in aanmerking komen?

Edit Fred: Linkje gerepareerd
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
 @citaat Een 186 heb ik wel eens gelezen.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ik zou haast zeggen: laat het dan maar zo als het nu is. :D
DB stelt nu de 101 voor de trein.
Kan en gaat deze loc tussen Hannover en Berlijn niet wat sneller?  160
Als men dan met die gele kanarie Traxx 186 gaat boemelen lever je dit 20 min. zo weer in.  (Effe lekker tegen zere schenen schoppen, kan het weer niet laten)
Ik hoop op een Taurus maar dat zal hem wel niet worden want DB wil er niet investeren. :(
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
 @citaat Mij lijkt dat het geen NS machine wordt? Of ze doen fifty-fifty?
Re: Updates grensverkeer grootspoor
De NS mag ook wel eens bij het trace in Nederland kijken voor de trein naar Berlijn. Die trein stopt bij elke paal in het weiland (elk IC station) en staat soms ook nog redelijk lang stil. Je zou die trein prima een aantal stations kunnen laten overslaan en daarmee sneller in Berlijn kunnen laten zijn. Maar nee, die trein moet ook perse een nationale IC zijn.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Een 186 komt natuurlijk niet in aanmerking want de toegelaten multicourante exemplaren lopen maar 140... dan gaat t met locwissel sneller.
De Vectron zou kunnen (ongeveer de enige optie) maar binnen NS/DB heeft alleen DB Cargo die. Zouden dus apart hiervoor gekocht/gehuurd moeten worden en dat is een relatief hoge investering. Treinstellen (ICE-4 ofzo) zijn ook aardig aan de prijs.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
 @citaat Mooi. Maar wat wordt het dan? :D
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Waarschijnlijk de 3737, kan zo door naar Berlijn  :D :D
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
 :D

Van mij hoeft de reistijd niet korter, ritje 020 - Berlijn kost ?39 en dat is krap aan ?6 per uur. :D
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ik weet echt niet wat voor tempo de huidige IC in Duitsland aanhoudt.
Tot Hannover heeft de trein nog veel stops is bovendien niet zo kaarsrecht
Volgt hij richting Berlijn vanaf Hannover het traject waar ook de ICE's rijden?
Voor mij is de reis al weer 39 jaar(!) geleden toen er nog 2 locwissels waren: In Helmstedt kwam de DR-dieselloc BR130 voor de trein. (Moeders houd je witte wasgoed binnen, want die walmden er lustig op los rond die tijd)

De  theoretische (on)mogelijkheden op een rijtje:
Een ICE treinstel: Heeft wel één dienstregeling gereden in verband met Wereldtentoonstelling in Hannover.
Maar toe nog geen tempo 250 tussen Hannover en Berlijn.
Nu onwaarschijnlijk omdat men de ICE-treinstellen elders in Duitsland harder nodig heeft; en DB wil immers niet investeren.

182 DB Taurus: ca 3 stuks rijden rondom Berlijn Regionalexpressdiensten en zijn dus uit het bestand van DB Cargo overgedragen.
Onwaarschijnlijk dat die in de omloop van de Berlijntrein gaan, het zijn er te weinig. DB wil niet investeren, ik val in herhaling, en DB zal wel geen moeite doen om meer locs vrij te maken. Bovendien heeft de loc geen toelating en geen veiligheidssystemen voor NL.

Vectron: zie verhaal hierboven?? Correct me if am wrong.

BR189. Wordt notabene in NL door DB Cargo zo nu en dan voor wintersporttreinen als tractie gesteld. De max. snelheid is echter maar 140. Waarschijnlijk zijn er niet zo veel uitgerust met de NL veiligsheidssystemen. Dus ook deze bouwserie kunnen we wel van het lijstje schrappen. 

De nederlandse Traxx: tsja zelfde probleeem als BR189, de max. snelheid. Bovendien kost deze dienstregeling aardig wat inzet en zoveel heeft NS er niet.

Een mix van al het hierboven opgesomde zou zelfs kunnen maar dat is denk ik alleen maar een "natte droom" voor treinspotters :D

Ben ik nog wat vergeten? Nee kom niet meer met de 3737, 1200 enz. op de proppen.
Het moet dus een eloc zijn, bicourant, een loc die in beide landen kan rijden.

















Re: Updates grensverkeer grootspoor
de br 182 is in principe een Obb 1116 , kan dus technisch niets in nederland . tenzij we omgaan naar DB spanning of de 25kv door trekken tot in stations .
het zusje Obb 1216 zou technisch wel kunnen ( in principe een 189 met de snelheid en looks van een taurus ) zelfs een lok als test hier geweest ( 1216 050 ) 
andere optie ICE TD ( vergeet de bovenleiding , 15 stk in rusten )
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
 @citaat @citaat Het probleem is de wil (of beter gezegd onwil) van de beide maatschappijen en de politiek. Materieel is snel gehuurd of geleased.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Baanloos op maandag 30 april 2018, 22:05:42
Ik weet echt niet wat voor tempo de huidige IC in Duitsland aanhoudt.
Tot Hannover heeft de trein nog veel stops is bovendien niet zo kaarsrecht
Volgt hij richting Berlijn vanaf Hannover het traject waar ook de ICE's rijden?
Een IC mag maximaal 200 kmh, maar of hij op dit traject ook over baanvakken gaat waar hij harder dan 160 km/h mag weet ik niet.

Belangrijk te weten is dat baanvakken met toegestane snelheden van 160 km/h en hoger, naast eventueel de normale signalering, LZB (Linienzugbeeinflussung) hebben.
Dan krijgt de machinist de toegestanen snelheden niet meer via de signalen, maar via het instrumentenpaneel in de cabine.
Dit is een veiligheidskwestie, heeft te maken met de mogelijke snelheid, de afstand tot een sein, de reactietijd en daarmee de mogelijkheid op tijd voor Hp0 te kunnen stoppen.

Interessant detail:
Op een LZB baanvak kan een sein Hp0 (rood) tonen, maar de LZB aangeven dat doorgereden moet worden.
Dan rijdt de machinist ook gewoon door, omdat LZB voor het gewone seinstelsel gaat.
Hierbij moet de machinist wel nog zijn andere documentatie zoals La-Heft, waarin de snelheidsbeperkingen (bijv. wegens werkzaamheden) voor die dag, en andere aanwijzingen/bevelen raadplegen, welke weer voorrang op het overige hebben.
Onlangs meegemaakt, stond tijdens de rit bij de geopende cabinedeur (uiteraard in de stuurwagen), dat een IC naar Hamburg op Frankfurt Flughafen Fern aankomt, het sein Hp0 toont en vlak voor vertrek wordt gedoofd.
De machinist legde mij uit dat het niet uitmaakt of het sein aan of uit is, hij moet LZB volgen.
Waarom dan het sein doven? Waarschijnlijk om te voorkomen dat in de (social) media een hele discussie ontstaat over het negeren van Hp0.
De seinen staan hier trouwens omdat ook treinen zonder LZB hier wel eens rijden.

LZB is, net als in de ICE's, in de BR 101 locs aanwezig, en in een bepaalde verzameling locs en treinstellen.

Citeer
182 DB Taurus: ca 3 stuks rijden rondom Berlijn Regionalexpressdiensten en zijn dus uit het bestand van DB Cargo overgedragen.
Onwaarschijnlijk dat die in de omloop van de Berlijntrein gaan, het zijn er te weinig. DB wil niet investeren, ik val in herhaling, en DB zal wel geen moeite doen om meer locs vrij te maken. Bovendien heeft de loc geen toelating en geen veiligheidssystemen voor NL.

Vectron: zie verhaal hierboven?? Correct me if am wrong.

BR189. Wordt notabene in NL door DB Cargo zo nu en dan voor wintersporttreinen als tractie gesteld. De max. snelheid is echter maar 140. Waarschijnlijk zijn er niet zo veel uitgerust met de NL veiligsheidssystemen. Dus ook deze bouwserie kunnen we wel van het lijstje schrappen. 

De nederlandse Traxx: tsja zelfde probleeem als BR189, de max. snelheid. Bovendien kost deze dienstregeling aardig wat inzet en zoveel heeft NS er niet.

Een mix van al het hierboven opgesomde zou zelfs kunnen maar dat is denk ik alleen maar een "natte droom" voor treinspotters :D

Ben ik nog wat vergeten? Nee kom niet meer met de 3737, 1200 enz. op de proppen.
Het moet dus een eloc zijn, bicourant, een loc die in beide landen kan rijden.

Citaat van: Baanloos op maandag 30 april 2018, 07:03:27
Voor ons interessant welke loc DB/NS overwegen in te gaan zetten. Welke kunnen er theoretisch in aanmerking komen?
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 30 april 2018, 07:04:53
@citaat Een 186 heb ik wel eens gelezen.

Als er op een traject/baanvak harder dan 160 km/h gereden mag worden en hogere snelheden ook in de dienstregeling worden opgenomen, dan komen dus alleen locs in aanmerking die LZB (of evntueel ETCS wanneer het een nieuw baanvak met ETCS betreft) hebben.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Een waar woord Ben.
Het is toch een stroperige procedure.
Het rare is dat er wel allerlei grensinitiatieven zijn voor regionale verbindingen Abellio van/naar Arnhem, Keolis (met wat aanlooppech) vanuit Hengelo.
De provincie Groningen die een (duur! met belastinggeld en EU-geld gefinancierd) onderzoek doet naar een verbinding naar Bremen en Hamburg.
Zelfs provincieplaats Emmen wil een verbinding met Berlijn :D
Cargomaatschappijen lukt het wel "borderless": PKP en SBB komen in NL... en ja af en toe komt eerstgenoemde ook te Bad Bentheim naar of van NL.
Maar hun belangen zijn duidelijk.

@ Makman: Zo te zien trapte ik in de "Taurusval"; ik besefte niet dat er de DB een variant heeft die niet in NL kan rijden: bedankt voor de correctie die je aanbrengt. We schrappen deze maar snel van de lijst.

Van de Vectron vond ik nog dat hij sinds okt. 2017 is toegelaten te NL. Maar DB wil niet investeren en NS-Internationaal waarschijnlijk ook niet want dat lees je nergens.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Baanloos op dinsdag 01 mei 2018, 09:09:19
Het is toch een stroperige procedure.

Volgens mij ga je nu volledig voorbij aan het antwoord van Eric-Paul. Hij geeft duidelijk de technische mogelijkheden wat wel en niet kan.

Het lijkt mij dat deze informatie ook bij de DB en NS bekend zijn, de mogelijkheden om de snelheid op te kunnen voeren zijn dus zéér beperkt.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Van de 182 zijn er 25 bij DB regio. Die zul je hier niet gaan tegen komen, hebben immers dezelfde beperking als de nu ingezette 101 en 120, maar kunnen ook niet met een IC stuurrijtuig overweg.

Een 186 zou een mogelijkheid zijn, DB heeft een raamwerkcontract met Bombardier over de levering van 1000 stuks TRAXX. Daar komen ook de Dosto IC's uit. Winst is klein, je rijdt geen 200.

De DB Cargo Vectron heeft hetzelfde probleem, de uitvoering van DB Cargo is de 160 km/h uitvoering geworden. Er staat nog een optie voor 40 extra naast de bestelde 60. Deze loks schijnen naar verluidt de 189 hier af te komen lossen, die zijn in het oosten nodig. Van de 92 DB 189's zijn er 58 geschikt voor dienst in Nederland, hiervan hebben 18 stuks een AK voor de ertstreinen.

1216 ga je niet krijgen. OBB is juist niet voor niets bezig met Vectrons aan te kopen vanwege capaciteitsproblemen in hun dienst in de omliggende landen. Naar verluidt zou Italië het eerste land zijn waar de 1216 eruit zou gaan. PKP heeft er 10 in 160 kmh trim, SZ heeft er 32 en OBB 50. Die laatste twee woorden gedeeltelijk gemixed ingezet.

Imho meest realistische scenario naar lokwissel is 186's met 160 km/h software zoals de NSers of nieuwe Vectrons in 200 km/h trim, maar dat zou dan weer een kleine serie worden.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Traxx ombouw 200 km/h ? hebben reeds LZB en Ebula .
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Wat denk je dat dat kost? Afgezien van het feit of het überhaupt kan, de kast is er niet op ontworpen.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Hoi Fred,

Ik heb aangegeven dat ik niet wist welke route de IC Berlin volgt tussen Hannover en Berlijn en of deze route dus geschikt is voor snelheden boven 160 km.
Let wel: Er rijden tussen Hannover en Berlijn ook ICE's, dat weet ik dan weer wel.
Maar je kan er via meer plaatsen komen, zie de diverse verbindingen.
Ik duik nog wel in de route, DB Zugradar is hierbij een mooi hulpmiddel, dus daar kunnen we nog op terug komen; een ander mag dat ook uitvogelen.
Het was niet om de post van Eric-Paul te negeren, als het zo over komt excuus hiervoor.

Met stroperige procedure bedoel ik dat het kennelijk niet makkelijk is om deze trein zonder locwissel te rijden, wat Ben al aangaf: is het onwil geen interesse, geen belang op dit moment enz?   Daar zette ik het "borderless" rijden van diverse Cargomaatschappijen tegenover.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ik val zo wat van m'n stoel... :D
Frappant dat loc de snelheid dan pas kan maken tussen Hannover en Berlijn. Mss logischer als DB ze had aangeschaft maar die.....willen er niets in investeren.
Dit wordt dus de 1e NS-loc die tempo 200 kan, zij het niet op eigen bodem.
Tip: bestel er gelijk wat bij voor HSL-Zuid.

Update: Volgens OV Magazine blijft de locwissel wel bestaan; ondanks dat de locs al snel beschikbaar komen. De DB wil hierin niet meewerken.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Zo zo, een interessant gegeven: 12 nieuwe Vectrons die geleaset gaan worden. Even mijn vraag tussendoor, volgens mij rijden er 7 treinparen per dag. Zijn er dan geen 14 nodig? Of misschien een reserve of 2/3?

@Laurent: dank voor je gedetailleerde info over de diverse loctypen!

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Dennis, deze 7 treinparen per dag rijden in Nederland. Maar je je hebt niet 1 lok per trein nodig. Je redt het met 1 lok per treinpaar. In Amsterdam (Zaanstraat) staan er permanent 1 tot 3 op reserve, van de huidige vloot 1700's. Een huidige IC Berlijn staat een kleine 2 uur over op de Zaanstraat, die vertrekt een minuut of 5 tot 10 voordat de andere binnen komt vanaf CS naar Berlijn. Ik zie dagelijks dezelfde loknummers. Dat de IC Berlijn niet reed, stonden er iets van 7 of 8 loks op de Zaanstraat, als ik goed geteld heb. Dan is 12 lekker ruim. Wellicht heeft ÖBB de NS benaderd om weer een nachttrein naar Amsterdam in te gaan leggen, dat is immers wel de ambitie van de ÖBB. Het is koffiedik kijken voorlopig, NS heeft waarschijnlijk een gegronde reden om 12 stuks in de lease te nemen.

Citaat van: Baanloos op woensdag 02 mei 2018, 17:58:43
Ik val zo wat van m'n stoel... :D
Frappant dat loc de snelheid dan pas kan maken tussen Hannover en Berlijn. Mss logischer als DB ze had aangeschaft maar die.....willen er niets in investeren.
Dit wordt dus de 1e NS-loc die tempo 200 kan, zij het niet op eigen bodem.
Tip: bestel er gelijk wat bij voor HSL-Zuid.
En dan? Dan zit je nog altijd met rijtuigen waarmee je maar 160 kan. ICNG kan straks ook 200 en zal wel op de HSL gaan rijden. Eer je genoeg rijtuigen hebt om je gehele HSL te vervangen inclusief toelatingscircus, is ICNG er ook. Die lokomotieven is wat anders, daarvan rollen er een tiental per maand van de band bij Siemens. In tegenstelling tot de Taurus 3, heeft Siemens hier niet de boot gemist. De Vectron is in zo'n beetje heel Oost Europa, in Scandinavië en in Zuid Oost Europa al toegelaten. Laatste strohalmen zijn België, Frankrijk, Denemarken. Denemarken gaat wel komen, DSB heeft er 26 besteld, met 18 als optie, in tweestroom uitvoering (moet wel, Denemarken is het enige land in Noord Europa dat compleet op 25 kV staat, Noorwegen, Zweden en Finland staan op 15 kV, net als Duitsland), 200 km/h en 6400 kW.
Siemens heeft inmiddels voor de medium power, 160 km/h variant op 15 kV ook de Smartron, een compleet gestandariseerde Vectron. Je moet niet raar kijken als het ELL's worden die NS gaat leasen, die van LTE in Nederland zijn ook daar betrokken en ELL heeft er nog een hele rits op de rol staan. Overigens zijn de loks van SBB Cargo International, in hun eigen kleuren, ook gewoon geleased voor lange termijn. Anderzijds zou het mij ook niet verbazen als NSFS ze aankoopt en door gaat leasen naar NSI.

CiteerUpdate: Volgens OV Magazine blijft de locwissel wel bestaan; ondanks dat de locs al snel beschikbaar komen. De DB wil hierin niet meewerken.
Het is voor de DB een gigantische logistieke en omlooptechnische nachtmerrie. De IC Berlijn rijdt nu gewoon met andere IC's mee, getrokken door een 101 of 120er. Van die eerste zijn er 145, van die tweede 60 in de serieproductie gemaakt. Dan heb je nog een stuurstand en je hebt 3 toelatingen die zo'n beetje iedere DB Fernverkehr machinist heeft. De 101, de 120 en de stuurstand. Reed het ding maar tot Hannover o.i.d., dan is het probleem niet zo groot. Immers, dan heb je maar een enkele standplaats die opleiding voor zo'n hok nodig heeft. Dat zie je met de IC's tussen Berlijn en Warschau, daar rijden wel gewoon doorgaand E44 (Husarz, in Oostenrijk bekend als Taurus 3) op de lijn. Maarja, de afstand die dat ding in Duitsland rijdt, is vele malen kleiner dan de afstand die de 140/240 in Duitsland rijdt. Je zult dus veel meer mensen moeten opleiding voor een relatief kleine treinserie. Dat zal ook meespelen in het verhaal rondom de CD Vectron en dienst door naar Hamburg. En de routes van de IC Berlijn en de EC Hamburg overlappen elkaar ook niet. Zal je waarschijnlijk nog steeds 2x scholing nodig hebben daar e.e.a. in de loks wel anders zal zijn door aanwezigheid van andere beveiligingssystemen (waarom makkelijk doen als het moeilijk kan).

Verder zijn natuurlijk de jongste loks uit de serie 101 nog geen 20 jaar oud en daarmee een jaar of 5-6 jonger dan de jongste 1700's. Alleen heeft DB nog wel voldoende employ voor deze locomotieven door het grote aantal loks en het grote aantal treinen dat DB nog rijdt met getrokken materieel. De jongste BR 120 zijn ook nog geen 30 jaar oud op dit moment, dus gaan naar verwachting ook nog niet meteen buiten dienst. Wellicht wel als er voldoende nieuwe ICE's instromen, maar vergeet niet dat de ICE1 slechts 2 jaar jonger is en wel een hoop extra kilometers maakt (door de hogere snelheid).

Voor NS ligt dat natuurlijk anders, de IC Berlijn valt onder een andere tak van sport dan de normale NS treinen, ander personeel. Kleinere poule, dus niet die logistieke nachtmerrie.

Wat mij persoonlijk niet zou verbazen is als je straks als eerste stap in bijvoorbeeld Hannover een lokwissel gaat krijgen en de NSers, al dan niet in combidienst met een selecte groep DBers (vergelijkbaar met de ICE), de trein doorrijden met de Vectron naar Hannover. Wellicht wordt dat, vanuit Nederland gezien, zelfs hetzelfde pouletje machinisten als die de ICE rijden (als ze dat nu nog niet zijn, ik weet niet hoe dat exact zit).
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Laurent op woensdag 02 mei 2018, 23:33:28
Wellicht wordt dat, vanuit Nederland gezien, zelfs hetzelfde pouletje machinisten als die de ICE rijden (als ze dat nu nog niet zijn, ik weet niet hoe dat exact zit).
De Duitse IC machinist (die overigens ook aardig Nederlands praat), waarmee ik een tijdje terug onderweg gesproken heb, rijdt in ieder geval ook regelmatig met een ICE naar Amsterdam.
De combinatie van bevoegdheid voor zowel IC als ICE is niet zo gek.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Goede uitleg Laurent!

Kan nog wat meer meespelen:
Ben gaf hier ook al een hint op, bij DB staat het niet bovenaan op de prioriteitenlijst voor de komende 1-3 jaar. Er lopen zat andere projecten bij DB waar men financieel en logistiek de handen vol aan heeft.
Modus complot denken aan: Je kunt je afvragen of men in deze zo "hartelijk en innig" wil samenwerken met NS.  Bedrijven zitten elkaar middels Arriva en Abellio toch een beetje dwars.
DB wilde middels Arriva  op de HSL-zuid een trein gaan exploiteren en later weer een aparte "België-trein" in samenwerking met de gemeente Den Haag.
Ook heeft Arriva zich wel eens geroerd dat men hier ook wel op het hoofdnet wil zoals nu alleen NS dit mag. Vooralsnog heeft Arriva dit nog niet kunnen bereiken.
NS-dochter Abellio verkreeg een concessie in het roergebied ten koste van DB-regio.

Bedrijfspolitiek gezien is NS nu wel om: 3-4 jaar geleden was alles te moeilijk en te duur; zelfs een Beneluxtrein kon niet. Bedrijf speelt nu onder leiding van ex-politicus van Boxtel slim in op actuele opvattingen: Schipholproblematiek!!  In de politiek is het een trending topic dat de trein op afstanden tot pakweg 500-750 km. het alternatief moet zijn voor de korte vliegreizen.

Nog ander invalshoekje:
Hoorde op radio 1 de discussie dat er EU infrastructuurgelden ingezet moeten worden voor een HSL Amsterdam-Berlijn. Ter vergelijk: landen als Polen en Spanje ontvangen bakken geld uit deze pot.
Complotmodus off

Samenvattend: "reuring" is er; nee de trein rijdt de komende 1-2 jaar nog niet sneller maar er zit zeker beweging in de zaak.  Word vervolgd dus..


Re: Updates grensverkeer grootspoor
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Even een andere regio: Maastricht - Aken.

Er wordt druk gewerkt aan dit traject: even klikken

En ook hier hier klikken
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Jammer maar wel passend in de tijd dat het dieselen tot het verleden gaat behoren.
Vind waslijnen niet zo passen bij deze lijn.

Als je nu regionaal overschrijdend grensverkeer tegenover lange afstandstrajecten zet. Voor de laatste hebben de duitsers een mooier woord: Fernverkehr.
Bij regionaal grensverkeer gaat het allemaal wel crescendo als je kijkt wat er de laatste jaren gerealiseerd is en er nog in de planning zit.
Belangrijkste drijfveer toch het geld wat daarvoor beschikbaar word gesteld door diverse overheden en andere "infrapotjes"?
Dat ligt bij het versnellen/opwaarderen van Amsterdam-Berlijn dan kennelijk heel anders.
Ik heb niet zo veel verstand van; om beetje bij te blijven lees ik wel eens wat op sites zoals OV-Magazine en OVPRO.
Wie weet wat meer van deze thematiek?
Re: Updates grensverkeer grootspoor
@Laurent: dank voor je uitgebreide uiteenzetting! Schept een aardige inkijk in de materie.

@Baanloos: als ik het idee achter de spoorlijn richting Aken goed begrepen heb, is het de bedoeling om een directe trein vanuit Eindhoven (Brainport) naar Aken (sterke Technische Hogeschool RWTH) te starten. Blijkbaar timmert Eindhoven ook sterk aan de weg in het kader van grensoverschrijdend verkeer. Maar misschien valt dat ook onder regionaal verkeer. Het traject van de RE-5 van Koblenz naar Emmerich was meer dan 200km lang. Een rekbaar begrip dus :D

Ook las ik dit bericht, https://www.viev.eu/2018/05/viev-lanceert-de-nijmeegsche-spoorwegmaatschappij/ dus er lijkt weer een stap(je) gezet.

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Er was weer wat grensoverschrijdend nieuws deze week.
Directie Prorail en NS is naar Innotrans getogen om te overleggen over versnelling verbinding Amsterdam-Berlijn. Moet in de toekomst in ca 4,5 uur mogelijk zijn.  Men wil sneller rijden, minder tussenstops en geen locwissel meer.
Het is al eens eerder aan de orde geweest in deze kolommen: welke tractie is in principe geschikt om dit traject zonder locwissel te rijden en  komt mss "makkelijk" door de toelatingsprocedures?
Tevens staan verbindingen tot ca. 750 km. weer in de belangstelling om de concurrentie aan te gaan met het vliegtuig.

Voorbeeld: de Thalys is qua tijd concurrerend met het vliegtuig (inchecktijd) en je staat toch maar mooi op Gare du Nord bij het uitstappen.

2e nieuwtje:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/09/04/bovenleiding-gekoppeld-voor-verbinding-maastricht-aken/

Bron Spoorpro, ik hoop dat ik dit zo mag plaatsen moderators!

Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Baanloos op zondag 23 september 2018, 18:48:49
Er was weer wat grensoverschrijdend nieuws deze week.
Directie Prorail en NS is naar Innotrans getogen om te overleggen over versnelling verbinding Amsterdam-Berlijn. Met in de toekomst in ca 4,5 mogelijk zijn.  Men wil sneller rijden, minder tussenstops en geen locwissel meer.
Het is al eens eerder aan de orde geweest in deze kolommen: welke tractie is in principe geschikt om dit traject zonder locwissel te rijden en  komt mss "makkelijk" door de toelatingsprocedures?

Ik denk dat de Siemens Vectron de beste papieren heeft. Is toegelaten in NL en DEU & rijdt snel genoeg. Geloof dat de NS haar oog daarop al heeft laten vallen.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Daarvan gaan er inderdaad al een stuk of 10/12 gehuurd worden.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Nee, er is een uitvraag gedaan waarbij de Vectron volgens NS de enige lijkt te zijn die aan de gestelde eisen kan voldoen. Het is echter nog niet definitief! Door de media is er wel bericht alsof het allemaal al in kannen en kruiken zou zijn. Dat is dus niet waar.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Hoop wel dat gehele trein een mooie kleurstelling krijgt in de toekomst.
Hoe "romantisch" de situatie momenteel nog is met de locwissel te Bad Bentheim: gewoon geen gezicht die gele kanariekleur NS-loc bij de IC-rijtuigen in de kleurstelling van de DB.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Inmiddels lijkt er iets meer nieuws over de trein Amsterdam - Berlijn:
https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/02/06/talgo-gaat-23-treinen-leveren-aan-deutsche-bahn/

Ik vraag me alleen af of dit de komst van de Vectron's op losse schroeven zet? Er wordt in het artikel gesproken over treinen, maar ook dat deze elektrische locomotieven krijgen/hebben. (Hebben we het hier dan niet over rijtuigen?) want treinen kunnen in mijn ogen zelfstandig rijden. Er staat ook dat de stellen gebaseerd zijn op de TALGO Avril en dat lijkt een hogesnelheidtrein met 2 motorwagens. (Maar dan is het toch een treinstel?)

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
 @citaat Het wordt een motorwagen en stuurstand.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Klopt verbaasde me ook over deze berichtgeving.

Op deze site, in het engels, word er nog ingegaan op de plannen van de NS.
https://railcolornews.com/2019/02/05/de-deutsch-bahn-to-ordwer-23-talgo-passenger-trains/