Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Updates grensverkeer grootspoor

Gestart door d.vanaalst zaterdag 24 juni 2017, 19:41:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Updates grensverkeer grootspoor
Beste mensen,

Dit draadje wil ik graag openen om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen bij de grensoverscheidende traject die (misschien) heropend gaan worden. Of treinverbindingen die gestart/gestopt/aangepast gaan worden.
Bijvoorbeeld:
Nijmegen - Kleve
Maastricht - Lanaken
IJzeren Rijn
Groningen - Leer
(vergeet er vast nog wat)
E'hoven - D'dorf (verbinding)

Veel van het nieuws haalt de landelijke pers niet en dan is het voor geïnteresseerde niet-locals toch een beetje te volgen. Dus als je iets tegenkomt bij een lokale omroep oid en je wilt dat delen, this is the place!

Alvast dank!

Dennis (Een geïnteresseerde niet-local)
*edit: titel aangepast*
Re: Updates grensoverscheidend grootspoor
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Updates grensoverscheidend grootspoor
Groningen Leer is toch al een gebruikt spoor? Ja de brug is tijdelijk weg, maar de treinen rijden iig Groningen - Weener (D).
Re: Updates grensoverscheidend grootspoor
Klopt hoor Wouter, maar het gaat mij dus (bijvoorbeeld) om een artikel over de brug en de hervatting van de dienst.

Groet,

Dennis
Re: Updates grensoverschrijdend grootspoor
Als het gaat om Groningen - Leer, hoef je natuurlijk maar te googelen op "Friesenbrücke" en je vindt het nodige.
http://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Friesenbruecke-in-Weener-soll-neu-gebaut-werden,friesenbruecke278.html

Overigens is het "grensoverschrijdend".
Re: Updates grensoverscheidend grootspoor
Hallo,

Geschiedenis: Enschede - Gronau
Geschiedenis: Enschede - Gronau

- Heractiveren
Heractiveren
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Interessant ga het volgen

Groet
Harald
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Heb de titel even aangepast. (Slordig van me)
Victor, ik snap dat als je googelt je een hoop info kunt vinden, maar mijn idee van dit draadje is meer een bundeling van nieuws over de betreffende lijnen. Zoals jij ook toevoegt dmv de ndr-link.
Gerrit dank! Leuk om deze beelden te zien.

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Moet veel plezier en interesse naar de film Heractiveren gekeken. :)
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Heerlen Aken
Citeer
Over drie jaar moet ieder half uur een sneltrein rijden tussen Heerlen en Aken.


De Europese Commissie trekt miljoenen uit voor de spoorverbinding.

28 miljoen
Het Nederlandse deel is inmiddels rond, Brussel heeft ruim 28 miljoen euro toegezegd voor elektrificatie van het spoor tussen Heerlen en de Duitse grens.

Overstappen niet meer nodig
In de toekomst zouden de verbindingen tussen België, Duitsland en Nederland ook verder aangepakt moeten worden. Zo gaat, wanneer het traject Heerlen-Aken in orde is, Arriva rechtstreeks van Maastricht via Heerlen naar Aken rijden. Overstappen is dan niet meer nodig. Volgens De Limburger wil de provincie ook de trein naar Luik hieraan koppelen, opdat er een drielandentrein gaat rijden

Eindhoven - Keulen
Ook zou de provincie Limburg een directe treinverbinding tussen Eindhoven en Keulen via Heerlen willen. Welke vervoerder dit moet gaan doen is nog niet duidelijk
bron 1limburg
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Wat telt wel en niet mee Dennis?
Leuk topic trouwens.

Groningen-Weener is een nog bestaande verbinding.  Maar volgens mij rijdt men nu noodgedwongen een gedeelte met bussen vanwege die vernielde brug.
Heb het niet bijgehouden, maar brug is nog niet klaar / wie meer weet kan direct updaten.

Ijzeren Rijn: Rijden er via Budel tegenwoordig nog treinen?  dat is een stukje Ijzeren Rijn: de inwoners daar staan niet te springen van vreugde dat er meer treinverkeer komt.  (Terwijl er in de jaren '60 en '70 vorige eeuw veel meer treinen over dit lijntje reden.)

Niet genoemd, beetje een uithoek: de goederenspoorlijnen in Zeeuws Vlaanderen: eilandverkeer van DB-Schenker, voor de rest alles via Belgie.
Nog een voor velen onbekende uithoek: emplacement Coevorden, uitvalsbasis van de Bentheimer Eisenbahn.  je staat er van te kijken hoe groot het emplacement aan nederlandse en duitse zijde is.

Stoptreinverbinding van Hengelo via Oldenzaal naar Bad Bentheim, paar jaar geexploiteerd door Syntus, helaas al weer ter ziele.

Ambitieus zijn de plannen van NS-dochter Albellio (wat een verschrikkelijke naam toch...) om Arnhem als het ware op het duitse S-Bahnnet aan te sluiten.
Zeer frequente verbinding naar Wesel en verder richting Duisburg.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Groningen - Weener:
-alle partijen in Provinciale Staten van Groningen willen dat er een oplossing komt voor de spoorbrug, die de Wunderline niet in gevaar brengt.
- Scheepswerk Mayer wil graag nieuwe draaibrug, wat ook de overweging is van de Duitse overheid.
   Provinciale Staten van Groningen willen dit liever niet, want dat bedreigt de snelle treinverbinding naar Bremen.
- Uiteindelijk beslist de Duitse overheid

(Bron: rtvnoord.nl)

Re: Updates grensverkeer grootspoor
de scheepsbouwer heet Meyer werft , niet Mayer werft .  :offtopic:

Ironisch is dat dit de 2 de keer is dat ze met een spoorbrug problemen hebben . Het huidige werfgebied is gebouwd omdat de schepen niet door de spoorbrug bij het station konnen .
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Baanloos op donderdag 06 juli 2017, 22:41:19
Ambitieus zijn de plannen van NS-dochter Albellio (wat een verschrikkelijke naam toch...) om Arnhem als het ware op het duitse S-Bahnnet aan te sluiten.
Zeer frequente verbinding naar Wesel en verder richting Duisburg.

Arnhem - Düsseldorf rijdt al. RE19 uit mijn hoofd. In 1 uur en 40 minuten rijd je vanaf Arnhem Centraal naar Düsseldorf Airport.
Een keer per uur.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
Re: Updates grensverkeer grootspoor
@ Mak man: Zoals al in de voetnoot staat: Bron rtvnoord (- artikel -) >:-D
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Prachtige beelden van de spoorlijn Enschede-Gronau.

Ik heb daar in de jaren 60 van de vorige eeuw gewoond.

Regelmatig reden daar stoomlocs 38 (P8), 78, 03 (met verkorte tender) en soms 50 (kab) voorbij.

Ademloos stond ik vaak te kijken naar de personen- en goederentreinen die er voorbij kwamen.
Bedankt voor het delen.

Han
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Baanloos op donderdag 06 juli 2017, 22:41:19
Wat telt wel en niet mee Dennis?
Leuk topic trouwens.

Groningen-Weener is een nog bestaande verbinding.  Maar volgens mij rijdt men nu noodgedwongen een gedeelte met bussen vanwege die vernielde brug.
Heb het niet bijgehouden, maar brug is nog niet klaar / wie meer weet kan direct updaten.

Ijzeren Rijn: Rijden er via Budel tegenwoordig nog treinen?  dat is een stukje Ijzeren Rijn: de inwoners daar staan niet te springen van vreugde dat er meer treinverkeer komt.  (Terwijl er in de jaren '60 en '70 vorige eeuw veel meer treinen over dit lijntje reden.)

Niet genoemd, beetje een uithoek: de goederenspoorlijnen in Zeeuws Vlaanderen: eilandverkeer van DB-Schenker, voor de rest alles via Belgie.
Nog een voor velen onbekende uithoek: emplacement Coevorden, uitvalsbasis van de Bentheimer Eisenbahn.  je staat er van te kijken hoe groot het emplacement aan nederlandse en duitse zijde is.

Stoptreinverbinding van Hengelo via Oldenzaal naar Bad Bentheim, paar jaar geexploiteerd door Syntus, helaas al weer ter ziele.

Ambitieus zijn de plannen van NS-dochter Albellio (wat een verschrikkelijke naam toch...) om Arnhem als het ware op het duitse S-Bahnnet aan te sluiten.
Zeer frequente verbinding naar Wesel en verder richting Duisburg.


Hoi Baanloos, dank voor je bijdrage. Wat mij betreft mag hier al het nieuws over de verbindingen die je genoemd hebt!
Zelf heb ik onlangs in de verbinding Emmerich - Dusseldorf gezeten en het moet gezegd worden: ik vond de Albellio treinen tamelijk comfortabel. Alleen die hoofdsteunen vond ik maar niets. Verder wel een prima rit gehad.

@Ben: dank voor de link. Ik heb m even gelezen en mij vallen een paar dingen op:
Er wordt gemeld dat er niet voldoende vervoersvraag zou zijn, maar de buslijn wordt al versterkt. Ook zou het dagelijks gaan om 1750 grenspasserende passagiers (waarvan de helft nieuwe). Dat lijkt me toch een flink aantal mensen die voordeel hebben bij een fors kortere reistijd. (24min ipv 48min met bus).
Veel Hollandse vakantiegangers maken gebruik van het vliegveld DD Weeze, dus een extra mogelijkheid om hier te komen levert ook reizigers op.
Daarbij wordt de lijn Dusseldorf - Kleve aan Duitse zijde geëlektrificeerd om aan de toenemende vraag te voldoen. Vreemd dat deze lijn dan in Kleve (50000 inwoners) stopt en er opeens geen aanbod van reizigers richting Nijmegen (ruim 175000 inwoners) zou zijn.

Ik snap best dat iets met totaal geen draagvlak niet gaat werken, maar Arriva staat te trappelen begreep ik.
Of zit er een andere gedachte achter waarom ze de lijn niet willen heropenen?

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Paar kleine offtopicjes:

Draagvlak Nijmegen-Kleve: "Belangen" van Schiphol en NS wegen misschien zwaarder. 
Terwijl notabene schiphol al aan de grenzen van zijn capaciteit zit!!
(Zelf zie ik deze belangen niet zo, het is nogal protectionistisch en dus niet van deze tijd.)

Dan is er nog een hardnekkige tegenstand tegen de Ijzeren Rijn, maar hoe kortzichtig is dit eigenlijk:
Als we eens zouden beginnen met grensoverschrijdend vrachtverkeer per trein te laten reizen scheelt dit heel veel uitstoot en verstopte wegen.
De weg tussen Antwerpen het  Roergebied: let wel de meeste trucks volgen de route via de A58 ri. Eindhoven en A67 ri. Venlo, is doordeweeks vaak helemaal verstopt met vrachtwagenkolonnes.
In Duitsland op vroeger relatief stille snelwegen is het niet anders: daar is het dan nog wat heuvelachtiger met op zijn zachts gezegd een onrustig verkeersbeeld maar meestal één langrijdende file; de meeste trucks zakken bij een steilere helling terug naar 60 - 80 km per uur.
Maar de transportlobby (de truckers dus) zijn kennelijk veel machtiger dan de spoorwegen.
Ga lekker zo door en over 10-15 jaar staat het helemaal vast.

Huiswerk voor de medelezers: Hoeveel treinen gevuld met opleggers zou je in moeten leggen tussen Antwerpen en Duitsland om deze kolonnes te laten verdwijnen?
Lijkt me een leuke rekensom voor Ben :D
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Baanloos op dinsdag 15 augustus 2017, 22:28:31

Huiswerk voor de medelezers: Hoeveel treinen gevuld met opleggers zou je in moeten leggen tussen Antwerpen en Duitsland om deze kolonnes te laten verdwijnen?
Lijkt me een leuke rekensom voor Ben :D


Lijkt me niet. Er is vast wel een Belg uit Antwerpen te vinden die kan rekenen. Zij hebben belang bij het lijntje.

Gr, Ben.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Deze Vlaming uit Antwerpen laat weten dat er op de ring rond Antwerpen 8 jaar geleden 25.000 vrachtwagens per dag  reden, gegevens van de FOD Mobiliteit.
Voornamelijk Nl vrachtwagens.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Bedankt voor het antwoord.
Nogmaals excuus voor het offtopic gaan.

Wat ik er mee aan wilde geven is dat de trein t.o.v. auto en vliegen in het verdomhoekje zit, zo wel personen als vrachtvervoer.
Ten opzichte van auto en vliegen lijkt de trein mij schoner en dus mileubewust. Al ben ik geen milieuexpert of milieufreak verder, rij zelf op...Diesel O:-D
Enige verbinding vanuit NL waarbij dit je als passagier tijdvoordeel oplevert is de Thalys naar Parijs.
Bij vliegen moet je immers ruim van te voren op de luchthaven zijn, daar naar toe reizen en je bent bij aankomst ook nog wel even bezig om in Centrum Parijs te komen.
Bezetting Thalys is goed als we de vervoerders mogen geloven, de frequentie is dan ook opgevoerd.

Over de Ijzeren Rijn: Oh ja Ben, is dit alleen maar een belang voor de zuiderburen?  Als je op deze manier een flinke pluk vrachtauto's minder langs Antwerpen, Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo (en alle tussenliggende dorpjes) laat razen is het wel degelijk een nederlands belang.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Baanloos op woensdag 16 augustus 2017, 22:26:19

Over de Ijzeren Rijn: Oh ja Ben, is dit alleen maar een belang voor de zuiderburen?  Als je op deze manier een flinke pluk vrachtauto's minder langs Antwerpen, Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo (en alle tussenliggende dorpjes) laat razen is het wel degelijk een nederlands belang.


Lees dit:
https://www.weertdegekste.nl/2017/03/staatssecretaris-treinverbinding-hamont-b-weert-geen-nationale-prioriteit/
https://www.weertdegekste.nl/2017/07/politiek-schaakspel-treinverbinding-weert-antwerpen/

De agenda van de Belgen is niet geheel duidelijk, men verdenkt ze er van dat ze uiteindelijk goederenvervoer willen over de lijn. De Vlamingen willen van de Montzenroute af: KLIK
Op zich logisch, de IJzeren Rijn is vlakker en korter. De Walen zijn tegen, zij vrezen minder economische activiteit rond de route als de IJzeren Rijn concreet wordt.

In 2016 is België tol gaan heffen op vrachtwagens. Dit heeft geleid tot veel meer vrachtverkeer over de A58 richting Duitsland: KLIK.
En dat vrachtverkeer moeten we dan weer verminderen door de IJzeren Rijn te reactiveren? :D

Gr, Ben.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ok Ben, de Ijzeren Rijn is niet het makkelijkste dossier.
Al schiet iedereen tegenwoordig bij het woord goederentrein of -verbinding in een kramp!! 
NIMBY, Not in my Backyard.

Maar jij vind de dichtslibbende wegen niet zo'n probleem? Hierbij denk ik niet alleen maar aan genoemde A58.
Laat ik de discussie dan versimpelen met de vraag: Zouden de spoorwegen het intensieve wegverkeer kunnen ontlasten?
Dus zowel reizigers als goederenverkeer.
En kan de trein een volwaardig alternatief zijn voor korte vliegroutes? 
En tot slot waarom hoor je eigenlijk geen hond in de politiek hierover.  O ja goederentreinen zijn taboe, kennelijk word ik zelf seniel, ik vergeet nu mijn 2e zin al weer. :D
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Baanloos op donderdag 17 augustus 2017, 09:19:29
hond in de politiek
Mag niet van de dierenbescherming. :D
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
Citaat van: Baanloos op donderdag 17 augustus 2017, 09:19:29

Maar jij vind de dichtslibbende wegen niet zo'n probleem?


Inderdaad, ze zoeken het maar uit. Ik mijd ze. ;)

Gr, Ben.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ik ben het idd wel met Baanloos eens: De gevolgen van een directe goederenverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied zijn niet alleen maar negatief voor Nederland.

Ik kwam nog dit berichtje tegen:
https://www.ovmagazine.nl/2017/08/eerste-trein-voor-hengelo-bielefeld-gereed-1323/

Na het experiment van Syntus toch nog een bedrijf wat het wil proberen. Zou dit wel een succes kunnen worden? Omdat je doorreist richting grotere steden zoals Osnabrück of Münster.

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Interessant Dennis, dat bericht van Bielefeld-Hengelo.
Op de landelijke media nauwelijks aandacht voor dit soort berichten.
Terwijl hier toch een groot achterland mee word ontsloten.
Helaas word er na het instellen van de lijnen ook niet veel ruchtbaarheid aan gegeven.

Las trouwens nog dat de infra rondom Coevorden  verbeterd is d.m.v. een brug en betere aansluitingen.
Weet niet of dit elders in de kolommen van 3rail staat.
Voor degenen die het niet gelezen hebben: http://www.spoorboogcoevorden.nl/
De Bentheimer Eisenbahn is niet meer weg te denken uit deze regio, een belangrijke factor voor de Zuidoosthoek van Drenthe.
En ook van dit laatste bericht hebben we weinig vernomen...
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Nou, Ze houden de vaart er goed in daar! :D
En dan staat er zelfs in het artikel nog een voorbehoud.
Bedankt voor het delen Ben.

* We kunnen een clubuitje naar de toekomstige opening in 2024 organiseren, maar dan moeten we al op gaan schieten met de voorbereidingen.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Beste mensen,

Inmiddels komt er met enige regelmaat een nieuwsberichtje bovendrijven mbt het grensverkeer.

Zo is in het regeerakkoord van Rutte III het elektrificeren van het spoor tussen Hamont en Weert opgenomen. Hierdoor zou Weert een directe verbinding met Antwerpen moeten krijgen.
Klik hier

Hebben Zwolle en een aantal grote(re) gemeenten in Overijssel de wens uitgesproken om beter met Duitsland verbonden te worden.
Klik hier

En ik meen dat zelfs Emmen een directe verbinding met Duitsland wenst. Al kan ik die bron nergens meer vinden. (Alleen Coevorden weL
Klik hier[/li][/list]

Als mensen meer lokaal nieuws over achterliggende gedachten achter deze plannen hebben, graag!

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
een mededeling van het limburgse net :

Wekelijkse goederentreinen tussen Hamont en Weert via budel .

Een goederenvervoerder heeft 10 treinen per week bij Prorail aan gevraagd . Prorail zegt het in de praktijk maar 1 a 2 treinen per week zullen zijn .

link
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Bedankt voor de link.

In de jaren '70 en '80 reden er zelfs DB-locs met goederentreinen naar/vanuit Belgie over dit baanvak.
Is het trouwens niet zo dat Belgie een "recht" heeft om van deze verbinding gebruik te maken, vastgelegd in een overeenkomst?

Toch beetje raar om te lezen dat milieuorganisaties weer direct in een kramp schieten: Het gaat om een aanvraag van 10 treinen per week.
In praktijk dus 1 of 2. De lijn heeft al een historie.  Dus dit treinverkeer zou de natuur en vogels ernstig verstoren? 
Begrijp me goed ik houd best van de natuur; het doet me pijn zoals alles hier in het westen wordt volgeplempt met foeilelijke gebouwen.
Maar of 1 a 2 ja zelfs 10 treinen nu de hele natuur in genoemd gebied aan gort zullen helpen kan er bij mij niet in.
Mij lijkt de schier eindeloze kolonne vrachtwagens die ca 20 km. noordelijker over de A58 in Brabant en de A67 in Limburg trekken veel schadelijker dan dit aantal goederentreinen.
Maar mss heeft één van jullie een andere visie hierop?

 
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Het is de aanloop voor de IJzeren Rijn denk ik.
Re: Updates grensverkeer grootspoor
MaK man dank voor dit nieuwsberichtje!

Ook de elektrificatie lijkt dus echt te gaan plaatsvinden. Ik ben benieuwd welke treinen via deze route zullen gaan rijden. Zou dat dan gaan om treinen richting Chemalot vanuit Antwerpen (v.v.)?

@ Henk Ik weet niet of dat een op een zo uit te leggen is. Wat ik er van begreep is dat het stuk tussen Budel en Weert nooit officieel gesloten is. (Al geloof ik dat dat voor Roermond - grens ook geldt, maar pin me hier niet op vast). Het heeft er wel alle schijn van: dit zou een opmaat kunnen zijn.


Baanloos, ik ben het met je eens dat je beter een aantal treinen kunt laten rijden dan een eindeloze stroom vrachtwagens. Zeker omdat deze wegen ook nog eens redelijk dicht door stedelijke gebieden lopen. Misschien dat de fijnstofdiscussie hier ook nog invloed op zal krijgen.
Misschien is hier de moeilijkheid ook wel dat 3 landen het met elkaar eens moeten worden, met elk andere tegengestelde belangen: Haven Antwerpen een directe concurrent van Rotterdam, Duitsland heeft een hele sterke (vracht)auto-lobby, maar ook Wallonië vreest minder werkgelegenheid.
Misschien wonen er ook gewoon wel te weinig mensen om er echt een punt van te maken? (No offence tegen de locals)

De lijn ligt er al geruime tijd, dat is waar, tegelijkertijd is er de afgelopen jaren nauwelijks treinverkeer is geweest. Het is dus eigenlijk weer een totaal nieuwe situatie, mensen moeten wennen. Maar, een in de kramp schietende milieuorganisatie zegt nog niets over de lokale bewoners. Daar kan ik niet zoveel over terugvinden.

Het echte heikele punt is het natuurgebied de Meinweg waar een aantal bijzonder reptielensoorten leven. Maar die beesten schijnen gevoelig te zijn voor trillingen en zullen dus niet direct overreden worden. Uiteraard kunnen ze zich wel niet meer thuis voelen doordat er constante trillingen te vinden zijn en ze zo het leefgebied zullen verlaten. En dan weet ik ook weer niet of die beesten er al voor 1992 (treinverkeer gestaakt) ook al leefden.

Kortom, vele factoren.

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Het baanvak Budel - Weert is nooit gesloten. Het behoort nog steeds tot de hoofdspoorweg infrastructuur, in beheer bij ProRail. Een vervoerder, die toegelaten is op het Nederlandse spoorwegnet mag een treinbaan aanvragen en bij toekenning hier rijden.

Het baanvak Roermond - Vlodrop grens is formeel gesloten. Dat is een besluit van de minister. Als er een vervoerder hier een trein zou willen laten rijden is dat onmogelijk.

Het project IJzeren Rijn is opgestart op verzoek van de Belgische regering, die het vervoer van de haven van Antwerpen naar het Roergebied in Duitsland in de toekomst wil hervatten. Bij de vrede van 1830 hebben de Belgen het recht van overpad over Nederlands grondgebied gekregen.

Doordat de Meinweg inmiddels een Natuurgebied is binnen de Europese ecologische hoofdstructuur is de heractivering niet eenvoudig en zonder dure maatregelen niet uitvoerbaar.

Groeten,
Roel
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Klopt Roel,
Begrijp ik het goed dat er nu een aantal jaar geen treinen hebben gereden. Het baanvak is nu gemoderniseerd.
Rede te meer dat ik niet snap dat natuurorganisaties zo heftig ageren tegen een aantal van (theoretisch dus!) 10 treinen per week.

Ik zou zeggen: pleur een hoop vrachtwagens op een aantal treinen in Antwerpen en hop richting Roergebied. Da's milieuwinst voor Brabant en Limburg.
Maar oh nee milieuorganisaties en goederentreinen verhouden zich niet tot elkaar.

Toch zou het wel eens kunnen dat het in Duitsland die kant op gaat want de duitse snelwegen zitten hopeloos verstopt met vrachtwagens, zelfs trajecten die vroeger relatief "rustig" waren. 
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Er rijdt elke dag 2 keer een trein van Antwerpen naar de zinkfabriek in Budel.

Op het gedeelte Budel - Weert hebben in de afgelopen jaren afwisselend wel een paar treinen gereden, maar er was geen structurele dienstregeling. Ook zijn in het kader van de dag van de trein (of zoiets in Vlaanderen) in een weekend wel eens een paar reizigerstreinen tussen Weert en Neerpelt gereden. Een paar jaar geleden is de treindienst aan Belgische zijde verlengd tot Hamond, op 700 m van de Nederlandse grens. Er is Europese subsidie aangevraagd om het spoor te elektrificeren. Het is de bedoeling de trein uit Hamond door te laten rijden naar Weert.

De spoorlijn loop door een natuurgebied, de Weerterbergen. Er zijn een paar jaar geleden - toen het hele spoor is vernieuwd - ook de nodige milieumaatregelen getroffen. Er ligt een vakantiepark dicht langs de spoorlijn. Beide liggen er al jaren, dus ook in de tijd dat er nog gewoon treinen over de hele IJzeren Rijn reden.

Groeten,
Roel
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ik kwam net dit berichtje tegen:
http://www.treinreiziger.nl/limburg-verwerpt-nieuw-plan-ijzeren-rijn/

Op zich een interessant artikel. Maar waar ik nogal van onder de indruk ben is dat dit met ?770 miljoen de goedkoopste oplossing is. Het zou betekenen dat er bij Roermond en Venlo verbindingsbogen worden aangelegd. Verder lijkt mij dat de infrastructuur redelijk aanwezig is. (Maaslijn wordt dubbelsporig, toch ook het stuk tussen Roermond en Venlo?)

De andere oplossingen zouden bijna 2x zo duur zijn. Dat is dus 1,5 miljard voor de heropening van een stuk spoorlijn van Roermond tot de grens (misschien 15km?) met een tunnel onder de Meinweg. Kan iemand mij vertellen wat dit dan zo duur maakt?
De Betuweroute kostte geloof ik 5 miljard, maar dan heb je een gloednieuwe dubbelsporige lijn van ruim 150km.

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
De heropening van de historische route is wel iets meer dan het weer in gebruik nemen van de spoorlijn door Roermond en de tunnel in de Meinweg.

De spoorlijn DOOR Roermond is geen optie meer. Het plan is daarom een nieuwe spoorlijn met een boog om Roermond heen, langs de A73 en dan de tunnel door de Meinweg. Die kost alleen al ? 500 mio.

Daarnaast moeten een paar oude bruggen / onderdoorgangen tussen Budel en Weert vervangen worden en moeten tussen Weert en Roermond een paar overwegen vervangen worden door ongelijkvloerse kruisingen. Tenslotte is het wettelijk vereist op diverse plaatsen geluidsvoorzien8ngen te treffen omdat de intensiteit van het treinverkeer fors toenemen.

Groeten,
Roel
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Hoi Roel,

Dank voor de extra uitleg. Ik vind het nog steeds lastig te geloven dat een tunnel 500 miljoen kost. (De Gotthard basistunnel kostte voor 60 km 2 tunnelbuizen bijna 9 miljard) dan vind ik dit niet echt in verhouding. Misschien toch een paar tunnelbouwers uit Karinthie halen? Die schijnen de beste te zijn volgens de werknemers bij de BBT in Oostenrijk.

Waarom is de spoorlijn door Roermond geen optie meer?
Hij gaat immers ook weer door Weert (al rijden daar natuurlijk al heel lang wel treinen). Maar als je de kaart bestudeert loopt het tracé door een relatief rustig deel van Roermond. Het deel waar de huizen staan, heeft al "last" van het huidige station en de spoorlijn. Dat je daar maatregelen neemt staat buiten kijf (Geluidsschermen etc)
Verder loopt het langs een industrieterrein (zou een aansluiting niet handig kunnen zijn?) daar hebben mensen er geen last van lijkt me.

En dan de Meinweg, als het gebied echt zo bijzonder is (waar ik niet direct aan twijfel hoor) is een tunnel toch een goede optie. Het park is in 1990 tot nationaal park in wording gemaakt, maar het treinverkeer tussen Roermond en Dalheim is in 1992 gestaakt. Het was dus al bijzonder genoeg voordat het treinverkeer is gestaakt. Daarbij schijnt er een redelijk verschil te zijn tussen het noordelijk en het zuidelijk deel van het park. (Zuidelijke deel is meer in cultuur gebracht). (bron: eigen website van het park).

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Hoi Dennis,

Het is inderdaad lastig om prijzen te vergelijken omdat je al heel snel appels en peren aan het vergelijken bent. Een tunnel door het Meinweggebied vergt een speciale uitvoering om de natuur tijdens en na de bouw zo min mogelijk te verstoren.
De Meinweg is onderdeel geworden van de Europese Ecologische Hoofdstructuur. Dat is aangevraagd nadat het park eerst tot Nationaal Park is benoemd. In de laatste 2 - 3 jaar dat de spoorlijn nog in gebruik was, hebben er in dit gebied nauwelijks nog treinen gereden. Eigenlijk waren het alleen werktreinen, die het onkruid bestreden. Bij de aanvraag van die Europese Ecologische erkenning heeft de Belgische regering verzuimd een vinger op te steken als belanghebbende: zij hadden het historisch recht van overpad. Mede doordat België dat toen verzuimd heeft zijn nu hele dure maatregelen nodig. Daar heeft het Europese Hof voor Arbitrage in 2005 een uitspraak over gedaan.

De historische lijn volgt een groot deel door Roermond. In feite ligt de lijn over een gedeelte letterlijk langs de achtertuinen van huizen. Het is politiek niet meer haalbaar om daar de spoorlijn opnieuw in gebruik te nemen. Dat is een heel andere situatie dan in Weert waar de bebouwing verder van het spoor ligt.

Het plan, dat nu in beeld is, is een route via de spoorlijn Roermond - Venlo. Om te voorkomen dat de treinen twee keer moeten kopmaken zouden er 2 korte verbindingsbogen moeten worden aangelegd.
Ik heb dat rapport even opgezocht bij de Vlaamse website. Je kunt het HIER KLIKKEN vinden.

groeten,
Roel
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Dank Roel voor de achtergrond info en voor het artikel! Ik ben het afgelopen weekend begonnen met lezen.
Wel grappig om ergens te lezen dat het heropenen van de spoorlijn in het begin werd geschat op 75 miljoen gulden. Inmiddels is dat bedrag oplopen tot 700 miljoen euro in de goedkoopste vorm.

Nog 2 dingen (ook in het algemeen):
Heb je in het park geen last van het vliegveld? Op Google Earth is er een vliegveld te zien.
Is het hele idee van de heropening van de IJzeren Rijn niet een extra verbinding met Duitsland. Als het verkeer dan via Venlo gaat heb je per saldo geen extra verbinding. Juist het traject tussen Roermond (of langs de A52) levert een extra verbinding met het Ruhrgebied.

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Het vliegveld ( RAF Bruggen ) is in 2001 gesloten voor luchtverkeer , heeft tot 2015 nog voor de britse landmacht gediend , nu niet meer in gebruik .
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Het idee achter de heropening van de IJzeren Rijn komt uitsluitend van de Vlaamse overheid, die een extra verbinding wil hebben tussen de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied in Duitsland. En bij voorkeur niet via Wallonië. (de eeuwige discussie tussen Vlaanderen en Wallonië).

Voor Nederland hoeft het niet, maar Nederland moet wel meewerken vanwege het oude Recht van Overpad, zoals ik al eerder heb aangegeven. Kosten zijn in beginsel voor België, behalve de meerkosten die Nederland veroorzaakt door tracé-aanpassingen, milieumaatregelen enz.

Het gaat dus niet om een extra grensovergang met Duitsland, maar om een korte, extra verbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied in Duitsland.

Groeten,
Roel
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Dank voor de antwoorden heren!
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Geen goederentreinen staat er in het stukje.
Want die zijn zo eng.....
Liever nog wat vrachtwagens op de weg, die naast wat uitstoot zeer regelmatig kantelen; ja ook in deze regio GEEN goederentreinen.
Weet je wat... doe maar in heel NL geen goederentreinen meer.
Kunnen makkelijk nog 10.000 vrachtwagens extra per dag op de wegen.
Goed voor onze kinderen en kleinkinderen!  Een Bravo voor onze verstandige gemeente-, provincie- en landelijke politici!

Re: Updates grensverkeer grootspoor
Dank Ben voor het nieuwsbericht! Ik ben benieuwd met wat voor snelheid dit gaat de komende jaren. Ik heb de afgelopen tijd een aantal keren langs het traject door de stuwwal gelopen. Erg mooi om die spoorlijn daar te zien liggen. En kwam een vleug Eisenbahn Romanik bij me opzetten. Wie weet rijdt daar binnenkort (rekbaar begrip) weer een trein
@Baanloos: misschien eerst heropenen, de bevolking (opnieuw) laten wennen aan een trein;)

Groet,

Dennis
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Hoi Dennis,

Klopt ik heb er nu alles wel over gezegd wat ik van dat thema vind en daar laat ik het ook bij.

Ontopic:
In Emmen wil men ook "de grens over" via Coevorden.
Of dat nu zo'n succesvolle verbinding gaat worden betwijfel ik. 
Is er zo'n behoefte om naar plaatsen zoals Meppen en Nordhorn te reizen; of vanuit die plaatsen.
Via bestaande lijnen kom je dan in Bad Bentheim met aansluiting naar Hannover en Berlijn, das mss iets interessanter.
Wat is jullie visie daarop?
Re: Updates grensverkeer grootspoor
Ben den Hollander
gast

Re: Updates grensverkeer grootspoor
De ontwikkeling van de elektrische vrachtwagen gaat rap, ik denk dat het voor een spooroperator nauwelijks interessant is zo'n goederentreintje te laten rijden.