Paar kleine offtopicjes:
Draagvlak Nijmegen-Kleve: "Belangen" van Schiphol en NS wegen misschien zwaarder.
Terwijl notabene schiphol al aan de grenzen van zijn capaciteit zit!!
(Zelf zie ik deze belangen niet zo, het is nogal protectionistisch en dus niet van deze tijd.)
Dan is er nog een hardnekkige tegenstand tegen de Ijzeren Rijn, maar hoe kortzichtig is dit eigenlijk:
Als we eens zouden beginnen met grensoverschrijdend vrachtverkeer per trein te laten reizen scheelt dit heel veel uitstoot en verstopte wegen.
De weg tussen Antwerpen het Roergebied: let wel de meeste trucks volgen de route via de A58 ri. Eindhoven en A67 ri. Venlo, is doordeweeks vaak helemaal verstopt met vrachtwagenkolonnes.
In Duitsland op vroeger relatief stille snelwegen is het niet anders: daar is het dan nog wat heuvelachtiger met op zijn zachts gezegd een onrustig verkeersbeeld maar meestal één langrijdende file; de meeste trucks zakken bij een steilere helling terug naar 60 - 80 km per uur.
Maar de transportlobby (de truckers dus) zijn kennelijk veel machtiger dan de spoorwegen.
Ga lekker zo door en over 10-15 jaar staat het helemaal vast.
Huiswerk voor de medelezers: Hoeveel treinen gevuld met opleggers zou je in moeten leggen tussen Antwerpen en Duitsland om deze kolonnes te laten verdwijnen?
Lijkt me een leuke rekensom voor Ben