Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

update cs2?

Gestart door soldano zaterdag 24 juni 2017, 11:34:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
update cs2?
Lid sinds: 2015

offline
update cs2?
Heren, ik hoor best wel war geruchten dat er voor de cs2 nog een update gaat komen die het mogelijk maakt om net als de cs3 32 fucnties aankan.
Weet iemand of dit ook echt zo is? en wanneer we die update kunnen verwachten? Of  moet ik later toch overstappen op een cs3 om dit te kunnen?

M.v.g. Arie
Re: update cs2?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: update cs2?
Hoi Arie,

Hoop net als jij dat het niet bij geruchten blijft.
Hoorde wel in Göppingen iets erover maar geen concrete afspraken hierover.

Wellicht weten we in het naseizoen meer😉

M.v.g.

Hans V200.0
Re: update cs2?
Lid sinds: 2011

offline
Re: update cs2?
Dat zou heel mooi zijn, wacht ik nog even met een cs3 kopen. Maar dat zou ook de reden kunnen zijn dat M deze update niet zal doen, om verkoop van cs3 niet in de weg te zitten
Re: update cs2?
DreiLeiter
gast

Re: update cs2?
Volgens de laatste geruchten (middels Stummi) schijnt eind 2017 het release moment te zijn.

Maar goed da's allemaal koffiedik kijken.

Net zo als de invloed op de verkopen van een CS3 bij updates van de CS2.

Marklin kan zich op diverse manieren zelf in de vingers snijden eentje daarvan is bestaande klanten met relatief dure controllers snel afserveren.
Uiteraard kijk er niet van op als ze dat doen. Maar de CS2 is wel 'oud' maar tot 1,5 jaar geleden nog gewoon verkocht...
Dus alle CS2 bezitters de rug toe keren zou ook niet verstandig zijn.

De CS3 is (ondanks het missen van wat 'puntjes op de i'), wel een nieuwe dimentie in controller land. En in vergelijk met de CS2 heeft de CS3 fors meer toekomst door de snellere hardware, fors toegenomen opslag capaciteit
en het nieuwe touch-screen.

Overigens is er al een paar weken een updeetje voor de CS2 aangaande de nieuwste generatie decoders. Online via de CS2 op te halen.
Re: update cs2?
Ben den Hollander
gast

Re: update cs2?
Och, CS1 bezitters zijn in de steek gelaten toen het CS2 kwam dus wat let ze om dat kunstje nog een keer te doen?

Gr, Ben.
Re: update cs2?
Lid sinds: 2011

offline
Re: update cs2?
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 24 juni 2017, 17:31:06
Och, CS1 bezitters zijn in de steek gelaten toen het CS2 kwam dus wat let ze om dat kunstje nog een keer te doen?

Gr, Ben.

Inderdaad ben, als m ergens goed in is, kijk maar de Zo genaamd exclusieve modellen.
Maar goed ze moeten het ergens op verdienen anders kunnen ze de deur wel sluiten.

Misschien dat ze er met deze mogelijke update van geleerd hebben,  we wachten af
Re: update cs2?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: update cs2?
Hoi Ben,

Toen waren ze nog met Esu in de weer, en daarna een beetje stuurloos door die domme geiten van beurshandelaren.

Denk dat ze deze keer aan de ezels denken die dat wel doen😁

M.v.g.

Hans V200.0
Re: update cs2?
Bahn-AG
gast

Re: update cs2?
Hallo

Eerlijk gezegd zit ik er niet op te wachten.
Weer een veegscherm erbij dat de centrale (nog) langzamer maakt, en de bediening moeilijker.

Ik hoop dat ik dan straks ook de keuze heb om niet te updaten als ik een lokplaatje erop wil zetten.

Bart
Re: update cs2?
DreiLeiter
gast

Re: update cs2?
1:
Voor de attente lezers schreef ik dus al dat ik er niet raar van zou opkijken als ze toch weer bezitters van in dit geval een CS in hun hemd zetten.
Maar goed negatief gaan lopen doen zonder te weten wat er gaat gebeuren, raakt ook kant noch wal ... Veel mensen zouden eens iets positiever in het leven moeten staan wordt het allemaal een stuk leuker van.
Die CS2 doet het zonder 32 functies ook nog meer dan uitstekend. (Diegenen die hun CS2 afschrijven bij geen update mogen uiteraard tegen vergoeding van de verzendkosten hun CS2 naar mij toesturen!)

2:
Bij de CS2 ben ik nog niet tegengekomen dat ie automatisch update.
Moet immer noch de gewenste update handmatig aanvinken.

Als je dan toch alles voor wilt zijn moet je ervoor zorgen dat de CS2 geen directe verbinding met het WWW heeft...
Een plaatje naar je CS wegschrijven kun je dan via een USB-stickie doen (of bedraad via je je thuisnetwerk mits het WWW niet benaderbaar is. Maar dat schreef ik geloof ik al eerder.)
Re: update cs2?
Bahn-AG
gast

Re: update cs2?
Citaat van: DreiLeiter op zaterdag 24 juni 2017, 22:20:34

Als je dan toch alles voor wilt zijn moet je ervoor zorgen dat de CS2 geen directe verbinding met het WWW heeft...
Een plaatje naar je CS wegschrijven kun je dan via een USB-stickie doen (of bedraad via je je thuisnetwerk mits het WWW niet benaderbaar is. Maar dat schreef ik geloof ik al eerder.)

Hoi

Via USB kun je al lang geen plaatjes meer uploaden, de mijne vertikt dit althans.
Zonder WWW gaat dit volgens mij ook al niet meer.

Bart
Re: update cs2?
Lid sinds: 2008

offline
Re: update cs2?
 @citaat
Dacht dat dat van die plaatjes was opgelost in een 4.x versie.

Groeten,
Ton.
Re: update cs2?
DreiLeiter
gast

Re: update cs2?
USB werkt gewoon. Kwestie van de handleiding toepassen. Of gebruik Google.

En even voor de duidelijkheid(!!!): het World Wide Web (WWW dus) is totaal iets anders dan een thuisnetwerk.
Ja je hebt soms het WWW nodig voor updates als je daarvoor kiest. Marklin levert nog steeds updates per USB (vaak niet de meest recente, maar toch.)
Maar voor het functioneren als aansturing voor je modelbaan is Internet niet nodig. Wel een (thuis)-netwerk als je via de PC zaken wilt sturen(CS2.exe) of wanneer je een telefoon of tablet met app gebruikt voor de aansturing van je modelbaan.

Als je dus plaatjes van je locs wil toevoegen kan internet handig zijn om ze op te zoeken en te downloaden Ze zijn kant en klaar te vinden. Daarna kun je voor mij part je connectie met het WWW onderbreken als je para bent dat je CS2 een eigen leven gaat leiden.
Wil je eigengemaakte afbeeldingen gebruiken of grote foto's dan moet je deze verkleinen naar maximaal 128x40 pixels met een kleurpalet van 256 en een maximale grootte van 6kb.
Wil je het niet via USB doen; dan achterhaal je het IP adres van je CS2 in je netwerk. Klop dat adres (vaak iets van 192.168.?.? in de adresbalk van je internetbrowser en beroert vervolgens de Enter knop. Je ziet dan een menu verschijnen waarmee je direct toegang hebt tot je CS2. Kies het  tabblad Icons. Onderaan je pagina vind je de mogelijkheid om een plaatje toe te wijzen vanuit een map op je PC. Kies uploaden. (Dit kun je meermalen doen indien meerdere afbeelding naar je CS wil hebben. Start je CS opnieuw op en klaar is Truus.

So einfach ist es. Niks geen directe internetverbinding voor nodig om het spul naar je CS te krijgen.

Al dit is terug te vinden met Google. Of DuckDuckGo of Yahoo....

En als je plaatjes kant en klaar zoekt. Zoek dan niet in het Nederlands.... Hint?

Lokbilder en CS2 doet het beter.

Have fun.


Re: update cs2?
Bahn-AG
gast

Re: update cs2?
Citaat van: Yeoman op zaterdag 24 juni 2017, 23:07:33
@citaat
Dacht dat dat van die plaatjes was opgelost in een 4.x versie.

Groeten,
Ton.

Hallo

Die van mij doet dit gewoon niet, ondanks de laatste update.
Ik krij ze alleen van USB via een www verbinding naar de marklinserver.

Vroegah was dit veel beter. Zelfs formaat en grootte maakten veel minder uit. Volgens mij waren toen 35kb grote plaatjes toen zelfs geen probleem.

Ook de snelheidsbalk in km/u was een verademing. Wat interesseren mij de FS die er nu staan.

Geef gewoon de keuze, maar dring niks op!
Straks moet je weer updaten voor bijv MFX+ en krijg je allerlei troep mee die je niet wil hebben. Dat heb ik erop tegen.
Net een eifoon waar je na iedere update ook steeds van die apps bij krijgt die je nooit gebruikt.

Bart
Re: update cs2?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: update cs2?
Toch komt Märlkin met een update op de proppen voor de CS2.
Die komt er morgen aan als ik Steven Train mag geloven😉

Dus of je erop zit te wachten of niet, dat zal geen bal uitmaken.
Ben blij dat ze nu eindelijk niet alles overboord gooien, om alleen met de CS3 verder te gaan.

Natuurlijk loopt de hardware en de daaraan gerelateerde mogelijkheden niet gelijk.
Maar ook dat had geen invloed blijkbaar, op de uitbreiding met de functies.
Ben alleen wel benieuwd hoe dit ingevuld gaat worden, immers de fysieke knoppen reiken maar tot 16.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: update cs2?
Lid sinds: 2008

offline
Re: update cs2?
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 05 juli 2017, 00:13:32
...
Ben alleen wel benieuwd hoe dit ingevuld gaat worden, immers de fysieke knoppen reiken maar tot 16.
...
Hoi Hans,

Bekijk je CS2 nog eens goed, dan zie je dat er 8 fysieke knoppen opzitten per loc en 8 gaan via het scherm.

Groeten,
Ton.
Re: update cs2?
peterke33
gast

Re: update cs2?
Hoi Spoorvrienden

Zo een update om 32 functies te kunnen hebben op je CS2 mooi, maar of ik mijn CS2 ga updaten weet ik nog niet.

Dit heeft de volgende redenen, 1 omdat ik geen locs ga bijkopen hier baantje staat vol 2 de baan afwerken details aanbrengen.


Groeten

Peter
Re: update cs2?
Stijn Laceur
gast

Re: update cs2?
en hier is de update dan ... KLIK
Re: update cs2?
johan170
gast

Re: update cs2?
Gezien op de Märklin download pagina's: CS2 versie 4.2 is on-line!!
Vandaag nog downloaden en proberen.

Groet,
Johan170
Re: update cs2?
Lid sinds: 2015

offline
Re: update cs2?
Wie gebruikt er 32 functies?
ikzelf gebruik er max 4 a 5  en soms meer om een demo te geven 
mg Jan
Re: update cs2?
Lid sinds: 2008

offline
Re: update cs2?
Wil je de functies boven de 16 kunnen bedienen heb je deze update nodig.
Ook zitten er nog andere zaken in deze update verwerkt.
Nieuwe cabines voor speelwereldmodus en verbeterde versie van deze speelwereldmodus.

Groeten,
Ton.
Re: update cs2?
DreiLeiter
gast

Re: update cs2?
Gisteravond laat de USB-update weten binnen te halen.
(Het lukte alleen in FireFox, niet met andere browsers!! Ook niet on-line via de CS2.)

Dit is de directe downloadlink: https://cloud.maerklin.de/owncloud/index.php/s/s9VYomomybeHTnD/download


De update verliep hier probleemloos.
*Maak wel even een backup die je later eventueel weer kunt invoegen!

Het grafische gedeelte is eigenlijk niet gewijzigd.
De oplossing voor het aanspreken van de Functies 16+ gaat middels een extra icoontje dat je in hetzelfde vak vindt waar je ook de settings van je loc kan aanpassen.
Hier staat in eerste instantie bij minder dan 16 Functies een icoontje F0-15.
Simpel maar doeltreffend.

Eind dit jaar komt er hier pas een MFX+ loc, dus dat gedeelte kan ik niet beoordelen/testen nu.


Uiteraard staat op de site van Marklin keurig een PDF waarin, hetzij summier, wordt aangegeven wat de update naar 4.2.1 doet.


Dus voor diegenen die net als ik gewoon willen updaten omdat het kan, niet omdat het moet, maar gewoon het meest recente willen hebben: het werkt.
Vooralsnog niet gemerkt dat het apparaat trager is. Ook niet opvallend sneller trouwens  :) .




Re: update cs2?
Lid sinds: 2016

online
Re: update cs2?
Sorry, ik heb zeker de gebruiksaanwijzing gelezen maar vond het best ingewikkeld.
En aangezien ik in het verleden mijn wissels en seinen via die keyboard bediende en deze nog heb liggen of deze naast de ecos deze nog kon gebruiken.
Omdat ik denk dat dat makkelijker is zodat ik met de ecos de treinen kan bedienen .
Meer vroeg ik niet.
Misschien was ik te onduidelijk daarom nogmaals sorry van mijn reactie.
Re: update cs2?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: update cs2?
 @citaat Kan gebeuren, iedereen heeft wel eens een minder moment. Zand erover. Mocht je in de toekomst toch alles met de Ecos willen bedienen, dan weet je waar je je vragen kwijt kunt. Dit terzijde , eigenlijk hoort het onderwerp hier thuis https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65945.msg1173870#msg1173870 maar daar hebben we "moddereters" voor. Die weten dit wel op de juiste plek te zetten  :D ;)
Re: update cs2?
Lid sinds: 2009

offline
Re: update cs2?
Geprobeerd te updaten, online lukt niet geeft synchronisatie fout.
Vervolgens USB update geprobeerd te downloaden.
Het bestandje "cs2update.md5" was geen probleem maar
het bestand "cs2update.img" downloaden lukt niet.
Er gebeurt niets.  :?

Frits
Re: update cs2?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: update cs2?
Gisteravond geprobeerd te updaten, lukte niet vanwege synchronisatiefout. Vanochtend nog eens geprobeerd en binnen 25 minuten de nieuwe softwareversie binnen. Werkt prima. Functiemapping is nu een stuk eenvoudiger geworden.

Tip: probeer overdag te updaten,'s avonds is het drukker op de lijn.
Re: update cs2?
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: update cs2?
Citaat van: Mug op dinsdag 11 juli 2017, 22:15:11
Geprobeerd te updaten, online lukt niet geeft synchronisatie fout.
Vervolgens USB update geprobeerd te downloaden.
Het bestandje "cs2update.md5" was geen probleem maar
het bestand "cs2update.img" downloaden lukt niet.
Er gebeurt niets.  :?

Frits

Het bestand "cs2update.img" downloaden lukt terug. mvg.
Re: update cs2?
Lid sinds: 2012

offline
Re: update cs2?
Ik heb het bestand CS2update.img kunnen downloaden maar het bestand CS2update.md5 kan ik nergens vinden op de downloadsite van Marklin.
Of kan het zijn dat deze twee bestanden zijn samengevoegd in CS2update.img?

Vr.groet
Max
Re: update cs2?
Lid sinds: 2008

offline
Re: update cs2?
Hoi Max,

Het is nu nog maar 1 bestand dat je moet downloaden voor de usb-update.

Groeten,
Ton.
Re: update cs2?
Lid sinds: 2012

offline
Re: update cs2?
Bedankt voor je bericht.
Nu kan ik aan de gang.
Ik ben er een tijdje uit geweest en heb de ontwikkelingen niet zo gevolgd.

Max
Re: update cs2?
Lid sinds: 2017

offline
Re: update cs2?
mooi dat er 1 nieuwe update is  :thumbup:

de eigenaar gaat hem voor mijn erop zetten want van de week ben ik de nieuwe eigenaar van de marklin cs 2 :D