Märklin zelf maakt tegenwoordig onderscheid tussen
digitale en
conventionele gebruikers.
Analoge gebruikers sturen treinen, wissels en seinen analoog aan.
Conventionele gebruikers sturen treinen digitaal aan, en wissels en seinen analoog.
Digitale gebruikers sturen treinen, wissels en seinen digitaal aan.
Er is een vage grens tussen analoge en conventionele gebruikers, wat met name bij de sein-stopplaats merkbaar wordt. Analoog betekent rood sein stoppen of zo weinig rijspanning geven dat de loc-lichten verschrompelen tot speldenprikjes. Analoog betekent geel (als een sein dat heeft) dat het traject voorbij het sein traag bereden mag worden. Analoog groen betekent gewoon doorkarren.
Digitaal beginnen daar al de problemen: mag de rijspanning wel wel wegvallen bij rood sein, of krijgt de loc-decoder daarvan de hik? Hoe verminder je de loc-snelheid bij geel sein? Volgens mij is dat per digitale generatie anders. Maar kijk dan eens bij conventioneel rijder Henning Voosen
http://www.henningvoosen.de/Site/Insider/Index_Tips.htm Die bouwt grappige elektronische sein-schakelingen en stuurt sommige daarvan aan met visual basic.
Dus als je conventioneel bent, zul je dat moeten aangeven, en ook hoe (waarmee).
Rijd je puur analoog, niets aan de hand verder, gewoon reactionair, al benoemt M* onze gebruikersgroep niet (meer).
Analoog begint hier:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Analoge_besturingen daar:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_SeinenIn de categorie Märklin analoge treinbesturing onder de O van
Onafhankelijke analoge treinbesturing staat een artikel van M75 (Rob); dat gaat over een bloksysteem met treinen.
Dat zou ik zeker erbij pakken, b.v. om het idee te krijgen dat je dat echt niet wilt, of juist wel. En zo ja, waarom?
Een seinpaal zet je alleen neer voor het zicht, uit zicht kun je net zo goed een relais nemen, zoals de Viessmann 5552 (goed voor 2 seinen met standen rood/groen), of een Viessmann 5551 (goed voor 1 sein maar met meer functionaliteit, want met 4 stroomkringen in plaats van 2x2).
Een lichtsein hoeft niet meer te zijn dan een mastje met daarop of 2 smd-leds (rood/groen) of een smd dubbelled dat rood en groen kan branden. De functionaliteit om de analoge trein te stoppen of af te remmen stop je op de andere stroomkring(en).
Als je gaat voor elektronische relais (maar daar begin je zelf nog niet over) bespaar je jezelf al klauwen vol geld, en als je meteen overstapt op ic's (flipflop logica of moderner) nog veel meer. Je moet het kunnen, maar voor wie het kan, zijn arduino's het toefje op de vla, en voor bijna nix. Met elektronica reken ik op max. 2-3 ? per blok met seinbeeld bij de huidige dagprijzen, met arduino kan dat voor minder. Een stekkertrafo van de kringloop levert de DC spanning voor de electronica (al gezien voor ? 2,-).
Afijn, ik heb hier zelf nog 9 seinen 7188 staan, van vroeger, en die doen het ook nog steeds. In de beurs bij Rijswijk stond ene Maarten Marklin en die verkocht ze voor zeer acceptabele prijzen. Hij heeft geen winkel, zit wel op mp. Met acceptabel bedoel ik zonder doosje, zonder stekkers, zonder gebruiksaanwijzing net zoveel in ?? als ik er in mijn jeugd in guldens voor betaalde, met doosje, met stekkers, met gebruiksaanwijzing en met isolatiekartonnetjes.
Het hangt ook af van het tijdperk en het land wat je wil imiteren. Zwitserland had b.v. vroeger aan de lijn Lausanne-Fribourg seinen staan die bestonden uit een lamp in een rond bord op een simpele ronde mast.
Dat licht (wit) kon aan of uit zijn. Het functioneerde als bloksein. Op de baan van Appenzeller Michel kom je het op een van zijn vele video's op youtube tegen. Zo'n soort seinpaal is ook lekker goedkoop, mits je het zelf bouwt; ik denk tijdperk III.
Als je NL rijdt, kijk dan eens rond bij 3D modellen. Een van onze forumleden maakt bij Shapeways 3D objecten voor NL spoorwegen, o.a. seinen. Eigenlijk zijn alle seinen die je zonder relais koopt relatief duur, het zijn vaak echte schaalmodellen voor een bepaald land, met hoge productiekosten bij een lage omzet.
Je koopt die alleen als je hoge eisen stelt aan beeldbepalende scenery.