Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Sein en relais combineren of splitsen?

Gestart door Stefanius vrijdag 23 juni 2017, 16:07:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sein en relais combineren of splitsen?
Ben  wat dingetjes aan het uitproberen en wil straks meer met blokken gaan doen ipv alleen een stopsectie in een station. Echter, dus dat is dan ook meer seinen en wellicht moet ik die dan ook slimmer maken. Om niet helemaal uit de toon te vallen met de rest van de seinen zal ik terug 'moeten' vallen op de Marklin klassiekers 7339 (https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4shipPDMnDRd0clH7Q2mmeoPwBBsmdfk9kw9H1NUObsyXo5-L) of de variant waar al een relais in zit.

De vraag is: Wat is beter? Ik heb al een 7339 aangepast en geschikt gemaakt om aan te sluiten op een Viessmann relais, echter blijft het niet bij die ene. Voorts moet de hobby ook nog wel een beetje binnen budget blijven en zal de combinatie sein/relais een stukkie duurder uitvallen als alleen een sein (waar het relais al in zit).

Voordat ik de keuze definitief maak, was ik benieuwd of ik dan wellicht andere handigheidjes uitsluit? Immers, kan ik vanaf het gecombineerde sein nog de stand aflezen? Iets wat met een Viesmann natuurlijk een peulenschilletje is?
Re: Sein en relais combineren of splitsen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sein en relais combineren of splitsen?
Märklin zelf maakt tegenwoordig onderscheid tussen digitale en conventionele gebruikers.
Analoge gebruikers sturen treinen, wissels en seinen analoog aan.
Conventionele gebruikers sturen treinen digitaal aan, en wissels en seinen analoog.
Digitale gebruikers sturen treinen, wissels en seinen digitaal aan.

Er is een vage grens tussen analoge en conventionele gebruikers, wat met name bij de sein-stopplaats merkbaar wordt. Analoog betekent rood sein stoppen of zo weinig rijspanning geven dat de loc-lichten verschrompelen tot speldenprikjes. Analoog betekent geel (als een sein dat heeft) dat het traject voorbij het sein traag bereden mag worden. Analoog groen betekent gewoon doorkarren.

Digitaal beginnen daar al de problemen: mag de rijspanning wel wel wegvallen bij rood sein, of krijgt de loc-decoder daarvan de hik? Hoe verminder je de loc-snelheid bij geel sein? Volgens mij is dat per digitale generatie anders. Maar kijk dan eens bij conventioneel rijder Henning Voosen
http://www.henningvoosen.de/Site/Insider/Index_Tips.htm
Die bouwt grappige elektronische sein-schakelingen en stuurt sommige daarvan aan met visual basic.

Dus als je conventioneel bent, zul je dat moeten aangeven, en ook hoe (waarmee).
Rijd je puur analoog, niets aan de hand verder, gewoon reactionair, al benoemt M* onze gebruikersgroep niet (meer).

Analoog begint hier: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Analoge_besturing
en daar: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Seinen

In de categorie Märklin analoge treinbesturing onder de O van Onafhankelijke analoge treinbesturing staat een artikel van M75 (Rob); dat gaat over een bloksysteem met treinen.

Dat zou ik zeker erbij pakken, b.v. om het idee te krijgen dat je dat echt niet wilt, of juist wel. En zo ja, waarom?

Een seinpaal zet je alleen neer voor het zicht, uit zicht kun je net zo goed een relais nemen, zoals de Viessmann 5552 (goed voor 2 seinen met standen rood/groen), of een Viessmann 5551 (goed voor 1 sein maar met meer functionaliteit, want met 4 stroomkringen in plaats van 2x2).
Een lichtsein hoeft niet meer te zijn dan een mastje met daarop of 2 smd-leds (rood/groen) of een smd dubbelled dat rood en groen kan branden. De functionaliteit om de analoge trein te stoppen of af te remmen stop je op de andere stroomkring(en).

Als je gaat voor elektronische relais (maar daar begin je zelf nog niet over) bespaar je jezelf al klauwen vol geld, en als je meteen overstapt op ic's (flipflop logica of moderner) nog veel meer. Je moet het kunnen, maar voor wie het kan, zijn arduino's het toefje op de vla, en voor bijna nix. Met elektronica reken ik op max. 2-3 ? per blok met seinbeeld bij de huidige dagprijzen, met arduino kan dat voor minder. Een stekkertrafo van de kringloop levert de DC spanning voor de electronica (al gezien voor ? 2,-).

Afijn, ik heb hier zelf nog 9 seinen 7188 staan, van vroeger, en die doen het ook nog steeds. In de beurs bij Rijswijk stond ene Maarten Marklin en die verkocht ze voor zeer acceptabele prijzen. Hij heeft geen winkel, zit wel op mp. Met acceptabel bedoel ik zonder doosje, zonder stekkers, zonder gebruiksaanwijzing net zoveel in ?? als ik er in mijn jeugd in guldens voor betaalde, met doosje, met stekkers, met gebruiksaanwijzing en met isolatiekartonnetjes.

Het hangt ook af van het tijdperk en het land wat je wil imiteren. Zwitserland had b.v. vroeger aan de lijn Lausanne-Fribourg seinen staan die bestonden uit een lamp in een rond bord op een simpele ronde mast.
Dat licht (wit) kon aan of uit zijn. Het functioneerde als bloksein. Op de baan van Appenzeller Michel kom je het op een van zijn vele video's op youtube tegen. Zo'n soort seinpaal is ook lekker goedkoop, mits je het zelf bouwt; ik denk tijdperk III.

Als je NL rijdt, kijk dan eens rond bij 3D modellen. Een van onze forumleden maakt bij Shapeways 3D objecten voor NL spoorwegen, o.a. seinen. Eigenlijk zijn alle seinen die je zonder relais koopt relatief duur, het zijn vaak echte schaalmodellen voor een bepaald land, met hoge productiekosten bij een lage omzet.
Je koopt die alleen als je hoge eisen stelt aan beeldbepalende scenery.

Re: Sein en relais combineren of splitsen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sein en relais combineren of splitsen?
Citaat van: Stefanius op vrijdag 23 juni 2017, 16:07:08
kan ik vanaf het gecombineerde sein nog de stand aflezen?
Met gecombineerde sein bedoel je 70xx, 71xx, 72xx hoofdseinen die allemaal een in de voet ingebouwd tweespoelig bistabiel relais bezitten waarmee je de trein kunt beinvloeden (rijden/stoppen)?
Ëen 73xx hoofdsein heeft dat niet, en moet je dus inderdaad voorzien van een relais om het op afstand aan te kunnen sturen, en uit te lezen

Citaat van: wiki-sein 7188Märklin heeft in de jaren 80 ook een vereenvoudigde variant van dit sein uitgebracht onder nummer 7339. Dit sein is voorzien van een handschakelaar op het sein en vast gemonteerd aan een stukje "halve" M-rail met een middenleider-onderbreking. Een tweede "halve" rail is voorzien van een middenleider-onderbreking, waarmee de stopsectie gerealiseerd kan worden

De 74xxx en 76xxx seinen hebben weer wel automatische treinbeinvloeding, maar adresseerbaar voor 6021 en hoger (adresseerbaar voor digitaal) gebruik. Ze zijn ook analoog inzetbaar, maar daarvoor relatief veel te duur.

Gebruik van 70xx, 71xx, en 72xx is niet de goedkoopste aanpak, zelfs niet als je er minder dan ? 7,- per stuk voor betaalt.

Voordeel: je hebt een werkend sein, op circa 16 vAC, dus aansluitbaar aan de trafo L uitgang, de trein kan het sein omschakelen,  je kunt het ook handmatig schakelen. En je kunt de stand aflezen. En dat vraag je.

Als je geen bovenleiding gebruikt of geen voorsein (voorseinen moeten in werkelijkheid minimaal 1000 meter voor een hoofdsein staan), dan beschikken deze seinen over extra stekkerbussen voor verlichting en rijspanning bovenleiding. Die extra aansluitopties kun je uitstekend gebruiken om de stand (op afstand) af te lezen, en/of om een remwegschakeling toe te voegen.

Voorbeelden van zulk gebruik zijn op allerlei plekken in dit forum te vinden.

Citaat van: Stefanius op vrijdag 23 juni 2017, 16:07:08
Om niet helemaal uit de toon te vallen met de rest van de seinen zal ik terug 'moeten' vallen op de Marklin klassiekers 7339 (...) of de variant waar al een relais in zit.

Oke, je denkt dan dus alleen aan de 7239 ! Met volgens de wiki dit aansluitschema:


Ik heb daar geen mening over. Duitsland is niet mijn land. Duitse seinen zijn niet mijn seinen. Ik rijd Zwitsers. Maar zelf zou ik nooit, omdat ik misschien 1 verkeerd sein heb gekocht, de overige boodschappen daar op afstemmen. Als je meer seinen nodig hebt, kies dan alsnog de goede. En pleur die ene in de kliko (of verkoop 'm door op een forum).

Als dit seinmastje je wel bevalt, neus dan eens rond in het sein-aanbod van Viessmann. Die seinen zijn uitsluitend sein(beeld). De eventuele relais koop je er apart bij, en dat geeft meer keuze mogelijkheden.
Johan Voermans is een zaakje in Rotterdam en die verkoopt ze nieuw en 2ehands. AnW in Medemblik verkoopt ze ook, nieuw en als bouwpakket. Kijk eens rond bij AnW, om te zien of dit de seinen zijn die je zoekt, of dat ze toch weer anders zijn dan jij ze wil hebben. Ik vind ze allemaal te duur, maar ik ben een armoezaaier. O:-D