Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Toch sound op analoge Märklinbaan

Gestart door Alexmoba vrijdag 23 juni 2017, 14:04:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Toch sound op analoge Märklinbaan
Als niet-technicus graag even bij jullie m'n licht opgestoken.

Wij hebben een analoge Märklinbaan, nog met de M-rails.
Een modelbaanwereld zonder lokgeluid dus. Zoals 'ie in mijn jeugd ook was  ;-)

Ooit komt hier ook de digitale wereld, met sound in de loks.

Vooruitlopend op die digitale aansturing (en C-rails) zou ik de loks vast kunnen digitaliseren (decoder) en een soundmodule kunnen geven. Eventueel ook een 5-polige motor.
Er zijn decoders die op een analoog aangestuurde baan tóch geluid geven. Weliswaar alleen maar het rijgeluid en verder niet de andere geluiden, maar toch kan dat leuk zijn. Een beetje een tussenstap naar Märklin digitaal. Ik zag/hoorde bijv. onlangs een analoog rijdende Fleischmann locomotief die dat deed.

Nu heb ik ontdekt dat Märklin decoders die optie van geluid op de analoge baan niet hebben. Wel jammer.
Ik vraag me dus af welke decoders dat WEL doen. Moet ik dan bij ESU zijn, bij Uhlenbrock, of andere merken?
En zo ja, is dat slim om die in een Märklin in te bouwen? Is het niet verstandiger om alleen maar Märklin decoders te benutten, voor optimaal rijgedrag en geluid?

Ik weet hier niets van. Maar goed informeren vooraf lijkt me slim... Al is het alleen maar vanwege de bijbehorende kosten.
Iemand die hier iets op terug wil geven?

groet,
Alex.

Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Hi Alex,

Ik denk dat dat niet kan want een decoder moet "aangestuurd" worden.
Maar misschien kan dit wel ingesteld worden op analoog en altijd geluid, geen idee.
Zelf gebruik ik alleen ESU ook omdat ik daar de Programmer voor heb.
Mocht hier op dit draadje niets uitkomen zal ik mij eens gaan verdiepen in deze, alleen wordt dat na de vakantie.

groet
Harald
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Alex,

De Esu decoders hebben de opties die je omschrijft. Je kan per functie aangeven welke 'standaard' aan moet staan bij analoog rijden.

Je kan de lokprogrammer software gratis downloaden en installeren, je kan dan rustig een kijkje nemen in de opties van de Esu decoders.:
http://www.esu.eu/download/software/lokprogrammer/



Kwa optimaal geluid, elke specifieke geluidsfile heeft weer zijn charme. De Esu is wat mij betreft een uitstekende keuze, daar je met een lokprogrammer makkelijk de decoders kunt programmeren en Esu heeft behoorlijk veel 'geluidfiles' beschikbaar:
http://projects.esu.eu/



Besef je als je op de analoge baan gaat rijden met digitale loks dat je uitsluitend de 'nieuwe' witte transformatoren mag gebruiken? De oude 'blauwe' geven een te hoge schakelpuls waardoor decoders makkelijk Kunnen overlijden.



Harald,

Dat je geen tijd hebt om eenmalig de Lokprogrammer software op te starten, een loksound 4.0 decoder te selecteren en bij de 'analog settings' hebt te kijken.......  Ik zou eens na de vakantie alle opties bekijken bij de veel voorkomende decoders in de Lokprogrammer software. Dan kun je namelijk de kennis vergaren om een duidelijk antwoord te geven. Je geeft tenslotte ombouw workshops, maakt het instellen van een decoder daar geen deel van uit? ;)
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Alex,

Je kan iig bij ESU (loksound) decoders aangeven welke functies je bij analoog gebruik aan wil hebben, en dat kunnen natuurlijk ook de functies zijn waar geluiden aan gekoppeld zijn.
Om dit in te stellen heb je wel een digitale centrale die kan programmeren nodig. Misschien kan je daarom beter eerst de rails en een centrale kopen en daarna de locs om gaan bouwen, dan kan je gelijk van de digitale voordelen genieten.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Hi Wijbe,

De workshops zijn om decoders te leren inbouwen, welke motor, welke ombouw onderdelen ect.
We beramen ons nog voor een vervolg b.v. "Decoder instellen" enz.
De meeste keren was er geen tijd meer over om dat ook nog te doen behalve een snelle instelling of wijziging van decoder nummer.
En je kan ook niet alles weten "analoog geluid" zelf nog nooit nodig gehad of een vraag hierover.
Al doende leert men.

groet
Harald

Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Dank Wijbe, John en Harald voor jullie reacties.
Sorry dat ik nu pas reageer, ik ontdek net pas jullie berichten (als nieuweling op het Forum ontdek ik zojuist rechts bovenin namelijk het praktische blauwe blok met berichten ;-) )

ESU dus, en voor het programmeercomfort dus ook een programmeerapparaatje.
Wel leuk dat dit kan, voor ons analogelingen!

Ook goed om te lezen dat ESU veel lokgeluiden heeft. Het mooiste lijkt me namelijk dat je in een V100 het typische dieselgeluid van DIE lok hoort, en niet van bijv. de V200.
Is het dan echt zo dat van elke modellok een soundmodule bestaat met daarop het 'echte' geluid van die lok in de werkelijkheid? Nogal een opnameklusje....
En kun je dan op je baan, rijdend met een aantal stoomloks, ook het verschil in stoom-/rijgeluiden horen tussen die loks???

@Wijbe: ik heb gelukkig al de trafo 6647, dus de grijze met de rode draaiknop. De oude blauwe gebruik ik voor testmomenten....

Groet,
Alex.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
 @citaat Voor (bijna) iedere lok heeft ESU het bijbehorende geluid. Zie ===> klik
Stoomslagen voor loks (2,3 of 4 cilinder) zijn apart in te stellen.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Je heb nu de keuze om voor goedkopere Marklin sound decoders te gaan die hebben alleen nu nog een beperkte sound data base.
Of je kunt de keuze voor ESU die in aanschaf van zo wel de sound decoder als programmer duurder is maar een veel uitgebreidere sound data base heeft.
En je kunt ook nog de keuze voor Zimo maken die heeft een heel uitgebreid assortiment in afmetingen van decoder met of zonder sound alleen geen MFX ondersteuning dus om bij voorkeur met DCC aan te sturen.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
 @citaat Topictitel: Toch sound op analoge Märklinbaan
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Hi Alex,

Als je een keertje wil komen kijken c.q. luisteren dan kan dat, zie je direct hoe een ESU programmer werkt.
Waar woon je ? (Staat niet in je profielinfo)

groet
Harald
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Hoi Wim en Mark,

Dank voor jullie feedback!

'Spannende' wereld, met geluid. Erg fraaie site Wim, met die ESU-lokgeluiden. Lekker tijdje zitten luisteren. Ja idd, het verschil tussen bijv. de V100 en 200 is overduidelijk...

Begrijp ik goed dat ESU zo'n beetje leidend/toonaangevend is in de wereld van de decoders voor modelspoor?

Groet,
Alex.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Ik ben een ESU adept. Dus bevooroordeeld.
Heb ook sound loks met een Doehler & Haass en Zimo decoder. Niks nis mee. Goed geluid.
Maar ik heb geen programmer hard/software van deze fabrikanten, dus blijft ESU mijn favoriet.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Op dit moment is ESU leidend op sound decoders niet op sound loze decoders.
Wat meer van belangrijk is waar ben je tevreden mee veel mensen kiezen voor ESU omdat zij vinden dat ESU realistischere geluiden heeft maar daar staat tegen over dat Märklin sound decoders ongeveer 30 euro goedkoper zijn per stuk en een Märklin programmer kost de helft van een ESU programmer.
Dus de vraag is dan ga je voor duurder en een hogere geluidskwaliteit op ben je tevreden met een wat lagere geluidskwaliteit heb zelf alleen marklin sound decoders dus kan zelf geen vergelijk maken maar ben wel tevreden met wat ik hoor ga alleen binnen kort wel een ESU gebruiken voor mijn ICE 3 van de NS omdat de Märklin data base geen ICE 3 geluiden heeft.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Hallo Mark en Wim,

Jullie maken het weer duidelijker.
Nog even wat doorgevraagd als dat mag. Ik steek er het nodige van op namelijk.

1) Als je een analoge lok digitaal maakt, heb je keus, en kun je dus gaan voor een ESU decoder.
Stel dat je een V100 van sound wilt voorzien, kun je dan een ESU-decoder bestellen en in laten bouwen ZONDER ook zo'n programmer te hoeven bezitten?

2) Stel je koopt (of hebt al) een digitale Märklin MET sounddecoder; ga je dan, omdat je zo'n fan van ESU bent, die sounddecoder uitbouwen en vervangen door een ESU? Of koop je dan nooit een Märklin lok met sounddecoder? Je hebt toch namelijk niet altijd de keus om dezelfde lok MET of ZONDER sound te kopen bij Märklin? En wat doen jullie met zo'n uitgebouwde Märklin decoder?

3) Stel ik wil mijn analoge loks gaan digitaliseren. Heb ze weliswaar altijd goed onderhouden, maar toch de vraag of ze het dan nog 'waard' zijn, met name technisch gesproken. Mijn BR24 (steppepaard) is bijvoorbeeld nog dat type met aan de rechterkant op de lok een handle om met de hand van rijrichting te wisselen.....
Waar kijken jullie naar om te beoordelen of digitaliseren zin heeft, of dat je een nieuwe zou kopen?
Ik heb juist vandaag mijn baantje op het form gezet, je kunt daar wel wat materieel zien https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67373.0

Groet,
Alex.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Alex,
ad. 1: De leverancier zal, desgevraagd, de decoder van het gewenste geluid voorzien.
ad. 2: Ik heb ook soundloks van Märklin, de decoder heb ik niet vervangen.
          Net zomin als ik decoders van Doehler & Haass en Zimo, die in Brawa en Fleischmann loks zitten, heb vervangen.
Ad. 3: Je moet zelf bepalen of je het waard vind om er een digitale decoder in te bouwen.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Dank je Wim.

En, tussenweg, wat doe je als je een digitale lok hebt ZONDER sound, en je wilt die lok alsnog van geluid gaan voorzien? Gaat dan de 'oude' (nou ja, wat is oud) decoder de prullenmand in en zet je er dan een 'all-in'-decoder in, dus eentje MET geluid? Zie ik dat goed?

groet,
Alex.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
 @citaat Ja, de decoder vervangen door een sounddecoder.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Misschien, en zoals Harald al vermeld heeft, is het handig je profiel aan te passen en je woonplaats te vermelden.

Misschien zijn er forumleden in de buurt van waar je woont. Die hebben misschien een ESU loc programmer en zouden je kunnen helpen.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
@Harald en Martin, als je in z'n voorstel topic kijkt zie je dat Alex in Twente woont ;)

@Alex, Er zijn ook diverse forumleden die het geluid voor je op een decoder willen zetten, mocht een dealer dit niet willen doen. Betreffende punt 2 ben ik het eens met Wim, als de sounddecoder in de loc bevalt lekker laten zitten.
En punt 3, je moet zelf bekijken of je het waard vind, je zou ook eens kunnen kijken wat zo'n loc waard is, wat ombouwen kost en wat een nieuwe digitale soundloc kost. Wat ook nog een optie is als je niet het waard vind om sound in te bouwen, en een nieuwe boven budget ligt dat je eerst een lokpilot inbouwt en eventueel later een loksound, dat wisselen is met een mtc21, plux of NEM stekker ook zo gebeurd.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
En de oude decoder vervolgens van de hand doen, Wim?
Of is er ook wel een 'handel' in dat type decoders?

groet,
Alex.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Analoog sound heeft één groot nadeel: je kunt het niet uitzetten. ;) En dat is van belang als je twee of drie van die soundloks hebt rijden want na een minuut of 10 ben je er wel klaar mee.  O:-D

Gr, Ben.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Dank Martin en John, zeker ook om te merken dat er forumleden zijn die bereid zijn om te helpen met programmeren! Dat is wel joviaal, zo'n club.

@John: begrijp ik je goed dat het ook mogelijk is om sound TOE TE VOEGEN aan een BESTAANDE decoder? Dus dat je de decoder zonder geluid niet weg doet, maar houdt en van geluid voorziet? Zo ja, dan heb ik er weer een alternatief bij.....

Wel top dit soort adviezen en inzichten. Ik had al heel veel eerder hier moeten zijn ;-)

Wat een lokpilot is, sorry, geen enkel idee John. Ik zal er wat over proberen te lezen.

Met groet,
Alex.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Ik ben dan wel Wim niet, maar er is genoeg handel in oude(re) decoders.

Verder is wat Ben zegt wel een punt, wat ik al zei, misschien overwegen om een centrale aan te schaffen voor je alle decoders gaat inbouwen.
Een lokpilot is niet van geluid te voorzien, dat is een esu decoder zonder geluid. De loksound is hun sound decoder. Over beide is genoeg info te vinden op de site van esu: https://esu.eu
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Goed dat je dit zegt, is wel iets wat er toe doet (maar waar ik nog niet aan dacht....)

Je moet dan dus zelf al een programmer hebben om geluid ter plekke uit te zetten. En dat ga je natuurlijk niet steeds doen.....

groet,
Alex.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 30 juni 2017, 19:32:01
Analoog sound heeft één groot nadeel: je kunt het niet uitzetten. ;)

Nou, het lijkt mij dat wanneer het spoor spanningsloos wordt gemaakt, de tuf er wel uit is ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
 @citaat Hahaha...... dom van me, hij is goed, mooie aanvulling weer.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Ik weet niet waar je in Twente woont? Woon zelf in Rijssen en ben in het bezit van een ESU lokprogrammer en een Marklin decodertool en over een paar werken ook een Zimo programmer :D
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Met een CS3 kan je ook gewoon bij je Märklin MFX loks aangeven welke functies actief dienen te zijn bij AC gebruik.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Met klassieke analoge lok's kun je met behulp van de klassieke 72..-serie geluidsschakelaars geluid uit de lok krijgen. Oorspronkelijk een hoornachtig geluid, via 7213 of 7214, maar met een eenvoudige geluidskaart ook het geluid dat op de geplaatste kaart zit. Met behulp van de 72..-schakelaar kin je het geluid aan op aan zetten, op bepaalde trajectgedeelte laten klinken bijv. In buurt van tunnel of brug. Apparatuur is wel te krijgen, maar je moet wel zoeken en heeft een klassieke prijs. Je vindt ze soms nog wel in Houten of andere beurzen. Maar er zelf gebruik van op mijn analoge baan zowel met het traditionele geluid als nieuw aangebrachte geluidskaartjes. Zelf inbouwen is een peulenschil.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Dank voor je feedback, Laurent.
Ik rij nu nog volstrekt analoog, heb dan ook geen CS3 (nog láng niet :-) ), maar wel goed om te weten dat het zo relatief eenvoudig kan!
groet,
Alex.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Hoi Ton,

Nóg een alternatief  ;)
Dank je, deze kende ik nog niet, best aardig. Is dit vrij realistisch geluid?
Zit "een klassieke prijs" ver onder de sounddecoderprijzen?

Groet,
Alex.
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Het geluid van de 7213 en 7214, een soort fluit aangestuurd door bijbehorende randparatuur is vrij "lomp" in vergelijking met de huidige getunede digitale geluiden. Het zijn dus echte geluiden uit de analoge periode. Sommige vinden het te hard. Als je echter de 7213 of 7214 vervangt door een betere "geluidskaart" van een recentere datum (is in de meeste electronicazaken wel te krijgen, dan heb je een beter geluid en van het soort dat je bij je loc wilt hebben. De rand- of bedieningsapparatuur 7215 fluit-contactgever, 7216 (rijtrajectcontact) en 7217 (stoptrajectcontact), kun je dan inzetten om het electrische signaal aan je analoge loc te geven. Op Youtube is nog wel wat te horen van deze oude analoge soundvariant uit de 7200-serie
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Toch sound op analoge Märklinbaan
Ok, nou dan ga ik eerst even op YouTube zoeken. Ben wel benieuwd.
Bedankt zover,
Alex.