Wat had ik verwacht?
Märklin had bij de eerste signalen over zinkpest bij die goederenwagens moeten ingrijpen door bijvoorbeeld een mededeling op hun website te plaatsen. Het gaat hier om een ondeugdelijk product.
Daarna had een terugroepactie moeten plaatsvinden. Indien reparatie niet mogelijk meer was, dan geld terug via de verkoper.
Ik heb vernomen dat in sommige gevallen (in Duitsland) de box cars wel zijn gerepareerd (nieuwe bodemplaat), al dan niet tegen betaling, dat weet ik niet.
Verder ken een geval waar een eigenaar van de box cars via Keuterman aan de bodemplaten kon komen (19 Euro per stuk, zelf betaald) en zelf zijn box cars heeft gerepareerd.
Ik herhaal, indien het om een ondeugdelijk product zou gaan dat menselijk letsel had kunnen veroorzaken, had er allang een terugroepactie plaatsgevonden (in kranten e.d. lees je wel vaker mededelingen waarin goederen worden teruggeroepen vanwege gevaar; en denk verder maar de miljoenen auto's die door diverse fabrikanten worden teruggeroepen voor een "fout in de constructie" die menselijk letsel kan veroorzaken).
Maar ach, wat voor menselijke schade kunnen die goederenwagentjes nu veroorzaken... en de financiële schade is te verwaarlozen, is de redenering van Märklin.
Willy