Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kap afhalen BR 420

Gestart door Davio dinsdag 20 juni 2017, 15:20:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kap afhalen BR 420
Lid sinds: 2010

offline
Kap afhalen BR 420
Hallo,

Voor het ombouwen van een (Trix) BR 420 moet ik de kap eraf halen. In de handleiding wordt door middel van 2 summiere afbeeldingen afgebeeld hoe je dit kunt doen. Echter, ik krijg er geen beweging in, de kap zit muurvast op het onderstel. Is dit een algemeen bekend probleem en hoe kan het beste de kap eraf halen?
Re: Kap afhalen BR 420
Lid sinds: 2023

offline
Re: Kap afhalen BR 420
Dave, ik weet niet hoe je Duits is, maar.........( bron : Stummiforum )

Gehäuseentnahme
Nachdem ich ein sehr preisgünstiges, dennoch neuwertiges TRIX-Modell erstanden hatte, musste ich beim Öffnen schon viel Geduld und Fingerkraftakrobatik aufbringen. Ein jahrelang geschlossenes Gehäuse ist ausgehärtet und sitzt entsprechend fest. Zwei Wagen schaffte ich mit der Wringmethode, ein Stirnwagen war aber nur mittels Hebeltechnik zu bezwingen. Die einzige Stelle bei diesen Wagen, wo man zwischen Aufbau und Fahrrahmen direkt eindringen kann, liegt oberhalb der Frontkupplung. Mit einem angemessen breiten Normalschraubendreher kann man hier den Vorderbereich des Aufbaues zur Aufgabe bringen. Für zukünftiges Öffnen und Schließen empfehle ich mit einem geeigneten Gleitmittel, darf den Kunststoff nicht angreifen, die kleinen Nocken einzuschmieren, was enorm hilft

Anders breng je hem Zondag mee. Ik heb van die mooie plastic wrikapparaatjes die niet veel beschadigen.
Re: Kap afhalen BR 420
Lid sinds: 2010

offline
Re: Kap afhalen BR 420
Verstanden. Bedankt! :)

Ik zal het treinstel zondag wel voor de zekerheid meenemen.

Re: Kap afhalen BR 420
Bahn-AG
gast

Re: Kap afhalen BR 420
Hallo

Als je het truukje eenmasl doorhebt gaat het vrij gemakkelijk. Torderen aleen is namelijk niet genoeg.

Wageneind net onder de dakrand vastpakken, en dan behoorlijk fors heen en weer torderen.
Tegelijkertijd op en neer schudden! en het onderstel valt er onderuit.

Bart
Re: Kap afhalen BR 420
Lid sinds: 2010

offline
Re: Kap afhalen BR 420
Nou, hij is open hoor. :)

Torderen en schudden heeft helaas niet heel veel geholpen, maar in ieder geval bedankt voor de tip. Het zat zodanig vast dat er een plamuur mes toepas moest komen.

Heel even een vraagje uit nieuwsgierigheid: Weet iemand waar deze stekkertjes (?) voor dienen? Stuurrijtuig heeft ze ook.
Re: Kap afhalen BR 420
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Kap afhalen BR 420
Hoi Dave,

Zoek eerst waar ze aan vast zitten.

Mogelijk is dat de koppeling, maar de stekkertjes kunnen ook voor de binnenverlichting zijn.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Kap afhalen BR 420
Lid sinds: 2014

offline
Re: Kap afhalen BR 420
Deze draden had ik ook in mijn trix TEE RAM en deze waren van de binnen verlichting ze waren ook aangesloten op de plus en min van de rails dus permanent aan als er spanning op de baan staat.