Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

massa ringleiding

Gestart door arkowe dinsdag 20 juni 2017, 03:02:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
massa ringleiding
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
massa ringleiding
Ik stuitte onlangs op een vreemd probleem wat ik niet weet op te lossen.
Inmiddels omzeilen we het probleem door opnieuw te beginnen met de massa aansluitingen.

In essentie is het probleem het volgende:

Een ovaaltje met een ringleiding voor spanning en massa werkt goed op de IB.
Een tweede ovaaltje met wederom eigen ringleidingen wordt aangesloten. Geen sluiting.
Als de spanning gemeenschappelijk aangesloten wordt rijdt het nog steeds op het eerste ovaaltje.
Zodra de massa van ovaal 2 verbonden wordt staat de trein stil, zonder een melding van sluiting op de IB.
Ook als rood van ovaal 2 niet verbonden is. Dus  de massaring zonder aansluitingen naar de rails is ook al een probleem.

Als ik de railmassa van ovaal 2 direct zet op de IB is er geen probleem.

De moeilijke massa is van schakeldraad 1,5mm2 met om de 70cm lasklemmen waarop dan een verdeelplaatje
zit voor de aansluitingen massa naar de rails.

Een sluiting begrijp ik, een brakke verbinding begrijp ik, maar hier kan ik met mijn pet niet bij.

Tips???

Arnold
Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2014

offline
Re: massa ringleiding
Spanning op de baan meten en kijken of je ergens wat mist.
Re: massa ringleiding
Gerrit-1959
gast

Re: massa ringleiding
Hallo,

Waarom twee ringleidingen? Het zo zou maar eens een zaak kunnen zijn van inductie, zeker als de leidingen dicht bij elkaar liggen. Aansluiten op 1 ringleiding zou mijn eerste actie zijn.
Re: massa ringleiding
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: massa ringleiding
Alle massa van de baan aan elkaar knopen, ik heb hiervoor rondom onder mijn baan bruin 2.5mm installatiedraad gebruikt.
Op elke meter raillengte een aansluitpunt maken helpt ook.

Heb je twee "gescheiden" baangedeeltes echt nodig?
Zo ja dan heb je voor elk baan gedeelte een booster nodig.
Hier staat in de wiki bij het onderwerp modelbaanbesturing voldoende over geschreven volgens mij.

Gr. Fred.
Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: massa ringleiding
Gebruik je "geknipte" C-rails?
Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: massa ringleiding
Ik gebruik geknipte c rail.
Ik heb 5 stroomkringen gemaakt met 1 gemeenschappelijke massa.
Op 1 kring staat de intellibox (IB) en de anderen (delta)boosters.

Het spulletje wilde niet reageren en bij het foutzoeken bleek de storing te liggen
in die gemeenschappelijke massa ringleiding.
Deze is van installatiedraad met om de 60cm lasdoppen voor aansluiting van de rails.

Als deze ring aangesloten wordt op een stukje rail met een rijdend treintje stopt de trein
pardoes met rijden zonder dat de IB sluiting meldt. Dus alleen de massaring zonder dat er ook
maar iets op aangesloten zit.
Het lijkt erg op sluiting, maar dat kan dus niet.

Inmiddels ben ik een nieuwe massa ring aan het maken met dit installatiedraad maar via kroonstenen.
Op het plaatje heeft elke stroomkring een eigen kleurtje.
Vanavond rijden inmiddels de stroomkringen 1 (groen/roze), 2 (geel) en 3 (oranje) via die nieuwe massa ring.

Ik kan niet begrijpen waarom die oorspronkelijke massa ringleiding dit voor mij mysterieuze probleem
geeft.

Het probleem is niet opgelost, maar ik kan wel verder mbv een de nieuwe leiding die wel werkt.
Toch ben ik reuze benieuwd wat er mis is. Ik denk aan de lasdoppen wellicht.

Warme groet,
Arnold



Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2010

offline
Re: massa ringleiding
Zitten de draden naar de rails van een van je boosters niet omgedraaid?
Of al je boosters tov de IB uit fase?

Ik heb hier een spanningsveschil tussen de booster en de directe IB uitgang.
Oplossing was de IB niet meer aan de baan hangen maar d wissel dcoders ermee aansturen.

Ik denk dat je in die richting moet zoeken.

Robin
Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: massa ringleiding
boosters zijn nog niet aangesloten
Nu voor het aansluiten/testen alleen de IB met Ma 52va trafo.
Met de nieuwe ring die ik aan het knopen ben via kroonsteentjes geen problemen
Re: massa ringleiding
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: massa ringleiding
Op de door de IB aangestuurde stroomkring ook een DELTA booster installeren.

Je hebt dan geen digitaal signaalverschil tussen de stroomkringen onderling waardoor er ook geen problemen met het rijden ontstaan van de ene naar de andere stroomkring.

Als je de IB wel een stroomkring wil laten sturen dan heb je sleperwippers nodig tussen de IB stroomkring en de "rest"
Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: massa ringleiding
@Fred: goede tip, ga ik doen!

Vandaag mbv zoon de gammele ringleiding beetje voor beetje losgeknipt.
Steeds bij het knooppunt. Elke keer testen op het probleem en halverwege
was de storing plots weg. De lasdop vervangen door een andere en nu werkt
het zonder problemen. Ik begrijp er niets van, maar vreselijk blij.
Inmiddels al weer wat blokken stuk voor stuk aangesloten.
Heb nu dus weer gewoon één massa ring, die later ooit misschien dan wel
eens wat strakker en netter gemaakt kan worden. Eerst maar zien dat alles rijdt!
Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: massa ringleiding
@Fred

Is dat probleem er niet als ik ipv de IB een aanwezige ma6021 gebruik?
Gaat mij vooral om de 52va voeding te kunnen gebruiken eigenlijk
Baan gaat bestuurd worden met iTrain
Re: massa ringleiding
Ben den Hollander
gast

Re: massa ringleiding
De IB vervangen door een 6021 vind ik onzinnig en is een aantal stappen terug in functionaliteit.

Wat ik zou doen is een nette Power 7 booster aanschaffen die de gehele baan aanstuurt en ik zou de IB dan slechts gebruiken voor het digitale signaal naar de wisseldecoders. En de Delta boosters gingen bij mij in de kliko.

Gr, Ben.
Re: massa ringleiding
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: massa ringleiding
Arnold,

Zoals Ben aangeeft is de 6021 een stap terug in de functionaliteit.

De IB gebruiken voor het versturen van het digitale signaal en als die ene grote booster voldoende is als voeding voor de hele baan, gewoon alle secties er uit halen want deze hebben dan inderdaad geen noodzaak meer.

Gr. Fred.
Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: massa ringleiding
Ik ga me daar eens in verdiepen. Het bedradingsschema/plan is al vele jaren oud.
Gaat hier allemaal niet zo snel...
Heb idd de laatste nooit gekeken naar dit onderdeel van geheel

Weer bedankt voor de tips!
Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: massa ringleiding
Booster power 7 lijk uit het assortiment,
power 8 mag volgens Uhl niet op ho gebruikt worden (?) vanwege
kans op affikken bij sluiting.
Zijn er goede alternatieven? Bij rosoft/digikeijs zie ik geloof ik nix.

Op zich zie ik wel iets in een dergelijke oplossing.
Booster met 150va trafo. Scheelt een hoop gedoe en ellende.
nu volgens het oude plan 4x32va delta, 1x52va IB en 1x 32va voor voeding decoders op E-bus viessmann 5211/wissellampjes etc 

Ik denk dat er max 8 treinen gelijk zullen rijden, de schaduwlagen zijn vooral voor parkeren en
hierdoor afwisseling in wat naar boven komt.

Met de IB en 52va trafo rijdt de testlok br81 delta inmiddels op alle lagen, maar merk wel dat de snelheid wat afneemt hoe meer blokken
er aangesloten zijn.
Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2014

offline
Re: massa ringleiding
Citaat van: arkowe op vrijdag 23 juni 2017, 04:06:50
Booster power 7 lijk uit het assortiment,
power 8 mag volgens Uhl niet op ho gebruikt worden (?) vanwege
kans op affikken bij sluiting.
Deze uitspraken worden eigenlijk meer gedaan om je als bedrijf in te dekken,Ik verwacht dat je wel tot 20 ampere door C-rails kunt jagen helemaal als om de meter een aansluiting van de ringleiding hebt(Marklin zegt dit ook over de 100va voeding dat deze alleen geschikt is voor LGB)
Wat van lasdoppen gebruik je eigenlijk beste zijn de hefboom variant deze kunnen dacht ik 24 ampere hebben.
Re: massa ringleiding
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: massa ringleiding
Hoe groter het vermogen, hoe meer stroom er bij sluiting kan ontstaan.

Een booster moet wel beveiligd zijn uiteraard. Zijn ze vaak wel, alleen is bij sluiting en hoger vermogen het opblazen van een decoder ook sneller aan de orde.

Booster afschakelmoment is cruciaal hierin, zal bij hogere vermogens langer zijn.
Re: massa ringleiding
Ben den Hollander
gast

Re: massa ringleiding
Citaat van: Marklindak op vrijdag 23 juni 2017, 10:24:51

........ alleen is bij sluiting en hoger vermogen het opblazen van een decoder ook sneller aan de orde.


Hoe zit dat dan bij spoor 0 en 1, geldt dat daar dan ook en kun je dat uitleggen?

Gr, Ben.
Re: massa ringleiding
Lid sinds: 2010

offline
Re: massa ringleiding
Het probleem zit hem ook in de stoomafnemertjes bij de wielen van de locs.
Die kunnen dat grote vermogen niet aan.

Eventuele optie is om je 6 huidige groepen een 2,5 ampère automatische zekering te geven.
Dan beperk je de tijd dat het volle vermogen door een ontsporende loc gaat tot enkele secondes.
Daarna ligt de groeps zekering eruit.
Maar meestal zal je kortsluitbeveiliging eerder de booster uitgooien.
( dat is de ervaring met een 10 ampère booster hier thuis tenminste)

Die wissel voeding op de e van je decoders is altijd prima. Dat kun je lekker zo laten.
Scheelt weer digitaal vermogen.

Mvg Robin