Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.

Gestart door i_m_johny zondag 18 juni 2017, 21:29:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Er zullen de aankomende tijden waarschijnlijk een aantal grote veranderingen doorgevoerd (moeten) gaan worden.
Kleine kinderen worden groot en hebben 'ruimte' nodig om te ontplooien. Zowel fysiek als mentaal.

Om hier gehoor aan te geven heb ik in een moment van 'verstandsverbijstering' aangeboden 'mijn' zolder in te leveren en genoegen te nemen met de kleinste slaapkamer.

Dat is even wennen. Maar het heftigste komt nog.
Er komt was in te hangen, want die kan bij een puber niet meer in dezelfde hoeveelheid op zolder.
Nu was die voorheen door een deur gescheiden. Maar het lijkt er nu op dat in de zelfde kamer zowel de vervangende baan als ook één of meerdere wasrekken bij tijde nodig zijn.

Graag advies hierin.

- Is dit mogelijk? Ja, Nee of beperkt?

- Zou ik nog maatregelen kunnen nemen om mogelijke effect te verminderen of teniet te doen?

Ik laat me graag hierover informeren door mensen die een soortgelijke ervaring hebben opgedaan.

Groeten,

Jan
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Persoonlijk zou ik het ernstig overwegen om je electronica met vochtige lucht in aanraking te laten komen, het wordt er nooit beter van , ooit was er een reclameslogan ergens in de vorige eeuw en die was als volgt,

DOE DE WAS DE DEUR UIT,   :P

Gr. Jan
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Het is dat ik 44er inmiddels een keer gesproken heb. Want zijn advies klinkt cryptisch.
Is een wasdroger in schuur of garage budgettair verantwoord?
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Of de kinderen...

Maar kun je niet een wasdroger neerzneerzetten?
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Citaat van: Jan22 op zondag 18 juni 2017, 21:54:09
Het is dat ik 44er inmiddels een keer gesproken heb. Want zijn advies klinkt cryptisch.

Ik vindt het duidelijk Jan, dus niet eigenlijk. Jij als elektronicus weet dat ook toch?

Gr. Jan
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Een droogmolen in je tuin lijkt me een betere optie.
Vocht en treinen gaan niet goed samen.

Groeten,
Ton.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Heren,

Allen bedankt voor de snelle bijdrages.

Zowel ruimte als financiële weerzin betreffende de wasdroger veroorzaakt deze keuze als niet gewenst.

Maar toch. Het is de snelste klap. Maar ook dan speelt ruimte een rol.
De schuur dient 5 fietsen te bergen en alles wat je niet in huis wilt hebben.
En dan houd het snel op.

Andere maatregelen, zoals locs opbergen in afgesloten ruimtes tijdens het niet rijden?

Groeten,

Jan
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Citaat van: 44er op zondag 18 juni 2017, 22:03:06
Jij als elektronicus weet dat ook toch?
Programmeur, applicatiebeheerder, systeembeheerder, R&D ja. Electronicus alleen hobbymatig.
Duidelijk dus, of de kinderen of de was of de trein de deur uit.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Dag Jan,

Mijn baan op zolder is net naast de douche en de deur staat na het douchen altijd open om de de douche te laten opdrogen en er wordt zowel 's-morgens als 's-avonds gebruik van gemaakt.
Van extra aanslag op de baan heb ik nog nooit last gehad.

Ik neem aan, dat de was eerst gecentrifugeerd is en niet meer druipt.
Als er dan een openslaand raam in de kamer zit, zal dit voor voldoende ventilatie zorgen.
Zelfs aan het houtwerk van de onderbouw merk ik niets.
Denk er aan, ook hier hebben we van die broeierige dagen, dat de luchtvochtigheid oploopt tot boven de 90 % en dan maakt niemand zich zorgen dat er iets fout zal gaan.
Vochtige lucht voor elektronica is niet funest, mits deze ruimte na de was weer goed kan luchten.
Alleen voor de tropen kan de fabrikant opgeven of deze daarvoor geschikt is, aangezien daar de luchtvochtigheid altijd hoog is.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Dacht er vanmorgen nog even aan, ik ga er wel vanuit dat de kamer (enigszins) verwarmd wordt.
Nu hoeft dat niet, het is nu al warm.

groetjes
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Ik sluit me aan bij Wil, zolang je maar goed doorlucht kan het weinig kwaad.
Pas als er geen doorstroming is van verse lucht gaat het vocht zich afzetten op van alles en nog wat, dan word het zeuren.

Dirk-Jan
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
In de regel schikken in het huishouden mannen zich naar vrouwen, ook hier thuis. Maar de strijd met wasrekjes heb ik altijd gewonnen. Was hoort buiten te hangen of in een wasdroger en niet binnen en al helemaal niet in het kleinste slaapkamertje annex treinenkamer.

Dus.......  :D

Gr, Ben.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Gewoon je kamer(tje) zó vol bouwen, dat er geen droogrek meer in past. :idea:
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Ideaal zal het niet zijn,
in een grote ruimte zal het beter gaan dan een kleine,
maar mits wat aandacht aan ventilatie (raam open en de deur op een kier zodat je lucht circulatie hebt) en eventueel plaatsen van een ontvochter zal het toch moeten lukken.




Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Hi Jan,

Ook hier het zelfde gebeuren (geen probleem) en ook geen strijd om ruimte of vocht.
De was wordt, op zolder, gedroogd en daar is bij ons een behoorlijke elektronica afdeling op de gang en ook de treinenzolder (opslag treinen en bouwmateriaal voor de nog te bouwen baan).
Er hangt een hygrometer en die verteld mij wanneer er een raampje open moet, je weet wel warme lucht versus koude lucht.
Zomers geen probleem maar in de winter als het buiten koud is ff doorluchten door de ramen, enkele minuten, tegen elkaar open te zetten. Warme lucht(met het vocht) is dan wel weg maar de ruimte is snel weer verwarmd.   
De meter zakt dan heel snel van hoog naar 65% en na al die haren geen schade geconstateerd.
O ja we hebben geen droger (wel extra centrifugeren).

groet
Harald (huisman)
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Nog meer bruikbare informatie, daarvoor dank.

Het extra centrifugeren, zal inderdaad de wasdroger enigzins minder noodzakelijk maken. Ook weer bruikbaar.

:thumbup:

Het is zo dat inmiddels niet alleen de Treinen-ruimte dus gaat verkassen, maar door jullie informatie de verplaatsing van de kamer van de jongste dochter in de plannen inmiddels ook een feit is.

Allerlei gegoochel met kasten, halve kasten, lade-kasten, ruimte voor wasrekken, ruimte onder de treintafel, ,verhoging van de treintafel, verkleining van de treinen-verzameling  :() en dergelijke hebben geleid tot de verplaatsing van 'the masterbedroom' naar de grootste slaapkamer van het huis. Hierdoor is er daar ruimte voor extra droogruimte.

Voorraadruimte gaat deels onder de spoorbaan. Treinenvoorraden (meer als ik had verwacht  :D ) gaat naar zolder voor lange-termijn opslag.

Het plaatje wordt steeds completer. Feit is wel dat is voorkomen dat er was in de treinenkamer komt.

En zo modderen we wat aan.

Groeten,

jan
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Oh ja,

Het voorstel om de kinderen de deur uit te doen is na rijp beraad AFGEWEZEN...  B)..
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Ik zou in ieder geval een hygrometertje ophangen.

groet
Harald
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Citaat van: i_m_johny op maandag 19 juni 2017, 10:50:39
Het voorstel om de kinderen de deur uit te doen is na rijp beraad AFGEWEZEN...  B)..

Door jou of door de kinderen?  >:-D
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Ik voel aankomen dat na rijp beraad een werkbaar compromis wordt gesmeed.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
 @citaat Inderdaad. Het Marklin CS3 wordt afbesteld ten gunste van een wasdroger. En voor de ?500 die dan nog overblijft wordt het huis verbouwd. ;)
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Het blijven keuzes maken....  :( :D

Het is wel zo dat 'onder druk' er vaak alternatieven mogelijk zijn  :D :D :D :D :D :D :D
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Beste Jan
Volgens mij worden een aantal punten over het hoofd gezien.
De luchtvochtigheid die we  meten is relatief, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht, het percentage is dan ook hoeveel de lucht aan vocht bevat ten opzichte van de maximale hoeveelheid.
Een teveel aan vocht in de lucht zal op de koude oppervlakte gaan condenseren.
Dus vaak op het raam als het buiten koud is, je trein baan zal op de temperatuur van de kamer zijn en er zal dus weinig kans zijn dat er daar condensatie plaats vind.
Elektronica kan over het algemeen met redelijk hoge  luchtvochtigheid omgaan zonder in de problemen te komen.
Het drogen van een was in een kamer zal nauwelijks een verhoging van de luchtvochtigheid geven, in ieder geval niet zoveel dat het een probleem wordt.
O ja langer centrifugeren heeft niet zoveel zin het toerental van de machine bepaalt het restvocht, een losse centrifuge levert een restvocht percentage van +/_ 48 procent een wasautomaat met 1400 toeren eveneens,
je krijgt er dus niet meer vocht uit.
Groet Paul
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Citaat van: i_m_johny op maandag 19 juni 2017, 13:34:22
'onder druk' er vaak alternatieven mogelijk zijn
Als je maar voorkomt dat je partner in de klaagrol schiet. "Jij wilde kinderen en je bent zelf nog een kind, ik heb mijn handen vol aan jou, en dat trekt zich maar terug om met z'n treintje te gaan spelen, etc, etc).
Sommige vrouwen die in die rol schieten, zijn er met geen mogelijkheid meer uit te krijgen, en zo weerbarstig als een koe. Duwen helpt niet, trekken helpt niet, meegeven helpt niet, en tegenspreken ook niet.

Kortom: hopelijk heb jij een goede strategie om de zaak veilig onder druk te zetten.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
 @citaat Bedankt voor dit inkijkje in jouw privé leven J-W.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Citaat van: Jan22 op maandag 19 juni 2017, 15:51:39
Als je maar voorkomt dat je partner in de klaagrol schiet. "Jij wilde kinderen en je bent zelf nog een kind, ik heb mijn handen vol aan jou, en dat trekt zich maar terug om met z'n treintje te gaan spelen, etc, etc).
Sommige vrouwen die in die rol schieten, zijn er met geen mogelijkheid meer uit te krijgen, en zo weerbarstig als een koe. Duwen helpt niet, trekken helpt niet, meegeven helpt niet, en tegenspreken ook niet.

Kortom: hopelijk heb jij een goede strategie om de zaak veilig onder druk te zetten.

Ik heb onlangs 2 x een WorkShop 'BonBons maken" bijgewoond en de resultaten ervan onder beheer van mijn vrouw toevertrouwd....  :D :D :D
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Twee keer centrifugeren heeft geen nut, het zal er niet droger uitkomen. Om je een beetje een idee te geven. Droogtegraad verschil tussen 1400 en 1600 toeren wasautomaat is 1,2%. Dit weet ik omdat ik 12 jaar lang witgoed monteur geweest ben :).
Was laten drogen in een kleine ruimte zou ik zoiezo niet doen, wel of geen treinbaan aanwezig.
Doe je dit wel dan raam en deur wagenwijd open zetten. Was droogt nauwelijks zonder luchtcirculatie.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 19 juni 2017, 09:26:10
In de regel schikken in het huishouden mannen zich naar vrouwen, ook hier thuis.
@citaat Zo, we maken met elkaar kennis, merk ik. Een positieve ontwikkeling, op zich  :thumbup:
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
 :D
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Hallo,

@ Barry: het is altijd gemakkelijk om te gooien met procenten. Hoeveel ml is die 1,2% dan? En hoeveel kWh gebruik je meer bij 1600 rpm dan bij 1400 rpm? Hoeveel scheelt dan 1,2% minder vocht op het gebruik van een droger? Zomaar even een paar vragen, die opborrelen. Niet negatief bedoeld, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Beste Gerrit, het was alleen om aan te geven dat twee keer centrifugeren geen nut heeft en niet om de wijsneus uit te hangen ;)
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Hallo Barry,

Was ook alleen maar lolletje. Totaal off topic.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Ik weet het Gerrit  :D :thumbup:
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
LS
Los van alle goede raad, is het misschien een optie om te gaan Latten? Ieder zijn eigen huis en zorg, en heel veel rust om aan je treinbaan te werken en te genieten.
:D :thumbup:
Gr Koos
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Tsja.....

Maar dan moet ik ook zelf koken, de afwas doen, de was ophangen e.d.

Dus ga ik daar maar even niets in veranderen.

Wel bedankt voor de tip.  ;)

Groeten,

Jan
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Citaat van: Gonbidatu op woensdag 28 juni 2017, 22:26:06
is het misschien een optie om te gaan Latten?

Dat is wel heel erg drastisch. >:-D Iedere wijziging is nog geen verbetering. :D


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Beste Jan (i_m_johny),


Was te drogen hangen bij een treinbaan is een grondwettelijk argument voor een echtscheiding!
Investeer in een losse centrifuge (droogzwierder) met een toerental van 2800 t/min.  En eis de zolderruimte terug...


Willy
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Dan hebben wij wel een hele bijzondere wasautomaat.

Als wij onze was 2x centrifugeren met 1600 toeren, komt het er toch echt veel droger uit dan als het 1x gecentrifugeerd is.
Geen percentages, puur met de hand voelen meer niet.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.

Ieder prijskaartje vertegenwoordigd natuurlijk een stuk kwaliteit.

Dus, we gaan maar eens kijken wat onze was/droog machien ervan maakt.

Inmiddels heb ik er wel vertrouwen in en heb het baanontwerp dusdanig aangepast (kleiner gemaakt), zodat ook het raam toegankelijk blijft en de ventilatie gewaarborgd is.

Ik heb wel al de 'hint' gekregen, dat pas vanaf eind dit jaar er begonnen mag worden met de nieuwe opzet.

Maar moet eerlijk zeggen dat ik voormezelf eigenlijk eerst de kamers (met name de zolder) van de meiden helemaal af wil hebben, incl. muurtjes, schotten e.d.

En ik wil een klompehokje....  :D :D :D

Groeten,

Jan
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Bron afbeelding ===> klik

Het is dus niet verstandig deze set op/in de buurt van de baan te plaatsen?
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Is dat de was van Jan de B  :P  :-)
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Heb een zolderbaan toch al zeker zo'n tien jaar.
Al die tijd droogt mijn vrouw ook de was  hier ook op de lijn.
Baan doet het altijd treinen en baan roesten niet.
C rail en veel markline  treinen -digitaal.
Alles ziet goed uit ,ook de senarie erom heen.
Zie geen problemen  waarom het niet kan.
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Dag Ger,

Bedankt voor je reactie.

Inmiddels zijn in de plannen de waslijnen gelukkig geschrapt uit het kamertje.
Wel wordt via het raam wat soms op een kier gezet zal gaan worden (of het roostertje wat open gezet gaat worden), het vochtgehalte wellicht iets oplopen.

We gaan het meemaken.

Groeten,

Jan
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Dag Jan,

Over dat openstaande raam hoef je je geen zorgen te maken.
Zodra de temperatuur het toelaat, gaat bij mij het raam in de dakkapel open.
Omdat er een ver overstekende dakgoot boven zit én het raam op het oosten is, doe ik het ook bij regen zelden dicht.
De rails loopt er op ongeveer 50 cm langs.
Nog nooit vochtproblemen gehad.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Goede ventilatie geeft ook minder vochtgehalte, zet er maar eens een hygrometer neer, sluit het raam, kijk wat er op de meter staat en daarna weer open zetten. Je zal zien dat het vochtgehalte zal dalen.

VENTILEREN
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Bij ons hangt de was ongeveer 2 meter bij de baan vandaan, geen enkel probleem als je goed ventileert (m.v. box staat 24/7 op een laag pitje te draaien, minstens 2 wastrommels vol met was per dag) dus ....
Re: Vocht en modeltreinen. Kan de was in de buurt van mijn baan worden opgehangen.
Eerder genoemde losse centrifuge scheelt echt een hoop. Neemt ook minder ruimte in beslag en kost een stuk minder dan een droger.