Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Koploper zet wissels verkeerd bij rijden volgens vaste route

Gestart door MarcRaad zaterdag 17 juni 2017, 00:34:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper zet wissels verkeerd bij rijden volgens vaste route
Bij het rijden volgens een vaste route alloceert koploper de juiste blokken, maar zet sommige wissels in de verkeerde stand.
Bijgevoegde layout van de treinbaan wordt met koploper via een ECoS bestuurd.
In de ECoS zijn zoals aanbevolen geen wissels gedefinieerd.
In Koploper is de linkse wissel 14 vastgelegd als de 2e van boven in bijgevoegd plaatje van de wissel eigenschappen.
In bijgevoegde scherm afdruk is de definitie van de wisselstraat van blok 1 via wissels 14 en 16 naar blok 4 aangegeven.
Bij handmatig rijden met koploper komen alle wisselstanden op het scherm volledig overeen met de werkelijke wisselstanden op de treinbaan.
Bij het rijden van een koploper vaste route, waarbij de trein van blok 1 naar blok 4 moet, wordt het juiste traject gealloceert, maar zet koploper wissel 14 in de verkeerde (rechtdoor) stand en gaat het dus mis.
Als er maar met één trein volgens een vaste route gereden wordt zet koploper ook steeds diverse wissels om waarvoor dat op dat moment niet nodig is.
Rijdt er een trein in een vaste route van blok 22 naar blok 12, dan zet koploper wissel 1 om op het moment dat de locomotief halverwege over deze wissel 1 is en volgt er dus een ontsporing.
Heb alle blokgegevens, wisselstraten, bezetmeld gegevens en vaste route gegevens meerdere keren opnieuw gecontroleerd en correct ingesteld bevonden, maar kan niet ontdekken wat de oorzaak van deze problemen is.
Hoop dat iemand me op het juiste spoor kan zetten.

Marc
Re: Koploper zet wissels verkeerd bij rijden volgens vaste route
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper zet wissels verkeerd bij rijden volgens vaste route
Citaat van: MarcRaad op zaterdag 17 juni 2017, 00:34:26
In de ECoS zijn zoals aanbevolen geen wissels gedefinieerd.

Hallo,

van wie komt deze wijsheid, koploper gaat er prima mee om, wel of niet gedefinieerd.

Verder mis is de database, als ik naar je tekening kijk heb je wissel en seinnummer met hetzelfde nummer gebruikt, als dit het decoderadres is kan dit niet goed gaan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper zet wissels verkeerd bij rijden volgens vaste route
Walter,
Dank voor de wel zeer snelle reactie en advies. Je doet je forum naam "Wissels" hier echt eer aan !
Ik was me er niet van bewust dat wissel nummers en sein nummers feitelijk de adressen op de wisseldecoders zijn en heb inderdaad sein nummers gebruikt die gelijk zijn aan eerder ingevoerde wissel nummers.
Deze fout is dus vrijwel zeker de oorzaak van de problemen die ik had en ga ik corrigeren.

De wijsheid om in de ECoS geen wissels te definieren komt uit de koploper handleiding en staat helemaal achterin onder de kop "Informatie ECoS en Marklin Central Station". Daar wordt aangegeven dat als men in de ECoS ook wissels definieert, in koploper de wissels functie "Wissel fout aangesloten" niet meer werkt. Het is dus niet verboden, maar wel een handige aanbeveling.

M.v.G. Marc
Re: Koploper zet wissels verkeerd bij rijden volgens vaste route
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper zet wissels verkeerd bij rijden volgens vaste route
Hoi Marc,

Ook ik rij al jaren met dezelfde combinatie en heb mijn wissels ook in de ECoS staan.
Op zich gebruik ik de ECoS niet om te schakelen, maar soms is het handig als je even niet met koploper rijd om een wissel in een andere stand te zetten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper zet wissels verkeerd bij rijden volgens vaste route
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Koploper zet wissels verkeerd bij rijden volgens vaste route
Waarom zou je die functie willen gebruiken?
Je kan net zo goed 2 draadjes omwisselen
Re: Koploper zet wissels verkeerd bij rijden volgens vaste route
 @citaat Dat draadjes omdraaien geldt niet voor alle soorten aandrijvingen en dan kan die Koploper optie reuze handig zijn. En zeker ook bij meervoudige wissels om uit te vogelen wat een goede rijweg is.

Gr, Ben.