Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC  (gelezen 4363 keer)

schrooyen

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 17:44:16 »

Hallo,
Zoals de titel zegt,
Kan je een classix m6 stuurrijtuig ombouwen van DC naar AC?
Deze is reeds voorzien van decoder en verlichting.
Is het dan gewoon kwestie van de stroomvoorziening om te bouwen naar AC ( sleper en massaveer installeren
En natuurlijk de assen wisselen)
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 17:51:25 »

De massaveren zitten er al op dus deze verbind je door en dat is dan één zijde van de voeding voor de decoder. De andere zijde is de te plaatsen middensleper.

De wielen kun je laten zitten, rijdt doorgaans goed op C en K-rail maar wel even samenknijpen naar 14 mm tussen de flensen.

Gr, Ben.
Gelogd

schrooyen

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 17:53:34 »

Ok,
De decoder werkt dus op zowel gelijk als wisselstroom?
Dat valt goed mee dan.
Bedankt voor je reactie.
Gelogd

schrooyen

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 17:54:39 »

De assen ga ik zowiezo vervangen,
Er zit nog massadetectie in mijn planning.
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 17:59:50 »

Bij "digitaal" is er geen sprake van gelijk of wisselstroom AC / DC. En met de doorverbonden wielslepers heb je geen probleem met massadetectie.  ;)
Gelogd

schrooyen

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 18:04:20 »

Inderdaad, had ik zelf wel kunnen bedenken van die wielen.
Beginner hè. ...
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 21:02:59 »

De assen ga ik zowiezo vervangen,
Er zit nog massadetectie in mijn planning.
Is niet nodig voor massa detectie.
Als je de contacten links en rechts die de wielen raken door verbindt (wat Ben voorstelde) dan heb je alles wat nodig is voor massa detectie.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

bekie

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 21:56:42 »

Bij het stuurstandrijtuig nemen zowel de voorstellen als de achterstellen beiden + en - af. Ook via de metalen staafjes tussen bodem en decoderprint wordt voor en achter verbonden. Je dient er voor te zorgen dat er slechts stroom aan een zijde van het rijtuig doorgeeft, anders krijg je kortsluting op de decodernemplug en op de decoder! Ik heb het contactplaatje tussen de wielstellen en de kast aan een zijde op beide wielstellen verwijderd.
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 22:06:32 »

Je dient er voor te zorgen dat er slechts stroom aan een zijde van het rijtuig doorgeeft, anders krijg je kortsluting op de decodernemplug en op de decoder!
We hebben het hier over een ombouw naar 3-rail.
Beide wielkanten doorverbinden = de massa
en de vrijgekomen draad naar de voeding van de decoder.
Je moet het niet onnodig moeilijk/onduidelijk maken bekie.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

schrooyen

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 28 juli 2017, 18:51:45 »

De ombouw is geslaagd , bedankt voor jullie hulp!
Gelogd

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 19 december 2017, 13:32:31 »


De wielen kun je laten zitten, rijdt doorgaans goed op C en K-rail maar wel even samenknijpen naar 14 mm tussen de flensen.

Gr, Ben.

Heren,

hierop wil ik als volgt nog even op reageren,
ik heb nl. ook een set van de classix m6 rijtuigen
deze zijn idd gelijkstroom, om naar wisselstroom over te schakelen wil ik er andere wielen onder zetten, maar de wagons rijden zeer stroef op de c-rails, wiet weet hiervoor een oplossing ook met de nieuwe märklin wielen
of wat kan de oorzaak zijn hiervan

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Met vriendelijke groet.
Freddy

CS3| iTrain | Rosoft | DCCNext  |

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 19 december 2017, 14:03:22 »

verkeerde wielen.Te brede wielassen of te grote wieldiameter
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 19 december 2017, 14:30:31 »

Johnny,

ik heb de originele van Märklin geprobeerd, maar deze lopen ook stroef,


Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Met vriendelijke groet.
Freddy

CS3| iTrain | Rosoft | DCCNext  |

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 19 december 2017, 14:38:17 »

best is maten nemen met schuifmaat van originele en dan dezelfde maten onderzetten.Heb dat bij mijn LS models ook moeten doen want originele M wielen liepen ook stroef omdat de wielas te lang was bv 24.75 ipv 24.40
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 19 december 2017, 16:13:55 »

de originele wielen lopen zelfs stroef in het onderstel, zonder dat ze op de rails staan, ik zal straks de lengte meten van de as en vergelijken met de lengte van de originele M wielen
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Met vriendelijke groet.
Freddy

CS3| iTrain | Rosoft | DCCNext  |
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.041 seconden met 25 queries.