Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC

Gestart door schrooyen vrijdag 16 juni 2017, 17:44:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Hallo,
Zoals de titel zegt,
Kan je een classix m6 stuurrijtuig ombouwen van DC naar AC?
Deze is reeds voorzien van decoder en verlichting.
Is het dan gewoon kwestie van de stroomvoorziening om te bouwen naar AC ( sleper en massaveer installeren
En natuurlijk de assen wisselen)
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
De massaveren zitten er al op dus deze verbind je door en dat is dan één zijde van de voeding voor de decoder. De andere zijde is de te plaatsen middensleper.

De wielen kun je laten zitten, rijdt doorgaans goed op C en K-rail maar wel even samenknijpen naar 14 mm tussen de flensen.

Gr, Ben.
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Ok,
De decoder werkt dus op zowel gelijk als wisselstroom?
Dat valt goed mee dan.
Bedankt voor je reactie.
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
De assen ga ik zowiezo vervangen,
Er zit nog massadetectie in mijn planning.
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Bij "digitaal" is er geen sprake van gelijk of wisselstroom AC / DC. En met de doorverbonden wielslepers heb je geen probleem met massadetectie.  ;)
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Inderdaad, had ik zelf wel kunnen bedenken van die wielen.
Beginner hè. ...
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Citaat van: schrooyen op vrijdag 16 juni 2017, 17:54:39
De assen ga ik zowiezo vervangen,
Er zit nog massadetectie in mijn planning.
Is niet nodig voor massa detectie.
Als je de contacten links en rechts die de wielen raken door verbindt (wat Ben voorstelde) dan heb je alles wat nodig is voor massa detectie.

grt Piet.
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Bij het stuurstandrijtuig nemen zowel de voorstellen als de achterstellen beiden + en - af. Ook via de metalen staafjes tussen bodem en decoderprint wordt voor en achter verbonden. Je dient er voor te zorgen dat er slechts stroom aan een zijde van het rijtuig doorgeeft, anders krijg je kortsluting op de decodernemplug en op de decoder! Ik heb het contactplaatje tussen de wielstellen en de kast aan een zijde op beide wielstellen verwijderd.
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Citaat van: bekie op vrijdag 16 juni 2017, 21:56:42
Je dient er voor te zorgen dat er slechts stroom aan een zijde van het rijtuig doorgeeft, anders krijg je kortsluting op de decodernemplug en op de decoder!
We hebben het hier over een ombouw naar 3-rail.
Beide wielkanten doorverbinden = de massa
en de vrijgekomen draad naar de voeding van de decoder.
Je moet het niet onnodig moeilijk/onduidelijk maken bekie.
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
De ombouw is geslaagd , bedankt voor jullie hulp!
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 16 juni 2017, 17:51:25

De wielen kun je laten zitten, rijdt doorgaans goed op C en K-rail maar wel even samenknijpen naar 14 mm tussen de flensen.

Gr, Ben.

Heren,

hierop wil ik als volgt nog even op reageren,
ik heb nl. ook een set van de classix m6 rijtuigen
deze zijn idd gelijkstroom, om naar wisselstroom over te schakelen wil ik er andere wielen onder zetten, maar de wagons rijden zeer stroef op de c-rails, wiet weet hiervoor een oplossing ook met de nieuwe märklin wielen
of wat kan de oorzaak zijn hiervan

grts Freddy
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
verkeerde wielen.Te brede wielassen of te grote wieldiameter
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Johnny,

ik heb de originele van Märklin geprobeerd, maar deze lopen ook stroef,


Grts Freddy
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
best is maten nemen met schuifmaat van originele en dan dezelfde maten onderzetten.Heb dat bij mijn LS models ook moeten doen want originele M wielen liepen ook stroef omdat de wielas te lang was bv 24.75 ipv 24.40
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Ombouw classix stuurrijtuig DC naar AC
de originele wielen lopen zelfs stroef in het onderstel, zonder dat ze op de rails staan, ik zal straks de lengte meten van de as en vergelijken met de lengte van de originele M wielen