hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?In ieder geval niet door je vraag op het 3-rail forum te zetten.
Ketelbinkie geeft het al aan, railstype is noodzakelijk om de juiste vragen te beantwoorden, maar de schakelkastjes die je hebt, ook.
Als je 2e hands spullen hebt, dan heb je zelf (meestal) geen gebruiksaanwijzingen. Het is handig als je aangeeft dat je geen handleidingen hebt, want dat verlegt het accent van wat je met je vraag bedoelt. Als je ze wel hebt, kun je dan aangeven wat je niet snapt. Als je ze niet hebt, dan ligt alles anders.
Als je M-rails hebt, dan kijk je hier:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M-Rail_Componenten#M-rail-Accessoiresnr 5022 Middenrail isolatie is een voorgevouwen kartonnetje voor 5 isolaties.
Je scheurt ze af, vouwt ze in vorm en buig je om het raillipje, schuift de andere lip eroverheen,
en sluit de beide rails aan elkaar.
Ik deed dat met typepapier, veel goedkoper en het werkt ook, als het maar isoleert.
Ik leg even wat verwijzingen in dit draadje aan:
Voorbeeld werkwijze Hermanus:
De werkwijze:
1. je ontwerpt je baan, geeft met kleuren de blokken aan, de stopplaatsen, en de rijrichting.
2. je nummert de blokken, wissels, de seinen en de eventuele schakelrails
3 de nummering van blokken komt terug op b.v. deze schakelkastjes
4. de nummering van wissels, seinen en hulprelais komt terug op deze b.v. schakelkastjes:
5. je tekent de draden die je moet gaan trekken, in de standaard 4 kleurcodes.
6. je legt de baan aan, brengt de isolatie aan op de blokgrenzen, en trekt de draden.
Als je voldoende seinen hebt, dan kun je stap 3 overslaan.
Wat je moet weten, is hoeveel treinen er maximaal kunnen rijden op je baan, en van welek lengte maximaal. Dat kun je (van te voren) uitrekenen.
Citaat van: pinkf op vrijdag 16 juni 2017, 14:48:30
Ik heb bewust gekozen voor digitaal:
1) het is veel eenvoudiger om met meerdere locs (tegelijk) te kunnen rijden
2) (2e hands) digitale locs zijn niet/nauwelijks duurder dan analoge locs
Ik heb bewust gekozen voor
analoog:
1. het is heel eenvoudig om met 3-8 locs tegelijk te rijden
2. de meeste goedkope 2ehands locs zijn analoog
3. analoog koop je een trafo of schakeling als je hem nodig hebt, niet vooraf
4. 2ehands rijspannings trafo's heb je vanaf ? 7,50-15,00 (probeer dat digitaal maar eens te vinden)
De vraag is: hou het simpel
Binnenbaan en Buitenbaan => 2 verschillende trafo's,
geplaatst in fase (zie 3rail-wiki).
Twee trafo's lijkt overkill, maar je kunt er veel meer mee doen.
Vooralsnog: simpel betekent scheiden.
In blokken opdelen: doe je door de middenrail te isoleren op de blokgrenzen.
Bij metaalrails kan dat simpelweg met een papiertje tusssen de raillipjes.
Elk blok krijgt een eigen rode draad die via een schakelaar (of relais) rijstroom krijgt of niet.
Het makkelijkst ging dat vroeger met een 7188 sein. Die kosten nu 2e hands ? 12-16.
Goedkoper doe je het met bistabiele relais.
Als je HFD2 DPDT relais gebruikt (vanaf ?0,80 ct per stuk ex verz.) kom je het goedkoopst uit.
Viessmann 5552 bevat functioneel 2 van die relais, maar zit qua prijs wat hoger.
Je volgende vraag is dus:
Hoe stuur ik de blokken aan?
Dat hangt van een paar dingen af.
Het meest uitgeklede model gaat ervan uit
- dat in 4 (n) blokken maximaal 3 (n-1) treinen kunnen rijden, omdat er altijd 1 blok vrij moet zijn omdat een rijdende trein meestal in 2 blokken tegelijk rijdt
- dat een blok net zolang moet zijn als de langste trein+de stopplaats
- dat een trein 1 sleper heeft, niet meerdere
- dat treinen 1 kant op rijden, altijd met de loc voorop, dus geen duwtreinen
- dat er geen remweg is
- dat de stopplaats 2x18 cm moet zijn
Een kant en klaar model van een bloksysteem met uitsluitend oude Marklin onderdelen staat hier:
7188 is een sein met treinbeinvloeding, s 1 t/m 3 a t/m c zijn schakelrails, S1 t/m 3 zijn stopplaatsen.
Het schema bevat dus 3 rijblokken (B1, B2 en B3).
Er zijn 3 blokken dus maximaal 2 treinen, en ze rijden tegen de klok in.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13107.msg294981#msg294981Met twee plaatjes:
1. met 1 sleper in de trein
2. met meer dan 1 sleper in een trein:
Kortom:
Als jij van het meest uitgeklede model uit gaat, is het schema simpel.
Wil je meer, dan breid je dat schema later uit.
Wil je het goedkoper, dan vervang je de Marklin onderdelen door andere spullen.
Voor de digitaal rijders onder de reagerenden
(Dit bericht staat in de rubriek Analoge besturing):
Remwegen (vertragen en versnellen) kun je analoog ook maken, met een diodenmatrix, erg goedkoop, erg simpel. Abrupt stoppen en optrekken is iets voor klunzen, en iets waar je soms bewust vanaf ziet wegens ruimtebesparing.