Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?

Gestart door Jan-Willem de Wildt vrijdag 16 juni 2017, 11:00:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
hoi, ik ben nog redelijk nieuw hier.
ik heb een marklin baan van 2 meter bij 1 meter en heb een binnen en buitenbaan.
ik wil dit binnenkort in blokken kunnen opdelen zodat ik met schakelkastjes kan bepalen op welke sectie stroom staat of niet.
ik heb hier (nog) niet zo veel verstand van en ik dacht: laat ik hier de vraag maar stellen.
ik heb het liefst dat het simpel wordt uitgelegd, omdat ik nog erg jong ben en niet alles snap.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
en ook nog: hoe sluit je dan wissels en seinen aan en hoeveel trafo's moet je dan gebruiken?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Dag Jan-Willem,

Ook namens mij welkom op ons forum!

Ik ben zelf een overstapper van analoog naar digitaal, maar ik kan je wel verder helpen met je vraag.

Een oudere, analoge trafo van Marklin heft 3 kleuren aansluitingen, die ook wel "bus" genoemd worden.

De rode aansluiting is bedoeld voor de rode draad van de aansluitrail, en dient als stroomvoorziening van de middenleider (de puntjes midden in het spoor).
De bruine aansluiting is bedoeld als retourleiding voor de aansluitrail (bruine draad) en de schakeldoosjes voor wissels, seinen en dergelijke.
De gele aansluiting is voor de constante stroomvoorziening van apparaten zoals wissels, seinen en lampjes (gele draden).

Het Marklin systeem is vrij eenvoudig, als je de kleuren passend op elkaar aansluit gaat het niet fout.

Nu voor de opdeling in blokken:
Je schrijft niet welke rails je gebruikt (metalen M-rails, platte K-rails op alleen kunstof dwarsliggers of C-rails met een grijze ondergrond), want het opdelen van stroomkringen verschilt iets.
Bij M- en K- rails moet je de contactlipjes van de rails scheiden, daar heeft Marklin een soort papiertje voor gemaakt. Bij C-rails moeten op de binnenste 2 lipjes aan de onderzijde van de rail gestoken worden.

Als je dat gedaan hebt, dan moet je per blok een aansluiting maken met een rode en bij voorkeur ook een bruine draad. De bruine draad mag rechtstreeks naar  de trafo, maar de rode gaat naar een Marklin 7210 schakelkast. Deze beschikt over 4 aan/uit schakelaars. De 7210 sluit je op zijn beurt weer aan op de rode bus van de trafo.

Wissels gaat iets anders: de gele draad mag verbonden worden aan de gele bus van de trafo. De beide blauwe draden worden aangesloten op een setje rood/groene aansluitingen van en marklin 7072 schakelkast. (dit is een uitzondering op de regel van de kleuren). De 7072 is geen aan/uit schakelaar, maar een drukknop die alleen contact maakt als je op een knop drukt. de 7072 sluit je op zijn beurt weer aan de op bruine bus van de trafo.

Seinen werken op dezelfde manier als wissels, en als je met blokken werkt en seinen gebruikt met schakelrelais voor rijstroom, dan kan je de rode draad voor de rijspanning ook door het sein laten schakelen.

Kijk ook voor meer informatie op de Wiki van 3railforum!

Succes!

Patrick

EDIT. Link naar Wiki toegevoegd
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Hoi Jan-Willem,
Als je analoog gaat rijden met de "ijzeren" M-rails, heeft Märklin in het verleden een aantal boekjes uitgegeven waar baanvoorbeelden in staan. In deze baanvoorstellen staat ook heel goed uitgelegd en geïlustreerd hoe je de aanslutingen moet maken van seine, wissels. Ook zijn er voorbeelden van het rijden in blokken. Ik heb ze toen ik begon op mijn 11e, ook gebruikt? Deze boekjes meestal uit de periode 1970 t/m 1982 zijn op het internet beschikbaar.
http://dermodellbahnblog.de/maerklin-gleisplaene-gleisanlagen.html
Hopelijk dat je hier inspiratie uithaalt en je de antwoorden vindt op je vragen. Zo niet, dan kun je natuurlijk verder op dit forum.
Groetjes, Ton
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
In ieder geval niet door je vraag op het 3-rail forum te zetten.  8o

Ketelbinkie geeft het al aan, railstype is noodzakelijk om de juiste vragen te beantwoorden, maar de schakelkastjes die je hebt, ook.
Als je 2e hands spullen hebt, dan heb je zelf (meestal) geen gebruiksaanwijzingen. Het is handig als je aangeeft dat je geen handleidingen hebt, want dat verlegt het accent van wat je met je vraag bedoelt. Als je ze wel hebt, kun je dan aangeven wat je niet snapt. Als je ze niet hebt, dan ligt alles anders.

Als je M-rails hebt, dan kijk je hier:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M-Rail_Componenten#M-rail-Accessoires
nr 5022 Middenrail isolatie is een voorgevouwen kartonnetje voor 5 isolaties.
Je scheurt ze af, vouwt ze in vorm en buig je om het raillipje, schuift de andere lip eroverheen,
en sluit de beide rails aan elkaar.
Ik deed dat met typepapier, veel goedkoper en het werkt ook, als het maar isoleert.

Ik leg even wat verwijzingen in dit draadje aan:

Voorbeeld werkwijze Hermanus:


De werkwijze:
1. je ontwerpt je baan, geeft met kleuren de blokken aan, de stopplaatsen, en de rijrichting.
2. je nummert de blokken, wissels, de seinen en de eventuele schakelrails
3 de nummering van blokken komt terug op b.v. deze schakelkastjes

4. de nummering van wissels, seinen en hulprelais komt terug op deze b.v. schakelkastjes:

5. je tekent de draden die je moet gaan trekken, in de standaard 4 kleurcodes.
6. je legt de baan aan, brengt de isolatie aan op de blokgrenzen, en trekt de draden.

Als je voldoende seinen hebt, dan kun je stap 3 overslaan.
Wat je moet weten, is hoeveel treinen er maximaal kunnen rijden op je baan, en van welek lengte maximaal. Dat kun je (van te voren) uitrekenen.

Citaat van: pinkf op vrijdag 16 juni 2017, 14:48:30
Ik heb bewust gekozen voor digitaal:
1) het is veel eenvoudiger om met meerdere locs (tegelijk) te kunnen rijden
2) (2e hands) digitale locs zijn niet/nauwelijks duurder dan analoge locs

Ik heb bewust gekozen voor analoog:
1. het is heel eenvoudig om met 3-8 locs tegelijk te rijden
2. de meeste goedkope 2ehands locs zijn analoog
3. analoog koop je een trafo of schakeling als je hem nodig hebt, niet vooraf
4. 2ehands rijspannings trafo's heb je vanaf ? 7,50-15,00 (probeer dat digitaal maar eens te vinden)

De vraag is: hou het simpel
Binnenbaan en Buitenbaan => 2 verschillende trafo's, geplaatst in fase (zie 3rail-wiki).
Twee trafo's lijkt overkill, maar je kunt er veel meer mee doen.
Vooralsnog: simpel betekent scheiden.

In blokken opdelen: doe je door de middenrail te isoleren op de blokgrenzen.
Bij metaalrails kan dat simpelweg met een papiertje tusssen de raillipjes.
Elk blok krijgt een eigen rode draad die via een schakelaar (of relais) rijstroom krijgt of niet.

Het makkelijkst ging dat vroeger met een 7188 sein. Die kosten nu 2e hands ? 12-16.
Goedkoper doe je het met bistabiele relais.
Als je HFD2 DPDT relais gebruikt (vanaf ?0,80 ct per stuk ex verz.) kom je het goedkoopst uit.
Viessmann 5552 bevat functioneel 2 van die relais, maar zit qua prijs wat hoger.

Je volgende vraag is dus:
Hoe stuur ik de blokken aan?

Dat hangt van een paar dingen af.
Het meest uitgeklede model gaat ervan uit

  • dat in 4 (n) blokken maximaal 3 (n-1) treinen kunnen rijden, omdat er altijd 1 blok vrij moet zijn omdat een rijdende trein meestal in 2 blokken tegelijk rijdt
  • dat een blok net zolang moet zijn als de langste trein+de stopplaats
  • dat een trein 1 sleper heeft, niet meerdere
  • dat treinen 1 kant op rijden, altijd met de loc voorop, dus geen duwtreinen
  • dat er geen remweg is
  • dat de stopplaats 2x18 cm moet zijn

Een kant en klaar model van een bloksysteem met uitsluitend oude Marklin onderdelen staat hier:
7188 is een sein met treinbeinvloeding, s 1 t/m 3 a t/m c zijn schakelrails, S1 t/m 3 zijn stopplaatsen.
Het schema bevat dus 3 rijblokken (B1, B2 en B3).
Er zijn 3 blokken dus maximaal 2 treinen, en ze rijden tegen de klok in.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13107.msg294981#msg294981
Met twee plaatjes:
1. met 1 sleper in de trein

2. met meer dan 1 sleper in een trein:


Kortom:
Als jij van het meest uitgeklede model uit gaat, is het schema simpel.
Wil je meer, dan breid je dat schema later uit.
Wil je het goedkoper, dan vervang je de Marklin onderdelen door andere spullen.

:offtopic:
Voor de digitaal rijders onder de reagerenden
(Dit bericht staat in de rubriek Analoge besturing):

Remwegen (vertragen en versnellen) kun je analoog ook maken, met een diodenmatrix, erg goedkoop, erg simpel. Abrupt stoppen en optrekken is iets voor klunzen, en iets waar je soms bewust vanaf ziet wegens ruimtebesparing.

Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Het allersimpelst zijn drukknopjes: oftewel handmatige bediening

In https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Analoge_besturing
heten dat schakelkastjes. Er zijn (om het simpel te houden) 2 types: I. maak/verbreek en II. puls (momentcontacten)

Als je het bloksysteem uitvoert met handbediening (drukknoppen) dan neem je type I.
Als je het bloksysteem uitvoert met relais (seinen, e.d.) dan neem je type II; daarmee bedien je de relais.

Als het erg goedkoop moet, dan neem je of handbediening type I, als iets duurder mag, dan neem je type II met relais (seinen). Als het op z'n best mag (zoals Marklin heeft bedoeld), dan neem je schakelrails (voor metaalrails kosten die 2,50 tot ? 5,00 per stuk, uitsluitend 2ehands). Bij andere railstypes (C, K) kom je veel duurder uit, en werken ze ook minder goed. Dus: metaalrails=>schakelrails, anders ...?

Anders = bij voorbeeld reedcontact met magneet.

Je snapt het al: een simpel, begrijpelijk blokschema is afhankelijk van wat je kiest: railtype, schakelrail of reedcontact of drukknopjes, en dure seinen of goedkope relais.
Omdat relais ook onderling verschillen in de opbouw (bezetting van de pootjes of stekkergaatjes) is relaiskeus ook iets wat je eerst moet bepalen.

En natuurlijk kun je die Marklin drukknopjes vervangen door hele goedkope drukknopjes. Ik heb hier 101 momentschakelaars liggen, gesloopt uit een oud PC-toetsenbord.

Dus: eerst knopen doorhakken. Ga je voor simpel: maak/verbreek knoppen, daarna iets minder simpel knoppen die relais aansturen (momentschakelaars), en ten slotte complex: zelfschakelende treinen (schakelrails, reedcontact).

Vroeger werkte dat analoog altijd zo: je begint simpel (het prototype), en dan breid je uit, en maak je het bij elke stap iets moeilijker (dus duurder?, en abstracter) voor jezelf.

:offtopic: (Dit bericht staat in de rubriek Analoge besturing)
Dat is wezenlijk anders dan bij digitaal rijden: je koopt een duur ding dat alles kan, en gaandeweg blijkt dat ding bijna niets te kunnen, en dan koop je er van alles bij om het toch te laten doen wat het moet doen.
Net als je dat hebt aangeschaft, komt de volgende editie van dat ding uit, en die kan het wel. Zeggen ze.
Gandeweg blijkt dan dat ze appels voor citroenen verkopen. Nou ja, sommige leveranciers ....   


Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Ben verbaasd over de antwoorden aan een beginnend forumlid. Lijkt me niet de plek om de verschillen van inzicht over analoog of digitaal rijden opnieuw naar boven te halen én het uitgebreide antwoord van Jan is nog niet zo simpel als hij beschrijft. Het klopt wel maar al veeel te uitgebreid door de verwijzing naar relais etc. Ik ben benieuwd naar de reactie van de vraagsteller.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Ik ben ook verbaasd over de voorgaande berichtgeving. Als jij het simpeler kunt uitleggen, graag.
Kritiek hebben op een ander is wel lekker makkelijk, vind je zelf ook niet?

Toen ik zo jong was, als de vragensteller nu, had ik analoog blokken op de baan.
volgens het schema van M75 (Rob), want dat komt uit het Marklin Seinenhandboek.
Simpel, dat wel, met 4 seinen, wat schakelrails en een weerstand (->remweg).
Daar testte ik mee toen ik 11 was. Toen ik 13 was kocht ik hulprelais, om het nog leuker te maken.
Die relais waren veel goedkoper dan seinen, en je kon er zelf seinen van maken.

Als je seinen gebruikt (oude seinen en hobbyseinen), dan maak je het jezelf het simpelst.

Elk sein met treinbeinvloeding heeft 2 functies: rijden/stoppen, en rood/groen seinbeeld.
Elk sein kan de trein beinvloeden, en heeft daarvoor een aanvoerdraadje naar de eigen stopplaats
Elke stopplaats heeft een geisoleerde middenrail (in het schema van Rob: rood gekleurd), en bestaat daarom uit twee railsstukken (want anders kon je de rode draad van het sein niet in het midden aansluiten).
Elke stopplaats moet 2 hele rails lang zijn, dus 36 cm (vanwege langere locs).

Dit schema dus (M75, Rob, tekende het):
(getekend in de Marklin draadkleur code)


Het is het allersimpelste bloksysteem zoals Marklin het bedoelde.
Het maakt alles duidelijk in een oogopslag:

1. een blok is een stuk rails even lang als de langste trein + stopplaats
2. een blok heeft altijd tenminste 1 stopplaats
3. een bloksysteem maakt van blokken in volgorde van de rijrichting een geheel
4. schakelrails zorgen voor de automatische afhandeling van het bloksysteem door de trein

Een bloksysteem is dus meer dan een verzameling losse blokken.
Het is een afhandeling van de besturing van meerdere treinen tegelijk.

Als je goed kijkt in het schema van Rob, dan zie je dat 2 treinen (het maximum bij 3 blokken)
dezelfde kant op rijden (tegen de klok in). De blokken zijn voor het gemak genummerd: B1, B2, B3.
Als je met je vinger van B1->B2->B3->B1 gaat, kom je alle dingen tegen die je nodig hebt.
De draden geven aan hoe het is aangesloten, en dus hoe het systeem schakelt.

De rest van het verhaal is dat dit schema te simpel  is (vindt M75 ook): het is alleen maar de kern.
Je kunt het schema optuigen (meer doen) of aftuigen (goedkoper doen).

Citaat van: Ton van het Fort op vrijdag 16 juni 2017, 22:31:50
Het klopt wel maar al veeel te uitgebreid door de verwijzing naar relais etc.
Wat nou veel te uitgebreid? Relais-vaardigheid behoort tot de basis van analoog denken en handelen.
Als je relais kennis afwijst, dan moet je niet analoog willen gaan rijden. Zo zie ik dat.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Laat ik proberen het nog simpeler te maken: analoge blokken maak je met seinen.
Hoe diep kun je door de knieeen? Geen idee, ze zijn oud en stram.

Het 7188 sein
is nieuw niet meer leverbaar.

Je kunt het vervangen door een bistabiel relais met 2 stroomkringen.
Een relais is een schakelaar die je met een drukknop aan/uit kunt zetten.
Bistabiel betekent dat de stand (-stabiel) in beide posities (bi-) zo blijft staan,
ook als je de stekker uit het stopcontact trekt.

Zo'n relais is b.v. Viessmann 5552:


Op dat relais staan tekeningen, namelijk:

Een stroomkring tekening:


en

Een schakeling tekening:


Dat is heel verantwoord, want daardoor kun je zien hoe dit kastje werkt, en hoe je het moet aansluiten.
Links en rechts van de rechthoek met daarin de naam Viessmann zit een relais met twee stroomkringen.
De schakeldraden zitten aan de zijkant van het kastje (hier niet in beeld).

Dus als je nou de 2 basisstroomkringen tekent van 2 seinen zoals 7188, dan krijg je dit:

Met 1x Viessmann 5552 kun je dus 2 seinen 7188 nabootsen.

Je kunt die 2 namaakseinen net zo aansluiten als op het tekeningetje van de 7188


Alleen zitten de schakeldraadjes aan de zijkant van de Viessmann een beetje anders dan bij het sein.
Even uitproberen klaar.
Die draadjes kun je aansturen met drukknopjes en met schakelrails,
net zoals dat 7188 sein.

Dat Viessmann relais 5552 is goed leverbaar. En het kan veel goedkoper als je een relais
neemt waarbij de bedrading van de stroomkringen gelijk is.

Ik gebruikte vroeger het Faller relais 650 daarvoor:

Een Viessmann 5552 is functioneel gelijk aan 2 faller 650 relais.
Anders gezegd: 1 Faller 650 vervangt 1 sein 7188.
De stroomkringen op het Faller relais zijn gelijk aan die van de Viessmann 5552.

Faller gebruikt kleurringen om de busjes waarin de stekkers passen van de bedrading.
Die kleuren vertellen hoe het relais werkt (geen tekeningen maar kleuren dus).
Geel staat voor licht (Marklin trafo L), blauw staat voor schakeldraad met bij Marklin een blauwe kleur.
Geel en Blauw zijn dus de schakelkleuren. Zwart en Wit zijn de kleuren van de stroomkringen.

Als je een Faller 650 als sein gebruikt, ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:


Maar er is een klein detail anders: hier zijn 2 sporen afgebeeld.
Als het ene spoor rood sein heeft (geen rijspanning),
heeft het andere spoor groen (rijspanning),
en andersom.


Die Faller relais zijn nieuw ook allang niet meer leverbaar, maar 2ehands erg goedkoop (rond de ? 2,- per stuk, in 2016 ineens ? 6,- per stuk). Ze waren niet bedoeld voor treinen maar voor autootjes, maar wel erg geschikt.

Hou het simpel. Dat deed Marklin in de jaren '60 tot '80. Door schakelingen te tekenen zoals je ze bedraadt, in plaats van als werktuigbouwkundige tekening. Je hoeft niet te weten hoe het werkt.
Het volstaat dat je het bedraadt zoals in de tekening, want dan werkt het gegarandeerd.

Wat je dus als eerste moet leren als je met Marklin tekeningen gaat werken:
Je moet de Marklin kleurcodes van stekkers en draad uit je hoofd kennen:
blauw = schakeldraad,
geel = licht,
bruin = massa,
rood = rijspanning.

Een trein rijdt op rood (pukkeltjes) en bruin (spoorstaven).
Een lampje brandt tussen geel (licht) en bruin (massa).
Een relais schakelt tussen geel (licht) en blauw (schakeldraad).
Een schakelknopje schakelt tussen blauw (schakeldraad naar lamp, wissel, sein, relais) en bruin (massa).

Ik leerde dat rijtje toen ik 6 was van een oom. Die stond erop dat je simpele dingen uit je hoofd leert.
Voor de ouderen: logaritmetabellen, goniometrische tabellen e.d. en het periodiek systeem waren ook dingen die je uit je hoofd leerde, volgens hem. Nooit spijt van gehad die raad te hebben opgevolgd.

Tegenwoordig gebruik ik elektronische relais. Nog veel goedkoper maar wel gelijkstroom ...
Ik noemde er al eentje die als voordeel heeft dat de stroomkringen net zo liggen. 
Je spreekt dan van dezelfde "pinbezetting", dezelfde layout dus.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Jan voor jou is dit misschien simpel maar als ik de zo naar kijk en dan wetende dat de vraag steller 13 jaar is dan is naar mijn idee meer mission impossible ;)
Analoog is naar mijn idee iets waar je bewust voor kiest tenzij je maar met een trein tegelijk gaat rijden.
Digitaal is voor een starter veel makkelijker en hoeft niet veel duurder te zijn er zijn genoeg mensen die thuis nog een deltadecoder hebben liggen en daar niks meer mee doen,het zelfde geld voor veel eerste generatie mtc21/mfx decoders welke door veel mensen worden vervangen door een esu of marklin decoder met of zonder geluid.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 17 juni 2017, 23:18:02
veel makkelijker
Ja, plug en play is voor veel mensen veel makkelijker, dan hoeven ze niet na te denken.

Ik stam nog uit de generatie van "jonge onderzoekers" die allemaal liefst het wiel opnieuw wilden uitvinden,  puzzelaars, uitvinders, technici en wetenschappers.

Het is dat de generatie waarmee ik nog wel omga, de twintigers, ineens allemaal opnieuw het wiel willen uitvinden. Ze zijn dwars geworden van plug en play. Terwijl de generatie van de dertigers van nu zweren bij plug en play. Gek is dat. Het lijkt in golven op en neer te deinen.

Mission impossible of niet. Veel van dit soort schema's van toen, vinden nu de weg naar de arduino gasten, nieuwe techniek voor oude logica. Ik vind dat een buitengewoon interessante ontwikkeling.

Met de PC-kennis is iets soortgelijks gebeurd. Toen dos eruit ging, lagen de algoritmes ineens op straat, en die worden nu gebruikt in linux en in apps, geport naar c++ en java. Oude wijn in nieuwe vaten.

Citaat van: pinkf op zaterdag 17 juni 2017, 23:30:02
houd het simpel, rijdt digitaal !!!
Vergeet het maar, daar is niets simpels aan. Kun jij je eigen decoders ontwerpen en bouwen?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Waarom zou je je eigen decoders gaan ontwerpen en bouwen? Ik ben juist van wat is de makkelijkste manier waarom zou ik het wiel zelf gaat uitvinden ik maak alleen dingen die niet te koop zijn of zelf bouw moet veel goedkoper zijn,je koopt je fiets en je auto toch ook gewoon ;)
De meeste mensen die een modeltrein/baan hebben willen het opbouwen en er dan mee rijden ik rij zelf ook digitaal maar de controle is analoog omdat het mij op dit moment niet waard is aan tijd en geld wat het me extra gaat kosten :)
Mijn idee is als ik op een zaterdag kan verdienen om het te kopen waarom zou ik het dan in 2 zaterdagen zelf gaan maken tijd is juist het meest kostbare van je leven dus besteed het verstandig.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 17 juni 2017, 23:43:26
tijd is juist het meest kostbare van je leven dus besteed het verstandig.
Leuk dat mensen op zoveel verschillende manieren naar deze hobby, en naar de daarvoor beschikbare tijd, kunnen kijken. En uiteraard valt de afweging voor iedereen anders uit. Of jouw afweging door de meeste mensen gedeeld wordt? Geen idee, maar zelfs als het waar is, heb ik daar voor mijzelf geen boodschap aan. Ieder maakt zijn/haar eigen afweging.

De vragensteller ook. Hij is nu jong en wil nu iets met een analoge trein. Straks als hij groter is, wil hij misschien digitaal, misschien ook niet. Wie zal het zeggen? Dat is dan zijn afweging, nu en later opnieuw.

Zullen we gewoon nog eens terug gaan naar zijn eerste wens?

Citaat van: Jan-Willem de Wildt op vrijdag 16 juni 2017, 11:00:01
ik wil dit binnenkort in blokken kunnen opdelen zodat ik met schakelkastjes kan bepalen op welke sectie stroom staat of niet.

Zo lang hij dat puur handmatig wil kunnen doen met schakelkastjes, verdeelt hij de baan op in een aantal blokken, en tussen elk blok isoleert hij dan de middenrail. De middenrail van elk geisoleerd blok sluit hij aan op een schakelkastje.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_7211_schakelkast
Dat schakelkastje ziet er b.v. zo uit:


Tot zover helder? Niets moeilijks aan.
Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Analoge_besturing

Daarna komt de vraag: wat hebben die blokken met elkaar gemeen? Kun je de knopjes vervangen door knopjes die relais (seinen, wissels, hulprelais, ontkoppelrails, e.d.) aansturen?

Ja, dat kan, b.v. met schakelkastje https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_7272_schakelkast
En die ziet er bijvoorbeeld zo uit:


Als je zover bent, dan kun je met seinen (of relais) een bloksysteem gaan opbouwen met schakelrails. En dan kom je bij voorgaande draadjes. Je kunt nog steeds handmatig op knopjes drukken, maar de trein zelf kan dat nu ook.

En sommige digitaalrijders noemen het dan ineens heel erg moeilijk. Ze kopen liever iets dat kant-en-klaar plug en play is. Van mij mogen ze.

Maar niet in een draadje over een analoge vraag. De vraag is gewoon heel concreet: hoe doe ik dit analoog? Niet: hoe doe ik dit digitaal? Zelfs niet: hoe doe ik dit?

Vandaar dat ik me blijf verbazen hoe mensen op zo'n vraag kunnen reageren: met rij digitaal!!!
Dat is een mening, geen aanpak.

En kunnen we dan nu eindelijk eens ingaan op zijn 2e vraag:
Citaat van: Jan-Willem de Wildt op vrijdag 16 juni 2017, 11:04:20
en ook nog: hoe sluit je dan wissels en seinen aan en hoeveel trafo's moet je dan gebruiken?
Ketelbinkie heeft die vraag al beantwoord, onder verwijzing naar de wiki.
En inderdaad als je hier begint: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Analoge_besturing dan vind je de meeste antwoorden vanzelf.

Wisselaansluiting voorbeelden vind je bijvoorbeeld bij de schakelkastjes.
Seinaansluitingen vind je bij de seinen pagina: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Seinen
Daar komen vragen over, dat weet ik zeker, want die pagina's zijn niet allemaal simpel geschreven.
Die vragen om toelichting kan vragensteller hier plaatsen.

Ketelbinkie stelt terecht een tegenvraag: welk type rails: Metaal, C of K, want dat maakt uit voor het vermogen dat wissels (seinen, ontkoppelrails, in het algemeen: relais) verbruiken als ze schakelen.
Dat vermogen, samen met het aantal locs dat tegelijkertijd kan rijden bepaalt hoeveel trafo's je nodig hebt, en ook welke (kleintjes of grote). Ik denk dan: koop gelijk 2 grote, zit je altijd goed, en hoef je het ook niet uit te rekenen.

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 17 juni 2017, 23:18:02
wetende dat de vraag steller 13 jaar is dan is naar mijn idee meer mission impossible ;)
Ik vraag me af of jongeren van 13 jaar tegenwoordig verstandelijk niet zwaar onderschat worden.
Ik begrijp heel goed dat een prof. met een IQ van 180 op die leeftijd nog niet verwacht mag worden.
Volgens de boekjes is iemand van die leeftijd in staat abstract te denken. Als dat niet lukt, dan heb je een  stevige leerachterstand zo te pakken.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Ik ken zelf maar een jongen die op zijn 13 begreep wat je hier boven hebt geschreven maar hij demonteerde op zijn 8ste al radio's en zette ze weer werkend in elkaar.
En ondanks dat jij van de mening bent dat de uitspraak RIJ DIGITAAL alleen een mening is denk ik en met mij een hoop mensen daar toch anders over.
Verder hebben we van de topic starter nog geen weer woord gehad dus weten we niet waarom hij analoog wil rijden is het een bewust keuze of komt het door bvb beperkte kennis over wat mogelijk is?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Ketelbinkie geeft het al aan, railstype is noodzakelijk om de juiste vragen te beantwoorden, maar de schakelkastjes die je hebt, ook.
Als je 2e hands spullen hebt, dan heb je zelf (meestal) geen gebruiksaanwijzingen. Het is handig als je aangeeft dat je geen handleidingen hebt, want dat verlegt het accent van wat je met je vraag bedoelt. Als je ze wel hebt, kun je dan aangeven wat je niet snapt. Als je ze niet hebt, dan ligt alles anders.

De tijden veranderen. Vroeger, als je 1 elektrische wissel kocht dan kreeg je die in pakpapier mee naar huis. Maar als je er 2 tegelijk kocht, dan kreeg je ze mee in de originele verpakking. In dat doosje zat een handleiding in 4 talen, ook Nederlands. In die handleiding staat hoe je een wissel aansluit, op een schakelkastje, op een schakelrails en op een sein. Tegenwoordig koop je wissels meestal 2e hands, zonder doosje en zonder gebruiksaanwijzing. Dat heeft een nadeel, want je moet dan al weten hoe je het doet.

Elke elektrische wissel heeft 3 draden: 1x geel met gele stekker, en 2x blauw, waarvan 1 met een groene stekker (rechtuit of buitenbocht bij gebogen wissel) en 1x rood (afbuigend, of binnenbocht bij gebogen wissel). Marklin had daarover nagedacht. Rechtdoor is veilig dus groen, afbuigend betekent gevaar, dus rood. Die wissel sloot je aan op een schakelkastje met een rood en een groen knopje. Rood voor afbuigend en groen voor rechtdoor. He, wat een toeval!
Maar stel je koopt die wissel 2e hands. Dan zitten er vaak geen stekkers meer aan de blauwe draad.
Dan moet je zelf uitproberen welke blauwe draad rechtdoor, en welke blauwe draad afbuigend is.

Voorbeeld uit de wiki (de getekende wissel is een C-rail wissel, alle wissels sluit je het zelfde aan):


Bij seinen met 2 standen zelfde verhaal: 1 gele draad met gele stekker, twee blauwe draden met een rode stekker (stop) en een groene stekker (rijden). Maar omdat het sein de trein ook echt kan stoppen zitten er ook twee rode draden aan, en 1 daarvan heeft een rode stekker. Die ene draad met stekker komt van de trafo (of ringleiding), en daarop staat altijd rijspanning. De andere draad loopt via het sein, en heeft alleen bij groen seinbeeld rijspanning. Aan die draad zat vroeger een zilverkleurig metalen lipje, bedoeld om tussen de lipjes van de middenrails te klemmen.
Omdat veel mensen de stekker en het lipje er meteen af trokken om het vast te solderen, hebben 2e hands seinen vaak geen lipje en geen stekker meer aan die rode draden. Omdat het sein op wisselstroom werkt, maakt het geen mallemoer welke draad welke functie had (trafo of geisoleerd railstuk). Vrije keus.

Voorbeeld uit de wiki:
Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_7039


Er zijn ook seinen met 3 seinbeelden. Die hebben 3 blauwe draden, 1x rode stekker, 1x groene stekker en 1x oranje stekker (want gele stekker heeft andere betekenis).
Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_7041


De seinen voor Metaal rails hebben ook een metalen grondplaat. Die klem je onder de rails vast, en daardoor heeft het sein ook afvoer (massa, de bruine draad, O op de trafo).
Als die grondplaat er 2e hands ook niet meer bij zit, dan is daarvoor een noodoplossing. je kunt aan die oude seinen een voorsein bevestigen. En een van de gaatjes (voor stekkers) daarvoor heeft een bruin gekleurd ringetje, massa dus. Als je daar een bruine stekker met bruine draad in stopt, en die dan verbindt met de O op de trafo, dan werkt alles.

Wissels, seinen en ontkoppelrails stuur je aan met een schakelkastje met rode en groene knopjes (momentcontact). Dat blokje kan blauw zijn of wit, want Marklin heeft heel veel verschillende schakelkastjes gemaakt. Voorbeelden uit de wiki:



Citaat van: hmmglaser op zondag 18 juni 2017, 12:04:43
Ik ken zelf maar een jongen die op zijn 13 begreep wat je hier boven hebt geschreven maar hij demonteerde op zijn 8ste al radio's en zette ze weer werkend in elkaar.
In mijn tijd waren dat TV's met buizen. Misschien was ik zelf ook zo'n jongen.  :D

Citaat van: hmmglaser op zondag 18 juni 2017, 12:04:43
En ondanks dat jij van de mening bent dat de uitspraak RIJ DIGITAAL alleen een mening is denk ik en met mij een hoop mensen 
Hoe noem je het dan? Een geloofsbelijdenis? Een overtuiging? Een visie op de werkelijkheid?

Citaat van: hmmglaser op zondag 18 juni 2017, 12:04:43
dus weten we niet waarom hij analoog wil rijden
We gaan hem hier niet ter verantwoording roepen, toch? Zo in de trant van weet je wel wat je doet?
Waar ben je in godsnaam mee bezig! Dat kun je met je eigen zoon wel doen, maar niet met die van een ander.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: Jan22 op zondag 18 juni 2017, 12:12:42
Marklin had daarover nagedacht. Rechtdoor is veilig dus groen, afbuigend betekent gevaar, dus rood.

Ofwel in het Duits (mijn ezelsbrug) Groen=Gerade en Rood=Rund
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
bedankt voor informatie, als je nog een aanvulling hebt, zodat ik dit makkelijker kan realiseren is dat fijn.
ik heb m-rails en heb de rails niet op een plaat liggen dus allemaal op de grond.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: i_m_johny op vrijdag 16 juni 2017, 11:24:03
Dag Jan-willem,

Welkom nog op het forum en in de hobby natuurlijk.

:offtopic:
Ik snap dat je analoog rijdt, maar mag ik vragen of je er niet aan gedacht hebt om direct voorzichtig digitaal te gaan rijden.
Dit met name omdat het zo eenvoudig is om dan meerdere locs op je baan te zetten, zonder dat je je bezig hoeft te houden met het 'stroomloos' zetten van bepaalde delen en/of aansluiten van meerdere stroom-providers. Dit omdat je dan gewoon met één Mobile station gewoon de boel eenvoudig kunt aansluiten.

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die juist de uitdaging in willen gaan om het toch nog Analoog te doen, maar ik krijg het gevoel dat dat bij jou niet zo is. En als je inderdaad jong bent, is 'digitaal' meestal minder een uitdaging dan wanneer je meer op leeftijd bent (jullie zijn omgegroeid met smartphones e.d. terwijl de wat oudere generatie en meer aan moest wennen en het soms buitensluit).

Wissels kun je nog gewoon met handbediening aansluiten.

Verder kan ik je dus niet op weg helpen, omdat ikzelf wel juist de overstap heb gemaakt.

Veel succes ermee.

Groeten,

Jan

ik snap wat je bedoeld, maar ik mocht de oude analoge spullen van mijn vader gebruiken en zelf kreeg ik nog een analoge loc, dus dan is het handiger om analoog te beginnen.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: Jan22 op zondag 18 juni 2017, 12:12:42
Ketelbinkie geeft het al aan, railstype is noodzakelijk om de juiste vragen te beantwoorden, maar de schakelkastjes die je hebt, ook.
Als je 2e hands spullen hebt, dan heb je zelf (meestal) geen gebruiksaanwijzingen. Het is handig als je aangeeft dat je geen handleidingen hebt, want dat verlegt het accent van wat je met je vraag bedoelt. Als je ze wel hebt, kun je dan aangeven wat je niet snapt. Als je ze niet hebt, dan ligt alles anders.

ik heb geen handleidingboekjes, alleen van de trafo en een schakelkastje.


Edit Frenkievee: citaat vanwege de lengte behoorlijk ingekort
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: Jan-Willem de Wildt op maandag 19 juni 2017, 09:08:07
ik snap wat je bedoeld, maar ik mocht de oude analoge spullen van mijn vader gebruiken en zelf kreeg ik nog een analoge loc, dus dan is het handiger om analoog te beginnen.
Als je zoals al eerder is aan gegeven bvb een MS1 gaat gebruiken en de analoge loks van bvb een delta decoder voorziet kun je al met meerdere loks rijden kwa kosten zul je niet meer kwijt zijn dan als je voor blokken op een analoge baan gaat.
Misschien kun je even aangeven wat je allemaal hebt kwa rail en zo dan kunnen ze hier wel vertellen wat voor jou de makkelijkste en goedkoopste keuze is ;)
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: Jan-Willem de Wildt op maandag 19 juni 2017, 09:04:37
ik heb m-rails en heb de rails niet op een plaat liggen dus allemaal op de grond.

Citaat van: Jan-Willem de Wildt op maandag 19 juni 2017, 09:08:07
ik mocht de oude analoge spullen (...) gebruiken (...) dus dan is het handiger om analoog te beginnen.

Helder, geen handleidingen dus. M-rails, dus 3-rail, schaal h0, 1:87  (dus geen 2-rail,  schaal Z, 1:220).
Een hele opluchting. En 2e hands min of meer, en gekregen (een gegeven paard kijkt men niet in de bek).
En dus meteen een verantwoording, noem het bewuste keuze, van het waarom analoog.

Menigeen op dit forum zal z'n eerste analoge loc meteen ombouwen naar digitaal, en meteen digitaal starten. Want daar begint het al. Bij de eerste loc. Hoe meer kosten je maakt, hoe duurder de overstap.
Ik heb zelf maar 16 locs, maar vind overstap echt te duur. Onder andere, omdat die oudjes allemaal een nieuwe motor nodig hebben, de onderdelen daarvoor niet meer leverbaar zijn, e.d. En omdat ik het niet wil. Mijn wil is wet in mijn hobby.

Teppichbahn, een baantje op de vloer
Mark heeft in zekere zin gelijk.
Juist als je een baan op de vloer legt, is een mobile station een goede keus, want je hebt veel minder draad te verleggen, iedere keer als je de baan opnieuw uitlegt. Analoog op een treintafel is veel makkelijker. De baan ligt vast en de draden liggen vast.

Verkijk je niet op de bedrading. Bij een mobile station is het aantal klein. Die bestuurt hoofdzakelijk de locs.
Voor wissels en seinen moet je iets beters hebben.
Grote digitale banen (zoals die van Jørg) met computer gestuurde blokken, wissels en seinen
vergen heel veel draadjes.


Blokgestuurde analoge banen hebben ook veel draadjes, lang niet zoveel, maar toch ook veel.
Je moet een manier verzinnen om je baantje (op de grond) zo aan te leggen dat je weinig draad iedere keer opnieuw moet aanleggen en afbreken.

Ik ben benieuwd wat je nog meer wilt/moet weten om te kunnen starten. Voor mij is dat zo ver weg, in de tijd. Ik begon met een 2-rail, schaal 0 trein met 4 locs, gekregen van een oom die emigreerde. Ik denk dat ik 6 was of zo.

Als je analoog rijdt, heb je in ieder geval 4 kleuren draad nodig (rood, bruin, geel en blauw), en 4 kleuren stekkertjes (rood, bruin, geel en groen). Die heb je nodig om de schema's na te kunnen bouwen.
Als je digitaal rijdt, gebruik je meestal grijs als schakeldraad, met grijze stekkertjes. Vraag maar aan Mark, die weet dat weer beter.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Hallo JanWillem,

Welkom op dit forum. En dat je analoog rijdt is helemaal geen probleem, hoor. De oudere forumleden zijn allemaal zo begonnen. En er zijn er nog heel veel, die nog steeds analoog rijden.

En je naamgenoot (Jan22) heeft het allemaal heel duidelijk uitgelegd. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Ook als je een handleidingboekje wilt hebben. Er zijn vast wel forumleden, die er eentje beschikbaar hebben.

Veel succes.
Roel
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Als je toch gewoon analoog wilt rijden, dan moet je nadenken over hoe je het aanpakt, zo'n baantje op de vloer.

Ik raad je aan:
Leg de baan op een plaat hout, en lijm (tweezijdig kleefband van Action of Deen) of schroef alles vast (rails, schakelblokjes, huisjes, bergen). De plaat zet je gewoon weg, rechtop tegen de muur, als je er niet mee speelt. Je hoeft dan alleen de trafo en de treintjes op te bergen als je er niet aan werkt, en veel minder draden aan en af te koppelen als je er wel aan begint, en eindigt (namelijk uitsluitend de 4 draadjes die aan de trafo's vastzitten). Bovendien kun je dan alles bedraden zoals het hoort.

Slimmere oplossingen staan ook op dit forum:
-een la onder je bed
-een scharnierbare plaat boven je bed
-een takelbare plaat die aan het plafond hangt

Als je daar meer over wil weten, zoek ik de draadjes op het forum wel eventjes terug.

Vroeger bedraadde ik wissels, seinen en blokken net zoals op de schema's staat, dus ver uit elkaar en rechthoekig via verdeelplaatjes. Maar een mens leert van anderen op een forum:

Het steekwoord is gebruik boekbinders, die kun je ook vastlijmen of vastschroeven, en daarin leid je de draden in bundels. Zie bijvoorbeeld hier: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M-rail_draden_wegwerken

Een andere truc: koop geen losse draden maar draden die per 2 of 3 aan elkaar zitten als een soort "flatcable", bijvoorbeeld rood-bruin of geel-blauw-groen. Kost iets meer, maar bespaart veel  testtijd.

Nog een truc: geef draden een label of etiketje met naam (of letter) en nummer, dan weet je later nog waarvan ze zijn (als je geen bouwtekening hebt bewaard).
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Hallo Jan-Willem,

Ook van mij een welkom bij onze hobby en op het forum.

Alle goede raad bij elkaar lijkt ingewikkeld, maar begin simpel.
Sluit een wissel aan zoals Jan22 aangaf en kijk hoe dat werkt en zo ga je stap voor stapje steeds verder.

In hun enthousiasme geeft men je (te veel) raad, waardoor het misschien ingewikkeld lijkt in het begin.
Zoek vooral in de WIKI, daar staat al veel beschreven.
Voor 1 ovaal met 1 locomotief heb 1 transformator nodig.
Voor 2 ovalen met 2 loc's 2 trafo's, heb je een wisselverbinding tussen de ovalen, dan hoef je alleen de lipjes waar de wissels aan elkaar zitten te scheiden (isoleren heet dat) door een papiertje tussen die lipjes te doen.

Draadjes kan je heel netjes met elkaar verbinden met stekkertjes, maar door de koperdraadjes in elkaar te draaien en kroonsteentjes te gebruiken, gaat ook en is goedkoper voor je zakgeld.

Veel plezier met de hobby en laat je niet uit het veld slaan als iets niet in een keer lukt.


groetjes

Wil Tweeendrie
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Het is ook slim om de stamtafel bij je in de regio bezoeken. Daar kun je ook heel veel vragen kwijt en krijg je ook uitgebreid uitleg als je erom vraagt.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Ik heb in de afgelopen dagen het Handboek Electrotechniek 07424 van Märklin gelezen.

Eindelijk een heel duidelijk overzicht, zowel voor analoog als digitaal hoe je stroomkringen maakt, hoe je wissels en seinen aanstuurt. Heel eenvoudig uitgelegd (ik ben een analfabeet op electronica gebied), maar ik kan het helemaal volgen. Nu snap ik ook beter wat andere forumleden met digitale sturen schrijven.

Maar voor jou, Jan-Willem, staan er hele praktische tips in. Succes!

Groeten,
Roel
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Op de site modelspoorh0.nl kun je onder de tab downloads heel wat praktische info vinden, waaronder genoemd handboek elektrotechniek.

Als je basis hiervan beheerst is analoog én digitaal (volgens Märklin) niet moeilijk meer.

John
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
wie heeft er handleidingboekjes van marklin voor mij? download of gewoon, maakt niet uit.
jan22, mijn baan ligt onder mijn bed(ik heb een hoogslaper) en het is vrijwel onmogelijk om daar een houten plaat in te krijgen, laat staan eruit. ik wil mijn baan namelijk kunnen demonteren.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Dag Jan-Willem,

Even samengevat: M-rails, analoog bediend, rails op de vloer, op een plank leggen geen optie.

Ik kan je aanraden om wel je trafo(s) en schakelkastjes voor wissels (7072/7272) op een kleiner plankje te schroeven, en de bruine draad tussen beide ook "vast" op die plank te schroeven.
Je kunt dan ook meteen een aansluiting maken voor de "gele" draad met een verdeler 7209, voor alle gele draden van wissels en seinen. Op deze manier hoef je die niet steeds opnieuw te koppelen, en staat het allemaal stevig bij elkaar en het is praktisch met opruimen.

De wissels sluit je aan volgens het plaatje van Jan22 hierboven, met de gele draden op de verdeler 7209 en de blauwe draden op de schakelkastjes. De aansluitrail gaat direct op de trafo(s).
NB. NOOIT de gele en bruine draden met elkaar verbinden. Dit geeft een kortsluiting. De trafos kunnen er wel tegen, maar een voortdurende kortsluiting kan hele nare gevolgen hebben.

:offtopic:
Citaat van: Jan22 op zondag 18 juni 2017, 12:12:42
Citaat van: hmmglaser op zondag 18 juni 2017, 12:04:43
En ondanks dat jij van de mening bent dat de uitspraak RIJ DIGITAAL alleen een mening is denk ik en met mij een hoop mensen 
Hoe noem je het dan? Een geloofsbelijdenis? Een overtuiging? Een visie op de werkelijkheid?
Een spelfout. Het is RIJD DIGITAAL  ;)

Groet, Patrick
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: Jan-Willem de Wildt op dinsdag 20 juni 2017, 11:29:02
wie heeft er handleidingboekjes van marklin voor mij?
Die moeten dan nog even gescand worden ...

Als ik ze al kan terug vinden, want ook bij mij zijn ze ooit in een stapeltje ergens opgeborgen.
Niets zo onhandig als die papiertjes die iedere keer uit zo'n doos kwamen vallen.
Ik moet nog ergens 3 M-rails  3wegwissels hebben liggen met samen 1 handleiding en 1 ovp
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
klinkt goed. ik heb nu met een paar seinen de buitenbaan volledig bediend. de binnen baan nog niet, daar had ik te weinig seinen voor, ik heb er namelijk 2. een 7041 en een 7188. ik heb bijna alle soorten wissels, maar onder andere zo'n driewegwissel nog niet.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
PB gestuurd
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Hoi, hoe gebruik je hier Marklin schakelkastje 7211?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Kan iemand net zo'n mooi schema maken met de Viesmann 5552, halverwege deze pagina, als het schema daarboven met alleen maar de seinen? Of is dat al ergens te vinden?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Interessant draadje, zelfs voor deze oude -analoogrijdende knar  :)
En ja, ik hou het ook bij analoog omwille van bijna uitsluitend oude loc's die teveel ombouwkosten met zich zouden meebrengen.
Ook wel uit nostalgie.
Kortom: een helder geformuleerd opfrisdraadje waarvoor dank, Jan22  :arrow:
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: hugobaas op dinsdag 26 september 2017, 17:22:06
Kan iemand net zo'n mooi schema maken met de Viesmann 5552, halverwege deze pagina, als het schema daarboven met alleen maar de seinen? Of is dat al ergens te vinden?

Welk schema bedoel je? Er staan er zo veel halverwege deze pagina. Je kunt op zo'n schema klikken en hem opnieuw in je vraag plakken.

Ik werk met die Voessmann 5552 en heb al diverse schema's gemaakt. Ik wil dat wel voor je doen.

Groeten,
Roel
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Er wordt bij het plaatje van de 5552 uitgelegd dat het 2 seinen kan vervangen. Maar ik kom er niet uit hoe je dan eea aan moeten sluiten.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Bij Jan22 op de datum: zaterdag 17 juni 2017, 12:26:49
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Misschien kan jij wat voor mij betekenen Roel?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?

Het midden van de 5552 bestaat uit een rechthoek met daar op logo, firmanaam, nummer en functie.
Dat midden vormt de schieidng tussen 2 relais. Links zit een relais, rechts zit een relais.

Neem het linker relais. Daarbij heb ik de tekst SEIN I toegevoegd.
Er zijn 2 gescheiden stroomkringen per relais: boven en onder. Die schakelen tegelijkertijd, als gevolg van het signaal wat je links midden aansluit. 

Ik heb het zo getekend dat de bovenste stroomkring het lichtbeeld representeert, en de onderste de trein beinvloeding. Op die manier vervangt 1 stroomkring 1 sein.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Oei dan snap ik het nog niet helemaal. Bv hoe ik dat doe naar de puko zoals aangegeven?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Zou je het in bijgaande tekening kunnen plaatsen? Ik ben echt onbekend met deze materie
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Zoals bivoorbeeld op deze tekening:

Rood naar bijv. sein1 van de Viessmann

In jouw laatst geplaatste prentje vervang je de 7188 door een halve Viessmann 5222.

John
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Kan het ook zonder zonder het drukknopkastje 7072 en deze vervangen door de draden van de schakelrails aan te sluiten?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Misschien toch even een compleet schetsje maken, want ik snap de oranje draad niet?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: hugobaas op woensdag 27 september 2017, 15:52:19
want ik snap de oranje draad niet?

Dat is de gele draad! Heb je altijd aan 1 kant van een relaisspoel nodig.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Hugo,

Ik snap je vraag. Ik zal donderdag even een schetsje maken met twee seinen en de Viessmann 5552.

Groeten,
Roel
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Hierbij het schema met de Viessmann Relais 5552.

In de gele en rode draden zie je een paar keer een vierkantje (wiebertje) Dat betekent dat deze draadjes met stekkers aan elkaar verbonden moeten worden. Meest handige plek is dat te doen bij een van de aansluitbussen van de Viessmann relais.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Let vooral heel goed op de schema's op het relais. Ik heb het zo getekend dat de stroom op de rode sporen S1, S2 of S3 staat als de zwarte bolletjes verbonden zijn. De zwarte bolletjes aan de bovenkant en de onderkant zijn dan ook verbonden met de contactrails met de GROENE stekkers, en de witte bolletjes met de contactrails met de RODE stekkers. Dat betekent dat bij het passeren van die laatste contactrails de spanning weer van de rode sporen af is en de trein daar stopt.

succes!

groeten,
Roel
Hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Dag Jan,

In uw  "Reactie #5 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 19:42:55" maakt u gewag van  HFD2 DPDT relais.

Kan u mij mededelen bij welke leverancier u deze relais bestelt en met welk bestelnummer?

Nu reeds bedankt voor uw welwillende medewerking.

Vriendelijke groeten.

Rik.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Super bedankt. Zo snap ik het tenminste. Helaas kan ik het nog niet uitproberen, maar komende week gaat dat vast wel een keer lukken!