Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?

Gestart door Jan-Willem de Wildt vrijdag 16 juni 2017, 11:00:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: Le beau blond op donderdag 28 september 2017, 20:24:30
In uw  "Reactie #5 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 19:42:55" maakt u gewag van  HFD2 DPDT relais.
Ach jeetje, relaisprijzen verschillen per dag, zo lijkt het wel.

Ik deed vandaag eventjes een google naar "relais hfd2/012-m-l2", en trof prijzen van ruim 1,60 per stuk.
De euro schommelt zeker weer wat omlaag of de dollar juist wat omhoog. Ik voelde al nattigheid toen ik vorige week een paar Zwitserse frankjes uit de muur trok. Prijspeil blijft toch altijd weer een gok.

Twee willekeurige links:
http://www.futureelectronics.com/en/Technologies/Product.aspx?ProductID=HFD2012ML2257HONGFARELAYS2059797&IM=0
https://www.conrad.nl/nl/hongfa-hfd2012-s-l2-d-printrelais-12-vdc-3-a-2x-wisselaar-1-stuks-629513.html

Nee, ik heb ze daar zelf niet gekocht, maar over genomen van een forumlid die bulk had ingekocht omdat de aankoopprijs dan nog wat verder zakt. Ook dat is een gok. T.a.v. het forumlid, en van het forumlid zelf. Rik, u hoort mij niet vaak klagen over mede-forumgebruikers. En evenmin over deze deal.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Bedankt RoelMarklin, het werkt prima! Hoef ik niet allemaal seinen te kopen voor plekken wat ik toch niet zie.
Kan je hier mee toch ook een schaduwstation automatiseren? En kan je mij daar ook bij helpen?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Ja Hugo, je kunt zo een heel schaduwstation schakelen. Dat heb ik zelf ook gedaan. Je vindt het een en ander in mijn topic, bijvoorbeeld hier klikken voor het ontwerp en wat foto's van het onderste schaduwstation. Hier vind je de relais voor de schakeling hier klikken voor het schaduwstation op het onderste niveau.

Voor het schaduwstation op het middelste niveau klik hier

De schaduwstations, de werking ervan met de schakelschema's heb ik uitgebreid beschreven in de wiki klik hier

Uiteraard wil ik je wel helpen met het automatiseren van je schaduwstation. Laat maar een plaatje van je schaduwstation zien. Dan hebben we nog wel even contact voor je wensen. Een globaal ontwerp heb je nodig om je stroomkringen te kunnen scheiden.

groeten,
Roel

Edit zin toegevoegd.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Hey Jan Willem,

Bedankt voor de info over de relais.

Vriendelijke groeten.

Rik.
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
goedemiddag,
eindelijk weer een tijd gevonden om aan mijn baan te werken! Na een super druk jaar hoop in 2019 meer aan mijn baan te kunnen gaan doen!
Ik heb gelijk een vraag over het schema met de Viessmann relais 5552. Ik wil één van de drie relais vervangen door een sein.
Hoe wordt dan het schema?
Groetjes,
Hugo

Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
hoi,
is er iemand die mij hiermee zou willen helpen?
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Het aansluitschema hangt van het sein af. Eigenlijk verandert er niet veel. Het sein vervangt het relais.
Maar geef eens aan welk type en merk sein je wilt neerzetten en... Lees eerst de gebruiksaanwijzing daarvan!
Amerikaans motto: RTFM!

Groet,

Peter
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoe hou je een analoge marklin spoorbaan met twee verschillende banen simpel?
Citaat van: hugobaas op dinsdag 01 januari 2019, 14:49:42
het schema met de Viessmann relais 5552. Ik wil één van de drie relais vervangen door een sein.
Hoe wordt dan het schema?
Je realiseert het je misschien niet, maar je vraagstelling is onnauwkeurig.
Dat leidt tot misverstanden, en dus krijg je geen goed antwoord.
  • Een Viessmann 5552 bevat 2 relais, geen drie.
  • Je kunt een 5552 op talloze manieren gebruiken.
    Er bestaat niet maar een schema van hoe je de 5552 kunt gebruiken.
    Dus je hebt het over een specifiek schema.
    Verwijs daar dan naar, want dan weten we meteen waarover je het hebt.

Als dit een schema van Roel is, stuur hem dan een PB.
Of plaats hier een link naar dat schema.
Waarschijnlijk staat dat schema op de vorige pagina van dit draadje of in de wiki.