Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Gelijkstroom samen met wisselstroom
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Gelijkstroom samen met wisselstroom  (gelezen 1025 keer)

Roeling

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Gelijkstroom samen met wisselstroom
« Gepost op: dinsdag 01 januari 2019, 16:41:47 »

Ik rij analoog op m-rails. Treinen rijden dus op wisselstroom.
Ik wil ontkoppelrails, seinen en wissels bedienen met gelijkstroom.
Mag/kan ik de massa (bruine draad van wisselstroom) gebruiken om de "min" van de gelijkstroom door te jagen?
Ik zou van één trafo zowel de wisselstroom/rijstroom gebruiken, en met een gelijkrichter de gelijkstroom opwekken.
Dan zouden er slechts drie draden nodig zijn: rood (rijstroom/wisselstroom), geel ("plus" van de gelijkstroom) en bruin (massa wisselstroom + min van de gelijkstroom.
Alvast dank voor een antwoord.
Gelogd

Erik Baas

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 01 januari 2019, 17:05:09 »

Dat kan wel, maar ik vrees voor problemen bij de ontkoppelrails: die zouden door restmagnetisme kunnen gaan "kleven". Waarom wil je dit eigenlijk?
Gelogd

Roeling

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 01 januari 2019, 17:10:40 »

Ik las ergens dat ontkoppelrails dan minder of niet zouden "brommen". En ik zou willen schakelen met reed-relais.
Gelogd

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 01 januari 2019, 20:49:00 »

Als je digitaal schakelt, gebruik je ook gelijkstroom en inderdaad, dan krijgen de ontkoppelrails de neiging te blijven hangen.
Geen gebrom, dus dat is mooi, maar wel gekleef.
Het kleven kun je tegengaan door een schroefje onder het zwarte lipje van een 5112 rail te zetten. Dan komt het ontkoppelmechanisme niet helemaal in de eindstand. Hij werkt gewoon en blijft niet hangen.

En schakelen met reedcontacten? Is prima, maar ook daar is weer het risico op magnetische problemen. Wisseltongen kunnen blijven hangen. Ik had er geen oplossing voor, maar die zijn er wel, begrijp ik, al heb ik mij er niet meer aan gewaagd.

Groet,

Peter
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 01 januari 2019, 21:07:52 »

Mag/kan ik de massa (bruine draad van wisselstroom) gebruiken om de "min" van de gelijkstroom door te jagen?
Dat is de manier: nulstroom koppelen.
Als je meerdere Märklin trafo's hebt, zorg dan wel dat ze in fase staan, want alleen dan kun je gegarandeerd weten dat de kleurcode 'bruin' ook overeenkomt met de massa die je bedoelt.

Reedcontacten vormen geen probleem, de juiste plaatsing van magneten onder de voertuigen wel.
Zorg dat ze afwisselend links en rechts van het midden hangen (doe je toch al vanwege de pukkeltjes), want dat voorkomt het magnetiseren van metalen wisseltongen.  Over deze kwestie, zie Door magneetplaatsing wisseltong magnetisering voorkomen.

Mochten wisseltongen desondanks gemagnetiseerd raken, vrees dan niet want daarvoor geeft dit forum meerdere oplossingen, om dit effect ongedaan te maken, zowel preventief (op afstand bedienbare spoel maken onder wissel) als na afloop (demagnetisering van wissel met een goedkope magneet of met een duur apparaat).
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 januari 2019, 22:31:12 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 01 januari 2019, 21:09:19 »

Ik denk dat je het principe gelijkrichter nog niet helemaal correct hebt. Je zet de gelijkrichter met zijn primaire kant aan de potentiaal en massa en uit de secundaire kant haal je dan de + en de -.

Ik rijd met C rails en heb standaard onder al mijn wissels (nouja, bijna, ik moet er nog een paar ombouwen) en ook onder mijn ontkoppelrails een WeichEi decoder zitten. Hierop zit een gelijkrichter. De ontkoppelrail hoor je inderdaad nog nauwelijks. Blijven hangen kan ik mij (maar dat is C rails) niet echt voor de geest halen. Gelijkrichters kosten geen drol, dus die halen en die pas na je schakelkastje in de bekabeling opnemen kan prima.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 01 januari 2019, 23:37:22 »

ontkoppelrails ... En ik zou willen schakelen met reed-relais.
Ik weet niet wat je wilt ontkoppelen: de lok los van de rest of wagons stuk voor stuk

Ik las ergens dat het probleem van ontkoppelrails schakelen met reedcontacten zou zijn, dat het leidt tot een zekere mate van onnauwkeurigheid. D.z.w. dat de magneet dan altijd op gelijke afstand van de koppeling moet zitten (op elk voertuig dat je wilt kunnen ontkoppelen, moet dan een magneet zitten), en dat dit met name bij loks met haakkoppelingen een probleem kan veroorzaken (door verschil in lengte van haak en buffers). Daarom zou je alleen exact kunnen ontkoppelen met een lichtsluis of zoiets (in elk geval met een lichtstraal die de koppeling traceert. Of dat verhaal hier van toepassing is, weet ik niet.

De keuze van het type reedcontact kan bepalend zijn voor hoe je het doet.
Het verbruik van de ontkoppelrail (met of zonder lichtmast).
Ik denk dat je voor reedcontacten moet gaan die 1 ampere stroom kunnen verwerken.
Zelf heb ik 1o mm lange, tussen de bielzen passende, max. 500 mA belastbare, reedcontacten, en dan ligt gebruik van een monostabiel relais meer voor de hand als intermediair tussen reedcontact en ontkoppelrails.
Zie ook dit draadje.
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 januari 2019, 18:37:54 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Roeling

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 03 januari 2019, 16:01:22 »

Het kleven kun je tegengaan door een schroefje onder het zwarte lipje van een 5112 rail te zetten. Dan komt het ontkoppelmechanisme niet helemaal in de eindstand. Hij werkt gewoon en blijft niet hangen.
Dank voor de tip!
Gelogd

Roeling

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 04 januari 2019, 20:24:45 »

Dank allen voor jullie reacties.
Ik kan er mee verder.
Roeland
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.321 seconden met 24 queries.