Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gelijkstroom samen met wisselstroom

Gestart door Roeling dinsdag 01 januari 2019, 16:41:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gelijkstroom samen met wisselstroom
Ik rij analoog op m-rails. Treinen rijden dus op wisselstroom.
Ik wil ontkoppelrails, seinen en wissels bedienen met gelijkstroom.
Mag/kan ik de massa (bruine draad van wisselstroom) gebruiken om de "min" van de gelijkstroom door te jagen?
Ik zou van één trafo zowel de wisselstroom/rijstroom gebruiken, en met een gelijkrichter de gelijkstroom opwekken.
Dan zouden er slechts drie draden nodig zijn: rood (rijstroom/wisselstroom), geel ("plus" van de gelijkstroom) en bruin (massa wisselstroom + min van de gelijkstroom.
Alvast dank voor een antwoord.
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Dat kan wel, maar ik vrees voor problemen bij de ontkoppelrails: die zouden door restmagnetisme kunnen gaan "kleven". Waarom wil je dit eigenlijk?
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Ik las ergens dat ontkoppelrails dan minder of niet zouden "brommen". En ik zou willen schakelen met reed-relais.
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Als je digitaal schakelt, gebruik je ook gelijkstroom en inderdaad, dan krijgen de ontkoppelrails de neiging te blijven hangen.
Geen gebrom, dus dat is mooi, maar wel gekleef.
Het kleven kun je tegengaan door een schroefje onder het zwarte lipje van een 5112 rail te zetten. Dan komt het ontkoppelmechanisme niet helemaal in de eindstand. Hij werkt gewoon en blijft niet hangen.

En schakelen met reedcontacten? Is prima, maar ook daar is weer het risico op magnetische problemen. Wisseltongen kunnen blijven hangen. Ik had er geen oplossing voor, maar die zijn er wel, begrijp ik, al heb ik mij er niet meer aan gewaagd.

Groet,

Peter
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Citaat van: Roeling op dinsdag 01 januari 2019, 16:41:47
Mag/kan ik de massa (bruine draad van wisselstroom) gebruiken om de "min" van de gelijkstroom door te jagen?
Dat is de manier: nulstroom koppelen.
Als je meerdere Märklin trafo's hebt, zorg dan wel dat ze in fase staan, want alleen dan kun je gegarandeerd weten dat de kleurcode 'bruin' ook overeenkomt met de massa die je bedoelt.

Reedcontacten vormen geen probleem, de juiste plaatsing van magneten onder de voertuigen wel.
Zorg dat ze afwisselend links en rechts van het midden hangen (doe je toch al vanwege de pukkeltjes), want dat voorkomt het magnetiseren van metalen wisseltongen.  Over deze kwestie, zie Door magneetplaatsing wisseltong magnetisering voorkomen.

Mochten wisseltongen desondanks gemagnetiseerd raken, vrees dan niet want daarvoor geeft dit forum meerdere oplossingen, om dit effect ongedaan te maken, zowel preventief (op afstand bedienbare spoel maken onder wissel) als na afloop (demagnetisering van wissel met een goedkope magneet of met een duur apparaat).
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Ik denk dat je het principe gelijkrichter nog niet helemaal correct hebt. Je zet de gelijkrichter met zijn primaire kant aan de potentiaal en massa en uit de secundaire kant haal je dan de + en de -.

Ik rijd met C rails en heb standaard onder al mijn wissels (nouja, bijna, ik moet er nog een paar ombouwen) en ook onder mijn ontkoppelrails een WeichEi decoder zitten. Hierop zit een gelijkrichter. De ontkoppelrail hoor je inderdaad nog nauwelijks. Blijven hangen kan ik mij (maar dat is C rails) niet echt voor de geest halen. Gelijkrichters kosten geen drol, dus die halen en die pas na je schakelkastje in de bekabeling opnemen kan prima.
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Citaat van: Roeling op dinsdag 01 januari 2019, 17:10:40
ontkoppelrails ... En ik zou willen schakelen met reed-relais.
Ik weet niet wat je wilt ontkoppelen: de lok los van de rest of wagons stuk voor stuk

Ik las ergens dat het probleem van ontkoppelrails schakelen met reedcontacten zou zijn, dat het leidt tot een zekere mate van onnauwkeurigheid. D.z.w. dat de magneet dan altijd op gelijke afstand van de koppeling moet zitten (op elk voertuig dat je wilt kunnen ontkoppelen, moet dan een magneet zitten), en dat dit met name bij loks met haakkoppelingen een probleem kan veroorzaken (door verschil in lengte van haak en buffers). Daarom zou je alleen exact kunnen ontkoppelen met een lichtsluis of zoiets (in elk geval met een lichtstraal die de koppeling traceert. Of dat verhaal hier van toepassing is, weet ik niet.

De keuze van het type reedcontact kan bepalend zijn voor hoe je het doet.
Het verbruik van de ontkoppelrail (met of zonder lichtmast).
Ik denk dat je voor reedcontacten moet gaan die 1 ampere stroom kunnen verwerken.
Zelf heb ik 1o mm lange, tussen de bielzen passende, max. 500 mA belastbare, reedcontacten, en dan ligt gebruik van een monostabiel relais meer voor de hand als intermediair tussen reedcontact en ontkoppelrails.
Zie ook dit draadje.
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 01 januari 2019, 20:49:00
Het kleven kun je tegengaan door een schroefje onder het zwarte lipje van een 5112 rail te zetten. Dan komt het ontkoppelmechanisme niet helemaal in de eindstand. Hij werkt gewoon en blijft niet hangen.
Dank voor de tip!
Re: Gelijkstroom samen met wisselstroom
Dank allen voor jullie reacties.
Ik kan er mee verder.
Roeland