Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sein plaatsen

Gestart door party-gear dinsdag 13 juni 2017, 10:59:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sein plaatsen
party-gear
gast

Sein plaatsen
Ik heb gedaan zoals ze zeggen van de seinen isoleren van de sporen. Maar van zodra mijn trein afkomt op dat spoor valt hij stil en op gelijk welke stand ik mijn sein zet gebeurt er niets. Ik heb een marklin sein 74371 en onderbroken op de B ader van het spoor onderbroken .
Wat doe ik verkeerd? Wie kan mij helpen aub ?
Alvast bedankt
Sigurn
Re: Sein plaatsen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sein plaatsen
Beste,

Allereerst zou het fijn zijn als je je naam even onder je bericht zet.
Dan, ik heb mijn best gedaan, maar ik krijg het niet voor mekaar om je eerste zin duidelijk te lezen (leestekens enzenz).

Re: Sein plaatsen
party-gear
gast

Re: Sein plaatsen
Heb het aangepast.
Begrijp je er nu wat van?

Groetjes sigurn
Re: Sein plaatsen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sein plaatsen
Dit lijkt mij een klassieker: Je moet na je sein nog een aansluitrail plaatsen, immers heb je een blok stroomloos gemaakt.
Re: Sein plaatsen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Sein plaatsen
Normaal heb je voor de middenleider een ringleiding.
Na elk sein sluit je daar je eerste rails op aan.
Je kan ook de aansluiting naar je sein daar vanaf halen.

Mvg. Marcel
Re: Sein plaatsen
party-gear
gast

Re: Sein plaatsen
Ik heb het aangesloten zoals ze zeggen in de handleiding van het sein. Heb een brugje gelegd van voor het sein tot na het sein , beide daar dan verbonden met het brugje en de isolatie stukjes er tussen
Groetjes sigurn
Re: Sein plaatsen
party-gear
gast

Re: Sein plaatsen
Wat doe ik dan verkeerd? Wie wil er mij helpen?
Alvast bedankt sigurn
Re: Sein plaatsen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sein plaatsen
Heb je alleen de middenlijder (rode draad) geisoleerd of ook de massa (bruin)?

Staat er uberhaupt we spanning op dat stuk rail?
Re: Sein plaatsen
Jørg
gast

Re: Sein plaatsen
-Sigurn:
Zet hier eens een schema neer hoe jij het hebt aangesloten, dan hebben we een duidelijker beeld van hoe en wat.
Re: Sein plaatsen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sein plaatsen
Hoi Sigurn,

Ook ik ben te oud om deze seinen te kennen, maar niet te oud om ff te helpen zoeken.
Stukje heb in 4 deeltjes opgebouwd: kernvraag, zoektocht, aansluiting, en foutopsporing.

1. Kernvraag:
De trein rijdt niet door de stopplaats bij groen licht.
Branden de leds wel?
Of branden ze niet, en hoe weet je dan dat het sein op groen staat?
Heb je het sein aangesloten op schakelkastje 72751 of 72750?

2. De zoektocht:
De seinen 74371, 74380 en 74391 zijn alleen geschikt om aangesloten te worden op het schakelbord 72751
Daarin staat dit plaatje:


Het sein wat jij hebt is dus een Hobbysein: 74371, 74380, 74391

In onze wiki staat voor een van de drie een uitleg:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_74391_Hobbysein_aansluitschema
Niet verhelderend, want in deze tekst wordt wel uitgelegd hoe het schakelkastje van binnen zou kunnen werken,
maar niet hoe je het sein aansluit.

Dus heb ik even op Conrad gekeken om me een beeld ervan te vormen.
Afbeelding Conrad:

En voor de prijs (ik ben ook nieuwsgierig) op de volgende sites:
Märklin H0 Ontsporingssein - 74371
https://www.bol.com/nl/p/marklin-h0-ontsporingssein-74371/1004004012188681/


http://www.johanvoermans.nl/marklin-seinen-c-p10254-p10255.html
Een laag bloksein, kan alleen aangestuurd worden met de 72751 of 72750.
http://www.bentinkmodelspoor.nl/623-seinen] Märklin, 74371 Licht-Railssperrsignal

Het eerste wat me opvalt: veel verschillende omschrijvingen van het sein, en veel verschillende prijzen.
Het is een DB dwergsein, bloksein, en volgens bol.com zelfs een ontsporingssein, toe maar.

3. De aansluiting.

In de wiki staat een schema voor de 74391, dat zou hiervoor ook op moeten gaan:

Linksboven staat schakelaar S1 getekend.
CiteerSchakelaar S1 is een twee maal om en bepaalt de kleur die het sein moeten laten zien.
Tevens wordt hiermee het geïsoleerde gedeelte al dan niet van rijstroom voorzien.

Deze wiki pagina bevat cryptische taal voor mij. Oftwel ik begrijp er geen jota van. Ik hoop anderen wel.
Ik denk dat hier beschreven is hoe je het schakelkastje kunt vervangen door een eigen schakeling.
In ieder geval is S1 een schakelaar met twee gescheiden stroomkringen, de ene voor het seinbeeld, en de ander voor de rijspanning op het geisoleerde stukje rails.
Die schakelaar (S1) kun je eventueel vervangen door een bistabiel relais met 2 stroomkringen (1 leds, 1xtreinbeinvloeding), mits je dan ook diodes en weerstanden aanbrengt voor die leds.

Als je een stuk rails (middelste rails) aan twee kanten isoleert, dan staat er op het tussenstuk geen rijspanning. Dat tussenstuk krijgt de rijspanning via schakelaar S1. Als S1 in de stand "groen" staat, dan  voert S1 rijspanning naar het geisoleerde railstuk. Als S1 in de stand "rood" staat, dan voert S1 geen rijspanning naar het geisoleerde railstuk.

Dat is de enige overeenkomst met de oude Marklinseinen uit de serie 71xx, maar daar zat de schakelaar (bistabiel relais met 3 stroomkringen) nog in de seinvoet ingebouwd:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_7188


Kenmerk van de hobbyseinen (74371, 74380, 74391) is dat je ze moet aansluiten op een speciaal schakelastje 72750 of 72751. In onze wiki staat daarover ook een pagina (helder beschreven):
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_72750_schakelkast
CiteerHet schakelkastje is bedoeld voor het aansluiten van de Märklin hobby-seinen welke voorzien zijn van stekkers die maar op 1 manier op het schakelkastje zijn aan te sluiten. Verkeerd aansluiten van de seinen wordt daarmee uitgesloten.

En daar staat ook weer een aansluitschema bij:


Conrad laat ook weinig aan de verbeelding over. De 72751 werkt bijna net zo.

4. Foutopsporing:

  • Of je hebt de middenrail in het geisoleerde stuk rails nog niet aangesloten op de schakelaar (de leds branden)
  • Of verkeerd aangesloten om met de andere stroomkring (de leds branden niet, en het sein is dus niet aangesloten met de meegeleverde kabels op 72750 of 72751).
  • Of je hebt het sein niet aangesloten op schakelkastje 72750 of 72751, maar op een eigen relais.

Mocht je bij geval ooit de aandrang voelen om een Superlichtsein aan te schaffen in plaats van een Hobbylichtsein, kijk dan ook even bij de buren naar dit draadje (Marklin sein 76491 conventioneel aansluiten). Het is even een lap tekst, maar er staat vast wel wat zinnigs bij. Superlichtseinen onderscheiden zich van Hobbylichtseinen door de extra aanwezigheid van een seinbesturingsmodule. Die module kun je met pulsen aansturen, dus met een 7272 of 72720 schakelkastje of met een schakelrail.