Hoi Herman,
Zorg altijd voor een schone soldeerpunt.
Pak hiervoor een nat sponje, maar geen synthetische, want die smelten en veeg de hete punt aan het sponsje schoon
Voordat je het soldeervlak gaat verhitten, doe wat nieuw soldeer op de punt.
Zo maak de punt beter contact, door een groter contactvlak en is je soldeervlak sneller verhit en smelten omliggende kunstof delen minder snel.
Vertin eerst de draad goed en zorg dat de blootliggende draaddelen niet te langzijn. Ongeveer 3mm.
Maak nu het soldeervlak heet (bijv de veldspoelaansluiting) en houd direct de te solderen draad ertegen, zodat het samnevloeit.
Verwijder de soldeerpunt zo snel mogelijk om oververhitting te voorkomen.
Het beste oefen je eerst op wat kapotte onderdelen.
Het kan best zijn dat die veldspoelsoldeeraansluitingen er wat rabberig uitzien, maar voor kortsluiting moet je toch al de spoel zelf graakt hebben met de soldeerpunt.
De weerstand van een spoel bedraagd zo'n 5 á 6 Ohm.
Gemeten van één spoel, dus tussen een soldeerpunt en het draadeind wat naar het motorschild gaat.
Succes.