Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

zelfgebouwde sluitverlichting

Gestart door Jasperkc maandag 12 juni 2017, 23:10:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
zelfgebouwde sluitverlichting
Hallo,

Is er hier iemand op het forum die mij kan helpen aan een zelfgebouwde sluitverlichtingsprint op basis van de 73407



Ik ben zelf al wat aan het proberen geweest, maar loop tegen het monteren van de print aan in de gaatjes in het rijtuig. Deze print is ontworpen voor de 28,2cm rijtuigen. Het is wel gelukt om hele kleine ledjes op de printplaat te solderen. Nu nog de weerstanden erop en de draden verbinden met de contacten op de binnenverlichtingsset.

Groet, Jasper
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Hallo Jarsperkc

Een print maken op de basis van genoemde print werkt alleen als je er minimaal een aantal exact dezelfde nodig hebt.
Dit ivm de inbouwafmeingen en het exact plaatsen van de leds.
Ik heb deze print niet bestudeerd, maar ga er van uit dat er een gelijkrichter, weerstanden en waarschijnlijk ook een spanningsregelaar op zit.

Simpeler is het om in het rijtuig waar je sluitverlichting in komt, de decoder te plaatsen. Die functioneert dan gelijk als spanningsregelaar.
Dan hoef je alleen nog maar weerstanden te plaatsen. leds kan je , als deze bedraad zijn lijmen. Wil je niet lijmen, dan kan een stukje montageprint uitkomst bieden.
Met de (of een andere) extra functie en een relais kan je dan de binnenverlichting van de hele trein schakelen.
Wil je alleen de sluitlichten schakelen, kies dan de goedkope fx-decoder uit de 60760 set.

Gr. Marcel
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
De reden dat ik zelf deze print wil gaan maken is niet omdat het niet past, maar meer omdat de lichtopbrengst van deze leds enorm slecht is! Ik heb ook sluitverlichting zitten in de fleischmann rijtuigen. Nou daar is de lichtopbrengst vele malen beter. Deze ledjes zijn haast niet te zien. Ik was vorige week bij de stamtafel bijeenkomst en daar reed een dubbeldekker stuurstandrijtuig van de NS. Daar was de lichtopbrengst nog slechter! Je zag de verlichting nog niet eens branden. Nou dan wil je heel erg graag zoiets zelf gaan bouwen. Ook speelt natuurlijk mee dat zo'n printje ?10,- moet kosten. Dat alles heeft mij doen besluiten om het zelf eens te proberen.

Groet, Jasper
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Hallo Allemaal,

Hoe kan ik de lichtopbrengst van deze leds opkrikken? Andere ledjes plaatsen, andere weerstand? Wie weet het?

Groet, Jasper.
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Ze geven juist met een reden zo weinig licht omdat dat in grootbedrijf ook zo is overdag kun je eigenlijk niet zien dat ze brand maar als het donker word wel,het is ook geen schijnwerper ;)
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Zit wat in, maar zou het mogelijk zijn om ze iets feller te laten branden?
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Weerstand verlagen.
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Alleen gaat dat bij sommige printjes heel lastig worden omdat je de weerstanden niet kunt zien zitten ze zijn zo klein en meer een onderdeel van de lak laag van de print dan echt een component.
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
andere LED's monteren met een grotere lichtsterkte (lumiance).

groet
Harald
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Als je de weerstanden niet kunt vervangen dan gaan de leds waarschijnlijk ook niet kijk maar eens naar de lichtplatin van de ICE3
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Beste optie is de weerstand vervangen, die is bij dit soort sluitprintjes prima te vervangen, is namelijk aan de grote kant (kwa formaat).

Even terzijde, zelf zou ik eerder de weerstand verhogen om minder licht uit de sluitseinen te krijgen, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Hallo Allemaal,

Hoe kan ik dan bij deze verlichting het knipperen der verlichting wegnemen? Door de digitale spanning op de baan gaan mijn verlichtingen een beetje knipperen. Bij decoders heb ik dat probleem niet, maar bij deze verlichting direct aangesloten op de baanspanning wel.

Groet, Jasper
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
 @citaat Anti-flikker Elco inbouwen ===> klik
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Hoi Jasper,

Wat voor verlichting sluit je dan direct aan op de baanspanning?
Kun je eens aangeven wat je wilt bereiken?
Voor externe verlichting van scenery kun je beter een aparte DC voeding gebruiken, vooral als je leds gebruikt.
Dan hoef je niet telkens elso's en diodes toe te passen.
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
 @citaat Topic titel.  ;)
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
 @citaat Sorry Wim, ik dacht gelezen te hebben dat het nu om andere verlichting ging dan de sluitverlichting... :(
Jasper, heb je enkelvoudige, of dubbele gelijkrichting ingebouwd?
Je kunt ook een zenerdiode als stabilisator gebruiken, dat is kleiner dan een elco en kun je op de print toevoegen.

Eventueel met een kleine tantaal elco over de zener diode.
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
2 Jaar later. Zelfde probleem, nog niets verder! @Looney Tunes. Kan jij iets hierin betekenen. Zo ja, dan neem ik er gelijk 10 af!

Groet, Jasper
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Ik gebruik DC-DC stepdown converters van Ali*
Dan kan je de lichtsterkte ook nog instellen.

groet
Harald
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
net als harald en kost je 40 cent per stuk.Desnoods een extra condensor van 470 ùF erbij om nabranden te hebben.
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
 @citaat
Weerstand 100E maar dan wel ook met een diode erbij.

groet
Harald
Re: zelfgebouwde sluitverlichting
Waar haal je de spanning voor de sluitlichten vandaag direct van de sleper en rails of via een verlichting print en zo ja welke.